7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside* update 6/29/14

Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK auf Gw Loarraine Marder I *Ironsi

cool, maar succes, ik hoop dat deze snel in tamiya kwaliteit uitkomt... :nouja: ik ga em lekker volgen!
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK auf Gw Loarraine Marder I *Ironsi

Eerste van de update sets zijn al besteld er zal een hoop vervangen gaan worden of misschien zelfs hele delen scratchen.

Bestelde onderdelen zijn o.a.:

PE set van PART P35161 Sd.Kfz.135 Marder I on Lorraine Chassis für RPM Modell
Geen idee of ik iets van deze set kan gebruiken voor die van Ironside maar we zullen zien.

Friul tracks ATL-59 Lorraine.
De Ironside length and link zijn mwah best niet erg overtuigend.

Aber loop 35L-25 German 75mm Barrel for PaK 40- Late/spät model für alle Modelle.
Hoewel er een alu loop bij de Ironside kit zit is die niet meer dan een aluminium pijpje die niet meer van deze tijd is en de kunststof mondings-rem zal wel om te huilen zijn om schoon te maken. Ik heb gekozen voor deze late versie omdat het best zo zou kunnen zijn dat de Pak 40 al een keer vervangen is op dit voertuig die in 1944 opereert.

Dragon 6433 1/35 7.5cm Pak 40 w/Heer Gun Crew.
Deze zal een stuk betere gedetailleerd dan de versie van de oude Ironside kit. Waarom deze en niet die van AFV Club omdat er heel veel extra's bij deze kit zitten die nog wel eens van pas kunnen komen in het diorama of voor later gebruik.

Er broeit al een diorama idee in m'n hoofd.

En gelukkig was ik al in bezit van het boek Panzers at Saumur #3
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK auf Gw Loarraine Marder I *Ironsi

Na een klein uurtje Googlen aan de volgende informatie gekomen.

Inzet van 7,5 cm Lorrain, Marder I. tijdens D-Day

Pz.Jg-Abt 716 10x Bieville en omstreken.
Pz.Jg-Abt 709 9x Catelet en omstreken.
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK 4auf Gw Lorraine Marder I *Ironsi

Ik denk dat ik mijn keuze voor de setting gemaakt heb.

Pz. Jg. Abt 709 die deel uit maakt van de 709 Inft. Div.
Deze eenheid zat in het gebied rond Montebourg op de avond van de droppings van de 82nd Airborne rond Utah beach.

Alleen heb ik nog geen on onomstotelijk bewijs dat deze eenheid in het bezit was van de Marder 1 op Lorraine onderstel.

Sommige websites zeggen van wel andere zjn niet duidelijk en al helemaal geen foto's te vinden van voertuigen van deze eenheid, weet dus ook niet of deze voertuigen het Divisie embleem van 709 gebruikte een zwart kruis in een wit schild.
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK 4auf Gw Lorraine Marder I *Ironsi

1) Er is geen enkele twijfel dat Pzj.Abt.709 uitgerust was met de Marder 1 Lorraine.
Van hun voertuigen zijn ook zat foto's, kijk maar eens hier voor twee minder bekende plaatjes ;)
http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1192224502/
Divisie symbolen en nummers kan je weglaten.
Geen plaatjes, maar een link met wat info over Duitse voertuigen in Normandië van een eerdere FOC (D-Day to D+7):
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=25&t=21791

2) alle Marder1 in Normandië die ik bestudeerd heb lijken de zwaardere vroege mondingsrem te hebben, latere type ben ik nog niet tegengekomen. Je kan je trouwens afvragen of een vervangingsloop wel met mondingsrem aangeleverd werd.
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK 4auf Gw Lorraine Marder I *Ironsi

Heb ondertussen de extra sets binnen van http://www.hannants.co.uk/ en http://www.mcmmarketing.de super snelle levering binnen een week, daar hou ik van.

De Dragon Pak 40 is top en een goede keuze gebleken. Het detail boven die van de oude Ironside kit is verbluffend en ik heb zeker geen spijt dat de helft van deze kit dalijk in de spare box beland inclusief de PE gun shields, voor de spacers heb ik misschien al een ontvanger voor mijn Pak 38 projectje.

Het Part PE setje die eigenlijk voor de RPM kit bedoeld is is super en bevat 2 frets met o.a. updates voor het onderstel en een radio installatie.

De Aber loop ga ik misschien toch vervangen voor een early of mid productie loop (ondertussen alweer besteld bij MCM) de late versie komt nog wel eens van pas denk ik.

Heb ondertussen ook al wat figuren besteld maar weet nog niet zeker of die ook gebruikt gaan worden, omdat ik nog twijfel over een setting.

De friul tracks zijn zoals je die mag verwachten met nieuwe aandrijf wielen.
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK 4auf Gw Lorraine Marder I *Ironsi

Klein probleem bij het opschonen van de Friul tracks wat al niet een van de leukste karweitjes is.

Blijkt het dat ik 2x de linker zijde tracks heb, dit is een van de eerste keren dat ik Friuls ga gebruiken en ik weet zeker dat er 2 verschillende kanten horen te zijn.

Heb zowel de leverancier als Friul al een mail gestuurd over hoe nu verder
 
Re: SdKfz 135/1 7,5 cm PAK 4auf Gw Lorraine Marder I *Ironsi

Vraagje:

Radio identificatie!

