Sd.Kfz. 250/8 interieur anders?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen

Plaats reactie
Ron van Wiggen

Sd.Kfz. 250/8 interieur anders?

Bericht door Ron van Wiggen » 15 jun, 2009 18:14

Hoi mannen,
tussen de soep en de aardappelen door, ben ik nog aan het knutselen om een gedoneerde (waarvoor dank Frans!), semi-gebouwde Sd.Kfz. 250/8 te herbouwen/af te bouwen en ik wilde deze gelegenheid aangrijpen om een theorie van ij uit te proberen.
In een topic van Eric (hier even aangehaald), werden diverse manieren van het opbergen van de munitie geopperd.
EricReits schreef:Tja Bas... dat is een der blijvende mysteries... :lol:

Ik heb eveneens plannen in die richting, met een 250/1 neu en de stummel opbouw over van de 251/falke kit. Er zijn wel een paar andere foto's zoals:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar geen interieur!

En als je de verschillende modellen bekijkt heeft iedereen een andere versie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(ooit opgeslagen. makers op de derde na onbekend :oops: )

Maar als iemand anders andere foto's of tekeningen heeft, hoor ik het ook graag!! Evenals die scan :P

Eric
Kijkend naar de diverse manieren in de diverse andere voertuigen en de, in mijn ogen, onbevredigende, manier waarop de oplossingen werden gepresenteerd, viel mijn oog op een aantal zaken.
Zo is de kijksleuf van de bijrijder geblindeerd, hetgeen zou betekenen dat die zitplaats is komen te vervallen. In een klein voertuig zou dit een heel grote, extra ruimte betekenen.
Een ruimte, die goed gebruikt zou kunnen worden voor een munitiekast, à la Sd.Kfz. 251/22. Met een weinig meten en rekenen/beredeneren, kwam ik tot de conclusie dat die kast perfect zou passen.
Zodoende kwam ik tot dit;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De door mij gebouwde kist is eigenlijk zelfs wat aan de grote kant. Er is voldoende ruimte voor de schutter om te bewegen en met 2 opklapbare bankjes achter in het voertuig, is de ruimte voor de 3 bemanningsleden ook gewaarborgd.
Verder blijft er in het voertuig zodoende ook ruimte over voor de wapens, uitrusting en materialen, die zo'n voertuig nodig heeft.

Wat denken jullie?
Geloofwaardig of niet?
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Geloofwaardig!

Bericht door Willem Visser » 15 jun, 2009 19:03

Hoi Ron,
als ik jouw indeling vergelijk met de bovenstaande indelingen, kan ik alleen maar zeggen: zeer geloofwaardig. Denkend vanuit de indeling van de 251/22 is het nog aannemelijker. :shock:
Waarom is niemand hier eerder op gekomen?
Zien we iets over het hoofd?

Groet,
Willem
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 15 jun, 2009 19:16

Vind het een vernieuwende oplossing. Als er 20 granaten (75 x 243mm in 1/1) in passen. Dan klopt het.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
EricReist
Contacteer:

Bericht door EricReist » 15 jun, 2009 20:07

Bij de Sdkfz 251/21 was de rechterzijde ook geblindeerd, terwijl er ruimte was voor een bijrijder:

Afbeelding

Wellicht zat er niemand en was het verder een zwake plek....
Ik neem ook aan dat de lader 'makkelijk' naast zich een granaat wilt pakken, maar bij de 250/8 heb je nietzo'n stellage eronder. Zou dus kunnen... waar komt de radio?

Eric
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 15 jun, 2009 20:15

Ik vraag me wel af waar de radio dan terecht moet komen, tenminste getuige de antenne zat die ook in het voertuig. Die zat in de klassieke opstelling in een plek waar ie weinig zinnige ruimte innam. In Ron's opstelling zou een radio achterin komen waar hij hinderlijk veel ruimte inneemt.

Arjan
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 15 jun, 2009 20:18

Willem; ik vind het gewoon vreemd dat er geen info beschikbaar is en de aangedragen oplossing soms verre van praktisch of onlogisch zijn in mijn ogen. Dit is slechts een hersenspinsel mijnerzijds..
Marc; als ik af ga op de afmetingen van de lengte, alsook van de diameter, zou het makkelijk passen.
Eric; de 251/22 was niet altijd geblindeerd, maar die gebruikte ik eigenlijk ook alleen maar als referentie voor de munitiekast.
De 251/9 daarentegen, met het opgebouwde kanon, had geen bijrijdersstoel. Althans niet op de foto's die ik ken en dat zijn, helaas, alleen museumfoto's. In hoeverre deze realiteit geweest zijn, is dus moeilijk vast te stellen.
Arjan; bij de 251/9 werd de radio eveneens verplaatst naar links achter, naast de munitiekist. In de 250/8 kan ik me voorstellen dat hij links achter de chauffeur werd geplaatst, makkelijk bereikbaar voor de schutter.
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 16 jun, 2009 8:55

Ik ben hier ook al weer een stuk verder mee en heb het interrieur voor een groot gedeelte af. Ik heb thuis alleen nog niet de beschikking over internet en kan dus geen foto's uploaden.

Wat heb ik allemaal gewijzigd:
- Bijrijderstoel eruit. Hier komt ruimte vrij voor berging en losse munitiekisten. De radio draait hierdoor een kwartslag, zodat de bestuurder deze kan bedienen. Motivatie hiervoor is dat gezien de locatie van de antenne, dat de radio nog steeds in het voorste deel van het gevechtscompartiment zit. Stoel voor bijrijder eruit, dan bedient de bestuurder deze en daardoor een kwartslag gedraaid;
- Pantserplaten aan de onderste zijkanten van de romp, ala 251/22. Hierop komt nog een schoonmaakstok voor het geschut, weet iemand de lengte en het aantal delen hiervan???;
- Pantserplaat op de voorzijde, waar eerst de bijrijder door die spleet heen kon kijken;
- Munitiekist rechtsachterin (vanuit vanachter bekeken), hier passen makkelijk 20 stuks in. De Aber versie geeft hiervoor een aannemelijke oplossing;
- Bodemplaat loopt vlak door, ik heb er zelf een nieuwe bodemplaat ingemaakt. Omdat ik geen traanplaat pe had heb ik er een vlakke plaat ingemaakt en voorzien van lasnaden (magic sculp);
- Klapstoeltje aan de linkerzijde.
- De rest van het interrieur hou ik kaal.

Verder mankeert er vrij veel aan het model. Ik spreek over het oude model, maar de premium kit is niet veel beter. Het volgende heb ik al veranderd of ga ik nog aanpassen:
- versnellingsbak ontbreekt (deze heb ik vereenvoudigd gescratched);
- montage van de stoelen slaat nergens op, onder de stoel zit een massief blok, dit horen echter dunne stips te zijn die gemonteerd zijn aan de rijkant van de romp en naast de versnellingsbak. De ruimte onder de stoel komt hierdoor vrij.
- versnellingspook en bijbehorende hendels zijn vereenvoudigd. Hier heb ik echter weinig aan veranderd, doordat je er naderhand nog maar heel weinig van ziet;
- ophanging van de voorwielen is erg vereenvoudigd;
- naad over de romp (ter hoogte van de ventilatieroosters) moeten verder naar voren liggen en dunner uitgevoerd worden;
- panterplaten ter hoogte van de motorruimte sluiten niet goed aan. deze zijn in het echt onder een scherpe hoek gelast. Bij het model lig de bovenplaat er los op.
- de opbergbakken aan de buitenzijde van de romp liggen te laag en de naden van de klapdeurtjes zijn te breed.
- alle panterplaten zijn te dik (maar dat heeft ieder model)

en verder was ik nog niet, update volgt.

Met dank aan Rudi Meir voor zijn input!
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Sd.Kfz. 250/8 interieur anders?

Bericht door Johannes Haspels » 16 jun, 2009 10:38

Ron van Wiggen schreef:...Afbeelding
...Geloofwaardig of niet?
Ik vind dit zeker een geloofwaardige oplossing.

In navolging van Bas' eerdere posting :
Handige Links / Duitsland / halftracks /SdKfz 250 schreef:
~/8 topic aangaande radio viewtopic.php?t=19204
~/8 topic aangaande munitiestorage viewtopic.php?t=19523
Je zou eventueel nog de radio bovenop de munitiebekisting kunnen doen ?
Mooi werk in ieder geval !

groet frank
Afbeelding
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 6 jul, 2009 20:41

Het interieur is klaar, waarbij ik een aantal dingen bij elkaar gebracht heb.
De munitiekast was al duidelijk, de radio zit links achter de chauffeur. Ik heb 2 opklabbare stoeltjes gebruikt en het interieur wat aangekleed, o.a. met een aantal gasmaskerbussen. Deze configuratie zag ik in een gerestaureerde 250/3.
Verder heb ik me de vrijheid genomen een MG43 met toebehoren te plaatsen, alsmede een pompstok en een antenne.
Zo ziet 't er dus nu uit;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ho, vergeet ik toch haast een foto in vogelvlucht.
Afbeelding

De lege hulzen opvangbak komt straks weer op z'n plek.

Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 15 jul, 2009 17:44

Zo, mijn 250'je is zo goed als klaar.

Hij moet er nieuw uitzien, net uitgeleverd aan de troepen te velde,voorzien van een verse laag camoverf, net met de hand/kwast aangebracht.
Maar op de een of andere manier ben ik er niet happy mee. het ziet er te "speelgoed" uit.
Iemand suggesties hoe ik dit kan opwaarderen naar "lifelike"??
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 15 jul, 2009 18:26

emmer eraf, en overspuiten met de airbrush met wat highlights in de kleuren, zowel in de gele basis, als op de cammo, zodat het al wat diepte krijgt, en daarop de basiskleur gaan weatheren. wat je MI misschien beter had kunnen doen (maar achteraf praten is natuurlijk makkelijk!) is om de basis bijna helemaal af te weatheren, met genoeg diepte, en dan pas de verse cammo erop zetten.

zelf had ik em geel met een heel lichte lichtgroene cammo gedaan, das moooooooiiii!!!!!!!!!!

Timo
Jacco Buurstra
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jacco Buurstra » 15 jul, 2009 18:32

Hey Ron,

Ik zou bijvoorbeeld kiezen voor gewoon panzergelb als basis. Dan net wat Timo zegt beginnen met diepte maken. En dan evt een klein begin maken met de camo. Zeg maar een begin van een eerste `streep`. Voor de rest een leuk idee met die emmer erbij.

Greetz Jacco
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door boris bakker » 15 jul, 2009 19:13

Ha Ron,

Wat je keuze ook wordt, haal deze camo weg. Het is grof, her en der niet dekkend en te donker per camo kleur. Ik wil niet negatief zijn (en weet ook niet wat je mogelijkheden zijn) maar dit doet je bouwwerk teniet. Neem óf een panzergele basis of airbrush een camo. Met de hand is het te doen, maar er zijn er slechts enkelen die het "goed" kunnen (Mirko is hierin meester, hij schildred ALLES!) Doe anders nog eens een poging, want je bouwwerk is zeer goed. :)

Groetjes
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 16 jul, 2009 11:05

Dank jullie voor de tips en commentaren!
Ik heb inmiddels de afwerking onder handen genomen. Ik heb hem niet overgespoten, maar het verfwerk met de hand aangepakt. Ik heb nog een donkere wash toegevoegd en het geheel gedrybrushed. De camo werd ook aangepakt en ziet er nu meer uit als een met de kwast aangebrachte camo.
Als alles helemaal droog is, komt er nog een wash in de basiskleur overheen.

Ik ga in ieder geval de tips gebruiken bij de Hornisse, die ernaast komt te staan.

Jan Benders
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan Benders » 5 dec, 2015 22:24

Goedenavond Ron,

Het is nu alweer eind 2015. Maar zelfs nu is je post over de 250/8 van belang :D
Ook ik heb deze kit onlangs aangeschaft en ben me rustig aan het orienteren over de o.a. beste aanpak van het bouwen.

Fijn dat ook nu nog posts als deze nog steeds online te vinden zijn..

Dus met terugwerkende kracht ook van mij bedankt... :wink:

Jan
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 7 dec, 2015 11:00

Hoi Jan,
da's nou 't mooie van dit soort fora, niet?
Jammer dat de andere foto's verdwenen zijn.

Jan Benders
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan Benders » 7 dec, 2015 16:10

Helemaal mee eens Ron... :lol:

Weet jij wellicht of er ergens een fotoverzamelwebsite bestaat voor de SdKfz 250 serie?
Vooral interieurfoto's...
De losse plaatjes die ik zo op het internet vindt zijn fijn, maar ik zou graag meer foto's vinden.

Gr,
Jan
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 7 dec, 2015 19:50

Heb je primeportal al geprobeerd? Daar hebben ze veel over van alles, of panzermodellbau...ook veel walk arounds...
pascal
Jan Benders
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan Benders » 7 dec, 2015 19:57

Bedankt voor de link Pascal... Ik ga er vanavond nog mee aan de slag... :)
Deze kende ik nog niet :mrgreen:
Plaats reactie