1:35 Opel Maultier van Italeri

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
'70 Dodge Challenger
Heej Bouwers 😀

Bijna niet te geloven, maar ik heb afgelopen weekend een model gebouwd én geschilderd 😱

De aanleiding was een initiatief op een buitenlands forum : een 50 uurs Valentijn Weekend Build-off.
Een uitdaging om in 50 uur tijd een model naar keuze te starten en af te ronden inclusief de eindfoto's.
19 bouwerts zaten te buffelen van vrijdag 20:00 tot zondag 22:00 😛

Zondag avond om 21:30 zat ik de eindfoto's omhoog te laden.
Na aftrek van slaap- eet- onlinegeneuzel- en whatever tijd is er uiteindelijk zo'n 30 uur werkelijk aan de kit gewerkt,

De Maultier is RUDD gebouwd (met weglating van enkele non-maultier parts en 3 gebroken parts : spiegel en breedte-indicators).
Verwering is gedaan met één kleur en een naald : Raw Umber.

Niet mijn mooiste model... wel m'n snelste
tornado_zpsb7776bcd.gif

Have a look... vragen en afkraken ? be my guest 🙂

Dsc08621m_zpsghwqd1ks.jpg

Dsc08620m_zpsvnyxz550.jpg

Dsc08622m_zpswrucktuj.jpg

Dsc08613m_zpsnwbwp7kc.jpg

Dsc08615m_zpsvqg6lscv.jpg

Dsc08619m_zpsbwvkpdrh.jpg

Dsc08623m_zpsxd7qq3md.jpg

Dsc08617m_zpscyw9f1ps.jpg

Dsc08618m_zpsn96fvfqz.jpg

Dsc08624m_zps5seh4tq6.jpg

Dsc08616m_zpsxphp1osf.jpg

hogesnelheidsgroet
talk_zpsjbdxr92i.gif

Hej Peter, dan ben je al verder dan ik met m'n maultiertje... 😱
Afkraken? Beslist niet!

De verwering en de washes zien er goed uit. Jammer van de decalranden. Een ander afbreuk doend detail naast de notek beugel zijn de koplampen, maar dat ligt gewoon aan de kit.
Wel heb ik m'n vraagtekens bij een aantal van de krassen. De locatie, de vorm en de hardheid (kleur)... met name op de deuren.
Het geel vind ik goed! Welke kleur(mengel)?

Geweldig! Peter!

Je hebt een kit (bijna) af, fijn gevoel? 😀 😉
En nu verder met de rest, die je nog af moet maken, gewoon niet te veel heisa van maken,
moet je eens kijken wat een goed resultaat je hebt behaalt in zo'n korte tijd!
En dat beugeltje, en die decals, boeiùh! We weten toch dat je beter kan?!

Keep up the good work! And keep posting!

groet, (andùrùh) Peter.

Bedankt Oscar ! yep, RUDD beugeltjes, geen tijd voor scratch. Decals heb ik wel geprobeerd met SOL in de
houtnerf te laten plooien, maar de reactie ging niet snel genoeg.

Dank je Ron ! Decalrandjes tja... heb wel 1 laagje vernis erover gekwast. Zag op de foto's pas die wash randjes 😳 .... 🙂
De koplampen?..en de rest !...in het geval van deze kit staat RUDD voor.... Rudimentair Uitgebeeld Defectief Detail 😉
De krassen zijn gemaakt met een naald, direct in de basiskleur gekrast die zo'n 5 uur had kunnen harden. De kleur is van het zwartgroene plastic dus..
De kleur geel is een mengsel van ± 85% XF-60(DarkYellow) met 15% XF-57(Buff)
Toen ik begon met verweren had ik nog 4 uur tijd, dus reguliere chips zag ik niet zitten.

Bedankt Peter ! de spijker op z'n kop!, het ging om voltooien, in totaal 50 uur kun je met zo'n model geen topresultaat verwachten,
behalve dat het voltooien op zich het topresultaat was 😀
Hoe dat voelt ? surrealistisch bijna 😉....hoe ik nu naar m'n shelf queens (en stash) kijk :
tongue2_zpsb326b44f.gif
idee_zps9e18d201.gif

En de Maultier kan ik nu lekker verder mee klooien wanneer ik wil....

Dit bijvoorbeeld :

Dsc08625s_zpsb7pywnzx.jpg
Dsc08627s_zpsi7biojtp.jpg

tabee 🙂

Knap Peter die iets afmaakt, mijn hoed gaat af en we buigen diep... 🙂 🙂
Wat me wel opvalt is dat de kenteken plaat scheef zit, tevens waren volgens mij niet alle lampen hierop rood....
Verder mis ik iets van stof/Modder en tracks die geen staal verwerring hebben...

