1/48 Modellen: AFV Tiger 1 en Tamiya Stug 3

Marc Koppelman

Groepsleider Bouwgroep Zuid-Holland Zuid
Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:72
Goedemorgen,

Vorige week op de regiodag te Rotterdam een hele leuk kit gekocht van de AFV-Club (ex.Skybow) Tiger 1. De pasvorm van deze kit is prima en de details zijn ook heel goed. Sommige dingen zoals de spare-track houders zijn meegegoten met de grote delen maar hier merk je weinig van. Het zimmerit is ook meegegoten maar ziet er goed en rommelig uit.

Wielen moeten worden vastgezet met schroefjes, ik installeer deze allen na het spuiten.

tiger1final01mf0.jpg

tiger1final02we9.jpg

tiger1final03us9.jpg

En dan nog de Tamiya Stug 3 mid(?). Ook goede kwaliteit, goede details, goede pasvorm alleen die metalen romp vind ik persoonlijk niet zo. Het wel een voordeel dat het de constructie vereenvoudigd maar ook weer een (persoonlijk) nadeel dat je met superlijm aan de slag moet en ook de door Tamiya aangebrachte primer deels moet verwijderen. Maar voor de rest, een prima kitje.

stug3g01jz5.jpg

Groeten,
Marc

Marc,

die tiger is een leuk kitje he? Ik ben er zelf ook mee bezig als tussendoortje, al kon ik het niet laten om hem aan gort te schieten (op schaal dan!). Het past inderdaad allemaal als een tie.... ..relier 😉 . Stug ziet er ook goed uit, misschien kun je het gegoten effect op de mantel nog iets verzwakken, ze waren vaak erg glad en netjes gegoten. Die metalen chassis van tamiya snap ik ook niet helemaal. Het drijft de prijs ook onnodig op, de tiger van tamiya gaat voor 7 euro's meer weg dan de kit van AFV club zie ik 😱

@Dominique; ik heb nog een paar extra foto's van de Tiger en van het weekend ga ik de Tiger spuiten. Dan kan er hopelijk wat meer gezegd worden 😉

@Rutger; het is inderdaad een heerlijke kit en inderdaad is de plastic romp veel beter dan een metalen. Bij die StuG zitten de rompdelen nu op elkaar met een lading putty en plastic kaart er tussen om de naad op te vullen en dat had niet gehoeven.. 😢

Oh ja, effect op de mantel is drastisch verzwakt 😉

Het achterdek, bijgeleverde PE roosters zijn prima en ook de kabels zijn ook prima gedetailleerd:
tiger1final04ce8.jpg

De boegplaat, alle gereedschappen zijn ook prima gedetailleerd en bij de bevestigingspunten zit ook meegegoten detail om de clamps na te bootsen (lamp staat ondertussen alweer recht 😳) :
tiger1final05vs7.jpg

Groeten,
Marc

Terug
Bovenaan