[Tini] Scorpion CVR(T) FV101

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Jagdpanther, Crusader, Savoia Marchetti SM79, Clubmobile
Ik doe mee aan de FOC 28 met een Scorpion.
De afgelopen week zijn de bestellingen de deur uit gegaan!
In eerste instantie dacht ik dat deze FOC niet aan mij besteed zou zijn,
maar toen ik toevallig las dat de Scorpion het Guinness Book heeft gehaald
met snelste productie tank (82 km/u) vormde zich al snel een uitdaging.
Ik ben er nog niet uit of het een groene of gele uitvoering wordt,
maar de onderstaande foto geeft een beetje een idee wat het moet worden.

96725D34-E9C2-4559-947C-E8F1163415A0.jpeg96725D34-E9C2-4559-947C-E8F1163415A0.jpeg

Besteld zijn een AFV Club Scorpion FV101, een Eduard PE setje en een setje Masterclub track links

EDDBA229-5CB3-4039-BD2D-64721C4AADFA.jpeg 4FFC7E74-FB45-449F-B603-086F9F4EC65D.jpeg AF0D704F-45A9-4F86-B6B3-56461FF076E8.jpeg
 
Ga ik volgen Tini! Ik blijf het een bijzonder voertuig vinden. Maak je hem ook ik Britse dienst? Veel jaar geleden, voor mijn sabbatical, had ik deze kit op de stapel liggen om er een Belgische varriant van te maken. Nooit van gekomen en de kit weer verkocht.
 
Ja Bert, defenitely 🇬🇧.
Een van de twee

BBA8D303-ED0C-4C67-9099-1BD0B7BFAEDC.jpeg
 
Leuk project Tini; een mooie uitdaging voor deze FOC. Ik stond twee weken terug nog naast een paar van die CVRT varianten in het Gun Fire museum in Brasschaat.....dus mocht je nog wat motivatie nodig hebben....een bezoekje aan het museum kan ik je aanraden.

succes Tini!
 
De eerste inleidende beschietingen.
backdating de Scorpion, de AFV kit is eigenlijk een later export model, ophanging los gezaagd en scharnierend gemaakt.
Uit het boek dat ik aangeschaft heb weet ik nu dat de totale vrije slag van de ophangingsarmen 30 cm is.
Leuk weetje dat de ophanging van Leylandbussen kwam.
Het begin is er.

F3737720-714F-411E-9583-3C93DAAE9E64.jpeg
5839F0F6-C815-44C6-8A2B-E26A672D0A13.jpeg
 
Hoi Tini,

Let op dat de tracks mede de uitslag van de wielen bepalen. De tracks moeten eromheen passen, en kunnen de uitslag begrenzen.

Mooi werk dit!

Succes, Jan
 
Goede opmerking Jan! Ik was ook al begonnen aan de tracks (Masterclub), dat duurt even.
 
Gelijk de prullenbakdoorverkoop indoen, die Bronco-troep … Ik ben een tijdje terug begonnen aan een setje Sherman-rupsbanden van Bronco, die op dezelfde manier in elkaar zitten, en na twee of drie gietraampjes (van de 12 of 16 of zo) schoongemaakt te hebben, had ik er meer dan genoeg van. Ik heb in plaats ervan een setje van Panda Plastics gepakt dat ik eigenlijk voor een ander model wilde gebruiken: dat is alleen maar verbindingsstukken op schakels schuiven, en niet die flauwekul van dubbele pennetjes die buigen of breken nog voordat je er héél voorzichtig die blokken omheen kunt lijmen, en al die andere kleine friemeldeeltjes die er ook met lijm op moeten.
 
Meng doet met de Leo tracks hetzelfde alleen dan zitten de aanspuitpuntjes niet op de stangetjes en leveren ze een malletje bij en dat ging bij de Achtung Schweine best lekker.

