Klinkt erg interessant, maar het blijft erg lastig om zonder het orginele verslag van Schaaf's verhaal dit te interpreteren. Zal ergens eens het betreffende boek vandaan halen. Ik heb altijd een voorkeur voor het directe verslag (in het Duits), want veel auteurs dramatiseren hun verhaal en ik heb ook al 88's op halfrupsvoertuigen zien opduiken.... Alles wijst daar op 'gewoon' geschut getrokken door een halfrups, behalve in de gedachten van de auteur.
Zoals ik al zei, het zou best kunnen dat ze zulke voertuigen hadden. Voor zover ik weet is het lot van een aantal van die voertuigen nog steeds niet duidelijk. Als ze 716.Inf.Div bereikt hebben, dan zou dat in de maand voor D-day gebeurd moeten zijn. De situatie op 1 mei was volgens de officiële documenten namelijk anders. Voor zo'n levering kan ik in andere bronnen nog nergens steun vinden. Logistiek zou het ook lastig zijn want de divisie had geen ander 150mm geschut. Maar de Duitse logistiek op dit gebied was verre van efficient. Zal eens rondvragen of de situatie van de divisie zoals die was op 1 Juni toch nog ergens bewaard is gebleven. Er zijn een redelijk aantal voorbeelden waarin mogelijk sprake is van veranderingen in de dagen voor D-day, maar slechts een klein deel daarvan kan ook bewezen worden.
Zoals zo vaak duikt het verhaal over deze voertuigen links en rechts op in boeken, maar de bron blijft zo te zien steeds hetzelfde: Schaaf. Het lijkt er ook op dat de meeste van deze andere publicaties pas verschenen zijn na 'Overlord', dus wijzen deze boeken ook niet direct op het bestaan van meerdere bronnen. Schaaf blijft de enige waarvan ik weet dat hij deze voertuigen daadwerkelijk noemt. Geeft Schaaf trouwens ook aan wanneer hij het bevel kreeg over deze voertuigen en of die op dat moment al voorzien waren van een bemanning?
Wat dit verhaal wel voor heeft op vele andere, is dat het gaat om een Duitse bron en iemand die dus zelf met deze voertuigen gevochten zou hebben. In principe zal de betrouwbaarheid hiervan hoger zijn dan verhalen die over voertuigen van de vijand gaan. Het is in ieder geval interessant genoeg om eens verder uit te zoeken.
De link die je plaatst is naar een website voor Wargamers en die hebben de neiging geschiedenis door te vertalen naar hun spelniveau. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de voertuigen van de Pzj.Abt. noemen ze er maar vier, in plaats van 10. Verder zitten overal verwijzingen naar de spelregels. Het niet noemen van bronnen verhoogt mijn vertrouwen in zo'n site ook niet.
Er worden ook fijne conclusies getrokken of zaken gesuggereerd:
"However, thanks to the memoirs of Leutnant Rudolf Schaaf, we do know that the division had received at least four 15.5cm howitzers on armoured Lorraine (i.e. Marder I) chassis,
courtesy of Major Becker’s ‘panzer factory’ at 21. Panzer-Division, just down the road at Caen." Alsof de gehele fabriek met alle zware apparatuur werd meegenomen om in het veld voertuigen om te bouwen en daarmee links en rechts divisies van voertuigen voorzag

Bovendien betwijfel ik sterk of de productie van deze voertuigen nog plaats vond in 1944.
"It does therefore seem very likely that these mystery vehicles were Marder I, courtesy of Major Becker." Ik kan me hier gigantisch vergissen, maar volgens mij werden de laatste Marder I(l) al in 1942 gebouwd. Ook hier lijkt de tekst weer te suggeren dat ze recentlijk aan de divisie waren toegevoegd. Zou het na moeten kijken, maar ik vermoed dat hetzelfde is gebeurd als met de 10 Marder I van 709.Inf.Div. Die zijn in november 1943 overgenomen van een andere eenheid en kwamen niet van Becker.
Als Schaaf inderdaad dit soort voertuigen had, is het veel waarschijnlijker dat ze van een andere eenheid kwamen dan rechtstreeks van Baustab Becker. Helaas zijn zulke transacties vaak veel moeilijker terug te vinden dan leveringen die vanaf de fabriek via de standaard kanalen verliepen.