12-06: eindfoto's "Another One Bites The Dust."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Re: 02-04: CCKW353/Bofors 40mm: dio onderdelen

Richard Cramer zei:
Ben er nog niet helemaal uit hoe ik die ga invullen. Het zal waarschijnlijk weiland worden, maar hoe ik dat ga aanpakken, daar slaap ik nog wat nachtjes over ;) ...
Wel toch simpel. Wat staat er in een Weiland (ook in Normandy)......Koeien...!!!! 8) 8) 8)
Dus deze kitjes..
http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_135/Figuren/Legend/Would_you_like_some_milk_w/Milk-Cow__i29_6369_0.htm
Zonder duitser...
http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_135/Figuren/Master_Box/Operation_Milkman__i24_23110_0.htm
Neem ik de Duitsers van je over... :p
http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_135/Figuren/Master_Box/Domestic_Animals__i24_23830_0.htm
Of deze doodgeschrokken van FW190... :) :)
http://www.modellbau-koenig.de/Militaermodellbau_135/Figuren/Verlinden/The_Farm_WWII_Dead_Cows__i28_26160_0.htm

Je ziet genoeg koeien (lees melk)

een boeh groetje...

Herman
 
Re: 02-04: CCKW353/Bofors 40mm: dio onderdelen

Ha die Herman,

Da's geen verkeerd idee. Had het zelf ook al in mijn gedachten, maar ik wacht wel met beslissen tot het diorama helemaal ingedeeld is...

Wat ik eigenlijk bedoelde is, hóe ik het grasland ga doen: ga ik een matje gebruiken of losse pollen? Ga ik een hek en/of prikkeldraad plaatsen? Ga ik nog een boompje planten? Enz. enz....

Wel bedankt voor het meedenken :) !

groeten, Richard.
 
Re: 02-04: CCKW353/Bofors 40mm: dio onderdelen

Hi,

Kijk even naar de aflevering Carentan van Band of Brothers.
Zie je een Horsa met ook dode koeien in de wei..geeft je een goed referentie kader..

Herman
 
Re: 07-04: CCKW353/Bofors 40mm: FW in basisverf

Update III: FW in basiskleur

Hallo allen,

De FW staat in de basisverf, decals zitten er op. Foto's onder deze tekst. Moet nog wel een laklaag overheen, maar dan kunnen we gaan verweren. Waarbij ik gelijk tegen de volgende uitdaging aanloop: wie weet hoe je zo'n ding moet verweren?
Bij een AFV weet ik precies wat ik moet doen, welke kleuren ik moet gebruiken etc. Maar ik heb nooit eerder een vliegtuig
gebouwd :nouja: ...

De vraag dus: wie weet er een goede site waar dit soort info (makkelijk) te vinden is? Ik hoor het graag :) .

Foto's:

z1h4.jpg


gizy.jpg


8pa3.jpg


pwon.jpg


pvbw.jpg


Tot zover.

groeten, Richard.
 
Re: 07-04: CCKW353/Bofors 40mm: FW in basisverf

Op Modelbrouwers staan genoeg vliegtuigen ;)

Wat ik bij helikopters doe is een wash, inlijnen panellines en in jouw geval is het afhankelijk van de tijd dat het wrak er ligt, modder van de ondergrond en roet schade rond de inslag. Dan kom je een aardig einde denk ik.
Succes!
Johanna
 
Re: 07-04: CCKW353/Bofors 40mm: FW in basisverf

Tevens Richard,

Die steunbalken,aerilons etc...waren aan de binnenkant licht groen (niet grijs...)

Herman
 
Re: 07-04: CCKW353/Bofors 40mm: FW in basisverf

@ Johanna: daar ga ik ook zeker nog eens kijken, maar ik hoop eigenlijk op een site die specifiek op vliegtuigen gericht is.

Herman schreef:
Die steunbalken,aerilons etc...waren aan de binnenkant licht groen (niet grijs...)

Bij Geallieerde vliegtuigen ja, niet bij Duitse :nouja: .... Heb hier behoorlijk wat uurtjes research inzitten.

