Arne Ρоirοt
Lid van de TWENOT
- Interesses
- Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
- Schalen
- 1:35
Nu mijn Nederlandse BOXER klaar is, is het tijd voor een volgend project: de CV9035NL
Ergens had ik opgepikt dat de "Swidish CV90" van Hobbyboss een goed uitgangspunt is.
Via Scalemates leerde ik het setje met camouflage jute van BlackDog kennen. En zo dacht ik een soepele start te hebben.
Op het internet zijn veel foto's van CV90's te vinden, maar niet van de bovenkant. En daar zit het venijn.
Onlangs kreeg ik toestemming om foto's te maken van de Nederlandse CV9035. Lastig was dat ik nog niet precies wist waar ik op moest letten.
Dus nadat het bouwen was gestart, werd me duidelijk waar de verschillen zitten, en wat ik beter had moeten onderzoeken op de kazerne.
Ook werd me duidelijk dat het setje van BlackDog een goed bedoelde, maar niet geslaagde poging is om de stroken-camouflage na te bootsen. Dit zou het ongeveer moeten worden, maar de resin set van BlackDog lijkt er nouwelijks op. Dus om met de heren van Jiskefet te spreken: Toedeledokie.
Wat je alleen ziet, als je weet waar je naar moet kijken, is de uitbreiding van de kisten aan de toren. Aan de achterkant en stuurboord kant van de toren is een stevige uitbreiding gehangen. Dat wordt dus scratchen. Bovendien is het achterdek anders uitgevoerd als in het model. Gelukkig heb ik bij toeval) deels de goede foto's gemaakt. Achteraf gezien was het wel slimmer geweest als ik thuis mijn huiswerk had gemaakt en de meetlat had meegenomen om maten op te schrijven.
De toren ziet er van boven, in de basis zó uit. Echter: Tussen de "romp" van de toren en de kisten zit een extra pantserplaat van ca 4 cm.
(Waar ik zelf pas achter kwam nadat alles al op zijn plaats zat, dus laat maar)
Verder werd me duidelijk dat er later een Up Armour pakket is toegevoegd. Je ziet op het motordek belangrijk verschillen met de foto bovenaan.
Ook zie je dat de skirts langer zijn geworden. Er zijn diverse panelen op het front gemonteerd. Maar ook de bovenkant van de toren en het achterdek zijn voorzien van extra platen.
Ongeveer de helft van de CV90's die in Havelte in de loods staan, is van het up-armoured type.
(Dit is trouwens geen defecte torenkast, leerde ik onlangs, maar een commandoversie met ruimte voor het opslaan van de tent).
Ergens had ik opgepikt dat de "Swidish CV90" van Hobbyboss een goed uitgangspunt is.
Via Scalemates leerde ik het setje met camouflage jute van BlackDog kennen. En zo dacht ik een soepele start te hebben.
Op het internet zijn veel foto's van CV90's te vinden, maar niet van de bovenkant. En daar zit het venijn.
Onlangs kreeg ik toestemming om foto's te maken van de Nederlandse CV9035. Lastig was dat ik nog niet precies wist waar ik op moest letten.
Dus nadat het bouwen was gestart, werd me duidelijk waar de verschillen zitten, en wat ik beter had moeten onderzoeken op de kazerne.
Ook werd me duidelijk dat het setje van BlackDog een goed bedoelde, maar niet geslaagde poging is om de stroken-camouflage na te bootsen. Dit zou het ongeveer moeten worden, maar de resin set van BlackDog lijkt er nouwelijks op. Dus om met de heren van Jiskefet te spreken: Toedeledokie.
Wat je alleen ziet, als je weet waar je naar moet kijken, is de uitbreiding van de kisten aan de toren. Aan de achterkant en stuurboord kant van de toren is een stevige uitbreiding gehangen. Dat wordt dus scratchen. Bovendien is het achterdek anders uitgevoerd als in het model. Gelukkig heb ik bij toeval) deels de goede foto's gemaakt. Achteraf gezien was het wel slimmer geweest als ik thuis mijn huiswerk had gemaakt en de meetlat had meegenomen om maten op te schrijven.
De toren ziet er van boven, in de basis zó uit. Echter: Tussen de "romp" van de toren en de kisten zit een extra pantserplaat van ca 4 cm.
(Waar ik zelf pas achter kwam nadat alles al op zijn plaats zat, dus laat maar)
Verder werd me duidelijk dat er later een Up Armour pakket is toegevoegd. Je ziet op het motordek belangrijk verschillen met de foto bovenaan.
Ook zie je dat de skirts langer zijn geworden. Er zijn diverse panelen op het front gemonteerd. Maar ook de bovenkant van de toren en het achterdek zijn voorzien van extra platen.
Ongeveer de helft van de CV90's die in Havelte in de loods staan, is van het up-armoured type.
(Dit is trouwens geen defecte torenkast, leerde ik onlangs, maar een commandoversie met ruimte voor het opslaan van de tent).
Laatst bewerkt: