.

Een Dremel is een klein boormachientje op hoge toeren.
Voor de Dremel zijn heel veel hulpstukken als boren, frezen en schuurgereedschappen te krijgen.
Met deze hulpstukken kun je praktisch alles maken wat je wil in het klein.

Krassen of beschadigingen kun je ook maken met een schroevendraaier, guts, mes of beitel.
Ook kun je inslagen maken met bv een boortje of een verwarmde schroevendraaier.
Zelfs met een penseel kun je beschadigingen nabootsen (chips).

Het is maar wat je bereiken wil.

Rico

Je hebt Dremel en diverse andere "multi-tools".

Ze komen op hetzelfde neer, alleen is Dremel een beter merk.
Ook heeft Dremel iets meer mogelijkheden als de gemiddelde. (denk ik)

Ja ik gebruikte er zelf ook een, een B-merk.
Daar pastte wel de tooling van een Dremel in.
Ik ben weer terug op handwerk omdat dit net effe iets beter lukt bij mij.
Voor veelvuldig schuur en freeswerk is een Dremel wel makkelijk, maar zeker geen must.

Een Dremel is er in alle prijsklassen, met name rond de tijd van de Sint en de Kerst
gooien ze je er mee dood. Gewoon kijken voor een aanbieding dus,
of een goeie tweede-hands. Probeer er wel een te krijgen waar je het toerental
goed van kan regelen, met name de lagere toerentallen.

Rico

Hallo, zelf gebruik ik een proxonapparaat. Er zit een gegelbare transformator bij en op de boormachine zelf kan ik het toerental ook regelen. Dit heeft als voordeel dat je bij boren in plastic heel langzaaam kunt draaien, veel langzamer dan met een dremel. Deze had ik eerst ook maar beviel me niet o.a. door het hoge toerental ook in de langzaamste stand. Verder had de boorstandaard van Dremel ca. 2 mm speling links-rechts. Als je met boortjes van 0,3 mm werkt is dat erg veel. De boorstandaard van Proxon heeft geen speling. Verder heb ik er een kruistafel bijgekocht. Hier doe je het te bewerken deel in, je kunt dan de hele tafel met onderdeel met bijv. 0,1 mm naar links, rechts, voor of achter verplaatsen. Een kruistafel kost wel wat, maar het werkt perfect. Voor mij geen Dremel, hoewel het apparaat voor wat grotere schuur- en polijstklussen wel te gebruiken is.

Succes met een eventuele aanschaf.

Groet Kees Hartmans

Hoi, overigens gebruik ik ook wel eens een boortje in een handboorhouder, hiermee kun je ook goed prima de indruk wekken dat een loopje hol is.

Ik zag tot mijn schrik dat ik ee 'gegelbare' apparaat had getypt. Volgens mij moet dat nog worden uitgevonden. Regelbaar lijkt mij beter en bovendien bestaat dat al.

Groet Kees

Beschadigingen

Nou, ik heb m'n auto wel eens tegen een paaltje gezet, werkte heel realistisch! 🙂

Maar serieus, om deuken in spatborden te maken kun je ze voorzichtig aan de onderkant verwarmen met een soldeerbout. Let op: soldeerbout NIET tegen het plastic aanhouden, maar afstand bewaren. Als het plastic dan een beetje zacht wordt kun je het aan de bovenkant indeuken met b.v. een schroevendraaier, of stukje hout o.i.d.

Met een beetje geluk ziet het er heel realistisch uit!

Succes,

Almer

Luuk, ik heb nog een B-merk 'dremel' in de weg liggen voor €10 +evt. verzendkosten mag je 'm hebben. Als je interesse hebt dan hoor ik het wel 😉
Jan 🙂

Proxxon heerst..🙂
Duur spul, maar gaat niet stuk en vergeleken een Proxxon set is de Dremel houthakkersgereedschap..🙂

inderdaad, maar mocht je ooit een Proxxon kopen, zorg er dan voor dat je er niet eentje neemt met een trafo, maar gewoon eentje op 230 volt, die zijn gewoon beter, en die kun je niet met je hand tegenhouden. ter vergelijk, we hebben een vlonder in de tuin, van hardhout, dus dat moest voorgeboord worden. de dremel stopte ermee na 25 gaten (4 mm), terwijl de andere 120 (ook 4 mm) probleemloos met de proxxon werden geboord. Topspul, helaas ook tegen een topprijs, maar wie weet, misschien krijg je je vader zo gek dat ie eens gaat klussen of modelbouwen, en dan kun je em vast wel ompraten dat ie een proxxon moet gaan kopen!

Timo

Kan ik mij helemaal bij aansluiten dat Proxxon heerst!!
Ik heb de 12 volt met trafo,en zowel op het boormachientje als ook op de trafo zit een regelbare knop voor de snelheid!
Perfect voor het werken met plastic.
Ik heb de boorstandaard er ook bij en het werkt prima.
Grt Jelle.

Luuk,

Proxxon verkopen ze bij sommige Karwei's, maar bij de meeste niet.

Voor een ruim aanbod kijk bij http://www.kruis.nl/proxxon kan je eerst eens online rondkijken en daarna naar de winkel gaan.

Groeten,

Jaap

Niet direkt bij jouw in de buurt,maar ik weet wel dat in veel modelbouwzaken Proxxon te krijgen is.
Er zijn bij jouw in de buurt toch wel zaken die electrisch gereedschap verkopen misschien kun je daar eens vragen?
Grt Jelle.

Terug
Bovenaan