Toch bedankt voor je input ;) ...

groeten, Richard.
 
01-05: figuren, FW en lay out diorama

Hallo allen,

Even een kleine update om het topic niet te ver weg te laten zakken :nouja: ...

Figuren zijn zo goed als af, FW ligt op schema en ik ben begonnen aan de opzet voor het diorama. Foto's:

ib9n.jpg


4dj6f.jpg


uh3e.jpg


3c9b.jpg


ynw8.jpg


3fpk.jpg


9t7l.jpg


ttci.jpg


hbsz.jpg


omjn.jpg


t4rv.jpg


pug99.jpg


5j5h.jpg


39gh.jpg


93ez.jpg


Ik weet het: ik moet blijven oefenen op het plaatsen van de ogen. Maar jullie moeten nu wel rekening houden met het gegeven dat dit alles in een flinke macro stand wordt getoond. Het valt in werkelijkheid nog wel mee.

Ben dus nog steeds bezig met beide diorama's. Ik verwacht deze in juni af te hebben, de andere hoop ik aan het eind van het jaar aan jullie te kunnen laten zien.

Next: dio bouwen, FW afmaken en alles in het diorama intergreren...

groeten, Richard.
 
Re: 01-05: figuren, FW en lay out diorama

Hoi Richard,

Ik vind je project steeds interessanter worden; je maakt dan ook gebruik van minder gangbare toevoegingen.

Klein vraagje over de uniformen; je keuze voor de groene hemden, waar komt dat vandaan ?
Is dit een contrastoverweging ? Ik dacht ooit geweten te hebben dat die dezelfde kleur hadden als de broeken ...

groet
Der Johann
 
Re: 01-05: figuren, FW en lay out diorama

Ha Richard,

dat ziet er allemaal veelbelovend uit zeg!! Mooie setting!

Figuren zien er ook al netjes uit, gaat er nog matte vernis over? Glimt nog redelijk of is dat het licht? Over het plaatsen van de ogen heb je gelijk, 1 van je figuren deed me meteen denken aan ene Michael Jackson in de clip van Thriller... :)

Je hebt je idee afgeleid van een foto, hoe kwam je er zo bij om het neergestorte vliegtuig er nog bij te plaatsen? Vergeet niet het muurtje op de achtergrond flink te beschadigen want dat moet me een klap zijn geweest!

Ik kijk uit naar meer!

Ditmar
 
Re: 01-05: figuren, FW en lay out diorama

@ Johannes: je hebt gelijk wanneer je zegt dat ik rekening met de kleurstelling heb gehouden. De info komt hier vandaan, waarbij ik de aantekening moet maken dat ik op het gebied van Geallieerde uniformen een leek ben. Ik ging er van uit dat die hemden de zgn. "HBT"-shirts waren die volgens deze pagina Vallejo #893 Dark Green worden geschilderd. Maar ik kan het dus zomaar helemaal mis hebben...

@ Ditmar: alles (dus ook de figuren) krijgt nog een matte laklaag. Fotograferen is niet mijn sterkste kant. Vind het moeilijk om, ondanks het gebruik van een draagbaar fotostudiootje en drie spotjes, het licht op een natuurlijke wijze op de modellen te laten vallen.

Wat betreft het idee: de setting van de figuren is idd van de foto afgeleid. Het idee van het vliegtuig dateert al uit 2008 (??) toen we hier op het forum de Normandië-FOC hadden. Ik had destijds de M-16 van Tamiya waarbij de FW dan op een kerkhof was neergestort. De titel toen: "Shortcut to Heaven". Om allerlei redenen is dat uiteindelijk niet doorgegaan, de FW lag al die jaren werkloos in de kast. Bij het nadenken over een setting voor deze FOC kwam dit weer in beeld. Kapelletje doet weer dienst, kerkhof is vervallen vanwege de kwaliteit van de Verlinden grafstenen. Overigens: het muurtje waar jij over spreekt is geen muurtje maar een hedgerow/bocage (maar beschadigd zal het wel worden...).

Stay tuned!

groeten, Richard.
 
