Ondertussen ben ik in mijn hoofd al aan het malen wat ik wel en niet aan wil pakken.
We maken natuurlijk wel gein over projecten, maar als je als doorgewinterde modelbouwer iets in je hoofd hebt zul je je moeten voorbereiden, en je eigen marsroute moeten maken. (Stel je voor dat je een bouwtekening vindt die echt klopt! Dan bellen we de krant....)
Vooral dat laatste lijkt me nuttig. Ik betrap mezelf erop dat ik even gauw wat opschrijf over bouwen en schilderen, terwijl de uitgebreide verslagen van anderen zelfs voor mij vaak slimme dingen bevatten, die goed leesvoer zijn.
-=-=-=-
Een ongepantserd voertuig valt vrij makkelijk in bouwgroepen te splitsen. Handig meestal ook met spuiten. Met een beetje handigheid maak je het én goed én nog deelbaar. De binnenkant van de cabine is van die bouwstap eerst te voltooien. Deze cabine is beste een dun kwetsbaar doosje, dat vrij makkelijk net verkeerd in elkaar te zetten is, en dan heb je aan de buitenkant erg veel werk en gepruts, dat meestal sporen na laat. Daarom een andere volgorde. Verbeteringen:
- Het radiatorframe is taps. Smaller beneden,
- De lampen zijn qua beugel op het spatbord grof, maar vooral op de verkeerde hoogte
- De ventilatie raampjes op de portieren ontbreken.
- De achterwand en het dak missen hun frame / versteviging.
- De klinken buiten zijn erg versimpeld.
- De zitbank hoort uit 2 delen te bestaan, en op een houten frame bevestigd.
Laadbak:
-Er zitten schitterend veel kleine beugeltjes aan, maar bij de gesloten uitvoering is het prima canvas doek "zwevend"
(> het zit niet vast. Er moet een touw door.)
Chassis:
- De hoofdvorm van het chassis klopt niet. En dat is niet op te lossen, maar je ziet er ook niets van.
- Het motorblok mist zijn karakteristieke vorm van de kop.
(het model is strak, het origineel heeft er 3 randen in. Maar ook daar zie je totaal niets van.)
- de balken onder de motor ontbreken.
- De voorwielen in deze kit (een echt hele oude) zijn 6 gats. Veel latere kits hebben 8-gats, maar het reservewiel bleef 6 gats.
(6 gats is theretisch mogelijk, maar redelijk onwaarschijnlijk)
- de aandrijfas zou de latere in de periode gebruikte moeten zijn. Die Italeri in de Maultier heeft gedaan heeft een verzonnen deel.
-=-=-=-=-
Genoeg dus te verbeteren, en aan mij om dat zonder PE of zware ingrepen te doen.
De onderdelen hebben echter ook nog wat leuke sporen:
Behalve veel gietranden heeft het frame nog wat opmerkelijks. Hierboven de 3 varianten van de Italeri Opel Blitz. Voor de Maultier hebben ze het chassis veranderd. De ketting geleide beugels zitten erop, maar recent viel me op dat de bron van de versmalde voorkant simpelweg de tekeningen van Konrad Molin zijn. De derde is de variant met de koffer erop. (Die heeft geen reservewiel midden onder.)

En deze ladder is een echt frame. De voorste knik, is ook de voorkant op deze foto zit niet in het model, de achterkant heeft uitstekende langsbalken voorbij de laatste dwarsbalk.