5th (Belgian) SAS Jeep 1945

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
  3. 1:72
  4. 1:144
(Dit onderwerp is het vervolg van dat in de Italeri-groepsbouw —Jakko)

De Jeep is af, hier volgt het ondergrondje en de figuren. Vooralsnog zijn dit de eindfoto's
Bekijk bijlage 58841Bekijk bijlage 58842Bekijk bijlage 58843Bekijk bijlage 58844Bekijk bijlage 58845Bekijk bijlage 58846

Figuur nummer 1 is al aardig op weg.
Alle naden zijn verdiept, mouwen open gemaakt aan de einden en hier en daar wat details toegevoegd. Munitie tasjes ed komen er nog op.
Deze houd een M1 karabijn in zijn rechterhand en een verrekijker in de andere.
Het hoofdje is van resicast, uit de Airborne hoofdjes set.20251205_140149.webp20251205_140204.webp

Laatst bewerkt:
Er moet nog wat gedokterd worden aan de stand van de armen, het is bijna onmogelijk om het geweer goed in de handen te leggen.

Wat vaak goed werkt is beginnen met de hand(en) aan het voorwerp en dan verder terug werken naar het torso.

De handen houden het geweer redelijk losjes vast, de uitdaging is om de handen precies uit te lijnen zodat het geweer natuurlijk in de hand ligt.
Achterop de doos van Dragon staat het gebouwde figuur afgebeeld, daar zweeft het geweer tussen de handen alsof het Harry Potter betreft 😁

Dat weet ik niet zeker, maar de steentjes zijn zo poreus dat ik er zo ook niks mee kan doen. De voegen moeten nog ingewassen worden, ik denk met pigment, en dan moet ik het nog wel schoon kunnen vegen. Ik ga eerst een testje doen op de paar steentjes die over zijn.

Motiverend moment, mooie setting. Tip: aangezien de wielen van de jeep rechtuit dtaan, zou ik hem evenwijdig aan de weg plaatsen. Dit oogt niet logisch.

De wielen zitten vast, was in eerste instantie ook niet van plan om er een vignette bij te maken, anders had ik het waarschijnlijk anders gedaan.
De figuren zijn nu in humbrol 83 gezet, die kunnen de komende dagen drogen.
Ik ga me na de kerst richten op de muur, daar wil ik iets van reclame op schilderen, maar ik weet nog niet wat. Setting zou Drenthe of Groningen moeten worden.

Hoi Jan,

Naast de Jeep zelf is de straat ook erg mooi uitgevoerd! Welke steentjes heb je hiervoor gebruikt?
Voor een setting in Nederland zou je nog kunnen overwegen om de goot meer naar Nederlandse standaard aan te passen. Gebruikelijk is om straatbakstenen in de lengte van de goot te straten in een rond, hol profiel. Gewoon rechtop zoals de klinkers in de rest van de straat. Oorspronkelijk 7 stenen breed maar daar wordt ook van afgeweken afhankelijk van de toegepaste kolk (afvoerput) en vereiste afvoercapaciteit.

En nog een vraag: wat komt er tussen de goot en de gemetselde muur? Wanneer daar geen straatwerk komt zou er ook vaak een kantopsluiting van betonnen of natuursteen banden toegepast zijn om het straatwerk bij elkaar te houden.

Hieronder een foto van een moderne molgoot als voorbeeld.

1766610839587.webp

De steentjes zijn van jb model, die had ik al een jaar of tien liggen.
20251220_155656.webp

Naast de goot komt een strook gras. De goot is opgesloten met een rij steentjes. Het zal niet helemaal zo zijn zoals het hoort, noem het maar artistieke vrijheid 😇

De muur is nog wel erg maagdelijk wit, zeker als je de tekst verweerd mag de muur zelf ook wel wat levendiger.
Wat roodbruine chippies op de hoeken, wat algen in de kieren en een licht beige/ grijze wash. En ik heb evt nog wel een NSB wervings postertje uit die periode
Maar misschien spreek ik voor mijn beurt nu?

Ik ga wel op een houtje bijten dan...

Terug
Bovenaan