39(H) 10,5cm leFH18(Sf.) auf Geschützwagen

Ziet er goed uit Vincent 👍

Rood gemarkeerd moet nog geschilderd worden. Dit is vermoedelijk een kist in een rek, al is het niet geheel duidelijk voor mijn gevoel.
het is dat je't zelf aangeeft anders had ik niets gemerkt. Maar inderdaad komt het niet over als een rek met een kist erin omdat de
bovenkant van dit onderdeel één plat vlak is... m.a.w. : de zichtbare grens (naad) tussen rek en kist ontbreekt.
Dit bedoel ik (heb de bovenkant kist voor effect wat donkerder gehouden) :

Interior H39 red oxide primer weathered 2a.jpg Interior H39 red oxide primer weathered 2a1.jpg

Op het echte onderdeel zou de suggestie van rek-met-kist eigenlijk beter overkomen wanneer de bovenkant van de kist nog wat dieper
zou zitten zodat er duidelijk een rek zichtbaar is, maar in dit stadium in je afgewerkte interieur te gaan zitten frotten is
wellicht niet erg handig.
Misschien kun je met behulp van een papieren malletje de bovenkant van de kist een iets afwijkend kleurtje geven voor het gewenste effect ?

Hi Peter,

Ja ik heb hem al geschilderd, het lijkt er nu meer op. Het scheelt dat de profielen van het rek aan weerzijden doorlopen. Alleen aan de voorzijde niet geheel op de uiteinden. Dat heb ik nagebootst door daar het in te kerven. Het oogt nu al wat rekkiger, wellicht dat ik boven nog zo'n profiel aanbreng zoals je laat zien. Op de referentiefoto's zit het hoogste profiel overigens wat lager. Het liefste had ik hem opnieuw gemaakt, maar ik krijg dit onderdeel niet meer los.

Mvg,

Vincent

Heren,

Het eind is nu in zicht. Bovendeel en benedendeel zijn bevestigd. De naad voor moet nog weggewerkt worden. Het kanon en de bemanning zitten nog los, maar zijn verder wel gereed voor mijn gevoel. Her en der nog wat bijwerken. Het andere bemanningslid is ook bijna af. Verneem graag van jullie en alvast een goed 2023!

Mvg,

Vincent

Geschutzwagen H39 project 2.jpg

Het zeil moet nog geschilderd worden. Over de uitlaat moet nog een beschermkap komen. De wanden ogen wat donker door de washes. Ik ga dit nog aftonen met Napels yellow. Het rode stickertje zit er, om mezelf erop te attenderen dat hier een fragiel deel zit, te weten de MG34 op het statief 😛 De deuren zitten er nog niet in. Deze zullen geopend bevestigd worden. Is ook mooier. En beter, want ze passen niet goed. De lasnaden rond de luchtinlaten ogen massief. Dit waren ze in het echt ook, zie het Saumur exemplaar. Wel een interessant detail.

Geschutzwagen H39 project.jpg

Het zittende bemanningslid is zo goed als af. Nog een keer nalopen en ultra matte vernis geven. Het staande bemanningslid volgt nog. De radioset is uit de kit zelf, met de nodige aanpassingen. O.a. verbindingspluggen gemaakt en wat knoppen verplaatst. In de kit zijn dit 2 FU5s namelijk, wat niet klopt. De transformators en ander toebehoren ontbreekt. Kan er nog in geplaatst worden als ik die ooit weet te bemachtigen. Verder ga ik de uiteindes van de granaten nog bijwerken in sommige gevallen.

Geschutzwagen H39 project 3.jpg

Hoi Vincent, mooi bakkie! Aangenomen dat ie vooral aan de binnenzijde het meest te lijden heeft c.q. verweerd is, zie ik zonder commentaar uit naar de afronding. Grts, Anne

inspiratie...zag nog geen figuren?

Hi Anne,

Er komen twee figuurtjes in die met elkaar gezellig zitten te keuvelen. Een zie je al op de voorgaande foto´s. Setting zal daarmee voor D-Day zijn! Gisteren heb ik trouwens de laatste zaken bevestigd. Nog nog even naar de lakstraat en dan ga ik de harde edge splitter camouflage schilderen. Ik ga deze met de hand doen, omdat ik vermoed dat dit in werkelijkheid ook zo gedaan is. Wat lastig te zeggen, maar kan me niet voorstellen dat ze dit met airbrush hebben gedaan.

Mvg,

Vincent

Heren,

Dit weekend duchtig met de luchtkwast in de weer geweest, wat prima ging voor de middag: mooi weer en wat wind, zo spuit ik dus op zolder, wel met masker op. Zowel voor dit model als de Pz4 G. De Geschützwagen is nu bijna af. Nog de buitenzijde verweren en klaar is die denk ik zo. Zaterdag heb ik het patroon erop gespoten. Deze is gebaseerd op hetgeen wat ik zo online kon vinden. Ik zat nog te twijfelen het met de hand te verven, maar ik vermoed dat het toch met de airbrush is gedaan. Vermoedelijk in de werkplaats/fabriek, maar zeker weten doe ik het niet. Hoe dan ook, het patroon heb ik als volgt gemaakt: met papier eerst mallen gemaakt. Door simpelweg de te beschilderen grote delen op te meten en uit te tekenen. Dus de achterkant, zijwanden en voorzijde platen kanon. Deze vervolgens uitgetekend op schilderstape, bevestigd op een stuk plastic, zodat de tape goed en schoon te verwijderen is. Ik had dit in eerste instantie op een stukje hardboard gedaan, maar dat was geen goed idee😉 Harboard en de tape vonden elkaar iets te leuk en vormden een innig paar. Vervolgens de patronen met potlood getekend en uitgesneden. Daarna alles voorzichtig erop geplakt en spuiten maar. Daarbij gebruikte ik een cocktailprikker als hulpje op plekken waar de tape niet goed aansloot en ook een stukje papier om te starten met spuiten, al ging dat ook vaak op de tape.

Onderstaande de foto's van zaterdag. Gisteren heb ik het nog nabewerkt. Vooral de boven- en onderzijde, omdat daar het patroon niet doorliep. Verder nog wat meer vlekken aangebracht of aan elkaar gespoten. Dat was allemaal niet zo spannend, zolang je maar goed afplakt. Het maken van de sjablonen was nog het meeste werk. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

hard edge camouflage H-39 normandy.jpg

hard edge camouflage H-39 1 35 resendagrun.jpg

De gebruikte kleur voor RAL 6011 is van Life Colour recht uit het potje. Erg mooie kleur die goed van kwaliteit is. Hier zie je ook goed dat de bovenzijde frontplaat nog gedaan moet worden.

hard edge camouflage H-39 Trumpeter.jpg

hard edge camouflage H-39.jpg

hard edge camouflage H-39 afplakken is een feestje.jpg

Zoals te zien heb ik de binnenzijde niet afgeplakt. Is ook niet nodig, ik spuit namelijk alleen op de delen en dan zo recht mogelijk erop. Gewoon een stuk keukenrolpapier erin en gaan met die banaan. Om het zo hard edge mogelijk te krijgen en de kans op nevelige randjes verkleind wordt.

Hi all,

Model is bijna af. Afgelopen week het bekende setje filters erop losgelaten om een groezelig bakkie te krijgen. Gereedschap en ander klein spul moet nog verder beschilderd en verweerd worden, maar dat is klein bier. Evenals het bevestigen van de resterende delen, waaronder natuurlijk de bemanning, die al maanden wachten 😛 . Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Geschutzwagen H-39 Normandy.jpg

Het kanon glimt nog, foto's gemaakt net na de laatste wash van zwarte emaille verf namelijk.

Geschutzwagen H-39 model hard edge camouflage.jpg

De camouflage heb ik her en der nog uitgebreid/aangepast, zoek de 10 verschillen tov de vorige post 😉

Geschutzwagen H-39 transport lock and interior.jpg

Het remlicht moet nog gedaan worden, veiligheid boven alles 😉 De deurtjes zullen geopend gemonteerd worden. Was initieel niet het plan, maar ze passen niet dus het moet wel zo. De lompe lasnaden rondom de luchtinlaten horen zo, behoorlijk grof braaiwerk. Het kanon heb ik er los in geplaatst, het platform ontbreekt nog zoals te zien.

Geschutzwagen H-39 Stugabt 200 Normandy.jpg

De stokken rood gemarkeerd moeten nog geverfd worden. Ik neem aan dat dit de (houten) stokken zijn die horen bij de schoonmaakset van de loop. Het zouden wellicht ook de rood/witte paaltjes kunnen zijn, maar dan zijn ze niet goed van vorm.

Terug
Bovenaan