1/16 Sd.Kfz 251/20 UHU

Rob Wernars

Lid van de TWENOT
Interesses
1/16 panzer en 1/32 vliegtuigen modern
Schalen
  1. 1:15
  2. 1:16
Dames en heren ook,

Hier mijn verslag van de bouw van de UHU. Voordat de 1/16 Panthers van Trumpeter uitkwamen heb ik een 1/16 Panther van Wecohe gebouwd, voorzien van een Infrarood instalatie. Een tijdje geleden zag ik een 1/16 Sd.Kfz 251 met een infrarood zoeklicht er op, das dat wilde ik ook.
De conversieset was van Fertigungswerk16 uit Oostenrijk, en alles werd snel geleverd.
De kwaliteit is perfect, er zijn wat printlijntjes weg te werken, maar dat is geen probleem.
De supportdingen zijn makkelijk te verwijderen.
Een nadeel is dat er geen handleiding is. Ik gebruik foto's van een 1/16 model (en heb contact met de bouwer!) 2 artikels van AFV Modeller en de bouwbeschrijving van een 1/35 model. En uiteraard foto's van Internet van het orginele voertuig en als laatste een Panzer Tracts 15-3.
Mocht iemand andere referenties weten, geef het maar door!

Maar als eerste was de 251 aan de beurt. Ik heb gekozen voor de Trumpeter uitvoering, die is goedkoper, erg lekker te bouwen, en heeft geen onnodige onderdelen die je toch niet ziet.
De romp is bijna klaar, de wielen zijn allemaal gespoten maar worden pas gemonteerd als de binnenzijde klaar is. Een van de haken aan de voorzijde is al gesneuveld vanwege het optillen/neerzetten van de romp. De bestuurder/bijrijder positie is ook klaar op het weatheren na.

TwenotC.jpg
De rest van de binnenkant is voorzien van een nieuwe vloer waarop de generator en het Infrarode licht op komen.
TwenotA.jpg

TwenotB.jpg

Nu is het tijd voor het zoeklicht, alles zit nog los in elkaar want het is nogal puzzelen, vooral hoe de bedrading loopt!
Twenot3.jpg
Twenot2.jpg
Twenot0.jpg
Twenot4.jpg

Groetjes,
Rob

Hoi Eric,
Ik heb al wat foto's maar wat "dienopsyelljng" is weet ik niet, dus stuur maar op.
Voor het grote zoeklicht is er een lens bijgevoegd, maar voor het apparaat onder het zoeklicht (richtkijker of zo?) en voor de bestuurder zijn er geen lenzen bijgevoegd. Daar moet ik nog wat voor verzinnen!

Ik zit nu in de nachtdienst de tracks uit de sprues te halen en in elkaar te zetten. Dat is toch wel het grootste nadeel van deze kit!
De tracks van Das Werk zijn veel simpeler te bouwen.

Prettagh weekend,
Rob

Ondanks de hitte toch nog wat kunnen doen!
Als eerste de bovenkant en de zijde van de generator aan de kant van de bestuurder voorzien van wat details.
(inderdaad, er moet nog met Putty gkliederd worden!)
20240813_174058.jpg

Aangezien de Generator op zijn plaats is gelijmd (de bodemplaat is nog los!) is ook de grondplaat van het Infarode zoeklicht op zijn plaats gelijmd. Dit gedaan d.m.v. het zoeklicht in zijn transport stand te zetten en zo de juiste plek bepaald.
20240813_170939.jpg

En zo ziet het er nu uit!
20240813_171145.jpg
20240813_171132.jpg

Het zoeklicht zelf is nog los, ik ben nog geen r**t opgeschoten met de bekabeling.

Groetjes,
Rob

Klopt!
Op het Henlong forum staat ook een UHU, en die heeft de radio (Fu5 geloof ik) tussen de bestuurder en de radiobedienaar geplaatst.
Ik wil hem achter de radiobedienaar tegen de wand plakken, zodat er wat meer ruimte ontstaat om er in en uit te klauteren.
Wat dat betreft is het een voordeel dat er heel weinig foto's te vinden zijn!

Terug
Bovenaan