Re: 08-06: status diorama

Hallo allen,

Ik ga het wel redden, ben met de laatste loodjes bezig :D . Eindfoto's volgen "in het weekend van", wellicht iets eerder...

groeten, Richard.
 
Re: 08-06: status diorama

Dat wordt weer een sfeervol geheel Richard! Ik ben erg benieuwd naar het totaalplaatje.

Groeten
Oscar
 
Re: 08-06: status diorama

Ziet er goed uit tot zo ver. In de basis zijn veel technieken voor vliegtuigen hetzelfde als voor tanks. Donkerbruine wash voor de panellines, filters voor de grotere vlakken en hier en daar wat chippen. Pigmenten zul je een stuk minder nodig hebben, hooguit voor het roet van de uitlaten. Hou het vooral een stuk subtieler. Hoe indrukwekkend een volledig verweerd vliegtuig er ook uit ziet, ze bleven toch een stuk schoner dan tanks.

Als ik het goed zie heb je redelijk wat last van "silvering" van de decals gehad. Wel jammer. Als er nog geen lak over zit zou je het kunnen proberen te corrigeren met Tamiya verdunner en blanke lak - de silvering insnijden en verdunner of lak er onder laten lopen.

De mooiste voorbeelden van detailleren, verweren en verouderen van vliegtuigen vind je (naar mijn mening) op : http://forum.largescaleplanes.com/index.php? Ook van de 1/32 FW-190, deze bijvoorbeeld: http://forum.largescaleplanes.com/index.php?showtopic=49300&page=31

Succes.

Erik
 
Hallo allen,

Aanstaande zondag live te bekijken, nu al op het forum (ik kon het niet laten om deze foto's met julie te delen ;) ...).

Het diorama kan hier en daar nog wel wat finetuning gebruiken. Zo had het vliegtuig wel wat vuiler gemogen en kunnen de figuren wellicht nog iets meer diepgang gebruiken, maar ik vind het prima zo. Ben er over een periode van zo’n zes maanden een kleine 100 uur mee bezig geweest en ben tevreden met het resultaat.

Wat leuk was aan dit project is dat ik weer nieuwe dingen heb ontdekt :D . Zo heb ik voor het eerst (en voor het laatst :nouja: …) een vliegtuig gebouwd.
Daarnaast heb ik gewerkt met giethars van Mr. Boat. Fantastisch spul, al heb ik wel beginnersfouten gemaakt. Zo waren niet alle kieren voldoende gedicht waardoor veel resin is weggevloeid. Dit is wanneer je goed kijkt ook te zien... Maar hé: wie niets probeert, leert ook niet.

Tenslotte wil ik de volgende personen bedanken:

De jongens van de bouwgroepen Utrecht en Ede voor hun inzichten, inspiratie en motivatie.
Mark Rozendal voor het belangeloos ter beschikking stellen van de kepie.
En last but not least mijn vrouw Saskia en mijn meiden Lara en Aniek voor hun geduld en het oprecht geïnteresseerd zijn in mijn hobby omdat "papa nu éénmaal een hobby verdient 8) ".

De foto's:
ks6f.jpg


d9ym.jpg


9a7n.jpg


1o01w.jpg


ic7l.jpg


zr5d.jpg


5slf.jpg


hsp9.jpg


10rw.jpg


cpiz.jpg


aqtn.jpg


3p0h.jpg


35se.jpg


ihsw.jpg


yg2o.jpg


h2fw.jpg


cxit.jpg


mtnq.jpg


uwre.jpg


k9rci.jpg


i7cs.jpg


4dh3.jpg


Tot zover, tot zondag :D !
 
Tsjonge jonge wat een kijkspektakel is het geworden! Mooi werk Richard! Lijkt me erg leuk deze zondag eens goed te bekijken. De opstelling bevalt me wel.
Je figuren vind ik heel eerlijk gezegd nog wel aardig voor verbetering vatbaar, ik heb het idee dat je met wat oefening /tips zeker vooruitgang kunt boeken, met name de kopjes en highlights en handjes.
Verder kun je in dit stadium wellicht het hoge gras nog wat meer van kleurvariatie voorzien.
Kijk ook even naar de stoeprand van het kapelletje er zit wat lucht bij de aanhechting, wellicht even dicht laten lopen.

Groeten en tot zondag.

Groeten John.
 
Deze foto's op het forum laten nog veel meer diepgang in je diorama zien dan die op FB. Mooi ook die koe op de achterkant van de setting.
De hele layout (waar we het in eerdere gesprekken wel eens over hebben gehad) is heel erg mooi gedaan. Geen storende factoren of zaken die alleen maar je blik weghalen van waar het nu eigenlijk omgaat en dat is je diorama! Heel knap gedaan en groot compliment voor je doorzettingsvermogen!

Tot zondag.

JW
 
Ha Richard,

het is een mooi geheel geworden! Knap hoe jij dit soort mega projecten altijd tot een mooi eindresultaat weet te brengen. Zoals anderen ook zeggen, hier is doorzettingsvermogen voor nodig!

Grtz,

Rob.
 
Hoi Richard,

Een erg leuk diorama !

Binnen het geheel vind ik zelf het kapelletje te maagdelijk ...
Richard Cramer zei:

Misschien kun je nog wat extra verwering aanbrengen zoals dit voorbeeld hieronder ? ...

chapel.jpg

bron : google/afbeeldingen 'small chapel'

groet,
Frank
 
Mooi werk Richard,
Goede compositie en interessant om naar te kijken.
Wel ben ik het met John eens dat er wat meet detail en diepgang in de figuren mag (tevens voertuig en vliegding) maar het totaalplaatje maakt het toch een knap geheel.
Wat ik jammer en een gemiste kans vind is het ontbreken van brokstukken rond het vliegtuig. Deze heeft de achterkant en een vleugel verloren en hangt er als een neergedwarreld blaadje bij tussen de lentegroene vegetatie. Wat meer onderdelen en wat landingsschade in de ondergrond hadden het goed gedaan en nog eens extra aandacht getrokken.
Ik zie hem graag zondag!

Groetjes
 
Vraag me af hoe het toestel is neergestort? Zo vanuit de lucht blijft er niets van over. Ook is hij niet aan komen glijden. De propeller is ook niet omgebogen en mis ik overige brokstukken. Ik weet dat het mosterd na de maaltijd is, maar ik zie deze foto's nu voor het eerst en dit viel mij op. Check maar eens foto's van gecrashte FW's 190 op google.
 
@ Peter: bedankt :) , jij ook veel succes zondag. Ik maak graag een babbeltje met je over onze dio'tjes.

@ John: ik ben het met je eens over de figuren, deze kunnen beter. Van een afstandje lijken ze best aardig, in close up schort er nog wel eens wat aan. Heb een paar jaar geleden een "masterclass" van Marcel Boerrichter gevolgd in het geheel schilderen van figuren met acryl. Maar dat is toch niet wat mij echt aanspreekt. De basis zet ik op met acryl, de afwerking doe ik met olieverf. Ik ga ook graag met jou het gesprek aan zondag over het finetunen van mijn techniek.
Wat betreft het gras: ik denk dat de foto's het gras niet geheel eer aandoen. Persoonlijk vind ik dat er best wel wat variatie in de kleur zit. Het naadje gaat vanavond dicht. Dank voor je scherpe zicht, het was mij nog niet opgevallen :nouja: ...

@ J.W: Dank je wel voor de complimenten. Ik luister altijd naar goede raad en soms doe ik er óók nog eens wat mee ;) ...

@ Rob: ook bedankt voor je complimenten, ze worden gewaardeerd!

@ Frank, Boris en Bas: het geheel had meer variatie kunnen krijgen. Wanneer ik een "stand alone" voertuig bouw dan besteed ik véél meer aandacht aan de fijne details. Bij diorama's zoals deze (en ook "Too stubborn too stop" waar ik nog steeds mee bezig ben) ben ik meer gericht op het totaalplaatje.

