1/25 PzKpfw VI auf Kenworth W-900

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Lorraine 38L VBCP, PzJg I vroeg model, PzJg I laat model, 7TP
(Dit onderwerp is afgesplitst van Guilty pleasures and off topic items. In een paar berichten staan dan ook een aantal zinnen die dáár wel ergens op slaan maar hier geen context hebben. —Jakko)

En daarom heb ik het uiteindelijk toch maar herschreven, Desalniettemin: dank voor de moeite Jakko!
Zoals al opgemerkt komt deze uit het Guilty Pleasures-draadje van vorig jaar. De achtergrond van de wens dit voertuig te bouwen zal ik laten staan en hier en daar wat bijwerken.

Toen ik vijf jaar oud was werd mijn vader voor zijn werk naar Mexico gestuurd. Het zou een lange uitzending worden dus ging de familie mee. Uiteindelijk heb ik daar toen 6 jaar gewoond.

Na mijn diensttijd in 1987 ben ik voor anderhalf jaar teruggegaan. Normaal gesproken is het voor buitenlanders moeilijk om je in Mexico te kunnen vestigen maar gebruikmakend van het netwerk van mijn vader was het geen probleem om daar te wonen en te werken.

Ik heb gewerkt bij een vriend van hem die een transportbedrijf had en vooral uitzonderlijk vervoer deed. Voor omgerekend 40 Gulden heb ik daar mijn vrachtwagenrijbewijs verkregen........🤣 ........en ben gaan rijden op de Autocar die ik 1976 als tienjarig jochie nieuw in het bedrijf aan heb zien komen.

Met mijn jongere broertje achter me ziet ik hier in de cabine van de nieuwe Autocar:

Met Rob in de nieuwe Autocar, 1976.webp

De foto's uit 1987/88 toen ik er zelf mee reed zijn helaas verloren gegaan. De kleuren waren toen rood/wit in een modern ogend patroon. Ik heb er zoveel mee gereden, aan gesleuteld en bijna in gewoond dat ik het patroon nog goed kan reproduceren maar zo ver is het nog lang niet!

Die Autocar heb ik altijd al eens willen bouwen maar de enige Autocar trekker die als kit te vinden is, is er één van AMT die van een te vroeg model is. Er is een aftermarket resin ombouwset verschenen voor het model dat in 1976 geproduceerd werd maar die is nergens meer te krijgen......voor een acceptabele prijs dan.

Wat dan? Nou, de bedoeling was om de Autocars van het bedrijf om te bouwen naar Kenworths. In licentie gebouwd in Mexico onder de naam Kenworth de Mexico, altijd en overal afgekort tot KenMex. Kenny's zijn dan weer wel 1/24 en 1/25 modellen van te krijgen, uit de juiste periode. En best wel prima kits ook maar om één of andere reden moest ik zonodig toch eentje van AMT kopen:

20240730_170712.jpg

Tegenwoordig rijdt het bedrijf met het nieuwste van het nieuwste dat daar gefabriceerd wordt:

Tamsa nu.jpg

Die oude Autocar die tot KenMex omgebouwd zou worden hebben ze niet meer maar bij mijn laatste bezoek in 2019 bleek dat die aan de overbuurman verkocht was en daar was omgebouwd tot sleepvoertuig:

IMG_20190917_134215.jpg

Nog steeds een Autocar dus, nooit omgebouwd geworden. En dus zit ik te prutsen aan een varken van kit van een voertuig waar ik zelf in gereden heb dat nooit bestaan heeft..........retegenant 😳
Maar geweldig dat we inmiddels bijna 50 jaar verder zijn en die truck nog steeds dienst doet. 😀

Nog geen idee hebbende waar dit voertuig zich uiteindelijk toe zou ontwikkelen ben ik er gewoon maar aan begonnen.

Laatst bewerkt:
Het begint met de motor. Onderdelen zoeken op de gietramen (die geen ramen zijn maar......uhm......niet te beschrijven!) en een handleiding die doet denken aan die van de eerste Chinese horloges en dergelijke die in de jaren '80 in Nederland op de markt verschenen: "Als druk F-1, dan knop, uit en start. Pauze. Knoppen. Start F-2". Dat soort onzin, zie er maar eens uit te komen. 😵
Dan de kwaliteit van de kit zelf........uhm.......laat ook maar. 🙄

Onderstaande twee foto's laten zien waar AMT vind dat je genoeg aan zou moeten hebben:

