Dit model is af!

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Nu mijn Nederlandse BOXER klaar is, is het tijd voor een volgend project: de CV9035NL

IMG_1119.JPG
Ergens had ik opgepikt dat de "Swidish CV90" van Hobbyboss een goed uitgangspunt is.
Via Scalemates leerde ik het setje met camouflage jute van BlackDog kennen. En zo dacht ik een soepele start te hebben.
Op het internet zijn veel foto's van CV90's te vinden, maar niet van de bovenkant. En daar zit het venijn.
Onlangs kreeg ik toestemming om foto's te maken van de Nederlandse CV9035. Lastig was dat ik nog niet precies wist waar ik op moest letten.
Dus nadat het bouwen was gestart, werd me duidelijk waar de verschillen zitten, en wat ik beter had moeten onderzoeken op de kazerne. ;)

Ook werd me duidelijk dat het setje van BlackDog een goed bedoelde, maar niet geslaagde poging is om de stroken-camouflage na te bootsen. Dit zou het ongeveer moeten worden, maar de resin set van BlackDog lijkt er nouwelijks op. Dus om met de heren van Jiskefet te spreken: Toedeledokie.

3cd482c872491b58a3b2348747c4b82b.jpg

Wat je alleen ziet, als je weet waar je naar moet kijken, is de uitbreiding van de kisten aan de toren. Aan de achterkant en stuurboord kant van de toren is een stevige uitbreiding gehangen. Dat wordt dus scratchen. Bovendien is het achterdek anders uitgevoerd als in het model. Gelukkig heb ik bij toeval) deels de goede foto's gemaakt. Achteraf gezien was het wel slimmer geweest als ik thuis mijn huiswerk had gemaakt en de meetlat had meegenomen om maten op te schrijven.

De toren ziet er van boven, in de basis zó uit. Echter: Tussen de "romp" van de toren en de kisten zit een extra pantserplaat van ca 4 cm.
(Waar ik zelf pas achter kwam nadat alles al op zijn plaats zat, dus laat maar)

schets.jpg

Verder werd me duidelijk dat er later een Up Armour pakket is toegevoegd. Je ziet op het motordek belangrijk verschillen met de foto bovenaan.
CV9035NL-Up-Armored.jpg
Ook zie je dat de skirts langer zijn geworden. Er zijn diverse panelen op het front gemonteerd. Maar ook de bovenkant van de toren en het achterdek zijn voorzien van extra platen.

Ongeveer de helft van de CV90's die in Havelte in de loods staan, is van het up-armoured type.
(Dit is trouwens geen defecte torenkast, leerde ik onlangs, maar een commandoversie met ruimte voor het opslaan van de tent).IMG_1176.JPG
 
Laatst bewerkt:
De hobbyboss kit zit qua maatvoering goed in elkaar. Maar met 740 onderdelen soms wat ver gezocht. Iemand betitelde het bouwen van modellen uit de doos als een 3D-puzzel. Nou dat klopt hier wel. Niet alleen link-by-link, maar dan ook nog de rubber pads los. Houdt je van de straat.

De antislip stroken die in de vorige posting zijn getekend, zijn bij nader inzien onjuist. Ze, zitten wel op de oorspronkelijke versie, maar op de up-armoured versie zijn hier panelen op gemonteerd en werden het grote platen met een antislip laag. Gelukkig heb ik bij KönigModellbau de CD-ROM met foto's van de Nederlandse CV90 besteld. Dat is een walkaround van de uparmoured versie, waarbij trouwens ook foto's van de bovenkant ontbreken. Dus opnieuw: een leuk initiatief, maar je hebt er weinig aan.

DSC05038.JPG

Maar nu ik eenmaal weet waar ik op moet letten begint het gemis aan de juiste foto's steeds meer te jeuken. Dus onlangs maar een verzoek ingediend om binnenkort nog een keer foto's te kunnen gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Beste Arne,
Dit lijkt weer een mooi model te worden. Fijn dat je over foto's beschikt. Ik herken dat je vaak meer informatie wilt dan je vast hebt liggen. Maar zo te lezen komt het in orde. Goed naar de verhoudingen blijven kijken, niemand meet je model na. Succes!
 
