FOC 26 (Piet) Umbau-wagen

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 26: Conversies, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Men neme een stevige personenauto met een chassis en een pittige motor. Daarna neme men een ijzerzaag en een hoeveelheid balken en planken voor een bakkie. En presto een "gruppenfahrzeug" Een transport ding dus voor 6 man, plus chauffeur en commandant. . Bekijk bijlage 8235

Dat is altijd al een van de wensen geweest. Nou is er over dat onderwerp Heeeeeeeeeel weinig informatie. Mijn grote held Bart Vanderveen schreef er twee keer een artikel over in het legendarische "Wheels & Tracks" in aflevering 30 en 50, (En dat schijnt digitaal beschikbaar te komen!)
Daar staan o.a. enkele vage foto's in van de diverse dumps in west-Europa met rijen van die dingen.

Met het open gaan van de diverse gemeentelijke en andere archieven kwamen er wel wat meer foto's maar het blijft mager. In Amsterdam was er een caddilac In den haag een Chevy, in Oostenrijk is er een overlevend voertuig, een Buick. Wat er uit blijkt is dat er geen echte eenheid in was. Ik schat dat ze vooral coupe's en 2 deur cabrio's hebben gebruikt. Die zijn voor een leger niet echt nuttig. Waarschijnlijk zijn de bakjes door de locale timmerman of door een frontwerkplaats gemaakt. Op zoek dus naar een beschikbaar neusje, en dat wordt geen Opel Admiral, da's te makkelijk.
 

Bijlagen

  • 11391376_1589658167950871_5622899010851036447_n.jpg
    11391376_1589658167950871_5622899010851036447_n.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 22
  • umbau-caddilac_lf_amsterdam1944-nederlandsfotomuseum.jpg
    umbau-caddilac_lf_amsterdam1944-nederlandsfotomuseum.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 21
  • 1943-ford-holland.jpg
    1943-ford-holland.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 21
  • umbau-chevy_lf_denhaag-mei1945-nederlandsfotomuseum.jpg
    umbau-chevy_lf_denhaag-mei1945-nederlandsfotomuseum.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 19
  • uit2.jpg
    uit2.jpg
    158 KB · Weergaven: 20
  • IMG_0011.jpg
    IMG_0011.jpg
    211 KB · Weergaven: 20
Ik had al een jaar geleden mijn oog laten vallen op een 1939 chevrolet. Hoe kwam dat? vorig jaar kwam er toevallig een 3d printer op mijn pad. Nadat we een hele berg leuke frutsels erbij hadden en bijvoorbeeld mijn workmate weer nieuwe voetjes had bleek "thingiverse" vol te staan met voertuigen. Hele velden van simpele voor 1:100 bedoelde tanks, halfrupsen en wat al niet meer. Moet je net bij een verzamelaar als ik mee aan komen. Binnen no time had ik een 15 tal halfrupsen en vrachtwagens erbij, maar die moeten wel even geschilderd worden. Ow en ze zijn massief. Herschalen naar 1:35? Koud kunstje, maar dan krijg je hele grove brokken. (zie plaatje hieronder) maar op thingiverse staan ook zeer uitgebreide files. een bloedmooie 1939 coupe. En ik hoef alleen maar het neusje!
 

Bijlagen

  • IMG_20200424_161437_757.jpg
    IMG_20200424_161437_757.jpg
    212,9 KB · Weergaven: 12
  • carry-all.jpg
    carry-all.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 12
  • chevy-39.jpg
    chevy-39.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 12
Goed, we komen wel weer in het hier en nu. (binnekort wordt de aanloop naar mijn conversie voertuig duidelijk). Als modelbouwer wil ik natuurlijk bouwen, verbouwen. Ik ben dus een paar maanden met een waanzinnig gaaf professioneel 3d programa aan het stoeien geweest. Die luste al die hobby bestandjes niet. Alles is in .STL formaat, een soort .PDF standaard, en dan blijkt dat die 3d jongens allemaal hun eigen standaarden hebben. Niet vreemd eigenlijk als je weet dat de meeste van die dingen in hele grote hoeveelheden driehoekjes getekend zijn. Even heb ik met het idee gespeeld die Chevy gewoon uit te printen en dan door te zagen, maar dat is me toch echt te debiel in dit digitale tijdperk. En toen kwam ineens Tinkercad voorbij. Gewoon een website. Zó bloedje simpel dat iedere 10 jarige zijn eigen ding kan maken. Lego is er gecompliceerd bij. En die digitale Chevy werd zonder blikken of blozen geimporteerd! Blokje er overheen van hol materiaal, optellen en ik heb mijn neusje! Omgerekend en gepriint, en het feest kan beginnen. Plamuren dus, want je hebt ribbels, in zo'n rond ding. Maar mijn roostertjes zijn mooi niet te redden. Niet super dus.
 

