Af! 180 gallon 20 CWT water trailer

Dit model is af!
Ben bezig om een Britse water trailer te bouwen.
Het meeste wordt zelf gemaakt, maar voor de moeilijke delen zoals de handpompen en waterfilters gebruik ik delen van de Ghecko MWC.
Dit moet het worden.
59dcd12f528af_180gallonbowserfrontviewLESF.jpg.4634019e559ec52149bf4b5b50c1821f.jpg
180 gallon bowser rear view LES F.jpg
Ben begonnen om de grote delen eerst te bouwen.
Dankzij een belangrijke maat tekening van Alex kon ik mijn schaal tekening controleren en daarvan beginnen met bouwen.
er bleken nog wel wat fouten in mijn tekening te zitten, dus sommige delen moest ik aanpassen of opnieuw maken.
20210214_171001.jpg
20210214_170927.jpg
Na het afwerken van de delen kon ik ze samen bouwen en kon de detailering beginnen.
20210220_151614.jpg
20210220_151630.jpg
Ik ben met de detailering achter begonnen. dit is waar ik nu ben.
20210228_122113.jpg

Groeten
Leon

Hartstikke mooi werk, Leon !!
Zoals getoond, met een Britse lichte truck ervoor, lijkt het mij in een North-Africa setting, een winnaar.
Je zou dit model moeten kunnen produceren, en op aanvraag verkopen...🙄

Prachtig project. Iets heel alledaags uit die tijd dat je op schaal (vrijwel) nooit ziet.

En netjes gebouwd. Welke asophanging, wielen gebruik je?

Groeten, Jan

heren dank voor jullie reacties.

Zoals getoond, met een Britse lichte truck ervoor, lijkt het mij in een North-Africa setting, een winnaar
eigenlijk wordt het een dio in Normandie met een watervul station.
er komt ook nog een Ghecko MWC bij.
wordt zoiets
717  bb.jpg

Welke asophanging, wielen gebruik je?
Ik heb het veerpakket van de Bedford gebruikt.
De wielen weet ik niet waar die vandaan komen, die zaten al jaren in mijn wielen verzameling.
Ik heb de velgen eruit gefreest en nieuwe erin gemaakt.
zal er betere foto's van maken.

Groeten
Leon

Hallo Leon,

Ik neem aan, dat je weet, dat Thunder Model nr. 35302 als "Canadian 180 gallon water tank trailer" een soortgelijk (of hetzelfde ?) model in schaal 1/35 heeft uitgebracht. (alhoewel ik op Scalemates geen verkoper of review zie)

Dit doet natuurlijk niets af, aan jouw prestatie om het model te "scratch-builden" !!
Ik blijf jouw "bouw-blog" van jouw model in Normandië volgen.

Ha Alex,
Weet je toevallig ook waar de foto hier boven gemaakt is?
Misschien leuk om bij de uitgang in het diorama wat wegbewijzering te zetten.

Ik neem aan, dat je weet, dat Thunder Model nr. 35302 als "Canadian 180 gallon water tank trailer" een soortgelijk (of hetzelfde ?) model in schaal 1/35 heeft uitgebracht. (alhoewel ik op Scalemates geen verkoper of review zie)
Ha Hans,
Ja dat klopt, ik zie op scalemates dat hij al in 2018 werdt aangekondigd.
Maar hellaas net als de Morris Commercial met Bofors en de Ward lafrance zijn deze modellen nooit uitgebracht.
Het is de laatste jaren ook al erg stil rond Thunder models.
Ik hoop dat er nog leven in zit.

groeten
Leon

Leon,

Volgens het foto bijschrift van het National Army museum is het Creully. Dit is 1 van de locaties die ik met Marcel heb opgezocht....echter het muurtje en de slangen op de foto gecombineerd met de "skyline" op de achtergrond herken ik zo gauw niet.

De Creully locatie is mooi te zien in dit filmpje: WATER PURIFICATION IN NORMANDY [Allocated Title]
Je ziet dan ook de water reservoirs en de aanwezige muurtjes en skyline....allemaal net even anders dan " jouw" foto. Maar je ziet wel in het filmpje wat leuke inspiratie voor wat bordjes langs de weg...en natuurlijk legio mooie autootjes en aanhangers!

Zo'n water purification trailer aan het begin van het filmpje zou ik graag nog eens bouwen!

De tweede locatie waar ik met Marcel ben geweest is het naburige "Saint Gabriel", maar daar kan ik me ook niet zo gauw zo'n muurtje herinneren.

