Trumpeter TK-02 U.S. T156 Track

Plaats hier je ervaringen met up- en backdate sets, tracks, loopjes en wat er verder allemaal voorhanden is.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1754
Lid geworden op: 04 dec 2006 19:56
Locatie: Zoutelande
Contacteer:

Trumpeter TK-02 U.S. T156 Track

Bericht door Jakko Westerbeke » 10 jul 2019 18:38

Afbeelding

Dit is een set rupsbanden voor de Koreaanse K1 en de Amerikaanse M1 en M1A1 Abrams. Op de M1 is dit model rupsband gebruikt tot midden jaren ’90, waarna hij vervangen is door de T158 die egale rubber blokken heeft, zonder het profiel dat de T156 wel heeft. Deze set is al een jaar of tien geleden uitgebracht, maar voor een bespreking is het nooit te laat, zullen we maar denken :)

De verpakking is in elk geval goed verzorgt: een eenvoudige maar stevige doos met een afbeelding van de rupsbanden en één van de tanks waar die voor geschikt zijn. Achterop staan de instructies hoe ze in elkaar gezet moeten worden, maar eerst moet natuurlijk de doos open. Dat ging iets anders dan ik verwachtte, dus even een foto ter illustratie:

Afbeelding

De bedrukte buitenkant is om de eigenlijke doos heen geschoven, dus je moet hem daar opzij uitduwen. In de doos is ook alles heel netjes verpakt:

Afbeelding

Twee vakken met in elk een plastic zakje waar elf gietraampjes per stuk inzitten. Die zien er zo uit:

Afbeelding

Dat zijn de voor- en achterkant, niet twee verschillende. Let op dat de verbindingsstukken aan de zijkant zitten, met het gietraam er een eindje boven, zodat er twee gaten doorheen gemaakt konden worden.

Het raampje bevat alle onderdelen voor acht schakels, dus in totaal zitten er 8 × 22 = 176 schakels in de doos. Volgens Trumpeter zijn er 82 tot 84 schakels per kant nodig, maar of dit voor de M1 Abrams of K1 is, staat er niet bij; de M1 schijnt er in het echt 76 per kant (152 per voertuig) te hebben. Hoe dan ook zouden er in deze set dus genoeg moeten zitten dat je wat reserves hebt voor het geval er schakels breken en/of om als reserverups aan het model te hangen. Zeker als je bedenkt dat alle tanks waar deze schakels geschikt voor zijn, uitgerust zijn met grote schilden over de rupsbanden, dan hoef je dus niet eens een hele rupsband te maken en heb je waarschijnlijk aan tweederde van een setje al genoeg voor een model.

Het plastic voelt hard, glad en een beetje vettig aan, niet als polystyreen — maar volgens de verpakking is het dat wel. Een proefje met een paar stukjes afgeknipt gietraam toont aan dat je ze gewoon aan elkaar kunt lijmen, dus het is wel degelijk normaal modelbouwplastic. Met andere woorden: je kunt de rupsband bouwen en dan de schakels aan elkaar vastlijmen, als je niet wilt dat alles uit elkaar kan vallen.

Iedere schakel bestaat uit zes onderdelen: de blokken, twee zijplaatjes, de geleidenok in het midden en twee verbindingsstukken. De makkelijkste manier dit ik tot nu toe gevonden heb om ze in elkaar te zetten is om de blokken en de geleidenokken los te knippen en schoon te maken, maar de andere delen nog in het gietraam te laten zitten. Pas op dat je de pennetjes aan de uiteinden niet verbuigt, dan gaat soms makkelijk als je niet voorzichtig bent.

Daarna kun je een blok nemen en in één van de zijplaatjes steken terwijl dat nog in het gietraam zit, en dan pas dat plaatje losknippen met een scherp tangetje; herhaal met de andere kant en de volgende schakels. Als je dit goed doet, kun je zo naast het plaatje knippen en hoef je dat niet verder schoon te maken. Let wel op dat de pennetjes van de blokken niet altijd even makkelijk door de gaatjes passen, maar door het blok om te keren of een ander plaatje te proberen gaat het wel lukken. De reden voor de losse zijplaatjes is omdat daar drie gaten in zitten, dus eentje tussen de pennen in, die niet rechtstreeks in de blokken gegoten zou kunnen worden zonder heel veel moeite.

De nokken zijn niet zo makkelijk op de blokken te zetten, want ze zijn moeilijk vast te houden wanneer je ze erop klikt; het zal wel een kwestie zijn van een handigheidje ontwikkelen, denk ik. Let hierbij vooral op dat je ze allemaal aan dezelfde kant van de blokken doet. Hierna kun je de blokken aan elkaar klikken met de nog vrije kant van de geleidenok. Dit gaat het makkelijkst als je ze met de buitenkant naar beneden legt en dan gewoon tegen elkaar drukt.

De verbindingsstukken zitten precies ver genoeg van elkaar dat je in theorie een stuk rupsband kunt nemen en dan in die stukken kunt schuiven terwijl ze nog aan het gietraam zitten — net als bij de M48- en M60-rupsbanden van AFV Club. In tegenstelling tot die laatste gaat dat hier eigenlijk amper, omdat de passing van de pennen in de verbindingsstukken erg nauw is. Ik heb in plaats daarvan na een aantal pogingen maar tussen alle verbindingsstukken het gietraam doorgeknipt, zodat elk ervan nog aan een stukje gietraam vastzat dat ik als handvat kon gebruiken om het verbindingsstuk op de pennen te schuiven. De kant met de bout moet aan de binnenkant van de rupsband, de kant met het ovale diepere stukje aan de buitenkant.

Hier een blok, een blok met zijplaatjes en twee schakels aan elkaar met verbindingsstukken aan één kant:

Afbeelding

Zoals je kunt zien passen de verbindingsstukken in principe keurig terwijl ze nog aan het gietraam zitten. Het punt is alleen dat het zoveel moeite kost om ze erop te schuiven dat het niet praktisch is om op deze manier grotere stukken rupsband in één keer in elkaar te zetten.

Alle acht de schakels van één gietraam:

Afbeelding

En om het aandrijfwiel van een Tamiya M1A1:

Afbeelding
Plaats reactie