Verkenningspelotons van tankbataljons

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Willem de Boo

Verkenningspelotons van tankbataljons

Berichtdoor Willem de Boo » 17 feb, 2017 6:59

Ik ben op zoek naar informatie van een 'vergeten' groep.
De verkenners en radaristen van de tankbataljons.
Deze verkenningspelotons bestonden uit zes jeeps (Nekaf later landrover) waarvan er vier open waren en twee gesloten.
Voor de mensen die het verschil niet weten de gesloten hadden de huif er op zitten.
De andere vier hadden een open laadbak met een affuit er in met daarop een mitrailleur Browning ,30 of Mitrailleur Mag.

Daarnaast hadden ze nog drie rupsvoertuigen van het type M113A1 en YPR, beiden met en voor de radar.

Tevens van de infanterie bataljons.
Samenstelling was (is) gelijk met een een kleine uitzondering
De infanterie had er nog een voertuig bij want bij de de 'wiel' bataljons van de infanterie was de YP 408 PWRDR in gebruik.

Wie heeft er foto's van deze voertuigen en verdere informatie emblemen, namen en andere markeringen op voertuigen etc.

mvg Willem
Laatst gewijzigd door Willem de Boo op 18 feb, 2017 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Goof Muilwijk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Verkenningspelotons van tankbataljons

Berichtdoor Goof Muilwijk » 17 feb, 2017 19:22

Misschien een hele domme vraag, maar wat is het verschil tussen "open" en "gesloten" jeeps? Ik kom daarbij namelijk niet verder dan "met de kap omlaag of omhoog" :?

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 17 feb, 2017 20:49

Willem,

Welke periode bedoel je?
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 18 feb, 2017 13:37

Mensen bedankt voor jullie reactie,

De tekst boven een beetje aangepast voor diegenen onder jullie die de voertuigen niet kennen of niet op de hoogte zijn met het gebruik ervan.

Het maakt me niet welke periode vanaf hun ontstaan eind jaren vijftig (zoek nog de exacte datum) tot het opheffen of heden.

De links van Rrogier naar de NIMH foto's waren behulpzaam. Met uitzondering van eentje allemaal PRRDR of verkenning.
alleen jammer wat het NIMH er bij zet kennelijk niet gehinderd door voldoende achtergrondkennis.
Dat voertuig is een PRCO 1 of 2.

Ik blijf me aanbevolen houden.

Willem

Peter v Schoonderwalt

Berichtdoor Peter v Schoonderwalt » 9 mar, 2017 19:17

Willem,

Een Laro 109 verkenning staat in het Militair museum in Soesterberg. Onderstaand nog een link naar modelbrouwers voor een verslag van een open Laro met affuit.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47666&start=10&hilit=laro+109&sid=91648d58ad5966e17097ebcc4f22b7b1
als de link niet werk dan op de site zoeken naar : land rover 109 commando & verkennr
Ik weet niet of de Verkenners van een tankbat hetzelfde georganiseerd waren als dat van een painfbat. Zelf heb ik bij de Verkenners van het 42e painfbat in Seedorf gediend in 1984. De gesloten Laro was voor de pc; de open Laro' s waren uiteraard voor de verkenners die samen met de YPR-765 (ZB-298 radar) het veld ingingen.
Op de website van http://www.wielverkenner.nl kun je eea qua bouw terugvinden. In het archief van de bouwer vind je interessante informatie/foto's over dit model Laro.

Peter

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 10 mar, 2017 7:29

Peter bedankt voor je reactie.

Ik ken die van het NMM en de bouw verslagen. Heb zelf detail foto's en tekeningen zelf gemaakt in 1984 van een origineel exemplaar.

De Verkenners van een tankbat waren inderdaad hetzelfde georganiseerd zoals die van een painfbat. Op de site van de wielverkenner (jouw link) gezien dat er een motormuis bij zat. Die kan ik me bij het verkenningspeloton van het tankbat niet herinneren.

Ik heb zelf als toegevoegd 2 van 1988-1991 de verkenners van 43 tankbataljon opgeleid dus ben bekend met de organisatie en optreden. Nu als medewerker bij het Cavaleriemuseum kwam ik er achter dat het eigenlijk een vergeten groep is. Daarom ben ik aan het proberen om meer informatie boven water te krijgen met betrekking tot de pelotons en hun voertuigen en markeringen. De namen op de drie radar bakken van 43tkbat waren van indianen stammen en begonnen met de letter " "S" omdat de verkenners tot de staf behoorden en onder het SSV eskadron vielen. De namen waren Shoshone, Seminole en Sioux met voor de naam een indianenkop. De opc veranderde deze kop voor elke lichting. Hadden jullie bij blj ook dit sort gewoonten? mail anders naar zandvlo2@hotmail.com

Peter v Schoonderwalt

Berichtdoor Peter v Schoonderwalt » 10 mar, 2017 13:18

Willem,

In ons peleton hebben we een begin gemaakt met het opbrengen van een logo op de voertuigen. Het was een geel opstaand zwaard met aan de bovenkant zowel links/rechts een afbeelding van een arendkop? Onderaan nog iets van een lauwerkrans. Ik denk dat ik nog wel ergens het gehele logo heb. De spreuk die erbij hoorde was "Facta non verba" . Op mijn Ypr zijn we niet verder gekomen dan alleen het zwaard te schilderen. Kort daarna zijn we afgezwaaid. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet.
Op een enkele foto is een gedeelte v/h logo (achter een tak) te zien. Als je wilt kan ik die wel opsnorren.

Peter

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 11 mar, 2017 15:13

Peter,
Wederom bedankt voor je reactie.
Als je het logo kunt vinden ben ik er in geïnteresseert.
jullie hadden op de YPR denk ik ook nog de radar ZB of was die al uitgefaseerd?

met vriendelijke groet

WIllem

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 11 mar, 2017 19:09

Als oud verkenner wil ik nog toevoegen dat ieder voertuig de onmisbare "matskist" had. Een houten kist met (zelf gekochte) etenswaren voor op oefening.
Laatst gewijzigd door Marc Brandes op 28 mar, 2017 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Marc

Groucho Marx

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 11 mar, 2017 19:09

Als oud verkenner wil ik nog toevoegen dat ieder voertuig de onmisbare "matskist" had. Een houten kist met (zelf gekochte) etenswaren voor op oefening.
Groeten,

Marc

Groucho Marx

Peter v Schoonderwalt

Berichtdoor Peter v Schoonderwalt » 27 mar, 2017 19:33

Hoi Willem,

De ZB 298 was bij ons nog niet uitgefaseerd. We hebben nog redelijk veel met dat (onveilige) ding gewerkt.

Ik heb even wat dozen moeten schuiven maar het logo is boven wat gekomen. Het is op een sportshirt gedrukt wat we destijds als peleton zelf hebben bekostigd. We hebben ook eens wat dollars bij elkaar gelapt en ik ben toen in Bremerhaven bij de Amerikaanse kazerne wat speciale helmcovers gaan halen. Die waren in "woodland" camouflage uitgevoerd. Onze pc had ook nog wat gecamoufleerde "proef" regenjasje geregeld. Die leken sterk op die van de Belgen. Ze stonken gruwelijk als je die aan had en het regende. We hebben ze een paar keer gebruikt en daarna weer afscheid van genomen.

Afbeelding

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 28 mar, 2017 18:52

Hallo Peter,

Bedankt weer voor deze reactie.
Klinkt weer bekend in de oren, ja Bremerhaven daar kon men nog wel eens wat leuke dingen kopen.
De Zb een geval apart, ik heb nog de laatste instructeurs cursus gedaan en toen werd het ding afgeschaft.
Ben er ondertussen ook achter gekomen dat de IBC-n (infanterie Bewakings Compagnie) ook dezelfde organisatie hadden als de verkenningspelotons van de bataljons.
In ieder geval fijn dat je het logo opgezocht heeft, over welke periode spreken we ook weer?

Met vriendelijke groet

Willem

Peter v Schoonderwalt

Berichtdoor Peter v Schoonderwalt » 29 mar, 2017 19:54

Hoi Willem,

Na mijn opleiding in Ermelo als groepscommandant YPR Pri ging ik in maart 1983 naar Seedorf. We kwamen met dertien man uit de opleiding en ze hadden maar voor 12 man een groepscommand YPR Pri bij de gevechtcie. nodig. Ze zouden in Seedorf wel kijken wat ik moest gaan doen. Ik ben toen 10 minuten ingedeeld geweest als toegevoegd S3 bij de bataljonsstaf. Ik had geen flauw idee wat dat inhield. Na die 10 minuten werd ik als sergeant radarist ingedeeld bij het verkenningspeleton. Ik wist op dat moment niet eens dat ze radars bij de KL hadden... laat staan dat ik wist het hoe werkte. Ik heb toen wel verschillende lessen gehad om de verschillende geluiden van de ZB298 te herkennen maar een echte radarist ben ik nooit geworden. We draaiden onze vastgestelde oefeningen en ook nog wel een aantal niet verplichte oefeningen. Hoogtepunt was toch Atlantic Lion in het najaar van 1983. Mooie 5 jaarlijkse FTX oefening met veel Amerikanen, Duitsers en Engelsen. En dat allemaal in een heerlijk najaarsweer met veel zon. De ene keer was je met je bak bij een gevechtscie ingedeeld en het andere moment weer voor de bataljonsstaf.

Een andere leuke oefening was een vaaroefening met je YPR. We stonden met praktisch het hele bataljon bij de Weser(?); echter door de sterke stroming van het water ging er slecht 1 ypr varen en dat was niet die van mij..
Tijdens de voorbereidingen voor het varen gingen de Laro Verkenners een drijfpakket maken en in hun blote kont naar de overkant zwemmen. Ook varen met de organieke rubberboot stond op het programma.
In februari ' 84 ben ik afgezwaaid. We kregen als kader van het peleton nog een mooi getuigschrift mee voor de getoonde inzet.

Misschien ken je de pdf van ritmeester Mulder al? Hij heeft een zevental bladzijden geschreven over de Verkenningseenheden van het 1e Legerkorps.

Peter

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”