Sd. Kfz. 250/8 - nieuwe vraag aangaande radio

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen

Plaats reactie
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Sd. Kfz. 250/8 - nieuwe vraag aangaande radio

Bericht door Bas Hermsen » 3 mei, 2009 14:47

Ik heb de oude dragon kit op de kop weten te tikken en nu vroeg ik mij af of hier iemand schaaltekeningen, foto's en dergelijke van heeft of weet waar ik het kan vinden. Na een aantal uur internetten ben ik niet verder gekomen dan de bekende foto genomen van de rechterzijde. Ik weet dat het dragonmodel een 250/1 is met een kanon erop en dat het interrieur niet klopt. Ik vraag mij af wat volgens jullie een geschikte indeling zou kunnen zijn. Blijft de radio bijvoorbeeld behouden. Daarnaast moeten 20 granaten meevervoerd kunnen worden, volgens bronnen op het internet. Ik vraag mij dan af waar ze dit op baseren als er geen foto's van het interrieur beschikbaar zijn?

Ik weet dat van David Parker een artikel in mil-mod july 1999 heeft gestaan. Heeft iemand hiervan een copy?

Groeten en alvast bedankt,

Bas
Laatst gewijzigd door Bas Hermsen op 4 mei, 2009 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
EricReist
Contacteer:

e

Bericht door EricReist » 3 mei, 2009 17:07

Tja Bas... dat is een der blijvende mysteries... :lol:

Ik heb eveneens plannen in die richting, met een 250/1 neu en de stummel opbouw over van de 251/falke kit. Er zijn wel een paar andere foto's zoals:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar geen interieur!

En als je de verschillende modellen bekijkt heeft iedereen een andere versie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(ooit opgeslagen. makers op de derde na onbekend :oops: )

Maar als iemand anders andere foto's of tekeningen heeft, hoor ik het ook graag!! Evenals die scan :P

Eric
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 3 mei, 2009 18:15

Ik ben zelf ook bezig (zo nu en dan) met een 250/8 te her/af/ombouwen en ik moet zeggen dat ik al een tijdje loop te puzzelen over de opbergmogelijkheden van die granaten.
Een enkele kist, zoals het derde model suggereert, lijkt me haast ondoenlijk, omdat de lader dan geen ruimte heeft om zich te bewegen, laat staan snel te laden tijdens een aktie.
De laatst getoonde optie lijkt mij de meest logische.

Enige info over (the real deal) is er blijkbaar simpelweg niet.....
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
ruud gillis

Bericht door ruud gillis » 3 mei, 2009 19:05

hee bas,
ben op dit moment zelf bezig met de premium edition (nr. 6425), de nieuwe gerestylde kit. als je wil kan ik de bouwtekening van het interieur wel onder de scanner leggen en hier neerzetten, kan je zien wat het verschil is met de jouwe. of dit dan klopt met de realiteit... tja, misschien heeft de firma dragon zich hier wel wat vrijheden gepermiteerd.

las trouwens wel ergens in een review dat je bij het oude model het chassis (wat bij de jouwe uit drie delen, A 11, A 12 en A 30 bestaat) heel nauwkeurig moet uitlijnen, anders klopt je uiteindelijke model niet. verder schijnen ook de sprocket wielen A 13, A 14 niet te kloppen. als je het nr van de nieuwe bouwdoos googled kom je wel wat reviews tegen waarin beide met elkaar vergeleken worden.
bouw ze! ruud
als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 3 mei, 2009 19:59

Bedankt heren!

Hiermee ben ik aan de ene kant niet geholpen, en aan de andere kant weer wel. Nu maar het meest logische uitvoeren. Ik heb de onderste bak al in elkaar, zij het uit evergreen, want bij mij was de bodemplaat erg verbogen. Het 100% uitlijnen maak ik mij niet zo druk om, omdat de bovenzijde gescratched gaat worden. Het plastic is namelijk aan de dikke kant. Ook ga ik de fenders en opbergbozen uit evergreen maken. Leuk klusje :D

Ruud je hebt pb.

Groeten,

Bas
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 3 mei, 2009 21:28

Ik denk dat de munitiekist met de deksel bovenop het makkelijkst voor de lader is. Het aantal granaten is bekend uit originele documenten, dus daar kan je je maten op baseren. Het ready-rack zou ik achterwege laten. Een klapstoel voor de schutter. Bank verwijderen.

Maar uiteindelijk is het allemaal speculatie... :wink:
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 4 mei, 2009 15:18

Bedankt Marc. Ik laat de bank eruit en vervang deze voor een klapstoeltje.

Weet iemand hoe het draad van de radio is bestigd aan de mast. En dan wel de versie waarbij de standaard over de pantserplaat heenvalt. Zit er iets van een kabelgootje aan de binnenzijde van het voertuig???

groeten,

Bas
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Sd. Kfz. 250/8 - nieuwe vraag aangaande radio

Bericht door Martin Dogger » 4 mei, 2009 15:45

Bas Hermsen schreef:Ik weet dat van David Parker een artikel in mil-mod july 1999 heeft gestaan. Heeft iemand hiervan een copy?
volgens mij heb ik die nog wel liggen. Volgende bouwavond, is dat vroeg genoeg? Ik zal zo eens ff zoeken.

Groeten, MartinD
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 4 mei, 2009 16:22

Volgende bouwavond, is dat vroeg genoeg?
Dat is prima!
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 8 mei, 2009 15:11

BUMP!

Weet iemand hoe het draad van de radio is bestigd aan de mast. En dan wel de versie waarbij de standaard over de pantserplaat heenvalt. Zit er iets van een kabelgootje aan de binnenzijde van het voertuig???
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 8 mei, 2009 15:54

Hoi Eric,
als ik me niet vergis, wordt de kabel middels een ring en een vleugelmoer, vast geklemd aan de basis van de antennevoet.
Ik heb een foto van een Marder 3 in een artikel gevonden, waar dit min of meer zichtbaar is.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
EricReist
Contacteer:

Bericht door EricReist » 9 mei, 2009 10:18

Bas Hermsen schreef:Weet iemand hoe het draad van de radio is bestigd aan de mast. En dan wel de versie waarbij de standaard over de pantserplaat heenvalt. Zit er iets van een kabelgootje aan de binnenzijde van het voertuig???
Het zou per variant kunnen verschillen, maar deze plaatjes suggereren dat er een beschermende u balk met de kabel over de rand gaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eric
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 11 mei, 2009 0:05

bedankt! hier kan ik wat mee.
Plaats reactie