AFV Club Churchill Mk. VI verbeteringen

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6, A34 Comet, M4A3 „Champagne”
Een maand of twee geleden kocht ik van iemand op Scalemates dit model:

img_1332-jpeg.39765

Jawel, in de staat waarin het op de foto te zien is 🙂 In de doos zitten nog wel bijna alle afgebroken onderdelen erbij, zoals de luikjes, antennevoet e.d. Alleen de moddergoot voor de rechterkant ontbreekt volledig.

Dit is het AFV Club model van de Churchill Mk. VI, en probleem is dat die één grote fout heeft: de ontwerpers hebben verkeerd begrepen hoe de onderkant van de toren van de Mk. VI verschilt van die van de Mk IV, waar hij op gebaseerd is. Het pantser rond de torenring is verstevigd, maar in plaats van alleen dikker is het bij het model ook hoger, waardoor de hele toren te hoog is. De correctie is niet zo moeilijk, en gelukkig krijg je in de doos gewoon een onderdeel waar je dat mee kunt doen.

IMG_1691.webp

Naast de gebouwde toren hier ligt de tweede onderkant die bij het model zit — namelijk eentje voor een Churchill Mk. IV. Het verschil in hoogte tussen de twee is niet zo heel goed te zien op die foto, maar wel op deze:

IMG_1692.webp

M’n eerste probleem was om de te hoge onderkant van de toren af te krijgen. Gelukkig heeft de vorige bouwer niet zo heel veel lijm gebruikt, zodat ik met een stevig mes meer dan de helft los kreeg, en alleen de linkerkant door hoefde te zagen. Daarbij brak er nog wat meer los, maar dat is geen probleem:

IMG_1693.webp

Waardoor ik het verschil ook nog vanuit een andere hoek kan laten zien:

IMG_1694.webp

De Mk. IV-toren heeft alleen aan de achterkant een deel dat lager uitsteekt, maar dat er bij de Mk. VI niet meer was; eerste taak is dus om dat te verwijderen:

IMG_1695.webp

Dit was nog helemaal niet zo’n makkelijke klus, maar met snijden en vijlen lukte het uiteindelijk toch. Daarbij ontstaan wel twee sleuven die ik eerst opgevuld heb met wat plastic strip en daarna plamuur er overheen. De bredere ring is te maken uit stukken strip van 1 × 0,5 mm: wikkel er eentje rond iets dat 46 à 47 mm diameter is en snij hem op lengte; lijm dan de uiteinden aan elkaar door er een tweede stuk strip overheen te plakken (aan de buitenkant!) en dat voor te zetten over de hele lengte zodat je een ring hebt van 1 × 1 mm vierkant. Die kun je daarna op de toren lijmen en, wanneer de lijm droog is, het deel eraf snijden dat er aan de rechterkant uitsteekt:

IMG_1698.webp

Daarna heb ik met plamuur het gat tussen de ring en de toren aan de linkerkant gedicht, en ook een beetje plamuur gesmeerd in de naad tussen ring en toren, om er dan behoorlijk wat Bison ontvetter overheen te smeren om de plamuur uit te laten vloeien en meer op gietstaal te laten lijken:

IMG_1699.webp

Als ik dan toch bezig was bedacht ik dat het leuk zou zijn om mijn Mk. VI de toren van een Mk. V te geven. Als je goed naar foto’s kijkt zie je dat op sommige tanks: het verschil is dat de opening voor het kanon bij de Mk. VI een afgeschuinde linkerbovenhoek heeft, maar een vierkante bij de Mk. V. Als je goed naar het onderdeel van AFV Club kijkt, kun je zelfs zien wat eruit moet:

IMG_1700.webp

Dit natuurlijk omdat AFV Club ook een Mk. V uitgebracht heeft en blijkbaar een modulaire mal gemaakt heeft voor de toren. Goed, een beetje werk met een zaagje, een mesje en een een paar vijltjes later:

IMG_1701.webp

Hoi Jakko,

Een voor mij bekende ingreep, die inderdaad goed te doen is. Zeker als je alle delen nog niet verlijmd hebt. De geschutsopening heb ik in mijn geval zo gelaten.

Welk voertuig gaat het worden, welke eenheid? Blijf je de extra pantserplaat bij het kanon gebruiken. Die heb ik voor de mijne, van 7 RTR, weggelaten.

Succes met het herstelwerk.

Groeten, Jan

De pantserplaat zat erop, maar die heb ik eraf gehaald — te afgezaagd qua model, en te zeldzaam in het echt 🙂 Dit gaat geen specifiek voertuig worden, maar iets algemeens met veel rupsbandschakels erop als pantser.

Dit gaat geen specifiek voertuig worden, maar iets algemeens met veel rupsbandschakels erop als pantser.

Fraai project. kies er maar eentje uit, bijvoorbeeld te Moergestel 1944, 6th Guards.
1000047964.webp
Gr Bas

kies er maar eentje uit, bijvoorbeeld te Moergestel 1944, 6th Guards.
Zoiets, inderdaad. Er zaten geen rupsbanden bij dit model toen ik het kocht, maar ik heb de set losse schakels van AFV Club en zat rupsbanden van Shermans over om er voldoende op te kunnen plakken 🙂 En dan heb ik net de voorspatborden eraf gehaald, en staat er toch eentje mét die dingen op de foto …

Terug
Bovenaan