1/35 Revell SU-100 eindfotos

N. Drent

Lid van de TWENOT
JA! Daar ben ik weer!
En nu met de 1/35 revell SU-100.

Even wat van wiki gekopieerd, wegens geen zin om het leuke/leerzame textje op de brouwbeschrijving te kopieeren en te typen 😛 Ja, ik ben lui vandaag 🙂 .

It was developed in 1944 as an improvement to the SU-85, built on the same chassis as the T-34-85 tank. It was designed and built at the UZTM (Russian abbreviature УЗТМ for Уральский Завод Тяжелого Машиностроения - Ural Heavy Machinery Factory, also called Uralmash) in Yekaterinburg. The SU-100 quickly proved itself to be among the best self-propelled anti-tank guns of World War II, able to penetrate 125 mm (4.9 in) of vertical armor from a range of 2,000 m (1.2 mi) and the sloped 85 mm (3.3 in) front armor of the German Panther from 1,500 m (0.93 mi).[citation needed] This was quite capable of defeating the frontal arc of any German tank in service with the exception of the King Tiger, for which Soviet soldiers gave it the obscene nickname "Pizdets vsemu" ("Fuck up everything").[1]

The development was conducted under supervision of L. I. Gorlitskiy, chief designer of all medium Soviet self-propelled guns. The work started in February 1944 and first prototype of SU-100, called "Object 138", was built in March. After intensive testing with different models of 100 mm gun Soviet engineers approved the D-10S gun for mass production. This gun was developed in Constructors Bureau of Artillery Factory No. 9 under guidance of F. F. Petrov. After the Second World War it was installed on T-54 and T-55 tanks and its derivatives were in service forty years after initial development. The hull of SU-100 had major improvements over the SU-85; thickness of front armour plate was increased from 45 to 75 mm (1.8 to 3.0 in), and the commander's workplace was made in small sponson on the right side of the hull; combined with the commander's cupola this greatly improved the commander's effectiveness. For better ventilation two ventilator units were installed, instead of only one as in the SU-85. Mass production began in September 1944.
(bron: wikipedia)

De doos:
CIMG4022_800x600.JPG

Oh, ik ga de box-art versie maken... Een hele leuke versie is dat! Deze heeft een schietschijf op de zeikant van de tank staan 8)

De inhoud:
CIMG4023_800x600.JPG

CIMG4024_800x600.JPG

CIMG4025_800x600.JPG

CIMG4026_800x600.JPG

CIMG4027_800x600.JPG

De batterij is een AA batterij.

Nou, dit word mijn SU-100 verslag, en ik ga hem lekker bouwen in de vakantie. Dit word trouwens ook mijn eerste model die ik met mijn airbrush ga spuiten, dus qua preshading/vlakken lichter maken ga ik nog niet doen... Maar dat komt ooit nog wel hoop ik 🙂

GR nicky

Ten eerste, ik wens jullie een gelukkig bouwvol 2012!
Ten tweede, ik ben vergeten bouwfoto's te maken.
Hoe komt 't dat ik vergeten bouwfoto's te maken?? Nou, eigenlijk paste qua dingen deze tank van rehell redelijk goed, wel een paar tricky dingen en hier en daar wat naadjes. Maar voor een revell 1/35 past deze zeer goed!
Genoeg gepraat, foto's! (oja, t zijn 18 foto's of zo 🤣 )

CIMG4087_800x600.JPG

CIMG4086_800x600.JPG

*die vlek komt omdat het nog een beetje nat is door de micro sol* *de tracks moet ik weer even vast op het wieltje zetten*
CIMG4085_800x600.JPG

CIMG4084_800x600.JPG

*die vlek komt omdat het nog een beetje nat is door de micro sol* *de tracks moet ik weer even vast op het wieltje zetten*
CIMG4088_800x600.JPG

CIMG4089_800x600.JPG

*hier kreeg ik het plamuur moeilijk weg wegens een zeer irritant hoekje, dus dat valt een beetje op... helaas 🙁 *
CIMG4090_800x600.JPG