Het was een weekendje met 3D-puzzelen 2.0 💤
Simpelweg, plakkerdeplak en volgens de instructie, allerlei details toevoegen aan de romp. Niet iets waar de gemiddeld TWENOTTER veel trots of voldoening aan ontleent, maar het moet gebeuren. Wat niet nodig is, is de bovenste helft van de track. Zie je straks toch niet en scheelt me een avond. Gaandeweg krijg ik nu wel het gevoel dat het model straks 'smoel' gaat krijgen.

IMG_0535.JPEG

Ik heb lang nagedacht over de versie die ik ga bouwen.
De maatvoering van de kit is top en wat was flesh ook al weer? Maar soms is het plastic van de kit broos. De traklinks scheuren bijvoorbeeld soms spontaan. En in de loopwielen moeten ringetjes worden gelijmd die nét niet passen en dan breken. "Geen nood" dacht ik. Dan plaats ik de wielen zó dat de breuken achter de verlengde skirts komen te zitten. (Je ziet die breuken op de foto hier boven.) Maar voor dat plan moet ik dus een upgraded versie bouwen en da's nog een hele klus. Er zitten diverse details op die ik met de hand niet naar tevredenheid ga krijgen.

Dan tóch maar een "luie mannen versie" bouwen? De jute camouflage van BlackDog tóch alles aan het oog laten onttrekken?
Het is, zoals eerder gezegd, een leuk idee, maar het is veel te grof en lijkt niet op de werkelijkheid.

Dus...
Na lang wikken en wegen wordt het toch simpelweg de basisversie. Wel natuurlijk met de aangepaste Nederlandse toren en achterdek, maar zonder de ad-on-armour. Dan de wielen (en de scheuren) maar verrijken met klontjes modder als het model klaar is.

Nu ik weet waar ik op moet letten ga ik binnenkort opnieuw foto's maken van een origineel voertuig.
Het échte modelbouwen, de details die het model smoel geven, kan dan beginnen.

IMG_0550.jpg

Ook de bijgeleverde (korte) skirts hebben een andere vorm op de Nederlandse CV9035: niet recht (zoals nu) maar met een "golvende" onderrand. Maar daar over later meer.
 
Laatst bewerkt:
De verwarring slaat toe: Ad-on-armour of juist Ad-off-armour?

Op Defensiefotografie las ik: "Nederland heeft 193 CV90-infanteriegevechtsvoertuigen aangeschaft. (...) Na de bezuinigingsronde van 2013 is besloten om 13 Gemechaniseerde Brigade om te vormen tot een gemotoriseerde brigade. Van de 88 overbodig geworden exemplaren, zijn er in 2014 44 verkocht aan Estland. Van de overige 44 gaan er 12 naar de opleidingspoule en worden er 32 bij de leverancier gestald"
Dan resteren er dus 105 lijkt mij. Verder las ik:

"Bij het pantser wordt zoveel mogelijk gewerkt met opbouw pantserpakketten (add on armour). Door deze techniek blijft het basisgewicht zo laag mogelijk. 100 zwaar gepantserde CV90’s zijn van ruim 6 ton extra bepantsering ontdaan. Dit bespaart kosten in vredestijd."
Dan zouden dus alle (resterende) CV90's ontdaan moeten zijn van de extra bepantsering lijkt mij,
en zou ik nog maar één type tegen moeten komen In Havelte. Of reken ik verkeerd? Waar kijk ik dan naar als ik twee typen bepantsering zie?
Wie het weet mag het zeggen!
 
Laatst bewerkt:
De extra bepantsering laat zich het snelst onderscheiden door de skirts die tot halverwege de loopwielen valt.
Tweede kenmerkende detail is de grote bouten waar het add-on pakket mee vast zit.

Initieel zijn alle CV geleverd met een geplaatst add-on pakket. Al snel bleek dit de slijtage van mn het onderstel extreem te verhogen. Toen zijn gefaseerd alle pakketen verwijderd.

Op de onderste foto die je plaatst, is het voertuig in front zonder add-on pakket en het voertuig op de achtergrond met add-on pakket

Alle voertuigen die nu een add-on pakket hebben geplaatst zijn, of worden ingezet tbv eFP in Litouwen.
 