Bijlagen

  • IMG_20201025_141554.jpg
    IMG_20201025_141554.jpg
    131,7 KB · Weergaven: 11
  • tinkercad-chevy-1st-chop.jpg
    tinkercad-chevy-1st-chop.jpg
    79 KB · Weergaven: 11
Dat kan beter. Dus opnieuw heel veel blokjes er tegenaan en deels doorheen gezet. En nu met de raamstijl. Altijd handig als je niet alles zelf hoeft te maken. En daar was ik dus vorig week. Prima voorbereid, klaar voor de ombouw van een Umbau wagen. De naam alleen al maakt hem geschikt.
 

Bijlagen

  • IMG_20201115_075503.jpg
    IMG_20201115_075503.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 14
  • chevy-umbau-v2.jpg
    chevy-umbau-v2.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20201115_095933.jpg
    IMG_20201115_095933.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20201115_100009.jpg
    IMG_20201115_100009.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 15
  • 1939 Chevrolet-12.jpg
    1939 Chevrolet-12.jpg
    226 KB · Weergaven: 14
  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    78 KB · Weergaven: 13
  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 13
  • 1939-chevrolet-master-deluxe-coupe-058.jpg
    1939-chevrolet-master-deluxe-coupe-058.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 13
  • 1939-chevrolet-master-deluxe-coupe-080.jpg
    1939-chevrolet-master-deluxe-coupe-080.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 13
  • 1939-chevrolet-master-deluxe-coupe-086.jpg
    1939-chevrolet-master-deluxe-coupe-086.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 12
Piet,

Echt een heel mooi project voor deze FOC. Gaaf ook om te zien dat er nog een Buick umbau wagen bestaat in Oostenrijk....hopelijk wordt die nog eens in WO2 kleuren gerestaureerd.

Super dat je ons zo meeneemt in de ontwikkeling, zeker met het 3D knip, plak en printwerk is het voor ons allemaal heel interessant om te volgen.
Gebruik jij nog steeds Tamiya Putty.....of is dat grijze iets anders? Ik heb zelf een paar nieuwe tubes Tamiya Putty gekocht tijdens de (vooralsnog) laatste SMC, maar die nieuwe formule betekent dat het r*te snel droogt......op zich qua schuren wel handig, maar je moet het wel heel snel aanbrengen.....of wat nakliederen met thinner.

Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
Ja, Tamiya putty, maar verdund met dunne plastic lijm (revellcontacta om precies te zijn). Dat is ooit ontstaan doordat de tamiya putty steeds dikker wordt, maar voor dun plamuurwerk ideaal, en de geprinte plastic is iets stugger. door die dunne tamiya hecht het beter.
 
Maar goed, laatste geschiedenis post. De allermooiste zou zijn, de Hudson die de 101ste airborne hier in Eindhoven bevrijde. Er zijn een 12 tal foto's van dat gebakje,. Maar ja, die had ik nog niet. Tot er dus ineens een Hudson panelvan op Thingiverse stond. En toen was ik heel erg in verleiding, maar ik heb al heel wat digitale uren in die Chevy neus zitten..... Lastiger nog, hij heeft zoveel driehoekjes dat Tinkercad hem weigert. En dan komt je vrouw met een opmerking...... Een van haar mede coaches bij het robotteam op school is een doorgewinterde 3d kenner en die zecht doodleuk tegen haar: dan print je hem toch in "vase"mode! Wablieff? Echt! heeft dus het program wat van zon 3d blok een soort brijpatroon maakt (het gele plaatje) voor het printen een vinkje., dat als je het aanzet alleen de buitenkant print, en de top open laat. En ik heb een skin, bijna een vacu-kit, maar met stug plastic. De top van de motorkap en de spatborden zijn lek de rest is solide! Dus plaatjes 0,5 en 0,1 en plamuren maar. Maar nu heb ik dus 2 neusjes op mijn plankie staan. En het zijn 2 verschillende chassis.....
 