CIMG4092_800x600.JPG

CIMG4093_800x600.JPG

CIMG4094_800x600.JPG

CIMG4095_800x600.JPG

CIMG4096_800x600.JPG

CIMG4097_800x600.JPG

CIMG4098_800x600.JPG

CIMG4099_800x600.JPG

CIMG4100_800x600.JPG

CIMG4101_800x600.JPG

CIMG4102_800x600.JPG

'k had toch gezegt dat het veel foto's waren?? 😛
*note*
Alleen de basis kleur (vallejo russian green) is gespoten, de rest (lees, de details), zoals het rubber van de wielen, lampjes, kijkgaten, en de andere dingen zijn met de kwast gedaan, wegens ik was zo slim geweest om alleen maar de russian green mee te nemen op vakantie 🤣 😳 .
*/note*

Tot de volgende x!!!

gr nicky, en een gelukkig 2012!

ziet er goed uit!

klein puntje: de antenne hoort die niet wat rechter te zijn. en misschien als het nog kan wat zwarte poeder/verf bij de uitlaat. net alsof het al een tijdje meegaat.

voor de rest top

gr,
jurjen

Ha die Nicky,

Wat ik wil zeggen: bouwtechnisch zou je kunnen proberen in het nieuwe jaar wat geduldiger te bouwen. Wanneer ik naar deze SU-100 kijk zie ik een model waarbij sommige delen niet goed passen (bijv. de boven- en de onderkant). Hierdoor krijg je ook de naden die moeilijk weg te werken zijn. Zelf heb ik dit model ook wel eens gebouwd en ik weet dat het niet zo slecht is dat er niets past. Er voor zorgen dat alle onderdelen goed schoon zijn en proefpassen maakt dat je al veel problemen voorkomt.

Verder moet je er maar eens over nadenken of je niet het hele model zo veel mogelijk voor de tijd in elkaar zet. Op de foto’s zie ik een basislaag verf die best goed is opgezet. Wel hier en daar wat te dik, wat weer te maken heeft met geduld: het is beter tien dunne laagjes op te zetten dan één dikke. Maar wat ik wil zeggen: daar waar verf zit kan lijm niet werken. Wanneer jij het model eerst in delen spuit en daarna lijm aanbrengt zal je zie dat sommige delen steeds weer los laten. Jij probeert het dan weer aan elkaar te krijgen, de lijm gaat vlekken en het resultaat is wat je ziet op de foto’s: een mooie strakke basislaag die op veel plekken ontsierd wordt door lijmresten onder de verf.

Ook nog een tip. Jij schrijft:
*hier kreeg ik het plamuur moeilijk weg wegens een zeer irritant hoekje, dus dat valt een beetje op... helaas.
Misschien is het handig wanneer je Vallejo white putty aanschaft:

whiteef.png

Dit kost zo’n €4,00. Je ziet op de foto dat de tube een hele handige doseertuit heeft waarmee je de putty heel gericht kan plaatsen. Wanneer je dan nog wat wattenstaafjes hebt kan je de overtollige putty heel strak wegvegen!

Tenslotte wil ik je complimenteren met het feit dat je wel wat doet met onze tips: door een egale achtergrond te gebruiken bij je foto is het beeld rustiger en het kijkgenot hoger .

Ook een goede jaarwisseling en een gezond 2012!

Groeten, Richard.

Hallo Nicky,

Duidelijke pluspunten:
- overal netjes de gietnaden verwijderd
- basislaag is goed glad opgezet

Verder wat Richard al opmerkte, dat maakt je model nog veel beter !

Bouwgroeten, Wim

Oh ja Nicky, nog een tip:

Die stugge tracks krijg je met geen mogelijkheid gelijmd (teveel spanning)
Wat je beter kunt doen is:
Kleine gaatjes boren in de zijkant van de romp waar je de "doorhang" wilt hebben, 1 mm is wel goed.
Steek daar een stukje koper- of ijzerdraad goed klemmend in, desnoods extra seconden- of houtlijm, als het maar goed vast zit.
Laat de draad ca 1cm naar buiten uitsteken en die drukt de tracks daar redelijk natuurgetrouw naar onder.
Met wat schilderwerk zijn ze bijna onzichtbaar.

Bouwgroeten, Wim

Je merkt hem aan als zijnde klaar maar volgens mij moet je nu nog gaan beginnen met het weatheren van de je tank??!! Zie alleen maar een basislaag met decals!! Geen filters erop, geen washes, tracks waar nagenoeg niets meegedaan is!!! Mis de totale beleving aan dit model!! Je kan nog zoveel doen om dit een "model" te laten zijn!! Dus niks geen eindfoto's je hebt nog volop te doen met dit model!!!!

Denk dat, is ook al genoemd, de grootse fout zit in het feit dat je veel en veel te snel werkt en vooral niet echt "netjes" afwerk! De verf is zeker niet te dun aangebracht maar juist veel te dik!!!

De sparetracks hebben nog de bekende "sink mark" dat zijn die rondjes die je ziet op de foto maar er niet horen te zitten!!

Gr.JW

@wim, dank je, maar hij zit nu al in elkaar, dus ik ga hem dit keer niet uitelkaar halen om er wat ijzerdraad tussen te zetten, maar ik onthoud deze tip wel voor mijn challenger 2

@ r. goorts, dankje

@jw stokkers, ik houd dit tankje schoon, even geen weathering. En wat bedoel je met ''tracks waar nagenoeg niets meegedaan is!!!''? Bedoel je daarmee dat het niet geverfd is, of dat ze niet geweathered (is dit een woord???) En de sinkmarks had ik bijgewerkt, maar ik denk niet goed genoeg. Je zegt: ''de grootste fout zit in het feit dat je veel en veel te snel werkt en vooral niet echt ''netjes'' afwerkt'' Ik heb hier een paar avonden rustig aan gewerkt, maar qua bouw stelde hij eigenlijk niks voor vond ik... en ook omdat ik als iets moest drogen, ik gewoon met iets anders verder ging in de kit... snap je??? en wat bedoel je met niet echt netjes afgewerkt?? mijn verflaag, mijn decals het weatheren??

Ja het totaal beeld is geen enkele weathering! Denk als je zelf heel kritisch naar je foto's kijkt je genoeg kan zien wat verholpen had kunnen worden met rustig aan doen, goed kijken en de juiste balans vinden. Als je alleen al naar de diverse handgrepen kijkt, waar de russische soldaten zich aan konden vasthouden, dan zie je nog een "uitsteeksel" van de sprue waar ie aan heeft gezeten! Die haken aan de voorkant van je tank, waar een sparetrack tussen in zit, hebben nog randen!!! Als je heel kritsch gaat kijken, zelf heel kritisch gaat kijken, dan kan je nog veel meer dingen ontdekken die er niet horen omdat ze geen onderdeel zijn van je voertuig maar onderdeel zijn van de sprue!!

De rubberenloopwielen hebben een opstaande rand over de totale omvang van het rubberenloopwiel.

Ja de verf is te dik en dus niet netjes, de decals (ook al schijn je met set/sol gewerkt te hebben) hebben nog steeds die "foute" rand!!

De diverse lijmresten, ga gebruik maken van een tamiya extra dunnen lijm!

Maak gelijk maar mijn excuus wat ik nu ga neerzetten maar de tracks zijn net zo saai als het geheel!!!

Het klinkt misschien allemaal wat hard maar denk dat jij meer hebt aan duidelijkheid.

Paar avonden tijd? Nou dan neem gerust 2 week tijd bijv.! Kijk wat je doet en weer vooral zelf kritisch naar wat je doet!!!

Nogmaal is misschien allemaal wat heel erg direct maar denk dat je alleen hierdoor tot nadenken gezet gaat worden!!! Dus begrijp me vooral niet verkeerd maar pak het goed op want je kan veel meer halen uit dit model ook al is het een bagger model!!!! Juist de kunst is om van dit soort modellen iets te maken omdat ze geen drol kosten en je veel stof tot nadenken geven!!!

belangrijkste is KIJK wat je doet!!!

gr.JW

Terug
Bovenaan