.50- en TOW koepel op AMX PRI

Gert Mons

Ledenadministrateur & Tweede penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
  1. 1:35
Ik heb al jaren de oude Heller kit van de AMX PRI (VCI) liggen. Dit betreft de Franse versie. Ik wil hier graag een NL versie van maken, maar het grootste obstakel is de geheel Nederlandse koepelring voor de .50. Ik heb zelf veel analoge detailfoto's gemaakt zo'n dertig jaar geleden.
Mijn vraag: Is er iemand bereid om deze koepelring met luik te ontwerpen en printen in 3D? Originele AMX PRIs zijn nog wel te vinden ( Stotersmuseum-Assen, NMM) (correctie). Mocht er iemand belangstelling voor het printen hebben, dan wil ik wel de maten opnemen en/of mijn foto's beschikbaar stellen.0001.jpg

Als tweede vraag : de AMX PRAT koepel. Dit was een tijdelijke conversie van een aantal PRIs die werden uitgerust met een (lange) TOW buis op een ( eveneens gemodificeerde?) torenring op de PRI (1973-1982). De ring met luik lijkt mij afwijkend van die van de .50 versie. Of hiervan nog 1 op 1 exemplaren bestaan is mij niet bekend. Ik hiervan zou ik een koepeltje willen laten maken. Wie helpt mij verder; uiteraard doe ik een flinke bijdrage in de kosten.

Laatst bewerkt:
De .50 koepel voor de AMX is behoorlijk gecompliceerd. Ik ben er scratch een aan het bouwen maar de geleidingsbaan vanuit het magazijn naar de .50 kost mij hoofdbrekens door de vreemde krommingen daarin. Ik heb ook veel foto’s van de koepel gemaakt.
Luik en magazijnhouder heb ik klaar en moeten er nog op.9E959DAA-281B-4555-B65E-D08175CAB85B.jpeg

Laatst bewerkt:
Staat er nog een AMX in Museumpark Harskamp? Ik ben in de veronderstelling dat dit museum is gesloten nadat het Nationaal Militair Museum is geopend in Soesterberg. Hier staan overigens 2 PRI's. Één binnen en 1 buiten (die gene die buiten staat is volgens mij afkomstig vanuit de Harskamp)

Staat er nog een AMX in Museumpark Harskamp? Ik ben in de veronderstelling dat dit museum is gesloten nadat het Nationaal Militair Museum is geopend in Soesterberg. Hier staan overigens 2 PRI's. Één binnen en 1 buiten (die gene die buiten staat is volgens mij afkomstig vanuit de Harskamp)
Museumpark Harskamp bestaat helaas niet meer. Vlak voor sluiting heb ik er flink veel foto’s van voertuigen genomen gelukkig. Bij NMM staan er inderdaad 2. Daar heb ik ook flink kunnen fotograferen. Verder in stootroepenmuseum Assen maar volgens mij is dat een PRCO versie oid.

Jullie hebben gelijk, Harskamp is leeg v.w.b. oude voertuigen. Komt nu een AZC in heb ik begrepen.

Tada..... !
Er is hier altijd wel iemand die er nog een foto van heeft.

Ooit (in september 1992) gemaakt bij 573 verzamelplaats, voordat ze als schroot verkocht/afgevoerd werden.
De rood/witte magneten zitten met het hart 35 cm uit elkaar, handig om de afmetingen terug te rekenen.

IMG_20210827_0001.jpg

IMG_20210827_0002.jpg
IMG_20210827_0003.jpg

En toen was het simpel, heb ik er dit van gemaakt:
Als je zo inzoomt zie je de "witte schurft", het fijne stof dat zelfs in een vitrinekast doordringt
IMG_1308.jpg
IMG_1309.jpg
IMG_1310.jpg

Ik heb trouwens ook nog een serie foto's van het MAG-affuit op de AMX-PRI.