Ha die Bart, dank voor het meedenken.
Ik rekende: We hebben er nog 105 kennelijk, dan haal je bij 100 de add-on er af, maakt 5 in originele uitvoering.
Maar als ik in Havelte rond loop zie ik zo'n beetje 50/50 de beide varianten. En dat in één bataljon.
(en er is een derde variant die ook veel voor komt, met lange skirts waarvan de randen zijn verwijderd)
Bovenin (op foto 4) wordt gesproken over UP-ARMOURED, maar ik krijg de indruk dat dat het origineel is,
en dat de BLITZ (en RHUM) daarna DOWN-ARMOURED versies zijn.
 
Goed bezig Arne. Ik herken dit soort research hoofdbrekens. En als er bezuinigingen, slijtage, overbodige kosten vredestijd gaan spelen slaat de creativiteit bij defensie toe wat het leven van een goedwillende modelbouwer, die ieder boutje en moertje op de juiste plek wil hebben, er niet makkelijker op maakt. Tegen de tijd dat ik aan de CV90 wil beginnen weet ik bij wie ik moet zijn! 😜
 
Arne,

Die met de afgeronde kanten is zonder pantser pakket (Blitz?)
Houdt er overigens rekening mee dat het deense add-on armour pakket weer afwijkt van die van ons.

Deze CV9035 uit 2009 is net van zijn pantser pakket ontdaan (Check de egale kleur waar het gezeten heeft en de camo waar het niet zat) met daarnaast een Commando versie die zijn pantser nog heeft.
DSC_0887.jpgDSC_0937.jpg

Dit is de commando versie (Herkenbaar aan de open tentbak) zonder pantserpakket in 2016
DSC_2991.jpg

En in 2019 zat het pakket er weer op :D
20190615_153215.jpg

Beetje jammer dat ik voor de meest recente CV9035 plaatjes naar Duitsland moest....

Als je nog wat naslag nodig hebt laat je het maar weten.

Greetz,

JW
 
Arne,

Die met de afgeronde kanten is zonder pantser pakket (Blitz?)
Houdt er overigens rekening mee dat het deense add-on armour pakket weer afwijkt van die van ons.

Deze CV9035 uit 2009 is net van zijn pantser pakket ontdaan (Check de egale kleur waar het gezeten heeft en de camo waar het niet zat) met daarnaast een Commando versie die zijn pantser nog heeft.
Bekijk bijlage 7170Bekijk bijlage 7171

Dit is de commando versie (Herkenbaar aan de open tentbak) zonder pantserpakket in 2016
Bekijk bijlage 7169

En in 2019 zat het pakket er weer op :D
Bekijk bijlage 7172

Beetje jammer dat ik voor de meest recente CV9035 plaatjes naar Duitsland moest....

Als je nog wat naslag nodig hebt laat je het maar weten.

Greetz,

JW
Zijn de wielen nu zo kaal bij die laatste foto?
 
Dit is de commando versie (Herkenbaar aan de open tentbak)
Ik heb er ook zo een op de foto staan en dacht "wat een ellende, die dingen vallen nu al uit elkaar"
Als je nog wat naslag nodig hebt laat je het maar weten.
Ik heb inmiddels 85 foto's laten afdrukken 😅 Heb hopelijk nu elk detail wel.
Meeste zorg gaan al die kleine dingetjes aan de kisten op de toren geven.
handvatjes, beugeltjes en die rubberen ladderachtige bevestigingsdingen
 
Met dank aan Corona en de winkelsluiting: Ik kon ff niet verder want plots was de secondenlijm op. En denk maar niet dat je in het winkelcentrum enz. Had hobbymesjes besteld, verkeerde maat. Toen maar een nieuwe houder besteld. Maar als overal verzendkosten bij gaan komen de komende maanden, wordt gereedschap wel duur. De lijm kon ik bestellen en de dag er op -zonder kosten- ophalen bij de Praxis.
Enfin, de gedwongen pauze was een mooi moment om te posten.

BE580235-C1C4-4096-A8EC-E73065CAC670.jpeg

Ik heb van MENG de NUTS AND BOLTS set A small gebruikt voor de boutjes. Van de 140 boutjes 0,8mm is ongeveer 1/3 weggesprongen en in het tapijt terecht gekomen. Maar de aanhouder wint: het begint op te schieten, er komt vorm in.
Nog een paar zinloos bestede dagen en de airbrush kan uit de kast komen.

