Dit gaat hem voor mij worden voor deze FOC, een Leyland Retriever Pontoon carrier.
Klein stukje historie:
De Leyland Retriever is een vrachtwagen waarvan het ontwerp uit eind jaren '30 dateert. Alhoewel het leeuwendeel van de taken in het Britse leger werd uitgevoerd door 4 wielige 15cwt en 3ton trucks, werden de meer gespecialiseerde taken vooral gedaan met 6x4 trucks. Zeker aan het begin van de oorlog was het nog een aardige ratjetoe van merken en sommige hiervan zijn dan ook moeilijk uit elkaar te houden, aangezien ze allemaal zo'n ouderwetse open frontstuur cabine hebben. De 6x4 trucks had je o.a. van Leyland, Albion, Guy etc. Ze werden gebruikt als workshop, kantoor, zoeklicht truck en voor vervoer van brugdelen en boten. De Leyland Retriever heeft altijd een open cabine gehad met canvas dakje, maar gedurende de productie werd wel de radiateur vervangen door een versimpelde versie (origineel was aluminium, maar dat was nodig voor de vlieg-tuig industrie), werd de achterwand van de cabine meer afgesloten, de "vliegersraampjes" vervangen door een fatsoenlijk voorraam en de verlichting werd aangepast. Eind 1941 werd de productie van de Retriever al gestaakt, maar de vrachtwagens werden nog volop gebruikt tot het eind van de oorlog. Mijn voorbeeld is de truck op de foto bovenaan dit draadje.....genomen in Normandië rijdend over Pegasus Bridge.
Het poject
Ik zag net dat deze al sinds 2004 op de wensenlijst staat......en dat is ook het jaar dat ik van Resicast een Leyland cabine/chassis van de Gantry kit heb gekregen om deze om te bouwen tot Pontoon carrier. Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd een zwak gehad voor trucks met die 4 vakwerk pilaren voor Pontons of boten. Nu ICM ieder moment kan uitkomen met de plastic kit, is nu het moment gekomen om mijn Resin exemplaar te gaan bouwen........anders gaat het er nooit van komen!
Dit is de Resicast basiskit die ik heb.....althans, dit is de verbeterde her-uitgave, ik heb nog een gieting van de oude kit van zo'n 20 jaar geleden......het is een na-productie gieting, met andere woorden het is een gieting uit mallen waarvan de levensduur eigenlijk al verstreken was, maar ik vermoed dat ik de gevolgen hiervan wel op moet kunnen lossen.
Wat ik me toen nog niet realiseerde is dat de basis kit die ik heb een "vroege" uitvoering is van de Leyland Retriever, en dat de Pontoon carrier van de foto een "late" productie is. Dit betekent dat ik ook een andere radiateur moet maken, een dichte cabine achterwand en een andere reservewiel steun. Ook wil ik de wielen nog vervangen door iets nettere exemplaren......ik ben nog zoekende; de originele maat is 9.00x20...de standaard maat voor de meeste 6x4 Britse trucks, maar ik heb nog geen mooie aftermarket exemplaren kunnen vinden. Ik ben ook nog een beetje in de Duitse hoek aan het zoeken of er wielen zijn, die ik als basis kan gebruiken.
Momenteel probeer ik eerst nog een ander project af te ronden, dus ik hoop met een weekje of twee aan de Leyland te beginnen.
Klein stukje historie:
De Leyland Retriever is een vrachtwagen waarvan het ontwerp uit eind jaren '30 dateert. Alhoewel het leeuwendeel van de taken in het Britse leger werd uitgevoerd door 4 wielige 15cwt en 3ton trucks, werden de meer gespecialiseerde taken vooral gedaan met 6x4 trucks. Zeker aan het begin van de oorlog was het nog een aardige ratjetoe van merken en sommige hiervan zijn dan ook moeilijk uit elkaar te houden, aangezien ze allemaal zo'n ouderwetse open frontstuur cabine hebben. De 6x4 trucks had je o.a. van Leyland, Albion, Guy etc. Ze werden gebruikt als workshop, kantoor, zoeklicht truck en voor vervoer van brugdelen en boten. De Leyland Retriever heeft altijd een open cabine gehad met canvas dakje, maar gedurende de productie werd wel de radiateur vervangen door een versimpelde versie (origineel was aluminium, maar dat was nodig voor de vlieg-tuig industrie), werd de achterwand van de cabine meer afgesloten, de "vliegersraampjes" vervangen door een fatsoenlijk voorraam en de verlichting werd aangepast. Eind 1941 werd de productie van de Retriever al gestaakt, maar de vrachtwagens werden nog volop gebruikt tot het eind van de oorlog. Mijn voorbeeld is de truck op de foto bovenaan dit draadje.....genomen in Normandië rijdend over Pegasus Bridge.
Het poject
Ik zag net dat deze al sinds 2004 op de wensenlijst staat......en dat is ook het jaar dat ik van Resicast een Leyland cabine/chassis van de Gantry kit heb gekregen om deze om te bouwen tot Pontoon carrier. Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd een zwak gehad voor trucks met die 4 vakwerk pilaren voor Pontons of boten. Nu ICM ieder moment kan uitkomen met de plastic kit, is nu het moment gekomen om mijn Resin exemplaar te gaan bouwen........anders gaat het er nooit van komen!
Dit is de Resicast basiskit die ik heb.....althans, dit is de verbeterde her-uitgave, ik heb nog een gieting van de oude kit van zo'n 20 jaar geleden......het is een na-productie gieting, met andere woorden het is een gieting uit mallen waarvan de levensduur eigenlijk al verstreken was, maar ik vermoed dat ik de gevolgen hiervan wel op moet kunnen lossen.
Wat ik me toen nog niet realiseerde is dat de basis kit die ik heb een "vroege" uitvoering is van de Leyland Retriever, en dat de Pontoon carrier van de foto een "late" productie is. Dit betekent dat ik ook een andere radiateur moet maken, een dichte cabine achterwand en een andere reservewiel steun. Ook wil ik de wielen nog vervangen door iets nettere exemplaren......ik ben nog zoekende; de originele maat is 9.00x20...de standaard maat voor de meeste 6x4 Britse trucks, maar ik heb nog geen mooie aftermarket exemplaren kunnen vinden. Ik ben ook nog een beetje in de Duitse hoek aan het zoeken of er wielen zijn, die ik als basis kan gebruiken.
Momenteel probeer ik eerst nog een ander project af te ronden, dus ik hoop met een weekje of twee aan de Leyland te beginnen.
Laatst bewerkt: