Men neme een stevige personenauto met een chassis en een pittige motor. Daarna neme men een ijzerzaag en een hoeveelheid balken en planken voor een bakkie. En presto een "gruppenfahrzeug" Een transport ding dus voor 6 man, plus chauffeur en commandant. . Bekijk bijlage 8235
Dat is altijd al een van de wensen geweest. Nou is er over dat onderwerp Heeeeeeeeeel weinig informatie. Mijn grote held Bart Vanderveen schreef er twee keer een artikel over in het legendarische "Wheels & Tracks" in aflevering 30 en 50, (En dat schijnt digitaal beschikbaar te komen!)
Daar staan o.a. enkele vage foto's in van de diverse dumps in west-Europa met rijen van die dingen.
Met het open gaan van de diverse gemeentelijke en andere archieven kwamen er wel wat meer foto's maar het blijft mager. In Amsterdam was er een caddilac In den haag een Chevy, in Oostenrijk is er een overlevend voertuig, een Buick. Wat er uit blijkt is dat er geen echte eenheid in was. Ik schat dat ze vooral coupe's en 2 deur cabrio's hebben gebruikt. Die zijn voor een leger niet echt nuttig. Waarschijnlijk zijn de bakjes door de locale timmerman of door een frontwerkplaats gemaakt. Op zoek dus naar een beschikbaar neusje, en dat wordt geen Opel Admiral, da's te makkelijk.
Dat is altijd al een van de wensen geweest. Nou is er over dat onderwerp Heeeeeeeeeel weinig informatie. Mijn grote held Bart Vanderveen schreef er twee keer een artikel over in het legendarische "Wheels & Tracks" in aflevering 30 en 50, (En dat schijnt digitaal beschikbaar te komen!)
Daar staan o.a. enkele vage foto's in van de diverse dumps in west-Europa met rijen van die dingen.
Met het open gaan van de diverse gemeentelijke en andere archieven kwamen er wel wat meer foto's maar het blijft mager. In Amsterdam was er een caddilac In den haag een Chevy, in Oostenrijk is er een overlevend voertuig, een Buick. Wat er uit blijkt is dat er geen echte eenheid in was. Ik schat dat ze vooral coupe's en 2 deur cabrio's hebben gebruikt. Die zijn voor een leger niet echt nuttig. Waarschijnlijk zijn de bakjes door de locale timmerman of door een frontwerkplaats gemaakt. Op zoek dus naar een beschikbaar neusje, en dat wordt geen Opel Admiral, da's te makkelijk.
Bijlagen
-
11391376_1589658167950871_5622899010851036447_n.jpg53,4 KB · Weergaven: 22
-
umbau-caddilac_lf_amsterdam1944-nederlandsfotomuseum.jpg122,2 KB · Weergaven: 21
-
1943-ford-holland.jpg96,6 KB · Weergaven: 21
-
umbau-chevy_lf_denhaag-mei1945-nederlandsfotomuseum.jpg98,9 KB · Weergaven: 19
-
uit2.jpg158 KB · Weergaven: 20
-
IMG_0011.jpg211 KB · Weergaven: 20