Het ontbreken van brokstukken is een ander verhaal. Ik vond de FW te groot om in z'n geheel op het diorama te plaatsen. Door zijn spanwijdte zou 'ie te veel loze ruimte op het diorama creëren. De meest simpele oplossing zou zijn geweest dat ik het vliegtuig als een "wedgie" zou afkappen en voorzien van zwart gespoten Evergreen. Dit was mij m'n eer te na. Heb er daarom voor deze oplossing gekozen. Probleem waar ik daarbij op stuitte is dat het natuurlijk een kit is met plastic veel dikker dan het oorspronkelijke plaatwerk. Dit had ik dan ook moeten scratchen en daar ben ik niet zo'n held in...

Heb overigens wel veel foto's bestudeerd van gecrashte FW's. En heb letterlijk uren nagedacht over de manier waarop de FW uiteindelijk is neergestort en wat dan de logische schade zou zijn. Ik denk dat enige mate van angst voor het vern**ken van dit WIP (... :nouja: ...) mij er uiteindelijk van weerhouden heeft om "all the way" te gaan met de schade. Overigens is de propeller wél verbogen ;) , maar dit is moeilijk te zien op de foto's...

groeten, Richard.
 
Succes Richard a.s. zondag,

wat mij betreft heb je mijn stem, je dio 'spreekt' (voor zich) en wat betreft de 'rivet-counters' valt er vast van álles op te merken, maar hij is gewoon goed qua compositie, en 'verhaal'.
De plaats van de plaquette is erg goed gevonden, alhoewel de spatiëring van de karakters/letters niet echt geweldig zijn, (de ruimte tussen de hoofdletters en kleinkapitalen, beroepsdeformatie, sorry) maar dat is niet jouw schuld.
Nog even de schoonheidsfoutjes oplossen, en ik weet zeker dat je nog even snel een boedelbak http://www.boedelbak.nl/ moet huren voor de vele medailles!

Chapeau! en groet,

Peter.
 
Hai Richard,

Even over je reply ...

Richard Cramer zei:
...

@ John:
ik ben het met je eens over de figuren, deze kunnen beter.
Van een afstandje lijken ze best aardig, in close up schort er nog wel eens wat aan. ...

@ Frank, Boris en Bas:
het geheel had meer variatie kunnen krijgen.
Wanneer ik een "stand alone" voertuig bouw dan besteed ik véél meer aandacht aan de fijne details.
Bij diorama's zoals deze (en ook "Too stubborn too stop" waar ik nog steeds mee bezig ben) ben ik meer gericht op het totaalplaatje.

Het ontbreken van brokstukken is een ander verhaal. Ik vond de FW te groot om in z'n geheel op het diorama te plaatsen. Door zijn spanwijdte zou 'ie te veel loze ruimte op het diorama creëren. De meest simpele oplossing zou zijn geweest dat ik het vliegtuig als een "wedgie" zou afkappen en voorzien van zwart gespoten Evergreen. Dit was mij m'n eer te na. Heb er daarom voor deze oplossing gekozen. Probleem waar ik daarbij op stuitte is dat het natuurlijk een kit is met plastic veel dikker dan het oorspronkelijke plaatwerk. Dit had ik dan ook moeten scratchen en daar ben ik niet zo'n held in...

Heb overigens wel veel foto's bestudeerd van gecrashte FW's. En heb letterlijk uren nagedacht over de manier waarop de FW uiteindelijk is neergestort en wat dan de logische schade zou zijn. Ik denk dat enige mate van angst voor het vern**ken van dit WIP (... :nouja: ...) mij er uiteindelijk van weerhouden heeft om 'all the way" te gaan met de schade. Overigens is de propeller wél verbogen ;) , maar dit is moeilijk te zien op de foto's...


Zoals je zelf zegt :
1] de figuren kunnen beter;
2] het geheel had meer variatie kunnen krijgen.

Is de twenot-meeting zo'n mijlpaal dat eventuele nabewerkingen / bijwerkingen niet meer gedaan kunnen worden ?
Wat mij betreft hoef je dit project nog niet als afgerond te beschouwen :) ...

groet,
Der Johann
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan