FOC 26 (Alex) Leyland Retriever Pontoon carrier

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 26: Conversies, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Dit gaat hem voor mij worden voor deze FOC, een Leyland Retriever Pontoon carrier.

Screenshot_2021-02-17 THE BRITISH ARMY IN THE NORMANDY CAMPAIGN 1944.png


Klein stukje historie:
De Leyland Retriever is een vrachtwagen waarvan het ontwerp uit eind jaren '30 dateert. Alhoewel het leeuwendeel van de taken in het Britse leger werd uitgevoerd door 4 wielige 15cwt en 3ton trucks, werden de meer gespecialiseerde taken vooral gedaan met 6x4 trucks. Zeker aan het begin van de oorlog was het nog een aardige ratjetoe van merken en sommige hiervan zijn dan ook moeilijk uit elkaar te houden, aangezien ze allemaal zo'n ouderwetse open frontstuur cabine hebben. De 6x4 trucks had je o.a. van Leyland, Albion, Guy etc. Ze werden gebruikt als workshop, kantoor, zoeklicht truck en voor vervoer van brugdelen en boten. De Leyland Retriever heeft altijd een open cabine gehad met canvas dakje, maar gedurende de productie werd wel de radiateur vervangen door een versimpelde versie (origineel was aluminium, maar dat was nodig voor de vlieg-tuig industrie), werd de achterwand van de cabine meer afgesloten, de "vliegersraampjes" vervangen door een fatsoenlijk voorraam en de verlichting werd aangepast. Eind 1941 werd de productie van de Retriever al gestaakt, maar de vrachtwagens werden nog volop gebruikt tot het eind van de oorlog. Mijn voorbeeld is de truck op de foto bovenaan dit draadje.....genomen in Normandië rijdend over Pegasus Bridge.


Het poject
Ik zag net dat deze al sinds 2004 op de wensenlijst staat......en dat is ook het jaar dat ik van Resicast een Leyland cabine/chassis van de Gantry kit heb gekregen om deze om te bouwen tot Pontoon carrier. Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd een zwak gehad voor trucks met die 4 vakwerk pilaren voor Pontons of boten. Nu ICM ieder moment kan uitkomen met de plastic kit, is nu het moment gekomen om mijn Resin exemplaar te gaan bouwen........anders gaat het er nooit van komen!

285-entry-0-1612783344.jpg



Dit is de Resicast basiskit die ik heb.....althans, dit is de verbeterde her-uitgave, ik heb nog een gieting van de oude kit van zo'n 20 jaar geleden......het is een na-productie gieting, met andere woorden het is een gieting uit mallen waarvan de levensduur eigenlijk al verstreken was, maar ik vermoed dat ik de gevolgen hiervan wel op moet kunnen lossen.

HPIM3577.jpg

Wat ik me toen nog niet realiseerde is dat de basis kit die ik heb een "vroege" uitvoering is van de Leyland Retriever, en dat de Pontoon carrier van de foto een "late" productie is. Dit betekent dat ik ook een andere radiateur moet maken, een dichte cabine achterwand en een andere reservewiel steun. Ook wil ik de wielen nog vervangen door iets nettere exemplaren......ik ben nog zoekende; de originele maat is 9.00x20...de standaard maat voor de meeste 6x4 Britse trucks, maar ik heb nog geen mooie aftermarket exemplaren kunnen vinden. Ik ben ook nog een beetje in de Duitse hoek aan het zoeken of er wielen zijn, die ik als basis kan gebruiken.

Momenteel probeer ik eerst nog een ander project af te ronden, dus ik hoop met een weekje of twee aan de Leyland te beginnen.

Retriver pontoon.jpg

LeylandRetriever_Pontoon_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Dat is geen alledaags model waar je je vaardigheden, naar wat ik lees, weer lekker op kunt loslaten. Een typisch Engels voertuig.

Voor een voorbeeld van de Retrievers zie ook Retriever, misschien helpt deze bouw je iets, al is dit niet de ponton uitvoering.

Succes, Jan

P.S.
een "vroege" uitvoering is van de Leyland Retriever, en dat de Pontoon carrier van de foto een "late" productie is.
Bij mijn Fordson kom ik op internet ook al iets tegen over vroeg en laat.
 
Mooi hok, bouw je hem met zon schuitje in de takels of is alleen de truck werk genoeg?
 
Mooi project! Wordt het ook Mickey Mouse oren cammo?

groet, Tini
 
Voor een voorbeeld van de Retrievers zie ook Retriever, misschien helpt deze bouw je iets, al is dit niet de ponton uitvoering.
Thanks Jan. Ik heb inderdaad wat foto's van PanzerSerra opgeslagen. Het is inderdaad een typisch "suf" Engelse voertuig........voor mij geeft dat juist de charme.

@ Timo en Tini
Mijn plan is om zoveel mogelijk een "carbon copy" van de Retriever op de foto bij Pegasus Bridge te maken, dus ook met 1 ponton achterop. Ik moet nog eens rustig de foto analyseren, want ik weet niet zeker of er sprake is van camouflage of niet......ook het bandenprofiel ben ik nog niet helemaal zeker van....nog las van alle opschriften!
 
Ik herken het bandenpatroon wel, maar wat ook al weer? Ik vraag me af wat er onder het raam geschreven staat, allicht een lct nummer, en waarom het lijkt alsof er 2 zandzakken op de rand van de bak liggen?
 
Ik heb er ook nog een dun A4 formaat boekje over uit de jaren ’80, maar ik denk niet dat daar veel in staat dat Alex nog niet kent.
 
Op ML loopt ook een draadje over de Retriever, waarschijnlijk heb je hem al in de picture ML Retriever
Thanks Jan. Ik had de recentste ontwikkelingen nog niet gezien, dus ik ga het eens rustig lezen. Wel zag ik al wat "usual suspects"....individuen die vooral over elkaar heen vallen om te zeggen wat er allemaal mis is, het liefst nog op basis van de boxart.....en dan het liefst onder het mom van "hoe durft dit merk dit te doen". :oeps: :)

Ik heb er ook nog een dun A4 formaat boekje over uit de jaren ’80, maar ik denk niet dat daar veel in staat dat Alex nog niet kent.
Conniford? Zo ja, dan heb ik die hier ook. Aangezien ik geen gedetailleerde tekening heb, is de tekening uit dat boekje voorlopig toch mijn basis voor dit project.

Alex
 
Ik herken het bandenpatroon wel, maar wat ook al weer? Ik vraag me af wat er onder het raam geschreven staat, allicht een lct nummer, en waarom het lijkt alsof er 2 zandzakken op de rand van de bak liggen?
Bedankt voor het meedenken Timo! Het reservewiel is duidelijk Dunlop Track grip, maar de 6 andere wielen zijn volgens mij anders..... Ik vermoed dat het deze banden zijn.....hier op een Thornycroft Tartar....niet de bekende Dunlop, Goodyear or Firestone banden, maar een ander profiel dat je op meer 6x4 trucks ziet. Ergens lijkt het een beetje op het profiel dat ook op de Panhard 178 zit....en sommige duitse pantserwagens, maar het is net geen match......en qua aftermarket in de juiste maat ook niet. Ik vermoed dat het 3d print wordt.

gettyimages-1302986274-612x612.jpg


Ja, zandzakken tegen het schuiven van de lading? Of misschien zakken met touw om iets vast te zetten(?).

Dit is de originele opname waar ik aan het begin van het draadje een uitvergroting plaatste; IWM B 5288

IWM B 5288.jpg
 
Alex, je Franse intuïtie klopt, die banden op de Tartar zijn van Michelin. Vrij zeldzaam op Britse voertuigen, maar je zag ze af en toe (vooral in Frankrijk, 1940). Ik heb geen idee of het Britse productie was of dat ze de Franse voorraden aanspraken.

Retriever-banden staan trouwens nog op mijn te-doen-lijstje. Heb jij iets van doorsnedetekeningen van de velgen, of andere info? Of ken je iemand die er meer van weet?
 
De zandzakken zullen vast tegen het schuiven zijn, ze zijn zo lekker vormbaar om ertussen te proppen. 3d print banden red je vast, een 3d printer lijkt me handig en leuk, maar de computer tijd die erbij past houd me tegen, ik ben er al jaren uit, en ik heb er eigenlijk een bloedhekel aan, en ik heb het nog niet zien werken op tablets, de 3d teken programmas dan. Ik ga em zeker volgen, want hoewel de truck an sich geen pz38t onderstel, sig 33 of 75mm Pak erop heeft is het best een cool ding!
 
Conniford? Zo ja, dan heb ik die hier ook. Aangezien ik geen gedetailleerde tekening heb, is de tekening uit dat boekje voorlopig toch mijn basis voor dit project.
Ja, klopt: Military Vehicle Pamphlet No. 2 door Mike Conniford, 1979 (en dus niet de jaren ’80 zoals ik zei :)).
 
Ik heb de wielen van Panzer art RE35-388 voor de Panhard 178 liggen.
Dat is inderdaad hetzelfde patroon, "Michelin 42-8W" staat er op, de afmetingen ongeveer 32,5mm x 7mm (ongeveer omdat ik mijn schuifmaat op mijn werk heb liggen).

Groeten Paul
 
Alex, je Franse intuïtie klopt, die banden op de Tartar zijn van Michelin. Vrij zeldzaam op Britse voertuigen, maar je zag ze af en toe (vooral in Frankrijk, 1940). Ik heb geen idee of het Britse productie was of dat ze de Franse voorraden aanspraken.

Retriever-banden staan trouwens nog op mijn te-doen-lijstje. Heb jij iets van doorsnedetekeningen van de velgen, of andere info? Of ken je iemand die er meer van weet?
Michelin, dus toch! Thanks Eelke.

Voor jezelf of Commercieel? Ik heb zelf een opzetje in 3D staan en ben nog in afwachting van wat aanvullende info om m'n wielen te kunnen afmaken.

De zandzakken zullen vast tegen het schuiven zijn, ze zijn zo lekker vormbaar om ertussen te proppen. 3d print banden red je vast, een 3d printer lijkt me handig en leuk, maar de computer tijd die erbij past houd me tegen, ik ben er al jaren uit, en ik heb er eigenlijk een bloedhekel aan, en ik heb het nog niet zien werken op tablets, de 3d teken programmas dan.
Ik weet niet of het voor alle 3D programma's geldt, maar ik gebruik dagelijks Solidworks en dat is wel een redelijk zwaar programma. Inderdaad, dat zie ik vooralsnog niet op een Tablet draaien, maar wie weet zijn er (gratis) alternatieven die wat lichter zijn en ook prima voor de hobby toe te passen zijn. Voor mijn FOC Weasel en de Sherman Crab heb ik ook delen geprint, dus dat zal ook bij deze FOC weer zo worden.

Ik heb de wielen van Panzer art RE35-388 voor de Panhard 178 liggen.
Dat is inderdaad hetzelfde patroon, "Michelin 42-8W" staat er op, de afmetingen ongeveer 32,5mm x 7mm (ongeveer omdat ik mijn schuifmaat op mijn werk heb liggen).

Groeten Paul
Paul, bedankt voor het meten! Wat ik al vermoedde.....ze zijn een stuk groter dan de Retriever banden, nog los van het feit dat de velg ook groter is en de banden op de Retriever wat ronder zijn. Dus, ik ga verder met mijn eigen wielen in 3D.

Ik heb nog een foto van de achterkant, maar die heb je waarschijnlijk zelf ook wel?

voor het ponton heb ik deze nog voor je, misschien heb je er iets aan.
Leon, Thanks. Deze had ik al, maar zoals altijd.....better safe, than sorry.....je kan nooit genoeg foto's hebben!




@ Jan. Helemaal mee eens, je kan nooit genoeg foto's hebben! Ik was wel verrast om te zien dat de ICM Retriever al leverbaar is!
@ Jakko....het blijven mooie boekjes!
 
Voor de liefhebber nog een Brits voertuig met Michelin-banden:

 
"Baby steps"....het prille begin van de Leyland Retriever.

De basis van het chassis zit in elkaar. Het schoonmaken van het chassis was nog een aardig klusje. Ik had last van een hoop "strontjes"....niet zo gek, want zoals eerder aangeven is de gieting gedaan in een mal die al in de vuilnisbak was beland na een X-aantal gietingen......er ontstaan dan vooral langs scherpe details allerlei vreemde rommeltjes....een gevolg van een versleten mal van het steeds schrapen van de gegoten onderdelen langs de rubber mal bij het ontvormen na het gieten. Maar eerlijk is eerlijk.....ik had daar destijds zelf om gevraagd.....de productie was al gestaakt en ik wilde toch nog een chassis en cabine!

Met een verfbrander en een de-soldeer apparaat heb ik het chassis zo recht mogelijk gemaakt. Een glasplaatje of plankje is in deze fase erg handig om te controleren of alles recht is....., maar ook om het chassis tijdelijk vast te kunnen klemmen/tapen ....of om op ooghoogte te controleren of alles strak en recht is.

IMG_4738.JPG

IMG_4739.JPG
 
Ik weet niet of het voor alle 3D programma's geldt, maar ik gebruik dagelijks Solidworks en dat is wel een redelijk zwaar programma. Inderdaad, dat zie ik vooralsnog niet op een Tablet draaien,
Apple’s recente Mac-proefcomputers, die aan ontwikkelaars geleverd werden om hun software geschikt te maken voor de eind vorig jaar uitgekomen Macs met ARM-processors, hadden een standaard iPad Pro-processor. Schijnbaar liepen die als een trein.
 
Mooi Martin,

Je hebt de basis netjes gelegd.

Succes met dit toch wel taaie stuk (gezien de gieting). Aan het resultaat zie ik het in elk geval niet.

Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:
Dan is het (voor mij) wel lastig om aan details te werken. Kaarslicht en modelbouw gaan bij mij niet samen. Maar in elk geval een sfeervol plaatje.
 
Terug
Bovenaan