Foto model in een echte foto plaatsen

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Arjan Wiskerke

Foto model in een echte foto plaatsen

Bericht door Arjan Wiskerke » 05 nov 2019 15:57

Ik speel met de gedachte om een foto van een model in een WWII foto te plaatsen. Zijn er mensen die zoiets al eens gedaan hebben en verder wat heb je aan programma's nodig voor dergelijk photo shop werk ?

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Foto model in een echte foto plaatsen

Bericht door Jakko Westerbeke » 05 nov 2019 19:12

Afgezien van een foto van je model en de foto waar je hem in wilt hebben, heb je een fotobewerkingsprogramma nodig. Photoshop is het bekendste, maar er zijn genoeg alternatieven: [url=https://www.gimp.org]GIMP[/url] is er bijvoorbeeld voor elk gangbaar besturingssysteem (gratis) en [url=https://www.pixelmator.com/mac/]Pixelmator[/url] is een goede keuze als je op een Mac werkt (en ook veel goedkoper dan Photoshop).

Wel moet je weten dat fotobewerking niet een erg eenvoudig onderwerp is: het is in technisch opzicht vergelijkbaar met, laten we zeggen, bouwen of schilderen van een model. Met een beetje oefening kom je wel ergens, maar je hebt ervaring en goed inzicht in de technieken en gereedschap nodig om er ook echt wat van te maken dat je ook aan een ander wilt tonen :)
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 05 nov 2019 20:25

Bedankt Jakko, die eerste optie ga ik eens proberen. Lijkt me wel wat voor de Kerstdagen, er is dan wat mij betreft toch nooit veel te beleven :wink: . Het zal ongetwijfeld moeilijker zijn dan ik in eerste instantie dacht. Op een bootjesforum kwam ik deze tegen van een 1/72 modelletje :

Afbeelding
Afbeelding

Nu zal zo'n waterpartij ook nog eenvoudiger zijn dan het soort foto's die ik in gedachte had.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 06 nov 2019 10:40

De belangrijkste vereiste is dat je foto’s ook met elkaar gaan werken. Als op de „echte” foto het licht van linksboven komt maar je model heb je vooral van rechts belicht, dan gaat het er sowieso al vreemd uitzien. Gelukkig heb je de belichting van je model volledig in eigen hand, dus is dat vooral een kwestie van kijken naar de echte foto en zien dat je je model vanuit ongeveer dezelfde hoek belicht zodat de schaduwen naar te juiste kant vallen.

Dan zet je allebei de foto’s in één afbeelding, allebei op een eigen laag zodat je ze onafhankelijk van elkaar kunt verplaatsen, vergroten, verkleinen, draaien enz. (De modelfoto zal meestal wel op de voorgrond komen, maar als je het model bijvoorbeeld achter een boom wilt hebben die op de echte foto staat, dan kun je die boom ook uitknippen en op een laag zetten die weer vóór het model komt.)

Dat gedaan, wordt het ten eerste vooral een kwestie van het model netjes „uitknippen” — vrijstaand maken heet dat in fotobewerkingsjargon — zodat alleen het model zichtbaar blijft en de achtergrond transparant is. Dit doe je het beste door een masker aan te brengen dat de ongewenste delen doorzichtig maakt, en níét door in de foto te gaan gummen, knippen o.i.d. Het voordeel van een masker is namelijk dat je het altijd aan kunt passen om bijvoorbeeld delen toch niet transparant te maken.

Daarna wordt het vooral een heleboel gepriegel om alles goed te krijgen, door bijvoorbeeld te sleutelen aan de kleuren van de laag met het model, er een slagschaduw aan toe te voegen, stukjes masker bij te voegen of weg te halen, net wat draaien of trekken aan het model, er wat met de hand bijtekenen (zoals bij die foto van de boot zo te zien gedaan is om meer wolken water te krijgen) en nog veel meer.

Een heleboel hiervan doe je ook weer het beste elk op z’n eigen laag: als je bijvoorbeeld een stofwolk wilt tekenen zodat het lijkt alsof het model door de woestijn rijdt in plaats van erin stilstaat, zet je die op een laag zodat je de wolk altijd onafhankelijk van de rest van de compositie aan kunt blijven passen. Ook kleuraanpassingen doe je beter met een eigen laag dan rechtstreeks op een laag. Daar heb je dan weer het probleem dat op die manier de aanpassing over de hele foto gaat, maar door lagen te groeperen kun je maskers op de hele groep toepassen, zodat je bijvoorbeeld een kleurfilter over alleen het model kunt leggen in plaats van over je hele afbeelding.

Kort gezegd: als er één ding is dat je zeker onder de knie wilt krijgen wat fotobewerking betreft, dan is dat leren te werken met lagen. Dat maakt al de rest veel eenvoudiger omdat je alles apart onder handen kunt nemen in plaats van als een schilder moet werken met alles tegelijk.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 06 nov 2019 11:45

Ik heb inmiddels het Gimp programma gedownload en heb al eens wat geprobeerd. Het is me nu al wel duidelijk dat ik dit zonder nadere instructies niet zelf allemaal kan uitvogelen. Ik zal eens kijken op internet of er niet een basale handleiding is voor gebruik.

Mij leken de foto's gemaakt aan de Zeilmarkt in Vlissingen wel geschikt voor een photoshop bewerking.

Afbeelding
Afbeelding

Ook een toen en nu montage zou tot de mogelijkheden behoren omdat de huizen op de achtergrond nog prima herkenbaar zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Iemand in Vlissingen is ook al eens aan het knutselen geweest met photoshop :

Afbeelding

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 06 nov 2019 19:08

Arjan Wiskerke schreef:
06 nov 2019 11:45
Ik heb inmiddels het Gimp programma gedownload en heb al eens wat geprobeerd. Het is me nu al wel duidelijk dat ik dit zonder nadere instructies niet zelf allemaal kan uitvogelen.
Dat is inderdaad waar ik in m’n eerste bericht je al een beetje voor probeerde te waarschuwen :) Je zit een beetje in een kip-en-eisituatie in dat je waarschijnlijk weet wat je wilt maar niet weet hoe dat moet, terwijl uitleg je vooral gaat vertellen hoe dingen moeten maar dat het amper zal slaan op wat jij in gedachten hebt … Of dat is tenminste vak mijn probleem met van die „tutorials” (afgezien dan nog van dat ik dat een belachelijk woord vind, maar dat is weer een andere discussie).

Specifieke vragen wil ik best proberen te beantwoorden, hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik in dit alles geheel autodidact ben en er dus best kans is dat ik technieken en trucjes mis die anderen wel beheersen :)
Arjan Wiskerke schreef:
06 nov 2019 11:45
Mij leken de foto's gemaakt aan de Zeilmarkt in Vlissingen wel geschikt voor een photoshop bewerking.
Wil je daar je eigen model in plaats van de echte LVT zetten? Dat moet zeker kunnen, maar is veel bewerkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Bedenk om te beginnen maar eens hoe je je model moet fotograferen om het onder ongeveer dezelfde hoek te zien — dat wordt waarschijnlijk al moeilijker dan het lijkt.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 06 nov 2019 20:12

De uitleg is misschien niet precies wat ik zoek maar ik begin gewoon met de 10 GIMP photoshop lesjes van Mariel (voor beginners):

https://www.youtube.com/watch?v=nh0yWBEhyW0&list=PLhvoUC6uZ37CB0Z7D9XRnYEsMrsBsTZVP&index=2&t=0s

De lesjes zijn in ieder geval voor mij begrijpelijk en ik kan dan misschien daarna overstappen op een cursus voor gevorderden :) . Als ik met gerichte vragen zit leg ik die graag aan jou voor.

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 08 nov 2019 09:58

Na de eerste lesjes kan ik onze kleine vriend uitknippen en plakken. Ik begrijp niet waarom de gereedschappen bij mij in zwart-wit worden weergegeven en niet in kleur. Netjes uitknippen vind ik ook een probleem, ik schiet nogal eens uit en dan zou ik een stap (punt) terug willen maar dat lijkt niet mogelijk te zijn ?

Afbeelding

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 08 nov 2019 10:33

Arjan Wiskerke schreef:
08 nov 2019 09:58
Ik begrijp niet waarom de gereedschappen bij mij in zwart-wit worden weergegeven en niet in kleur.
Ik weet het niet zeker, maar de andere kleur van de gereedschappen kán eenvoudigweg liggen aan dat je een andere (nieuwere) versie gebruikt waarbij de makers bedachten dat dit mooier staat.
Arjan Wiskerke schreef:
08 nov 2019 09:58
Netjes uitknippen vind ik ook een probleem, ik schiet nogal eens uit en dan zou ik een stap (punt) terug willen maar dat lijkt niet mogelijk te zijn ?
Ctrl+Z zou een stap terug moeten doen onder Windows, en Ctrl+Y om weer vooruit te gaan (aangenomen dat je niks gewijzigd hebt sinds de laatste Ctrl+Z). Je kunt ook een venster openen met de geschiedenis van je bewerkingen via het menu Windows → Dockable Dialogs → Undo History. In dat venster komt alles te staan dat je met de afbeelding gedaan hebt, en kun je klikken op de stap tot waar je terug wilt gaan.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 08 nov 2019 14:01

Merci Jakko, met Control-Z lukt het inderdaad. Ik hoop tegen de Kerst in ieder geval zo ver te zijn dat ik wat basic kerstkaarten kan maken . Een goede modelfoto bewerken zie ik dit jaar niet meer gebeuren :) .

Groet,

Arjan
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 11 nov 2019 01:13

Hoi Arjan,

Ik zelf gebruik paint.net omdat ik dat iets makkelijker vind in de omgang. GIMP is net zo goed, kwestie van leren omgaan met
Bijgevoegd wat plaatjes met de vraag wat je precies wilt bereiken.
Met foto achtergrond
Afbeelding

Samengesteld uit 2 fotos(eigenlijk 3, Signal Corps apart plaatje, op dezelfde manier)
Afbeelding
namelijk deze
Afbeelding
en deze
Afbeelding

Voor het maken van fotos van je model zou ik een effen achtergrond nemen, zoals blauw, groen of idg rood. Dit om makkelijker met je 'toverstaaf' weg te 'toveren' (direkt rechts naast je 'lasso').Bij paint.net kan je de procenten instellen, dus hoe scherp je de scheidingsrand wilt hebben weet niet hoe dit is bij GIMP.. Je lasso is mooi om grote oppervlaktes weg te krijgen, dmv 'inlassoen' en dan delete. Eenmaal vrijgesteld naar jouw zin, dan onder bewerken, kopieeren in nieuwe niveau (denk ik…) en invoegen in een tweede plaatje (achtergrond) wat je ook onder GIMP geopend hebt. Beetje bijsnijden/kleiner groter maken en klaar.
Voor alles geld, even vogelen, oefening baart kunst! En de bewerkte fotos onder een andere naam opslaan, spreekt voor zich…
Voor een stap terug is dat niet de button links onder boven het vergrootglas op jouw screenshot hier? anders mischien onder bewerken 'stap terug' of zoiets...

Hih
Gr
Erik
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 11 nov 2019 11:04

ErikGideonse schreef:
11 nov 2019 01:13
Bijgevoegd wat plaatjes met de vraag wat je precies wilt bereiken.
Hallo Erik, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie met leerzame uitleg. Wat ik wil bereiken is het kunnen plaatsen van één basis model in verschillende settings/achtergronden. Waarom zou je je beperken tot 1 diorama als je je model in meerdere settings kunt plaatsen. Het creëren van een setting in een diorama is tijdrovend en vaak duur, ik zou me het liefst willen beperken tot alleen een model en figuren bouwen/schilderen zonder de rompslomp van gebouwen, bestrating, vegetatie etc. etc. Van een LVT-4 bv zijn veel foto's van allerlei verschillende ladingen (motorfietsen,Jeep, Bren Carrier, Daimler Scout Car, Weasel, 6 ponder, 2 ponder (zoals we inmiddels weten),17 ponder, houwitser en een combinatie van Jeep en 6 ponder), als je photoshop goed beheerst zou je een hele serie kunnen maken van verschillende ladingen met 1 basis model dan dus wel aangevuld met andere figuren en modellen van voertuigen/geschut in kwestie en waarschijnlijk wat voorgrond accessoires. Ik realiseer me dat de praktijk wel wat weerbarstiger zal zijn dan de theorie :) .

Aangezien mijn belangstelling ook uitgaat naar andere amfibie voertuigen en bootjes zou het virtueel plaatsen van een voertuig/vaartuig in een waterpartij ook reuze handig zijn. Zoals jullie weten is het fysiek nabootsen van water nu eenmaal erg lastig, duur en onomkeerbaar . Ik zie nu ook visioenen van mijn DUKW model dat virtueel te water gaat :) .

Groet,

Arjan
Plaats reactie