In de Pe set van Part zit een Fu 5 alleen ontvanger volgens mij de Fusprech.a


Uploaded with ImageShack.us

Volgens de bouw instructies bevind deze zich rechts voor naast de Pak 40 tegen de wand. Kan geen foto's vinden waar de radio's inderdaad geinstalleerd zijn, de museum versie in Saumur blijft ook blanco

Meestal kwam er ook een ontvanger mee, nu zie ik op foto's een hint van een radio maar ben niet zeker of dit de ontvanger is omdat hij er iets anders uit ziet, iemand een idee?



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

de laatste iets uitvergroot (de radio is stuk of kapot hoe je zelf wilt).


Uploaded with ImageShack.us

Bedankt,
Marc.
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside* <vraag 17/1

even terug naar mijn Friul probleem.

ik kreeg net een mailtje terug van Friul en zal hem even exact hier posten want ik begrijp het even niet meer.

Dear Marc Pleijsier,

The set ATL-59 must contain two of the same bag. No Left and right track run.
The friulmodel website to check that you have ro be right and the left one product.
If you click on the selected products, the product description.

Regards,
Andrea Wagner - Friulmodel Team


Nou zeg het maar mensen, ik heb op de site gekeken en kan echt niets ontdekken dat er ook een andere set zou moeten zijn dus dat bedoelen ze denk ik niet.
Vind het erg vreemd dat je dus blijkbaar de andere kant zou moeten omdraaien om de pin gaten niet te tonen of zelf proberen de eindpunten af te doppen.
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside* <vraag 17/1

Marc, vroeger kwamen Friul tracks met verschillende schakels voor links en rechts. Dat is al jaren niet meer zo voor de meeste van hun tracks.

Wat betreft die radio, het object waar je naar verwijst is een origineel Frans onderdeel met een aantal meters/schakelaars.
De radio hoort inderdaad rechts naast de Pak40, je kijkt er recht tegenaan.
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside*

Okay dat komt er dus van als je er een paar bent uit geweest.

Dank dat het geen radio is dan ik ik gewoon zelf wat in elkaar freubelen voor dit onderdeel of iemand moet een duidelijker plaatje van dit paneel hebben.
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside*

Hoe gaat 't met de Marder Marc ? Is 't gelukt met de Friuls ?

groet,
Peter
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside*

Sorry voor het niet recent reageren. druk geweest met andere dingetjes buiten het plakken om.

Ja de Friuls zijn gelukt blijkbaar hoor je tegenwoordig maar 1 zijde te krijgen dus moet een van de kanten zo maken dat eventuele on effen heden van de track pins niet zichtbaar zijn maar in mijn dio planning moet dit geen probleem gaan vormen.

Omdat het voorluik komt open te staan ben ik wat bezig geweest met het interieur van de bestuurder en bijrijder welke functie deze persoon verder had dan het voertuig op de rem zetten weet ik niet.
Grotendeels gaat de inrichting van dit gedeelte puur op de gok en eigen inzicht omdat er beduidend weinig goede info is over het interieur en instrumenten. De paar foto's die ik heb gevonden leiden wel tot een enig zins respectabel resultaat.

Foto's zullen volgen. Maar gelieve dit draadje te verplaatsen naar de normale sectie want ik ga hem zeker niet afkrijgen voor morgen en ben ook niet in staat om te reizen helaas.

Tot plaks,

Marc.
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside*


Het duidelijke verschil tussen de Friul tracks en die van Ironside, voor de constructie een kleine jig gemaakt met wat strip op een balsa ondergrondje.

De plaat bepantsering gaan volledig opnieuw worden opgetrokken met dunner plastic card, dit zijn de front platen van het kannon schild.

Links het Irondside Pak 40 onderstel, midden het platform voor het kannon rechts de vervanging van het onderstel van Dragon (inmiddels al aangepast maar niet op deze foto).

De beginselen van de binnenkant van het bestuurders compartiment, de Ironside kit is erg sumier en zeer gedateerd.
 
Re: 7,5cm Pak 40 Gw Lorraine Marder I *Ironside*




Bestuurders compartiment in een wat verdere fase. De zitjes zijn een pure gok omdat ik geen duidelijke foto had van deze en ben dus een beetje uit gegaan op de Ironside levering. Heb de zitjes wel vervangen voor de bankjes van een 250/1, dit is het lange bankje die ik doormidden gezaagd heb. Het afgezaagde gedeelte in het midden is dalijk niet meer te zien door de transmissie.
Ondertussen heb ik een paar shots gezien van een schlepper in vere staat van ontbinding waar een stoeltje te zien is met rugsteun inplaats van alleen een hoefdsteun op de achterwand. Dit is niet het standaard Duitse pantser stoeltje dus ik ga denk ik zelf een rugsteuntje maken. Maar kan best zijn dat deze versie ze nooit hebben gehad en de chauffeur en bijrijder gewoon tegen de achterwand leunden.
Na wat gebestudeer van de foto's bediende de bijrijder alleen de handrem en had een spreek buis om met de gevechts cabine te communiceren (zo een als je op oude grote schepen vond).

Over verdere posities van bouten en leidingen maak ik me niet heel veel zorgen omdat het veel gok werk betreft en het aan het einde misschien moeilijk te zien wordt. Het gaat om het idee dat het er zit voor mij.
 
Terug
Bovenaan