Kenworth W-925 001.jpg
Kenworth W-925 002.jpg

En met wat eenvoudig knutselwerk heb ik daar het volgende van gemaakt:

Kenworth W-925 003.jpg

Kenworth W-925 005.jpg

Ik heb lang zitten denken over wat er op de dieplader moet gaan komen. AMT levert er een drietal nogal onzinnige dingen bij waar ik niets mee wil gaan doen, het lijken een soort generatoren voor te stellen. Een goed model van een graafmachine, heimachine, shovel of iets dergelijks.........het zal vast bestaan maar ik kan het nergens vinden.
Nieuw idee 😎 is een oude Tamiya 1/25 tank. Liefst een Tiger I of een Centurion. Maar dan wel voor een schappelijke prijs!
Ik heb dan wel een Chieftain voor 100 Euro gevonden maar die houd ik achter de hand (als die niet ondertussen verkocht wordt😲) voor het geval ik mijn eerste en tweede keuze echt niet kan vinden.

Laatst bewerkt:
liever geen AMT meer, het is echt troep!
Dat vind ik niet zo gek: Amerikaanse modelbouwfabrikanten staan niet echt bekend om de hoge kwaliteit en goede pasvorm 🙂 Dat viel vroeger vooral op bij Revell, dat een Amerikaanse en een Duitse tak had: je wist nooit van tevoren of het model redelijk tot goed ging zijn, of slecht tot redelijk, maar had je een goed model dan was het altijd eentje dat in Duitsland ontworpen was, terwijl slechte modellen eigenijk altijd Amerikaans waren.

We zijn inmiddels bijna een jaar verder en het werk hieraan heeft grotendeels stil gelegen. Alleen de motor heb ik nog wat aan gedaan:

20240915_121115.webp
20240915_121155.webp

Het chassis zit inmiddels grotendeels in elkaar:

20240915_120718.webp

Maar er moeten wel nog héééél veel leidingen en dergelijke aan worden toegevoegd:

20240915_120835.webp

De oplegger is ook'in huis maar voordat ik daaraan ga beginnen moet ik nog heel veel onderzoek doen. Het is een 35-tons Rogers van AMT en die zal ik om moeten bouwen naar een 55-tons oplegger. Ben nu druk met het opzoeken van het nodige fotomateriaal en handleidingen.

En dan, om weer terug te komen bij waar het op dit forum allemaal om draait:

SdKfz 181 Tamiya 1-25.webp

Deze kit is ongeveer net zo oud als de AMT kits en bijna net zo beroerd. Heel veel scratchwerk in aantocht!
Uit Japan over laten komen voor een meer dan schappelijke prijs. Het was zo netjes, precies en ronduit mooi ingepakt dat ik moeite had de verpakking te openen. 😀

Uiteindelijk gaat het dus een in Mexico gebouwde Kenworth worden in de kleuren van Tamsa (terwijl ze dat model nooit in het wagenpark hebben gehad) die een fictieve PzKpfw VI vervoert. Naar een museum denk ik dan maar......of Disneyland. 😆
Een allegorische bende dus eigenlijk maar wel erg leuk om mee bezig te zijn.
Dit verhaal wordt een soort stopwerk, als ik het even niet meer weet met de echte tanks dan kan hier mee aan gaan rommelen. Ik vrees dat jullie nog vele jaren zo heel af en toe een update hierover voorgeschoteld zullen krijgen. 😛

Daar moet je dan alleen weer een T-34-85 voor kopen en „enigszins” verbouwen …

Weer een beetje aan het knutselen geweest met de Kenworth en ben nu zover dat voor het eerst de grote delen samengevoegd kunnen worden en er zich iets van een vrachtwaggel begint af te tekenen.
De pasvorm staat garant voor nog vele uren schuren, schrapen, vijlen, passen, meten, enz en er moeten nog steeds veel details aan toegevoegd worden.
Ben nog wel ff bezig en heb er toch lol in 🙂
Kan niet wachten om aan de Pz.Kpfw. VI te beginnen maar ik verlies het overzicht als ik dat doe.....nu.....nog.....even.....niet!