Tada..... !
Er is hier altijd wel iemand die er nog een foto heeft.
Ongelofelijk! Noem een NL voertuig en @Arne Ρоirοt heeft er model van (al dan niet met schurft 😳🤭)! Je moet een prachtige (niet luchtdichte) vitrine hebben!
De TOW toren is dus een ombouw van de automatische .50 toren zie ik. Een hoop er af gesloopt en wat dingen erbij. Ook bij het luik met de ronde halve bol zijn zaken weg tov .50 situatie en hij klapt nu naar links open met een nieuwe constructie ipv naar achteren. De openingen voor de .50 zijn dichtgelast zo te zien. Als er dus een 3D’er bereid is (en uit wel ingelichte bronnen heb ik positieve geluiden daarover vernomen) kan met dezelfde basis van de toren zowel een TOW als .50 toren gebouwd worden.
Wat wel anders is tov van de PRI is het luik naast de toren. Bij de PRI is dat kleiner. Bij de TOW is een dubbel-luik aangebracht. Vermoedelijk omdat van daaruit het laden moest gebeuren. Dat valt vrij simpel te scratchen.

Ik heb trouwens ook nog een serie foto's van het MAG-affuit op de AMX-PRI.
Zat er ook een MAG op de AMX PRI? Die heb ik tot nu toe nog op geen foto of museum gezien. Heb je daar foto van Arne. Ik ben fan van de MAG op voertuigen.

Laatst bewerkt:
Bedankt Arne!
Ik heb al 2 of 3 decennia lang twee Heller AMX mastodonten in de kast liggen, maar nooit de moed gehad om ze te bouwen als de broertjes PRI en PRAT. Vooral vanwege de ingewikkelde koepels. Mogelijk gaat het nu door de mogelijkheden van Frank; de sublieme scratch van Walter en jouw PRAT foto's toch nog lukken....👍

Ik heb al 2 of 3 decennia lang twee Heller AMX mastodonten in de kast liggen, maar nooit de moed gehad om ze te bouwen als de broertjes PRI en PRAT.
Met de .50 was ik er aardig uit. Alleen de plek waar de kogelband de geleidingsbaan ingaat heeft nog vraagtekens bij mij. Daar zit een soort vergrendelingshandel vlakbij het magazijn waar ik bovenaanzicht foto’s mis.
De PRAT was een mysterie maar is nu opgelost. Na de PRI ga ik die PRAT ook maar eens bouwen. Voordeel is dat door de TAKOM en Tamiya AMX 75 en 105 mm opeens ook aftermarket setjes op de markt zijn gekomen waar ook deze Heller PRI/PRAT heel veel aan hebben. De rupsen zijn door de firma Friull ook geen probleem meer!

Laatst bewerkt:
Inderdaad 🙂 Ik was daar een aantal jaar geleden en loop ook al weet ik veel hoe lang met het idee om de Heller AMX VCI om te bouwen tot een PRI, dus ik ben er daar opgeklommen om foto’s van het luik en andere Nederlandse details te maken. Helaas alleen heb ik van dat precieze onderdeel geen foto van opzij gemaakt — dit is één van de betere waar het opstaat. Ik kan er nog wel even doorkijken welke andere geschikt zijn, want ik zag vanochtend wel dat het ook op nog een paar staat.

Aha, ik heb er wel, maar had daar vanochtend overheengekeken:

IMG_0699.jpegIMG_0700.jpegIMG_0702.jpegIMG_0707.jpeg

Zat hier nogal tegenaan te hikken om te beginnen met het 3D avontuur dus vandaag in het NMM een 450 foto's gemaakt van de AMX en dan voornamelijk het koepeltje. Zodra ik met de M109A2 klaar ben waag ik een sprong 😉

DSCF4253.JPG

Zat hier nogal tegenaan te hikken om te beginnen met het 3D avontuur dus vandaag in het NMM een 450 foto's gemaakt van de AMX en dan voornamelijk het koepeltje. Zodra ik met de M109A2 klaar ben waag ik een sprong 😉

Bekijk bijlage 13294
Het torentje zit lastig in elkaar is mijn ervaring. Veel flinterdunne onderdelen. Ik ben benieuwd. Bij de AMX buiten ontbreken zaken. De AMX binnen bij NMM is wel volledig.
1A671BD0-329C-4808-B170-636D4513A339.jpeg

Fijn dat je het wilt oppakken, Frank! Ik hoop je eerste klant te zijn, zowel voor de .50 koepel als ook voor de TOW-koepel. Succes voorlopig met je M109A2!

Groet,
Gert

Terug
Bovenaan