Maar nogmaals knap en nauw niet zeggen ja maar hij is nog niet af.... 🙄 🙄 🙄
Hebben we iets om te zien volgende week op de bouwavond... 😛 😛

Herman

Jaså. er was een tijdslimiet??
Vwb het geel, dezelfde verhouding als die ik gebruik. Ligt wellicht aan de foto's dat het er net even (nogal) wat beter uit ziet.
RUDD krijgt inderdaad een andere betekenis zo. 🤣

Dank Herman ! Kentekenplaat zat in beginsel netjes recht, maar is denk ik tijdens het snel verder bouwen
aangetikt. Zag tijdens het spuiten pas dat-ie scheef zat... achwel...gebruiksschade zeg ik dan maar.
Achterlicht heeft echt twee verschillende kleurtjes, het onderste lensje is oranje. Reflectors horen rood.
Ontbreken van verdere verwering ? was geen tijd meer voor...
Ik neem 'm mee ter discussie !

Danny said :
In jouw met veel Engels doorspekte (inleidende) tekst had je nu toch evengoed uploaden kunnen gebruiken ipv omhoog laden
🙄
That was zeker möglich 😉

Ron :
Jaså. er was een tijdslimiet??
Lees het begin kompis 😉
Ik zie net de foto's op m'n laptop, daarop zien ze er ook weer beter uit dan op de goeie ouwe PC..

groetings 😀

Hallo Peter,

Een mooie prestatie zet je neer met deze Opel Maultier !
Heel goed, dat je een model helemaal hebt afgemaakt, het zal flinke voldoening geven.

Zoals ik bij de Opel Blitz van Piet van Hees ook al aangaf, is het verven van één kleur, hier "Dunkelgelb", best moeilijk.

Mijn tips zijn dan ook praktisch hetzelfde :
Probeer de monotone kleur te breken door hiervoor je verf te mengen met zeer kleine hoeveelheden geel, vleeskleur, oker, roze.
Dit zijn zogenaamde "warme" kleuren, waarbij je het gebruik moet reserveren voor bepaalde onderdelen.
Dus b.v. voor een deur, dak, motorkap, lichten, etc. er mogen slechts lichte nuances in aanwezig zijn.
Indien goed gedaan, zul je lichte kleurverschillen zien, net voldoende om de eentonige "zandkleur" te breken.

Probeer ook iets meer aandacht aan details te geven.
De gaatjes voorop de bumpers kun je prima met een "puntwash" behandelen.
Denk er ook eens aan, om een raampje half weg te zagen; je creëert zo een halfopen raam.
Overigens, zou ik de "Opel"-naam op de grille voor, iets nauwkeuriger verven (met zo'n detailfoto, vraag je erom 🙂 ).

Indien dit voertuig aan het front rondrijdt, kun je het personificeren, m.a.w. soldaten leven hierin, dus gebruik wat persoonlijke items.
Denk b.v. aan een emmer, veldflessen, etc.; hang helmen v.d. vijand voor de koplampen (tegen stukgaan), etc.

De banden heb je waarschijnlijk mat zwart geverfd; probeer eens NATO black (Tamiya)
Dit geeft een lichte grijze tint op het zwart; het bootst meer rubber na (vind ik)

Het divisie-embleem is van de 96. Infanteriedivision, en gezien het taktische teken, zou de Maultier prima een Flak-geschut kunnen trekken.
De 96. Inf.Div. heeft nog flankdekking gegeven aan de W-SS troepen in hun aanval op Budapest 1945.

Ik hoop, dat ik met dit kleine lijstje niet de indruk wek, alsof je model niet goed zou zijn !

Met vriendelijke groet,
Hans

Peter,

Qua kleur en beschadigingen, super, maar die koplampen........ Die kijken me echt aan. Da's gewoon zonde van jouw schitterende model. Gewoon lossnijden en een paar mm laten zakken. Desnoods een doek om de koplamp hangen om de verhuizing te verdoezelen.

Veel Blitze groeten!

Bedankt Hans ! ook dat je de moeite hebt genomen voor een lijst met tips (die ik zelf had kunnen schrijven 8) ).
Zulke detaillering was gewoonweg niet te doen binnen die 50 uur...zonder slapen en eten misschien wel...

Bedankt Piet ! ik snap je, maar ik stoor me meer aan die "tracks".
"Zonde" is niet van toepassing op deze geslaagde missie : een model bouwen én verven in totaal 50 uur.

Mensen... probeer dit maar eens in maximaal 50 uur, dan piept u wel anders 😉

Ola Peter

Ik vindt het schitterend gedaan. Zeker gezien hij recht uit de doos is gebouwd. De verwering is prachtig. Ben vooral gecharmeerd van die krassen. Dat is wel iets om te onthouden
ook het figuur in wording is mooi. Stoere pose. Ben benieuwd naar het vervolg.

Greetz

Robert

Ik had inderdaad beter eerst moeten lezen..
Niet gek gedaan binnen 50 uur. Welk forum was dat? Wil de rest wel eens zien. Hang anders war sovjethelmpjes voor de koplampen. Meteen eenmooi (kleur)accent.

Bedankt Robert ! De vorderingen aan het figuur zal ik wel laten zien in de afdeling Figuren.

Ron, de Maultier zal zeker nog wat mee gerommeld gaan worden, weet alleen nog niet wat..
Wordt misschien 'ns een prop op een dio, of een podium voor figuurtjes of euhh...
Het was op modelbouwen.be, echter is het groepsbouw gedeelte alleen toegankelijk voor leden.

toedels 😀

Terug
Bovenaan