Kenworth W-925 010.webp

Kenworth W-925 011.webp

Om een idee van het formaat te geven een 1/35 figuur erbij:
Kenworth W-925 012.webp

Leuk om vorderingen van dit project te zien 👍 ziet er al geweldig uit die Heavy Metal Hauler 😛

Toch maar vast de Tamiya 1/25 PzKpfw VI Ausf. E geopend. 😎
De Kenworth is weer een stapje verder, primer zit op het chassis en de kleur is ook aangebracht, details aan de motor zijn geschilderd. Morgen vernis erover en daarna aan het verweren ermee.
Ondertussen wil ik een begin gaan maken met de dieplader. Ik heb een 35-ton Rogers van AMT maar die moet omgebouwd gaan worden naar een 55-tons.
Daarom dus de tank tevoorschijn gehaald. Eerst maar eens het hele onderstel in elkaar zetten zodat ik een idee krijg van de gewenste maten. Die combineer ik dan met de maten van een echte Rogers 50-tonner en dan ga ik kijken hoe ik dat met Evergreen na kan gaan maken. Daar ga ik het niet zo heel erg nauw mee nemen, zolang het er maar overtuigend uitziet en de tank erop past.

Je opent de doos en het ziet er allemaal prima uit, zoals je van Tamiya gewend bent:

PzKpfw VI 001.webp

Dan de onderdelen bekijken. een vriend van me had deze voor zijn verjaardag gekregen toen hij 14 werd en we hebben er samen aan gebouwd. Wat waren we onder de indruk van het feit dat het hele interieur erbij zat. Wauw!!!!
Tsja, met de kennis van nu kijk ik er toch iets anders naar, een Jeep van MiniArt heeft waarschijnlijk meer onderdelen dan dit apparaat. 🤣

PzKpfw VI 002.webp
PzKpfw VI 003.webp

Pre-made Tracks! Joepie, alleen zo jammer dat er nogal wat aan gevijld en geschuurd moet gaan worden.
Waarom die cijfers op de tracks staan is me echt een raadsel: 🙄

PzKpfw VI 004.webp

En toch heh, de details zijn net zo beroerd als die van AMT maar ik weet wel: Tamiya, alles past. 🤓
Ik heb zoveel zin om hieraan te beginnen! 😀😀

Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit Paul 😀 wel effe werk met die tracks kuisen maar is altijd nog leuker dan TV kijken hè ? 😉👍

Wat valt er dan nog meer op terwijl je een model uit het jaar tang aan het bouwen bent?

Nou, een tank met Formule 1-achtige kuipstoeltjes:

PzKpfw VI 005.webp

Een fantastisch hendelbevestigingsklikklakmechanisme dat zijn weerga niet kent in precisie:

PzKpfw VI 006.webp

Om nooit meer te vergeten, een motor op een stokkie:

PzKpfw VI 007.webp

En dan zit de romp in elkaar (met behulp van wat plakbandjes) en dan is het ineens allemaal zo gek nog niet:

PzKpfw VI 008.webp

Te zijner tijd gaat er wel nog een hoop aan verbeterd worden maar voor nu is het even voldoende zo. Eerst de basis van de dieplader vorm gaan geven!

Laatst bewerkt:
MODELBOUW..... welk één heerlijke illusie

enne... mooie basiskleur hebben die tracks !

De dieplader............dat wordt wat!

Ik ga wel gebruik maken van de wielen met de ophanging, er moet het nodige aan verbeterd worden maar in de basis is het bruikbaar:

Kenworth W-925 013.webp

Dan de laadvloer, AMT legt een frame over de ophanging waar dan later de laadvloer aan bevestigd moet worden:

Kenworth W-925 014.webp

Dat zou er dan ongeveer zo uit komen te zien:

Kenworth W-925 015.webp

Zo is het niet een echte dieplader en dat moet het wél worden. Er is iemand die foto's op internet heeft geplaatst van een aanpassing met veel originele delen, die er wel een dieplader van maakt maar geen vlakke laadvloer oplevert. Hij heeft het frame over de ophanging verkort, de zijkanten van de originele laadvloer verlengd en lager bevestigd. Het ziet er lang niet gek uit maar de originele delen zijn eigenlijk te hoog om zo te gebruiken.
Ik zal de laadvloer dus helemaal zelf moeten maken en het bestaande frame verstevigen want dit 35-tons ding is echt te licht gebouwd om een Tiger I te kunnen dragen.
Op naar de tekentafel! 💪

Na de verlenging zal het een flink bakbeest gaan worden, een eerste schatting komt op zo'n 53 cm. En dan moet de trekker er nog voor waardoor het geheel op zo'n 75 cm uit zal komen. 😀

Wat vindt mijn Ikea Billy-kast daarvan? 🤔 😳 😱 🤬

Met de Billy 40 of 60 heb je een probleem 😇😉.
Ik geniet van je AMT avontuur, herkenbaar.
Mooi hoor, om je herinnering vorm te kunnen geven.

Terug
Bovenaan