[Alex] Sherman Crab "Avalon", Overloon

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko, Ja, Mr, Surfacer...ik wilde net de toelichting typen, toen hier ineens iemand voor de deur stond en de planning de vuilnisbak in ging :biggrin:

Ik heb geprobeerd het effect van de gietnaad op de echte bogies na te bootsen. Ik moet het nog wat bijwerken, want op sommige plaatsen is het wat dikkig uitgevallen (en ik zie ook een kier tussen het middelste bogie stel en de steun voor de roller!)

De wielen heb ik inmiddels ook met mesjes en freesjes bewerkt om ze een gebruikt karakter te geven; de voorste wielen heb ik wat meer bewerkt dan de achterste, om het effect van exploderende mijnen te reproduceren.

Helaas is dit de enige progressie die ik de afgelopen weken heb kunnen maken; andere dingen vroegen wat meer tijd en energie. Inmiddels is wel duidelijk dat "Avalon" onderdeel was van de Westminster Dragoons en op 30 November is uitgeschakeld te Broekhuizen.

Alex

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Henri, Jan, bedankt!

Diorama's, vignettes of zelfs eenvoudige ondergrondjes komen er bij mij meestal niet van....alhoewel ik wel zat ideeën heb. Bij dit project, van een uitgeschakelde tank, denk ik echter dat ik niet weg kom zonder ondergrondje. Het wordt geen diorama....maar echt een eenvoudige ondergrond.
Om meer de sfeer te geven van een open veld, wil ik de ondergrond wel wat groter maken dan alleen een paar centimeter rondom het model.
Bijgevoegde foto's laten een beetje zien welke kant ik op wil.

In het vorige bericht zaf ik al aan dat inmiddels bekend is dat "Avalon" onderdeel was van de Westminster Dragoons. Inmiddels heb ik de War Diaries van de Westminster Dragoons en daar wordt de tank met nummer genoemd. Als je verder gaat lezen wordt duidelijk dat de tank onderdeel was van no.2 Troop, A-squadron, Westminster Dragoons. Samen met 2 andere Flails moest die op 30 november 10uur een pad slaan door het mijnenveld rond Broekhuizen bij de aanval op het kasteel. Avalon raakte als eerste die dag uitgeschakeld, doordat een grote mijn explosie de transmissie beschadigde. Een rookgordijn zorgde evoor dat de bemanning de tank zonder kleerscheuren kon verlaten. Een andere flail nam het werk over.
Diezelfde dag raakten er nog 3 Flails compleet vast in de modder en een andere Flail, die van Hall, werd uitgeschakeld door een Panzerfaust. Een dag later (na inname van Broekhuizen) werd een poging gedaan de Flails te bergen; daarbij kwam troop leader Cooper om het leven door de explosie van een mijn. Daarna is besloten de resterende 2 tanks achter te laten......naar alle waarschijnlijkheid Avalon van no.2 troop en de door een Panzerfaust getroffen Flail van Hall, onderdeel van no.4 troop. Kortom, de claim van Hall dat "Avalon" zijn tank was, komt niet overeen met de war Diaries; Hall was van no.4 troop, Avalon was van no.2 troop.

In 2 andere verslagen van de aanval op Broekhuizen wordt gemeld dat de eerste flail werd uitgeschakeld en een track verloor. Dat laatste kan ook verklaren waarom Avalon in zijn tijd in het museum in Overloon altijd een ontbrekende track heeft gehad aan de rechterkant. Wie weet is die track als pantser gebruikt voor andere tanks.....of is de rups in de modder achtergebleven.
Kortom, ik wil een kapotte transmissie en een kapotte rups op mijn model uitbeelden. Inmiddels ben ik aan het puzzelen met de tracks die bij de Dragon kit zaten; rechts probeer ik een gebroken track na te bootsen, links een onaangetaste rups. De schakels van Dragon zijn eigenlijk wel prima....de uitstoters op de delen zijn wat onhandig gekozen, maar verder zijn ze wel OK.

Alex

Bovenaan