Naoorlogse Nederlandse uniformen!

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Ron van Wiggen

Naoorlogse Nederlandse uniformen!

Bericht door Ron van Wiggen » 09 jun 2009 18:35

Hallo mensen,
ik heb even een vraag/verzoek.
Ik zoek informatie over de landmacht uniformen, zoals die gedragen werden in de naoorlogse dagen, grofweg van 1950-1965.
Ik heb al gesurfd, gegoogled, ge-altavista'd enz. enz...

Foto's, info'over de samenstelling van kleding en uitrusting...
Wie kan mij helpen?
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Richard Polderman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Richard Polderman » 09 jun 2009 18:55

Hoi Ron,

Een aanrader is het boek "ransel op de rug" deel 2 van Martien talens. ISBN nummer heb ik niet. staat ook niet in het boek. Maar hier staan in ieder geval alle uniformen en uitrustingsstukken in vanaf 1940 tot een paar jaar geleden. Het boek is niet goedkoop(voorzichtige schatting van 70-80 euri) maar er staat een enorme bult info in. Zo nu en dan wordt hij aangeboden op marktplaats en als je wil kan ik je nog een emailadres geven van een handelaar in militaria die hem als het goed is nog heeft.

Groeten,

Richard
ArnoRiedel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door ArnoRiedel » 09 jun 2009 18:56

Hoi Ron, deze uniformen waren Canadees/Brits WWII of copies ervan.
De tekens die nu op de revers zitten zaten toen op de epauletten en waren niet precies hetzelfde.
De kleur was groener dan de Britse uniformen meer naar het Canadese toe.
De webbing was ook gewoon de Britse.
Ik heb nog een battle dress jasje liggen van het KCT. Eens kijken of ik er een foto van kan maken.

Cheerio, Arno
De pen is machtiger dan het zwaard.
Maar af en toe moet je je kwetsbaar opstellen.
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 10 jun 2009 13:03

Als toevoeging op Arno's verhaal, vooral over de jaren '60: de parka met de schuine borstzakflappen was ook al in gebruik in de vroege jaren '60. De helm was toen de Amerikaanse M1, ongeveer net zo vaak "kaal" als met camouflagenet erover — maar nog geen jute en binnenband zoals in de jaren '80. De vechtpet was toen ook al in gebruik.

De PSU was feitelijk Britse Pattern '37 webbing met een rij gaatjes langs de onderkant van de koppel om Amerikaanse stijl veldfles, pionierschop, e.d. aan te bevestigen. De pionierschop was van hetzelfde model als de Amerikaanse uit laat WOII: dus niet de PVC houder met schep die in drie delen opklapt zoals in de jaren '80, maar een leren foedraal met een schop met houten steel. Deze werd (door infanterie in elk geval) meestal op z'n kop gedragen, dus met de steel naar boven, en dan onder de riemen die over de schouder lopen gestoken. Ook droeg de infanterie toen nog gewoon munitietassen van het Britse model van de voorkant van de koppel.

Persoonlijke wapens bestonden uit het M1 Garand geweer, Bren mitrailleur, Sten pistoolmitrailleur en Browning High-Power pistool; tijdens de opleiding werd de No. 4 Lee-Enfield gebruikt in plaats van de Garand. Zwaardere wapens waren onder andere de M20 "Super Bazooka" en de M1917 en M1919 Browning mitrailleurs.
Laatst gewijzigd door Jakko Westerbeke op 10 jun 2009 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 10 jun 2009 15:36

@ Richard; je tip wordt zeer gewaardeerd! Helaas deelt mijn financieel beheerder (lees ega) deze visie niet... 8)
@ Arno; Dank je voor de info! Dus Canadese uniformen zijn groener dan de Britse...
@ Jakko; dus als ik het goed begrijp heb ik Britse uniformen nodig en US uitrusting. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn..
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 10 jun 2009 18:04

Ron van Wiggen schreef:dus als ik het goed begrijp heb ik Britse uniformen nodig en US uitrusting. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn..
Met Britse uniformen en munitietassen, Amerikaanse helmen, veldflessen en bajonetten en Duitse pionierschoppen (het opvouwbare model) zou je een heel eind moeten komen. De vechtpet kun je denk ik goed maken door een Duitse veldmuts wat bij te vijlen.
Maarten Weers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Maarten Weers » 10 jun 2009 19:01

En je kunt nog kiezen in britse schoenen en enkelkappen of us laarzen. De laatste was in eerste instantie alleen voor beroeps (onder)officieren.
Op de stormbaan werden soms duitse K98 geweren gebruikt ivm eventueel oplopende schade. Rantsel werd boven gedragen met daaronder de pukkel. (Indien volle bepakking)
Aldus mijn vader die er als diestplichtige in 62 in rond gelopen heeft.

groeten Maarten
Op de werkbank:
- Stuart V recce
======================
When Sgt. Wilson spots something Mainwaring doesn't.
Mainwaring: Took you a while to spot that one, didn't it Wilson?
--------------------------------------------------------------------------------
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 19 jun 2009 16:03

@ Jakko; Duitse pionierschoppen? Ik dacht toch Amerikaanse?
@ Maarten; het gaat een groep "plichtigen" worden, met hooguit 1 onderofficier. Alles met Engelse kappen zou dus veilig moeten zijn.

Dank jullie voor de info!

Ik denk dat ik maar ga voor de Engelse patrouille van Tamiya met dito M3A2 en deze terug dateren,,,

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 19 jun 2009 18:12

Ron van Wiggen schreef:Duitse pionierschoppen? Ik dacht toch Amerikaanse?
De Duitsers gebruikten twee soorten pionierschoppen: eentje die opklapbaar was, en later een kortere met een vaste steel; de Amerikanen hebben voor zover ik weet die eerste gekopieerd. Zijn droegen hem in een canvas foedraal die met dubbele haken aan de koppel hing, net als hun veldflessen, verbandtassen, bajonetten, enz. De Duitsers hadden in WOII echter een leren foedraal die aan één kant open was. Omdat op de foto's die ik heb van Nederlandse soldaten uit begin jaren '60 volgens mij een opene, leren foedraal te zien is, denk ik dat je het beste Duitse schoppen kunt nemen, hoewel ze in het echt waarschijnlijk van Amerikaanse makelij waren. (Gebruik dan wel schoppen waar geen bajonet voor de Kar 98k opgebonden zit :))
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 19 jun 2009 18:29

ik heb hier ergens een duitsche schep liggen, hoekig opklap modelletje, heeft m'n ouwe heer nog overgeboerd van zijn dienst periode, dus inderdaad, de duitse versie.

Timo
Plaats reactie