Ha Alex,

leuk filmpje inderdaad, veel leuks te zien.
Het lijkt inderdaad een ander soort vulstation.
In het filmpje word er gevuld door middel van zwaartekracht.
In de foto denk ik dat er een soort pomp gebruikt wordt, of zou een reservoir op die hoogte genoeg druk kunnen leveren?

bedank voor het filmpje
Groeten
Leon

Het wordt een juweeltje 💪

Hij is heel erg mooi Leon, strak gebouwd. Ik ben, heel eerlijk, wel een beetje jaloers. Zou hem graag in het echt willen zien.

Zijn die grijze delen van de Gecko water Bowser? En wat voor materiaal is het koper met gaatjes van de zuigfilters?

Groeten, Jan

Heel Gaaf Leon!
leuk filmpje inderdaad, veel leuks te zien.
Het lijkt inderdaad een ander soort vulstation.
In het filmpje word er gevuld door middel van zwaartekracht.
In de foto denk ik dat er een soort pomp gebruikt wordt, of zou een reservoir op die hoogte genoeg druk kunnen leveren?
Ja, ik kan de locatie ook niet helemaal "plaatsen". Het zou mooi zijn om even richting Creully te rijden en ter plaatse te kijken, maar dat is voorlopig helaas niet mogelijk!
Volgens mij werd zwaartekracht waar mogelijk gebruikt....eventueel ondersteund door een pomp. Die leidingen met kraantjes zie je op meerdere foto's....dat moet toch haast wel met een pomp gedaan zijn (?)

Klasse Leon. Je hebt een mooi resultaat van je eigenbouw. Ga je alles in een diorama zetten?
Alex, ik heb nog ergens een artikel uit de Military Modelling over die water purification trailer. Met tekeningen. Die kan ik wel voor je scannen.

Jan Coen

Mooi werk Leon.

Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Marcel

Ik heb dat artikel er nog even bijgezocht. Dat is een naoorlogse versie, ziet er anders uit dan die in het filmpje. Foutje bedankt
Jan Coen......misschien heb ik toch wel interesse in het artikel, want informatie over deze aanhangers is schaars. Ik heb ook nog geen "survivor" kunnen vinden, maar ik weet wel dat het Britse leger die aanhangers nog lang na WO2 heeft gebruikt.....en misschien heeft gemodificeerd (?). Het probleem van de beschikbare tekeningen is vaak dat je niet weet op welke info het is gebaseerd.....en dus of het wel klopt, of dat het meer gebaseerd is op aannames.

Dit wordt een plaatje Leon, ik vind het een schitterende combinatie, de Fordson maakt het plaatje compleet. En nogmaals: de water trailer is een juweeltje.

Wat mij betreft, ik vind het leuk als je blijft posten, erg inspirerend en motiverend.

Groeten, Jan

Geweldig! Ik zie uit naar het verfwerk!

Prachtig gebouwd Leon 👍 ik ben vooral onder de indruk van de water trailer 😍

veel plezier met het vullen en afwerken van het diorama !! 😀

Geweldig tot zover Leon,

Ik ben van binnen een beetje jaloers op deze verzameling bij elkaar😉. En die trailer is prachtig! Succes met het geheel.

Groeten, Jan

Heel mooi geworden Leon, je bent het niet verleerd! Zie nog die Dragon Wagon voor me, voordat Tamiya met dat ding kwam.

Heren dank voor deze lovende woorden.

Ben nu klaar met de water trailer en de Fordson.
er moet alleen nog stof op gemaakt worden met pigmenten, maar
dat doe ik als ze op het diorama staan.
20220508_093415.jpg
20220508_093358.jpg
20220508_093458.jpg
Het camo-net moet nog wat matvernis krijgen.
Schrik niet van de kleur😳 dit komt denk ik door de overvloedige zon vandaag.
de de foto is meer "kleur echt".20220508_093432.jpg

Ook de Fordson is minder groen in het echt.
20220508_093655.jpg
20220508_093749.jpg
20220508_093857.jpg

Ook nog even saampjes op de foto.
20220508_094043.jpg

het diorama is ook weer wat verder.
De waterleiding koppelstukken en kranen heb ik in 3D getekend en laten printen.
20220508_120523.jpg
20220508_120604.jpg

tot zo ver weer.

Groeten
Leon

Gaaf Leon.....het trailertje is echt een snoepje geworden.....en je diorama-laout geeft echt het sfeertje van de waterpunten in de eerder genoemde filmpjes en foto's.

Van welk merk is de Fordson eigenlijk? Ik heb zelf nog een kit van JMP in de kast liggen......met Irene Brigade plannen als ik ooit zover kom.

Het camo-net moet nog wat matvernis krijgen.
Hoi Leon,

Ik vind de jute stroken wat te strak. Zelf pak ik hier papieren zakdoek met houtlijm voor. Maak de stoken smal genoeg en kijk goed op foto's hoe ze hangen. Ik zorg bij het aanbrengen dat ik er ook weer stukjes camouflagenet oplijm, dan komen ze er echt uit.
Even een plaatje van mijn Staghound, ik heb ze hier pas opgeknapt. Zorg dat het er vooral onregelmatig uitziet.
IMG_20220510_224308179.jpg
Oh ja, graag blijven delen je project!!