9AA5ECAC-4564-4662-975E-2DD2D6A71EA8.jpeg
En ook hier geldt: ik zie wel -tig zaken die niet kloppen of niet zijn na te bouwen uit de hand. Zo hoop ik dat de beugeltjes op de toren iets gaan wegvallen in het groen. Ze komen nu meer in het oog dan in het echt. Maar als iets niet kan, wat doe je dan? Weglaten? “Soort-van-dingetje” in de plaats? Geen nood, want uiteindelijk wordt het het kleurgebruik en de weathering die gaan bepalen of het model “Smoel” heeft.
 
Laatst bewerkt:
Nogwel ophalen ook, mijn secondenlijm lijmt niet meer, lees te oud, dus ik wilde bij de lokale bouwmarkt een potje halen, waft denk je, minimum bestel bedrag is 20 euro, en om nou die pot verf erbij te kopen en vervolgens te retourneren gaat me te ver, dus ik ben me even aan het bezinnen hoe of wat, ik heb wel eens de dure secondenlijm van zon amerikaans merk gebruikt, maar die was alleen maar duur en plakte niet beter, dus doe mij maar pattex of bison!
 
Nogwel ophalen ook, mijn secondenlijm lijmt niet meer, lees te oud, dus ik wilde bij de lokale bouwmarkt een potje halen, waft denk je, minimum bestel bedrag is 20 euro, en om nou die pot verf erbij te kopen en vervolgens te retourneren gaat me te ver, dus ik ben me even aan het bezinnen hoe of wat, ik heb wel eens de dure secondenlijm van zon amerikaans merk gebruikt, maar die was alleen maar duur en plakte niet beter, dus doe mij maar pattex of bison!
Ik gebruik HEMA seconden gel, perfect😎 en maar 3 euries
 
Nogwel ophalen ook, mijn secondenlijm lijmt niet meer, lees te oud, dus ik wilde bij de lokale bouwmarkt een potje halen, waft denk je, minimum bestel bedrag is 20 euro, en om nou die pot verf erbij te kopen en vervolgens te retourneren gaat me te ver, dus ik ben me even aan het bezinnen hoe of wat, ik heb wel eens de dure secondenlijm van zon amerikaans merk gebruikt, maar die was alleen maar duur en plakte niet beter, dus doe mij maar pattex of bison!
Whoops, ik herinner me geen drempel ...
 
Laatst bewerkt:
Hoi arne,
Nu zijn ze ook juist toch? Ik vind het gebruik van meng boutjes en moertjes opzich al een uitdaging, vooral om ze dan ook nog weer precies goed te plakken en netjes op rij. Overigens zijn resin delen niet meteen beter vanwege het gebruik van secondenlijm, al heeft mijn secondenlijm nu een eeuwig durende correctie tijd. Mn bouwmaatje gerard heeft zon punch and die in 6 kant, maar dat is weer veel platter als resin of plastic, dus het blijft schipperen.

Overigens hebben we er een op de bouwgroep die ze zou solderen!
 
Hoi arne,
Nu zijn ze ook juist toch? Ik vind het gebruik van meng boutjes en moertjes opzich al een uitdaging, vooral om ze dan ook nog weer precies goed te plakken en netjes op rij. Overigens zijn resin delen niet meteen beter vanwege het gebruik van secondenlijm, al heeft mijn secondenlijm nu een eeuwig durende correctie tijd. Mn bouwmaatje gerard heeft zon punch and die in 6 kant, maar dat is weer veel platter als resin of plastic, dus het blijft schipperen.

Overigens hebben we er een op de bouwgroep die ze zou solderen!
Daarom gebruik ik eigenlijk altijd MasterClub. Alle soorten en maten, gaatje boren, de boutjes er met pennetje in (net echt dus) en aan de achterkant lijmen (of vaak ook niet omdat als je fijn boort ze enorm stevig er in vast zitten). Enorm strak en direct op de goede plek. Oké, niet meest goedkoop maar het lijmen van een boutje en precies goed mikken levert me zoveel stress en irritatie dat ik het er graag voor over heb!
 
Ik lees net op FB (sorry Arne) dat de CV90 35NL een midlife upgrade gaat krijgen met een nieuwe toren en zo te zien ook nieuwe sideskirts ....volgend project dus

41733D93-7730-46AB-BC92-AC49180F943F.jpeg
 
Terug
Bovenaan