Renault FT-17

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Renault FT-17

Bericht door Ronald Schoenmakers » 19 mei 2009 06:57

Medeplakkers

Na een eerder bezoek aan het museum in Brussel en afgelopen zondag Overloon ben ik erg geinteresseerd geraakt in de Renault FT-17

Heb dus ook maar een (RPM) modelltje gekocht, met een Aber PE setje en heb van Neils Henkemans al de nodige Pro's en Con's van het RPM model te horen gekregen (nog bedankt ,ook voor de foto link :D )
Heb al wel het nodige op internet gevonden ,maar ik ben ook op zoek naar literatuur over dit bakkie (de echte boekjes dus)
maar naast het Osprey Vanguard 046 boekje kan ik weinig vinden ........

Is er nog iets te krijgen op dat gebied?
en is het Osprey boekje nog wel ergens te koop ?

greetz Ronald
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 19 mei 2009 11:22

Hallo Ronald (en iedereen die geinteresseerd is in de FT-17/18 ),

Met de boekjes kan ik je niet echt helpen, maar dit leek me de beste plaats om nog een paar puntjes van de RPM-kit te bespreken. Zelf heb ik de ronde koepel met 37mm kanon, maar de basis zal in alle versies van RPM wel hetzelfde zijn). Zal ook even stilstaan bij een aantal AM-sets, want die heb je eigenlijk wel nodig. Dat wil niet zeggen dat alles ook goed in de AM sets zit. Sommige onderdelen moet je zelf scratchen en soms is de PE te dun. Hier een voorbeeld van Aber, Armo en MR AM-sets

De RPM kit is niet slecht (ik ben zelf wel erger gewend), maar het blijft mijlen ver verwijderd van Tamiya of Dragon kit. De kit heeft een heleboel werk nodig om er echt een goed model van te maken. De bouten/klinknagels zijn nogal basic en zouden het beste vervangen kunnen worden (je hebt minstens drie maten nodig). De ronde koepel wordt bovendien geleverd zonder bouten, want die mag je zelf van een sprue afsnijden en opplakken. :roll:

De rubberen rupsbanden zijn bovendien erg matig, maar daar zijn als vervanging vier AM sets voor te krijgen. De plastic schakels van RPM zou ik zelf overslaan. Normale mensen zouden dan kiezen voor MK of Friul tracks. De MK tracks schijnen het beste te zijn, maar die set ken ik zelf niet. Mensen met zware AMS (net als ik) kunnen ook nog de Aber tracks overwegen..... :lol:

De ophanging en aandrijving zoals die in de kit zitten zijn nogal vereenvoudigd en grof. Een mooi detail vind ik zelf de bevestiging van de idler, maar daarvoor is de kit redelijk hopeloos. :? Aber biedt de basis delen, en het voorste gedeelte kan je makkelijk stractchen.
De gehele ophanging (ik bedoel het hele tracksysteem dat tegen de romp is aangeplakt) is trouwens vrij matig. In werkelijkheid was dit een verzameling van een flink aantal platen en dat komt slecht naar voren in de RPM kit. Ook het bevestingssysteem waarmee het aan de romp is bevestigd is erg matig uitgevoerd. De AM sets leveren daar ook te weinig voor. Zelf ben ik dit helemaal aan het scratchen.

Goed, door naar het interieur.
Als je de luiken open wil zetten zijn de AM sets nog belangrijker. Helaas kom je dan een ander probleem tegen. De wanden van de RPM kit zijn veel te dik. Voor de Aber interieur-set moet je die platen afschuren (van 1,5mm naar 0,5mm.) of scratchen. Als je dat doet kom je weer in de problemen met het Armo interieur, want dat is ontwikkelt om rechtstreeks in de RPM kit te passen. Je houdt dus flinke kieren over. Vooral bij de firewall en motor is dat een probleem, maar met wat evergreen kan je het meeste wel oplossen of verbergen.
De firewall zelf is ook interessant. Die schijnt niet in de eerste versies van de FT-17/18 gezeten te hebben. Als je zo'n voertuig wil bouwen met open luiken mag je dus veel scratchwerk gaan uitvoeren, want zelfs met beide Armo sets heb je nog geen compleet interieur (tussen de firewall en de motor zit nog lege ruimte). Zelf heb ik wel de firewall uit de Armo interieur set gebruikt en wat breder gemaakt met evergreen.
De Armo set heeft alleen nogal veel overeenkomsten met de basic Aber set en is bovendien bedoelt voor de ronde koepel. Als je de set gebruikt voor de hoekige koepel houdt je een resin koepel over (maar dan zonder dak). De tweede Aber set bevat trouwens de hoekige koepel in PE. De MG versie wordt geloof ik niet ondersteunt door Armo en Aber. Alleen Eduard is daar volgens mij op ingesteld. Maar die set heeft alleen wat PE onderdelen voor de MG zelf, niet voor de ammo opslag. Alleen de Armo interieur set heeft voor de 37mm-storage enkele onderdelen. Ik betwijfel alleen of dat gedeelte wel compleet is.

