(Alex) Leyland Retriever Pontoon carrier

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Lekker, dan heb je een Covid-bestendige binnenhuisactiviteit die je op je eentje kunt doen, zetten ze de stroom af …
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Dan is het (voor mij) wel lastig om aan details te werken. Kaarslicht en modelbouw gaan bij mij niet samen. Maar in elk geval een sfeervol plaatje.
Het was ook meer voor de lol.....want erg praktisch was het niet; Goed licht is toch wel erg belangrijk voor modelbouw!


Lekker, dan heb je een Covid-bestendige binnenhuisactiviteit die je op je eentje kunt doen, zetten ze de stroom af …
Ja, precies. Op dit soort momenten realiseer je je dat we wel erg afhankelijk zijn van electriciteit.....ineens heb je geen licht meer, het koffiezetapparaat doet niet meer, verwarming slaat uit...geen TV, PC. Het enige voordeel was dat het bier alleen maar kouder werd ;)
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Een kleine update.

Het motorblok zit op z'n plek...helaas zie je daar straks niets meer van! Ik heb besloten met de cabine verder te gaan en de assen en achterste bladveren even te laten voor wat het is. Ik ben gewoon te bang dat er anders tijdens het bouwen aan de cabine en body dingen van de wielophanging afbreken.


snase3.JPG

snase4.JPG



Ik was zo handig om het cabinefront niet helemaal goed op z'n plek te drukken en voor ik het wist had de secondenlijm al z'n werk gedaan.....kortom, bij het duwen en trekken om de delen wel goed uit te laten lijnen, brak een stuk van het frontpaneel! Dus er was wat herstelwerk nodig. Ik heb de plek gelijmd met secondenlijm en talkpoeder toegevoegd.....voor wie die truc niet kent, als je aan secondenlijm een poeder toevoegd zoals Baking soda of talkpoeder (baby poeder), dan kan je echt volume opbouwen en er gaatjes mee vullen.
Zoals je op de foto kunt zien, zit het talkpoeder er nog op....volgende stap: schuren!

snase1.JPG

snase2.JPG

DSC01406-1024x768.jpg123.jpg
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
als je aan secondenlijm een poeder toevoegd zoals Baking soda of talkpoeder
Ha, die tip past me, dankjewel Alex. Ik heb nog wat kleine reparaties waar plamuur net te week voor is. Dit ga ik op die plekken proberen.
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Wel de babypoeder met menthol gebruiken, die ruikt tenminste lekker. Nadeel vind ik wel dat putty veel makkelijker schuurt, terwijl de secondentalk vrijwel altijd in 1x houwes en dik genoeg is!
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De motorbeplating zit erin.
Het deel dat tegen de achterwand van de cabine zit, heb ik toch maar gesoldeerd om het iets meer body te geven.....vooral omdat daarna het gebogen deel van de motorkap hier overheen gedrukt moet worden. Dat gebogen deel heb ik eerst heet gestookt met een brandertje en daarna met water afgekoeld....de spanning is dan een beetje uit het messing, en je kan het makkelijker buigen. Resicast levert bij het model overigens een buigmal voor deze motorkap en ook in de beschrijving is de "truc" van het heetstoken omschreven.

De beugeltjes aan de zijkant van de motorpanelen vond ik wat groot uitgevallen in het meegeleverde etswerk, dus die heb ik vervangen door zelfgemaakte exemplaren uit aluminium. Met een platbek tang en een stukje Evergreen heb je binnen de kortste keren een stel beugeltjes.

Om een beetje lijmvlak te hebben voor de motorbeplating, heb ik op de resin cabine vloer een stripje Evergreen gelijmd.

Cab0.JPG

Cab4.JPG

Cab5.JPG



De Resicast kit is een vroege Retriever met lage achterwand, degene die ik nabouw is een late Retriever met hoge achterwand. Exacte maten heb ik niet, dus ik heb eerst een paar oversize stukje styreen op de cabine geplakt met een paar puntjes secondenlijm. Daarna heb ik een foto gezocht van een echte Retriever, zoveel mogelijk van de zijkant en de maten op basis daarvan achterhaald.
Hieronder de eerste stap....met oversize plastic om zo op het oog met foto's te vergelijken.

Cab1.JPG


Hieronder na het corrigeren van de maten nav het meten op een foto. Dit zijn nog steeds dummy-delen uit rest-stukje styreen, die alleen maar met een paar puntjes lijm vastzitten. De volgende stap wordt het maken van de "echte" delen.

De breuk in het front is hier trouwens ook goed te zien...uiteindelijk heb ik de barst een beetje open gefreest en gevuld met secondenlijm en talkpoeder. Het resultaat is glad, ook al lijkt het op de foto anders.....misschien spuit ik nog een wasje primer om mezelf een beter gevoel te geven.....
Cab2.JPG
 
Ha Alex,

Ziet er allemaal weer erg netjes en strak uit.
Dat is jou wel toevertrouwd.

Die twee stripjes evergreen op het chassis onder de cabine?
Zijn die om de positie van de cabine te verbeteren?

Groeten
Leon
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Leon, Jan; bedankt!

Die twee stripjes evergreen op het chassis onder de cabine?
Zijn die om de positie van de cabine te verbeteren?
die stripjes zaten ook al in resin op het chassis, ter positionering van de cabine. Echter, om het chassis netjes recht te krijgen en het chassis vlak op een plankje te kunnen leggen, heb ik ze weggeschuurd en naderhand weer aangebracht uit Evergreen.

Gisteravond heb ik de cabine achterwand en zijwandjes voor het "echie" gemaakt. Foto's volgen.
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Ik vindt het ding super om te zien. Ik heb zelf een resin tatra vrachtwagen liggen, hij lonkt elke keer, maar ik heb mezelf wat beloofd, en dat zijn alle 3 mn 15 jaren plannen afwerken. Tamiyas Koningstiger met alles erop en eraan, check. Dml's stug 3A ( je weet wel, zon wittman kitje uit 1995 ongeveer) met alles erop en eraan staat te wachten tot ik het ondergrondje af heb, en mn bergepanther crosskit italeri, dragon, meng, nog eens dragon, eduard en een hoop styreen is ook een heel eind op weg, en dan, dan pak ik die tatra aan!
 

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Het bouwen aan de Leyland schiet er de laatste tijd een beetje bij in.....maar hier wat kleine progressie.

De definitieve zijwanden en achterwand zitten in de cabine. Ik heb uiteindelijk de achterwand van de cabine helemaal vlak geschuurd en de strips vervangen....dat was gewoon minder werk dan de nieuwe strips proberen op de bestaande Resin exemplaren aan te laten sluiten.

De raampjes in de zijwanden zijn nog niet helemaal lekker....ik heb ze wat kleiner uitgesneden, zodat ik ze straks, met de foto van een 1:1 exemplaar in de hand, naar mijn zin kan maken.

IMG_5243.JPG

IMG_5244.JPG

Last, but not least.....de vervangende wielen zijn binnen. Eelke Warrink heeft ze gemaakt. Ik wilde eerst zelf wielen tekenen in 3D, maar Eelke was al onderweg en eerlijk is eerlijk....deze kwaliteit had ik waarschijnlijk ook niet gehaald! Super bedankt Eelke!

Alex

IMG_5246.JPG
 
Bovenaan