[1/72] Elefant [upd:26/4]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

Onlangs ben ik gestart met een old-skool Elefant van Esci, die ik nog gesealed in de kast had liggen van een mega-zending uit Engeland 20 jaar geleden ...

de boxart ...

de sprues ...

... en de stand van zaken momenteel ...

Er moet zo hier en daar nog wat gebeuren, maar binnenkort mag er een kleurtje overheen.
Tips en trucs zijn welkom ! 🙂

groet

Re: [1/72] Elefant

Hallo Johannes,

leuk om deze weer eens te zien, ik heb hem zelf ook 20 jaar geleden gebouwd, nu resten helaas alleen nog maar wat wieltjes.

In het kader van tips, ken je deze al? http://www.onthewaymodels.com/reviews/ESCI/Elefantprev.htm

Verder zou ik persoonlijk de loop vervangen door eentje van RB, geen must, maar als ik zie hoeveel tijd je al aan details gespendeerd hebt... http://www.rbmodel.com/index.php?action=products&cat=c_bm&sub=72B

De grootste uitdaging worden de tracks en de wielen, maar hier kan hoog steppegras mogelijk helpen 😉

Succes Bas (Die ook zijn eigen Elefant nog moet lakken 😳 )

Dank voor jullie repliek :!:

@ Johanna;
Het is natuurlijk een stuk minder gedetailleerd dan dat we inmiddels gewend zijn. Een van de meest opvallende positieve zaken tijdens de bouw; het plastic is erg zacht, waarmee scratch-toevoegingen erg makkelijk zijn. Maar goed ... zoals ik al zei qua detaillering; er kloppen ook wat dingen niet;

- gereedschappenkist moest aan de rechterkant worden aangebracht (zie 1); aan de achterkant gescratcht.
- de achterwand bij bestuurder/radioman stond te ver naar achteren (zie 2); naar voren verplaatst.
- 'volle wielen' ipv 2 schijven (zie 3)
- guide-horns ontbreken bij de tracks; ga ik niet maken, maar wel bij de spare-tracks aan de achterzijde.

@ Bas;
Dank voor je linkjes. Die AM ziet er natuurlijk super uit, maar ik wil het graag goedkoop houden. Os bin zunig, non ? 🙂 Het gras is natuurlijk nog een goed idee als maskering, hoewel ik de 'opvallendheid' zoals in je eerste link te lezen was over de verkeerde wielen en trax zelf niet zo heel opvallend vind. Een paar dagen terug heb ik de tracks aan de rechterzijde aangebracht en wil dit nu niet meer losbreken, want die schakeltjes gaan dit niet overleven.

Momenteel bezig met de tracks aan de linkerkant en moet nog de haken aan de vier hoeken van de bovenhull scratchen.
Dan ben ik nog op zoek naar figuurtjes die ik helaas niet in 020 heb liggen. Ik denk onder meer aan figuren met Feldmutsen voor bestuurder en radioman, eventueel van DAK. Daar scratch ik dan nog koptelefoontjes voor. Ik zag ook nog een leuke set van Preiser ...

images

bron : gosfordhobbies.com

Later meer ! 🙂
groet

Johannes Haspels zei:
guide-horns ontbreken bij de tracks; ga ik niet maken, maar wel bij de spare-tracks aan de achterzijde.

Ik wil je niet kwellen maar is dat bij dit voertuig niet makkelijk te doen? Per 2 schakels een klein driehoekje plakken:

trhthrtranvvbg.jpg

een evergreen strip pakken, en dan telkens schuin snijden (waarbij je evt bovenaan de driehoek een klein plateautje houdt).

Voordeel 1: voor elk driehoekje maar 1x snijden want lekker om-en-om
Voordeel 2: je hebt er ~10 nodig per kant, slechts op de zichtbare delen tussen de wielen onder en op de onderste delen die naar de sprocket&idler gaan

Erich 😉

goeie tip,en met om en om driehoekjes heb je meteen met puntjes naar boven voor het onderliggende deel van de track en met de puntjes naar beneden voor de bovenliggende,moet je ze natuurlijk niet door elkaar gooien.
groeten,bert

ter aanvulling op Bert: gebruik voor de linker tracks de witte magic driehoekjes, en voor de rechtertrack de andere witte magic driehoekjes!

@ Bert en Erich,

Dank voor jullie tips :!:

Ik heb zojuist de beide sets besteld bij een welbekende online leverancier;
Helaas kon voorlopig alleen de linker set worden geleverd en krijg ik die woensdag binnen.
Wat betreft de rechterkant zal ik nog een kleine 2 weken moeten wachten, maar dat komt ongetwijfeld helemaal goed ! 🙂

groet

Een kleine update;
vanavond weer wat toevoegingen gedaan, waaronder ...

* tracks aan de linkerzijde erop gelegd,
* spare tracks achterop aangebracht,
* veren bij de spatborden aangebracht,
* verstevigingsbeugels van fenders naar hull aangebracht,
* tilhaken op hull aangebracht (moeten nog verder worden bewerkt).

De stand van zaken momenteel ...

Dat 1/72 is toch wel een flinke verademing als zijstap van de normale 1/35-bezigheden.
Nooit gedacht dat dit net zo bewerkelijk kon zijn ... 🙂
Later natuurlijk meer :!:

groet

Mooi ding. Let er wel op dat je sleepkabel niet zweeft, dat deden ze in werkelijkheid echt niet. 😉
Dat 1/72 is toch wel een flinke verademing als zijstap van de normale 1/35-bezigheden.
Nooit gedacht dat dit net zo bewerkelijk kon zijn ...

Houdt hem eens naast een pz1 onderstel in 1:35. Ik denk dat deze groter is. 😀

gr Bas

Beste allen,

Ik had bij dit project eindeloos door kunnen gaan, maar op een gegeven moment wilde ik 'm gewoon afronden en verder gaan met iets anders.
Dus bij deze even ultrakorte update van de stand van zaken; de olifant staat nu in een zwarte Vallejo primer.

Het MG voeg ik natuurlijk nog toe. Deze wil ik wellicht van een Esci German Infantry 1/72 liggende MG34-schutter halen.
Verder vergelijk ik wat leuke camo's die zo online te vinden zijn.

Wat betreft het volgende werkje heb ik 'ns een oud 1/35-project (inprogress-2006) uit de kast gehaald en probeer ik deze te bekijken met de ogen anno 2013.
Ik wil het geheel een meer levendige uitstraling geven en meer details toe gaan voegen ... dit wordt zo ongeveer een totale make-over ...

Maar goed ... first things first :!: Eerst even aandachtig met de Elefant bezig ...
Hopelijk zeer spoedig meer. 🙂

groet

Re: [1/72] Elefant [upd:3/8 - primer]

Het werd weer eens tijd voor een update ... het is tenslotte weer iets van 3 maanden geleden :!:

Ik zit nog in de acrylfase van het verven, waarbij er met de brush nog hier en daar wat zaken moeten worden bijgewerkt.
Met de tracks heb ik al een halve start gemaakt maar moet natuurlijk nog verder worden bewerkt. Daarna komt de laklaag met de broodnodige inlijning op een dergelijke lichte ondergrond.

Onlangs via Jan Peters een figuren-setje van Preiser aangeschaft om het geheel wat levendiger te maken ....

Later natuurlijk meer ! 😀

groet

Re: [1/72] Elefant [upd:14/11]

Leuk om deze weer voorbij te zien komen. Fijn spuitwerk, maar een wash kan geen kwaad, anders valt de zimmerrit in het niet. Bestaat de kans dat ik deze komende zondag live kan aanschouwen in Joure? Die van mij wacht nog steeds op de primer laag, maar er zijn wat andere projectjes tussendoor gekomen. Die figurem maken het inderdaad wel af. Welke unit/tijdstip heb je op het oog? (Een onbekend eenheid op het oost front valt door de mand bij deze bekende monsters 😀 )

gr Bas

mooi model zeker in 1:72. Ook die figuurtjes zijn zeker niet slecht...zeker op deze schaal.

Bij de verdere afwerking zou ik die slaap kabel wel achterwege laten. Die is veel te grof.

keep up the good work.

Cheeers Eric

@ Bas
De wash komt er natuurlijk nog op, maar eerst nog kleurbijwerkingen doorvoeren.
Ik heb nog weinig nagedacht over tijdstip of eenheid, maar ik duw 'm richting Italie '44 of '45, denk ik.

@ Eric
De kabel laat ik inderdaad achterwege ; mijn bedoeling was goed, maar het was teveel houtje-touwtje.

Momenteel ben ik ook nog bezig met een FAMO en die ga ik misschien bij deze olifant plaatsen. Dit weekend ook nog even zoeken naar wat soldaten die erbij komen te staan 🙂

groet

Het is weer 5 maanden terug zag ik. Ik heb vanavond alvast een start gemaakt met de crew.
Met deze schaal laat mijn telefoon me toch echt in de steek, waarvoor excuus :!:

De meest linker figuur heb ik een pistoolholster gegeven en voor de 2e man van links (driver) heb een koptelefoon gescratched.
Het voertuig wordt nog met kleine persoonlijke details opgeleukt uit een Revell-setje van paard-getrokken artillerie. (stowage, gasmaskerbussen, K98's, etc)

Morgen weer monter verder en details verder afwerken 🙂

groet,
Der Johann

Ha die Frank,

Ik vind 'm nu al geslaagd, zeker als je de kleine schaal in aanmerking neemt. Ik neem aan dat een beetje stof en/of een dio'tje de volgende stappen zijn?

Ik blijf 'm volgen, ook al duurt het weer een jaar voordat we de volgende update krijgen 😉 ...

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Wat je zegt; chipping, stofeffecten etc komen er nog aan.
Wat betreft een dio wacht ik nog even, want ik ben ook nog bezig met een Famo waarmee ik een geheel wil gaan vormen.
Deze staat in progress bij een zekere Eric R., en zal ik even moeten wachten tot hij terug is van vakantie ...
Ik verwacht wel een eindresultaat te hebben binnen nu en 2 maanden ! 🙂

groet

Terug
Bovenaan