1670956000661.jpeg
zit nu aan deze te denken… iemand ervaring mee?

p.s. Sorry @Tini Hendriks , niet mijn bedoeling om het draadje te kapen dus terug naar de Scorpion 😁
 
Minimaal, @Jan van Harn . Een klein puntje op de plekken van de rode pijl, even een zoetvijltje en klaar.
De resin pennen waren kant en klaar, je ziet zelfs de zeskantmoer.
De rubber blokken zaten op een grote rubberen blok, ik kon ze er zo afscheuren.
Erg jammer dat het bedrijf in Rusland ligt, verkrijgbaarheid wordt steeds moeilijker.
Kwalitatief beter dan Friulmodel, vind ik. Maar het kost dan ook wat…

8FB93AA3-B28C-4D45-A9D6-107CE3DC4965.jpeg

5FFE2B37-35FA-4F9B-B6AB-35CD2B0519EC.jpeg
 
Erg jammer dat het bedrijf in Rusland ligt, verkrijgbaarheid wordt steeds moeilijker.
Voor ons is dat een lastige 'bijzaak'. Ik hoop wel dat er ruimte voor komt, allereerst voor de bewoners van Oekraïne en Rusland.

Deze tracks maken de Scorpion zeker mooier.💪👍
 
Meng doet met de Leo tracks hetzelfde alleen dan zitten de aanspuitpuntjes niet op de stangetjes en leveren ze een malletje bij en dat ging bij de Achtung Schweine best lekker.
Die van RFM’s HVSS-Sherman-set gaan ook best goed, maar de pinnen zijn veel dikker dan bij Bronco en de andere op te lijmen delen ook net wat groter.

Bekijk bijlage 21734
zit nu aan deze te denken… iemand ervaring mee?
Alleen in zoverre dat ik er lang geleden een setje van gekocht heb voor een Leopard 1 (want dit is het dichtst dat je toen in de buurt kon komen van de echte daarvoor), maar aan het bouwen ervan ben ik nooit toegekomen :) Ik kan er wel een paar voor je in elkaar zetten om te zien hoe dat gaat — de Sherman VVSS-rupsbanden van AFV Club zijn goed te doen, maar hun HVSS-schakels (waar deze sterk op lijken) vallen zo uit elkaar, dus wat het met deze gaat zijn …?
 
Meng doet met de Leo tracks hetzelfde alleen dan zitten de aanspuitpuntjes niet op de stangetjes en leveren ze een malletje bij en dat ging bij de Achtung Schweine best lekker.

Bekijk bijlage 21734
zit nu aan deze te denken… iemand ervaring mee?

p.s. Sorry @Tini Hendriks , niet mijn bedoeling om het draadje te kapen dus terug naar de Scorpion 😁
Ik heb deze T84E1 tracks van AFV club nog liggen en doe er niets mee. Belangstelling? Met de Diehl tracks voor M113G/YPR van AFV Club, die ook in zo’n doos zitten, heb ik de ervaring dat deze erg bewerkelijk zijn om ze goed strak van de sprues te krijgen. Veel nabewerking nodig.
 
Ik heb deze T84E1 tracks van AFV club nog liggen en doe er niets mee. Belangstelling? Met de Diehl tracks voor M113G/YPR van AFV Club, die ook in zo’n doos zitten, heb ik de ervaring dat deze erg bewerkelijk zijn om ze goed strak van de sprues te krijgen. Veel nabewerking nodig.
Ik heb ze toch nodig Walter en de Bronco zie ik echt niet zitten… ff verder in Pb. Hebben vast nog wel een draadje 🤣
 
Een week trackfröbelen zit erop…
De resin trackpinnen zouden “zelfborgend” zijn, maar toch allemaal maar een drupje ca lijm aan gedaan.
De rubberen elastieken uit de AFV Club doos tellen 78 links, ik kom op 80.
Online las ik dat er per kant 82/85 links op zitten naar gelang slijtage.
Nu de suspension armen beweegbaar zijn gemaakt zie je mijn bedoeling van het geheel een beetje,
een opspringende Scorpion waarbij de voorste armen “uithangen” en de achterste “ingedrukt” zijn.

AFCD9618-0745-4A2A-A71B-20DC0190B31A.jpeg
 
Terug
Bovenaan