En hier dan nog een lijstje met interessante AM-sets.
Aber:
35087 Char Canon FT-17 - vol.1 basic set Gebruikt
35088 Char Canon FT-17 - vol.2 additional set Niet gebruikt (nog niet?)
35A88 Tracks for FT-17 tanks Besteld

Armo:
35529 Renault FT-17 Canon (interior) - resin conversion w/PE elements Gebruikt
35533 FT-17 Engine set - resin conversion w/PE elements (for RPM models) Gebruikt

Eduard:
35296 FT-17 Niet gebruikt

Friul:
ATL-73 RENAULT FT-17 Niet gebruikt

Modelkasten:
SK61 Renault FT Working Tracks Niet gebruikt

MR Modellbau:
Aantal AM sets (exterieur, hoekige koepel, Amerikaanse '6-ton' versie, etc.) Niet gebruikt
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 19 mei 2009 12:12

:shock: WOW :D

bedankt Neils

Wel even handig ,een hoop dingen waar je het al over had in Overloon
en zeker handig om dit even op schrift te hebben

Wat betreft boekjes ,ben ik er via Missing Links achtergekomen dat er binnenkort een uitgave komt van Trackstory speciaal over de FT-17
http://www.minitracks.fr/

nogmaals bedankt voor deze reply

greetz Ronald
eddywillems

Bericht door eddywillems » 19 mei 2009 16:42

De beste link over Franse tanks, vind ik

http://www.chars-francais.net/new/index ... mitstart=1

Eddy
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 19 mei 2009 17:40

Ik dacht dat er een een boekje in de wydawnictwo militaria reeks was over de ft 17.
pascal
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 19 mei 2009 18:09

niels,

die rupsbanden, moet jij maar een klap in je nek? volgens mij is dat echt killing voor je modelbouw spirit, hoopies gefrummel, en volgens mij moet je daarna afgevoerd worden in een dwangbuis, ondanks dat het wel 34 schakels per kant zijn...

Timo
PoppyBooks
Contacteer:

Bericht door PoppyBooks » 19 mei 2009 18:18

@Pascal,

Volgens mij bedoel je de 2 boekjes "Militaria in detail - French Tanks of WWII" , vol.I en II. Beide exemplaren op Overloon verkocht, dus ik kan niet even nakijken of er veel over de FT-17 in staat. Meer publicaties over Franse tanks zijn er volgend mij niet van deze uitgever.

Richard
Pieter Geertsma

FT boek

Bericht door Pieter Geertsma » 19 mei 2009 18:19

Hallo Ronald,

Er is in de serie Frontline Illustration (Frontovaya Illustratia) een heel mooi boek verschenen over de FT. Dit is intussen ook uitgegeven door Wydawnictwo Militaria uit Polen, en daarmee een stuk verkrijgbaarder geworden.

http://www.airconnection.on.ca/W.MILITA ... LTM223.htm

Groeten
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 19 mei 2009 18:27

PoppyBooks schreef:@Pascal,

Volgens mij bedoel je de 2 boekjes "Militaria in detail - French Tanks of WWII" , vol.I en II. Beide exemplaren op Overloon verkocht, dus ik kan niet even nakijken of er veel over de FT-17 in staat. Meer publicaties over Franse tanks zijn er volgend mij niet van deze uitgever.

Richard
Nee, in die boekjes staat bijna niets over de FT-17. Op de laatste pagina van deel II staan een voor en achter aanzicht. That's all. Hoe ik dat weet? Wie zou die boekjes in Overloon gekocht hebben.... :wink:
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
PoppyBooks
Contacteer:

Bericht door PoppyBooks » 19 mei 2009 18:48

Zag inmiddels dat er toch een publicatie is in de reeks over de FT-17.
Met dank aan Pieter, ik had hem (nog) niet gezien. (oeps foutje)

groeten
PoppyBooks
Contacteer:

Bericht door PoppyBooks » 10 jun 2009 12:43

@ Ronald,

Je hebt PB.
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 10 jun 2009 16:31

@ Poppybooks

8) :D

je hebt pbtje terug.

greetz
Ronald
ArnoRiedel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door ArnoRiedel » 22 jun 2009 04:26

130 foto's van de FT-17
http://www.megaupload.com/?d=LSM1RGNU

Cheerio, Arno
De pen is machtiger dan het zwaard.
Maar af en toe moet je je kwetsbaar opstellen.
Afbeelding
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 22 jun 2009 08:12

Thanx voor de tip :D

greetz
Ronald
Plaats reactie