Bijlagen

  • IMG_20210307_072542.jpg
    IMG_20210307_072542.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 13
  • hudson-panelvan.jpg
    hudson-panelvan.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20210306-WA0009.jpeg
    IMG-20210306-WA0009.jpeg
    65,8 KB · Weergaven: 13
En dit was hoe de bevrijding in Eindhoven eruit zag op 18 september 1944
 

Bijlagen

  • 153267826_10223772390079098_7764660905560025188_n.jpg
    153267826_10223772390079098_7764660905560025188_n.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 15
  • ehv-wagen11.jpg
    ehv-wagen11.jpg
    156,3 KB · Weergaven: 15
  • ehv-wagen12.jpg
    ehv-wagen12.jpg
    146,5 KB · Weergaven: 15
  • Umbauwagen1.jpg
    Umbauwagen1.jpg
    135,7 KB · Weergaven: 15
  • Umbauwagen2.jpg
    Umbauwagen2.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 15
  • Umbauwagen3.jpg
    Umbauwagen3.jpg
    170,3 KB · Weergaven: 14
  • Umbauwagen4.jpg
    Umbauwagen4.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 14
  • Umbauwagen5.jpg
    Umbauwagen5.jpg
    175 KB · Weergaven: 12
  • Umbauwagen6.jpg
    Umbauwagen6.jpg
    159,9 KB · Weergaven: 12
  • Umbauwagen7.jpg
    Umbauwagen7.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 14
Op verzoek wat meer detail verslag:. Het Hudson neusje is dus stevig genoeg, maar hoe krijg ik die spatborden en motorkap massief? Op de spatborden een stukje .5 mm plaat met veel dunne lijm vast gezet en daarna de losse stukjes die min of meer de contouren zijn ook weer met veel dunne lijm. (die print kunststof bevat waarschijnlijk wat polyethyleen, die taaie flexibele plastic) en lijmt wat moeizamer. Daarna 0,1 mm soppen in die lijm en snel erop. Het is niet handig als het een dikke klont putty wordt, die heeft een andere uitzettingscoefficient en heeft een andere hardheid als ie droog is. Ooit na jaren zit er ineens een breuk in een model. En als je schuurt aan dingen die verschillend hard zijn krijg je kuilen waar het zachtere materiaal zit. Daarna eerst flink lang drogen. De motor kap is een hele lap om te reconstrueren. 2 plaatjes 0,5 geknipt en langs een harde rand gerold om er de bocht in te krijgen. Als dat ongeveer past wederom soppen in die dunne lijm, op elkaar klemmen van boven en beneden en ook dat neemt nogal wat tijd voordat al die lijm echt goed droog is. achter de bumper en aan de voorkant rand van het spatbord zijn gaten gevallen. Plaatje erinklemmen en je raadt het al goed laten drogen. Er zijn hierendaar nog meer kleine patches plastig plaat op gaten gezet. Na een dag heb ik alle dingen grof bijgesneden en in de plamuur gezet. Dan moet alles weer door en door droog zijn. De eerste schuuroefeningen lijken te bevestigen dat het zo lukt. Uiteindelijk zal ik als ik denk dat ik hem glad heb een paar keer een basislaag verf moeten spuiten en weer moeten schuren. Maar dat wordt pas in het weekend.

Vraag gerust als ik niet duidelijk ben, en commentaar en vragen: graag!
 

Bijlagen

  • IMG_20210307_080824.jpg
    IMG_20210307_080824.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20210301-WA0015.jpeg
    IMG-20210301-WA0015.jpeg
    97,3 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20210307_080836.jpg
    IMG_20210307_080836.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20210306-WA0011.jpeg
    IMG-20210306-WA0011.jpeg
    70,7 KB · Weergaven: 14
Ik bewonder je creativiteit, maar zou zelf op jacht zijn gegaan naar een resin printer. ;) Maar ja een gegeven paard... En jou ervaring kennende met vacuüm modellen, laat zien dat je zeker niet bang bent voor wat schuren en plamuren.. Een ding is zeker: dit wordt weer een heel bijzonder model.

Gr Bas
 
De allermooiste zou zijn, de Hudson die de 101ste airborne hier in Eindhoven bevrijde.
Ja die! Gaaf dat je die ook in behandeling hebt. Net als Bas geniet ik van wat je laat zien....echt modelbouw!

Ja, Tamiya putty, maar verdund met dunne plastic lijm (revellcontacta om precies te zijn)
Dat ga ik ook eens proberen.......want die nieuwe Putty droogt echt veel te snel en maakt het glad uitstrijken haast onmogelijk.


Ik heb ook een haat-liefde verhouding met STL's....eigenlijk voornamelijk haat.......ook omdat het programma dat ik gebruik niet van STL's houd. Het is en blijft een versimpeling van je echte 3D model omdat alle ronde vormen in driehoekjes worden omgezet. Hoe hoger de resolutie van de file, hoe ronder de vormen, maar op 1 of andere manier kiezen veel van die online aanbieders voor een lage resolutie....vermoedelijk om het bestandsformaat te beperken. Maar eerlijk is eerlijk.....het is wel leuk dat dit soort jaren '30 wagens gewoon online beschikbaar zijn om zelf te printen!
 
Laatst bewerkt:
op 1 of andere manier kiezen veel van die online aanbieders voor een lage resolutie....vermoedelijk om het bestandsformaat te beperken.
Ik heb voor de lol eens even een klein testje gedaan met een 3D-bestand met niet meer erin dan een eenvoudige cilinder, en die met verschillend aantal facetten geëxporteerd naar STL:

STL bestandsafmetingen.png
 
Om ergens een houvast te hebben de 2 foto's van het chassis met fotoshop rechtgetrokken. De wielbasis van 2851 mm vertaalt zich in 1:35 naar 81,4 mm Dat heb ik dus overgezet op een papieren chassibalk en daarna op een plaaat va n2 mm dikte geplakt. Of ik de voorkant van het chassis kan gebruiken met het massieve blokje waar de neus nu uit bestaat weet ik niet, maar het geeft de mogelijkheid om eea te checken en verhoudingen te vergelijken.
 

Bijlagen

  • IMG_20210315_091840.jpg
    IMG_20210315_091840.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210315_094939.jpg
    IMG_20210315_094939.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 17
  • unnamed (1) - flattened.jpg
    unnamed (1) - flattened.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 17
  • 1939 Chevrolet-12-flatened.jpg
    1939 Chevrolet-12-flatened.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210315_095714_1.jpg
    IMG_20210315_095714_1.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 17
Het echte werk! 💪
 
Nou, Erik, ik heb nog wel een ander plan, maar in die chevy en die hudson neus zit al best wat werk, en ze naderen de status "goed genoeg" Het was een hele ontdekkingsreis tot dit punt, maar er zit nog een andere puzzle in de pijplijn.
 
Zo, 3 laagjes op de bolste vormen met iedere keer fijner schuurpapier. De Chevy neus nadert de volgende laag> een grondverf om te controleren of ik niets gemist heb. Je kunt de compromissen in het 3d ontwerp zien o[p de spatborden. Ronde vormen in 3d worden uit 3hokjes gemaakt en dan is ron ineens net niet helemaal rond maar heeft stappen erin.
 

Bijlagen

  • IMG_20210320_065007_1.jpg
    IMG_20210320_065007_1.jpg
    109 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20210320_065049.jpg
    IMG_20210320_065049.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 12
Ha piet ,
Dat ziet er al heel goed uit.
Geeft vast veel voldoening om met je noeste arbeid zo'n resultaat te halen.
Ik vindt het er al veelbelovend uit zien, ben benieuwd hoe het eruitziet na de grondlaag.

Ik was wat minder moedig en heb jaren geleden een Lindberg Plymouth gebruikt.
Helaas nooit afgemaakt na de eerste verf laag.
Plymouth umbouwagen (2).jpg
plymouth umbouwagen.jpg

Groeten
Leon
 
Hallo Leon,
Jammer, dat je hem niet hebt afgemaakt, maar ik neem aan, dat het voorbeeld van Piet, jou weer inspiratie geeft ?!
Het voertuig ziet er zo toch al heel redelijk uit.
Hier en daar wat meer detaillering van de motor en de buitenkant en een likje verf kunnen dit model naar grote hoogten tillen !
Welke Plymouth doos is het trouwens precies ?
Verder lijk ik nog een LRDG-truckbak, Krupp Protze-wielen te zien ?
Schaal 1/32 en 1/35 gecombineerd ?
 
Ha Hans,

Jahoor door Piet zijn werk heb ik hem weer eens uit het kastje met "shelf queens" opgeduikelt.
Misschien toch maar eens naar kijken of ik hem afkan maken.
De Plymouth kit is een ouwetje van Lindberg, inderdaad 1:32.
Klopt dat het Krupp protze wielen zijn maar geen LRDG bakje.
Vanaf de voorruit naar achteren is zelf bouw.

Groeten
Leon
 
Ha Hans,

Jahoor door Piet zijn werk heb ik hem weer eens uit het kastje met "shelf queens" opgeduikelt.
Misschien toch maar eens naar kijken of ik hem afkan maken.
De Plymouth kit is een ouwetje van Lindberg, inderdaad 1:32.
Klopt dat het Krupp protze wielen zijn maar geen LRDG bakje.
Vanaf de voorruit naar achteren is zelf bouw.

Groeten
Leon
1:32 / 1:35 is met zo'n exotische personenauto geen probleem. Ik heb er een heel aantal, die lindberg's en Pyro's. Ze zijn voor hun leeftijd (1955-1965) super gedetaileerd. Ik heb er echter mijn ongebouwde Pyro 1937 chevy coupe niet aan willen wagen. De bak lijkt goed. En inderdaad hij is specifiek voor deze personenauto's , dus je kunt eigenlijk niets gebruiken. De wielen zouden eigenlijk de standaard personenautowielen moeten zijn. De Krupp's ogen wat groot en grof.
Gewoon afmaken! Hij ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan