Af! Airfix Ferret (Breda 50 uur groepsbouw)

Dit model is af!

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Bij Breda zijn we begonnen aan de Airfix 50 uurs groepsbouw. Dus met een flink aantal man uitleven op dezelfde Airfix Ferret kit. Onderstaande exemplaar was aanwezig bij de Airfix stand op Telford.

20231110_165851.jpg

Vrijdagavond op de eerste bijeenkomst zijn de modellen uitgereikt, met het idee dat ze de volgende bouwavond weer compleet af zijn.

Het leuke van deze kit is dat hij makkelijk genoeg bouwt, maar dat er dusdanig veel verschillende versies hebben rondgereden dat iedereen er toch zelf iets van kan maken. De mijne wordt het brandweer voertuig waarvoor de decals in de doos zijn. Na een paar uur bouwen op vrijdag zat de basis nagenoeg in elkaar, zodat we kunnen nadenken over de verbeteringen en of het interieur de moeite waard is om iets mee te doen. Allereerst heb ikbesloten om de motorspijlen aan te passen. Dat is nagenoeg massief uitgevoerd door Airfix en ziet er echt niet uit.
20240107_171315.jpg

20231110_170013.jpg
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Vanavond de eerste bouwavond bij bouwgroep Tilburg. Bedacht dat de luiken wel open blijven, maar dat ik het interieur minimalistisch blijft.

Heb nu de basis bijna in elkaar, maar een aantal details ga ik "a la Walter" in Evergreen uitvoeren. Wordt vervolgt...
20240109_225549.jpg

20240109_225409.jpg

Gr Bas

Welke schaal is dit eigenlijk?

1:35. Dit is een model uit de recente serie in die schaal van Airfix, en één van de eerste originele modellen daarin (om de serie op gang te brengen kwamen ze met heruitgaves van Academy-modellen).

Mooi Bas,

En dat in een 50 uur sessie. Knap werk!

Succes met het vervolg!

Jan

Toch nog iets meer werk aan gedaan dan vooraf verwacht, maar voor mijn gevoel is hij nu wel meer af. Vergelijkbaar met een jaren 90 Tamiya kit. Op zich bouwt het allemaal prima, maar het eindresultaat uit de doos laat te wensen over. Al met al ben ik tevreden met het resultaat en kan nu de verf echt erop!
20240114_160246-01.jpeg

20240114_160211-01.jpeg

20240114_160221-02.jpeg

20240114_160151-01.jpeg

20240114_160142-01.jpeg

Leuke voertuigen zijn dat toch.
Ik heb er nog 1 van Dartmoor liggen. De torenloze versie.

De eerste kleuren erop. Eerst groen (Tamiya mix), daarna alles afplakken en witte primer met daarover rood. Bij gebrek aan beter terug moeten vallen op een spuitbus, dus ik hoop dat het netjes opdroogt en dat er niet morgen een model rijp is voor de kliko....
20240118_221625.jpg
20240118_224533.jpg
Het model van de decals van Airfix.
1705590764173.jpg

Nu zie je hoe strak de laag uit een airbrush is. Ik hoop dat je het rood in balans met de rest weet te krijgen.

Succes, Jan

Je hebt het rood goed weten te krijgen zo!

Heel leuk ding Bas!

Een dingetje, of eigenlijk twee. Neem volgende keer kleine messing schroefjes voor je naamplaatje, wel zo mooi.

Heel leuk ding Bas!

Een dingetje, of eigenlijk twee. Neem volgende keer kleine messing schroefjes voor je naamplaatje, wel zo mooi.
Wordt nog geregeld, maar wilde nu al eind foto's maken, incl plaatje. 👍

Wordt nog geregeld, maar wilde nu al eind foto's maken, incl plaatje. 👍
Grappig…ik vond die twee wat grove schroeven er eigenlijk wel goed bijstaan. Benadrukken toch het beetje het rudimentaire die het voertuig zelf ook wat uitstraalt.

Zelf zou ik geen kruiskopschroeven gepakt hebben, die geven een veel te moderne uitstraling 🙂

Inderdaad mooi, rood op groen. (Zo heeft mijn dochter een keer een Austin Tilly gemaakt van de Britse tegenhanger van de EOD.)
Mooi verweerd en een mooie basis waarbij de Ferret echt IN het gras staat. Wat dat betreft vind ik met de uitvoering niets mis.

Terug
Bovenaan