1/72 PzKpfw I Ausf. A

Pepijn Heerkens

Lid van de TWENOT
Hallo,

Ik ben dus een beginnend lid en bouwer en kamp met wat dingetjes.
1/72 is lastig als het aan komt op kleine onderdeeltjes. Soms kan ik nauwelijks het onderdeel van sprue onderscheiden om dan nog niet te spreken over het wegwerken van overtollig plastic.
Momenteel bouw ik de 1/72 PzKpfw I Ausf. A van First to Fight. Een relatief simpel dingetje, met bijzonder weinig onderdelen. Ik zag ze goedkoop (€6,50) liggen en ik wilde altijd al eens vroeger Panzers doen, dus bij deze.

Zoals je kan zien in de onderstaande foto's heb ik het dingetje behoorlijk wat schade opgedaan door overtollig plastic weg te willen schuren.
Wat raden jullie me aan? De kleine onderdeeltjes zijn zo dun en broos dat ik bang ben om ze af te breken tijdens het weg vijlen.
37bD3Ma.jpg

fNnodia.jpg

Ik twijfel nu in elk geval om te proberen de schade wat te herstellen. Ik kan sommige zaken wel modderig of vuil maken en weg komen met sommige "oneffenheden", maar ik moet natuurlijk wel rekening houden dat pantsers uit die tijd onder bijzonder strenge controle stonden wat betreft schoonmaak en onderhoud. Je ziet dan ook vrijwel nooit een flink roestige Panzer I, in tegenstelling tot geheel bruin geroeste Panthers. Ik kan het dus ook niet te gek maken.

Wat raden jullie aan om te doen in dit geval?

Wat te doen... goeie vraag 😉
gezien dat het model al in elkaar zit, zou ik voorzichtig met fijn schuurpapier proberen
de grove vijl-krassen wat af te zwakken.

Misschien zelfs voor dat je dat doet eerst proberen nog wat plastic weg te halen wat over is gebleven van de sprue (dat is zo'n gietrekje).
Je kunt dat doen met een kleine vijl : niet hard gaan vijlen, maar heel rustig en niet heen en weer.
Zorgvuldige korte "slagen" van je af. Tijdens vijlen op rondingen zoveel mogelijk met die ronding mee bewegen.
Steeds controleren na 1 of twee slagen en vijlsel weg borstelen met
een oud kwastje als je dat hebt of een klein zacht borsteltje zoals een make-up borsteltje.

Het laatste stukje (geldt ook voor de vijlschade) is dan best weg te schuren met schuurpapier of schuurstick (ook die kartonnen nagelvijltjes zijn handig).
Middelfijn tot fijn werkt goed en heb je geen schuurstick kun je die ook zelf maken door een strook schuurpapier
op een roerhoutje of iets dergelijks te lijmen. Schuurpapier een aantal keren dubbelvouwen kan ook.

Wat je aan (onbruikbare) schade niet meer kunt wegwerken kun je inderdaad verbergen onder vuiligheid en uitrusting enz. 🤣

Kleine onderdelen van de sprue halen is altijd oppassen geblazen.
Ikzelf doe dat het liefst met een micro zaag. Daarmee kun je ook heel dicht op het onderdeel zagen zodat er een minimum
aan plastic restjes over blijven om te verwijderen.
Anders is een fijn zijknip-tangetje onontbeerlijk.
Er zijn bouwers die onderdelen los snijden met een scalpel, persoonlijk zou ik dat niet eens willen proberen.
Waar ik de scalpel af en toe wel voor gebruik tijdens het schoonmaken van losgezaagde- of geknipte delen is
het wegsnijden van de plastic resten, maar alleen omdat dat veel vijlen of schuren scheelt. :!: scalpels zijn super link dus opletten daarmee :!:
Het laatste stukje opschonen altijd met vijl en/of schuur papier.

Er is een scala aan fijne gereedschapjes voor het opschonen van plastic onderdelen, maar
met boven genoemde middelen moet het prima kunnen... kwestie van geduld en zorgvuldig werken 😉

Misschien kun je hier iets mee....
Veel plezier 😀

Zoals de andere Peter al typte is dit een goede vraag 8)
Ik bouw al jaren kleine schaal en heb door schade en schande geleerd dat goed gereedschap het halve werk is. Onderdelen zaag ik altijd los, ik gebruik een JLC zaagje (verkrijgbaar o.a. bij de Luchtvaarthobbyshop, bij Jadar en dergelijke) en zaag de onderdelen zo kort mogelijk op het onderdeel af. Inderdaad is heel goed kijken dan belangrijk, gaat ook wel eens fout 😳 . Na het los zagen meteen de braam wegvijlen want dan kan je er nog bij, zorg wel dat je kleine vijlen hebt. Verder is modelbouw beurzen bezoeken een goed idee, gereedschap te over en ook collega bouwers die graag in gesprek gaan over de hobby.

JLC zaag :
jlcsaw.jpg

Moet nu effe wat anders doen maar ik hoop jou binnenkort op een beurs te spreken,
hartelijke groet,
Peter.

Bedankt voor de tips!

Ik ben aan de slag gegaan met die kartonnen vijltjes. Had ze zelf niet, dus heb in de hobbywinkel gewoon een pakje van die Revell vijltjes gekocht.
Dat ook met een tangetje dat veel beter is en alles wat ik nu af knip vrij strak langs de rand doet. Ook van Revell trouwens. Zo'n zaagje heb ik helaas nog niet in huis.

Heb dat uitgeprobeerd met een PzKpfw II Ausf. D en het is mij erg netjes bevallen.
Ik zou nu alleen nog een vrij scherp mesje moeten hebben om eventueel overtollige zaken weg te krijgen. Aangezien mijn familie in de medische wereld werkt, zal dat geen probleem moeten zijn. Alleen even kijken, voordat ik zelf hulp uit de medische wereld nodig heb 🙂

Heb de PzKpfw II Ausf. D overigens ook af en in de primer gezet.
Valt me op dat eventuele oneffenheden daar ook snel verdwijnen.
LpZYpM0.jpg

Het is nog niet perfect, maar daar zijn het naar mijn mening dan ook goedkope setjes voor die mooi als oefenproject kunnen worden ingezet voor het betere (en duurdere werk)

EDIT: Enne, Peter, ik was op het Twenot feestje in Overloon waar ik te veel heb uitgegeven. Ben verder wel slecht op de hoogte over eventuele andere beurzen. Ben overigens wel van plan om binnenkort eens een bouwavond in Ede mee te maken. Als Wijchenaar (bij Nijmegen) denk ik dat die het dichtst bij is.

Welkom in de wereld van de modelbouw. Je moet maar denken dat alle begin moeilijk is. Hoe meer je bouwt hoe beter het zal gaan. Ik gebruik zelf al jaren scalpels. Mesjes 11 en 23 met bijbehorende handvatten. Mesje 11 heeft een recht blad en mesje 23 een gebogen blad. Als je je er mee in je vingers snijd voel je dat pas later. De wond is altijd wel heel schoon en blijvende lidtekens heb ik er niet van over gehouden. Ik gebruik ze ook om mee te schrapen als ik onderdelen dunner of vlak wil maken. Dat werkt voor mij goed. Goed gereedschap is vaak duur, maar de investering loont. Wat jou in Overloon is overkomen, te veel geld uitgeven, overkomt ons allemaal. Vaak is de wens om dingen te bouwen groter dan de hoeveelheid tijd in een mensenleven.

Have fun,

Jan Coen

Nou Pepijn, goed gereedschap is het halve werk luidt het gezegde, en het is
aan de Pz II goed te zien dat-ie er veel netter uitziet.

Wat JanCoen zegt over die scalpels werkt voor mij hetzelfde.
Heel fijne tools, bewust van blijven tijdens het werk, want inderdaad
voel je het pas nadat je al in je vinger hebt gesneden :x
Niet om je bang te maken hoor 😉 gewoon zorgvuldig zijn met dergelijke tools !

Die fijne precisie zaagjes kun je o.a. vinden bij Rob's Modelaccessoires, zie hier
Medium en Ultra Fine kun je al veel mee (zaaghouder is een apart item).

Zou leuk zijn om je op een bouwavond te ontmoeten, je bent van harte welkom ! 😀

groeten 😉

Terug
Bovenaan