Groeten, Jan

Ha Jan,
Je hebt wel een punt hier.
Ik vindt het een goed idee om er nog wat "net"overheen te doen, ziet er inderdaad beter uit.
De strips laat ik wel zo, het waren volgens mij korte canvas strips die in het net geknoopt werden.
Bedankt voor het meedenken.

Ha Walter,
De ribbel slangen zijn spiraal veren van AK.
20220511_231530.jpg
20220511_232316.jpg
Ik heb er een stuk soldeer draad in geschoven zodat het in de benodigde vorm blijft staan.
Ik heb ze zelf bij modelbau Koenig gekocht.

ze zijn in diverse diameters verkrijgbaar.

Groeten
Leon

het waren volgens mij korte canvas strips die in het net geknoopt werden
Ik heb wat voorbeelden voor je opgezocht in British tank in Normandy:IMG_20220512_195323080.jpgIMG_20220512_195459185.jpgIMG_20220512_195518223.jpg

16523789562347154627738115366742.jpgop tanks en de truck zie je relatief lange repen. Uit een netjes opgerold net zullen mogelijk wel korte stukken steken.

Groeten, Jan

Ondertussen zijn we alweer wat jaartjes verder.🤣🤣

Ik ben nu bezig om het diorama af te maken, ondergrond is klaar, nog wat met pigmenten rommelen als de voertuigen erop staan.
20250126_124751.webp
20250126_124800.webp
20250126_125030.webp
20250126_125059.webp

Nu bezig met de figuren en de MWC verder afmaken.
Kwam wel een stom foudje tegen,

Zoek de overeenkomst🙄🤣
20201128_181235.webp
20220508_093655.webp

Heb de decals op de Bedford verwijdert, helaas niet zonder schade aan de verf.
Ik hoop dat ik dat weer netjes krijg.

Binnenkort meer
Groeten
Leon

Tof om het dio zo ver en zo mooi gevorderd te zien Leon 👍👍

enne... grappig voudje

Heb de decals op de Bedford verwijdert, helaas niet zonder schade aan de verf.
Ik hoop dat ik dat weer netjes krijg
Dat is pech, vooral als ze samen in een dio staan. Vals kenteken of zoiets.

Ik duim met je mee wat betreft de decal. Gebruik je softener om hem eraf te krijgen?

Succes, Jan

Gaaf Leon.......met dat gras, die muur en stenen heeft het echt het sfeertje van de waterplaatsen nabij Creuilly; heel gaaf.

Die decals......wel k*t dat je die echt al helemaal had afgewerkt met een beschermlaag ed.
Te laat nu natuurlijk, maar misschien was het een overweging om alleen de laatste 2 2-3 cijfers over te schilderen en te veranderen in een paar nieuwe.....alhoewel je dit misschien meer had "gezien" op het eindresulaat dan de oplossing die je nu hebt gekozen. Het komt vast helemaal goed met een nieuw gespoten motorkap.....een beetje kleurverschil mag best!

Geinige karretjes!
Gaaf dio. Mooi gemaakt en erg originele keuze en setup.
Het rechter voorwiel van de achterste wagen oogt vreemd?

Ik vind het een prachtig geheel. Iets elementairs en alledaags uit deze periode en tegelijk bij velen onbekend en onderbelicht.

Mooi uitgevoerd!

En een vraag: waar heb je de aanvoerleiding van gemaakt? Heb je de informatie uit het filmpje van destijds?

Groeten, Jan

Het rechter voorwiel van de achterste wagen oogt vreemd?
Ha Ron, Ja dat klopt.
De ondergrond was iets te laag op die plek dus ik moest het wiel wat forceren om het op de grond te krijgen.

waar heb je de aanvoerleiding van gemaakt?
Ha Jan,
De leidingen zijn gewoon evergreen Rod.
De verbindingsstukken, bochten en kranen zijn 3D getekend door mij en geprint bij Shapeways.

Was een leuk Dio om te maken.
Nu verder met de Diamond-T met coles crane en het Dio met de Australische Fuel bowser trailer.

Groeten
Leon

verder met de Diamond-T met coles crane en het Dio met de Australische Fuel bowser trailer
Mooie onderwerpen. Aan je resultaten zie ik dat je ervan geniet.

En wat betreft de kranen en koppelingen: daarvoor is 3D printen inderdaad een goede oplossing. Wat modelleren betreft relatief eenvoudig (ik werk dagelijks met Inventor).

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan