Marder-2 [update 17 feb]

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: rob linssen, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, Marc van Etten

Marder-2 [update 17 feb]

Berichtdoor Frank Haspels » 27 jan, 2008 5:29

Aloha medebouwers,

Ik heb tijdens de laatste Utrecht-bijeenkomst een start gemaakt aan de Marder-2 van Tamiya.

Afbeelding

Ik weet nog niet welke versie ik wil maken, dus eerst de boeken in voor de designation en het bijbehorende detailwerk.
Hieronder dan enkele indrukken van hoe 't project ervoor staat. Alles ligt nog in grote brokken klaar om details aan te brengen...

Beetje slechte foto, maar ik vervang (alvast) de onderste Tamiya-mg door de bovenste Dragon-mg
Afbeelding

links : munitieopslag, rechts : interieurplaat
Afbeelding

Je ziet 't toch niet, dus dan maar een half motorblok. Rechts daarvan dus de munitieopbergkasten. Bij het grote gedeelte rechts kan je kiezen tussen open of gesloten klep, waarvan hier dus gesloten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen nog de loopwielen en dan kunnen de vinyl trax eromheen. :? Even zoeken of ik hier beter dingen voor kan krijgen...
Afbeelding

Afbeelding

De binnenkanten moeten blikvangers gaan worden. Hier moet putty aan te pas komen.
Afbeelding

Het bestuurdersgedeelte ligt zo diep dat een interieur niet echt aandacht heeft gekregen van mijnheer Tamiya...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan zoals ie er momenteel dry-fitted bij staat, met het kanon van een separate Tamiya Pak-40...komt ie toch nog van pas :)
Afbeelding

Voorlopig bouwt ie heerlijk weg ! Ik ben érg te spreken over dit bakkie, nu wordt 't tijd voor research. :P
To be continued...

groet Frank
Laatst bijgewerkt door Frank Haspels op 17 feb, 2008 20:53, in totaal 2 keer bewerkt
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Eric Reits » 27 jan, 2008 8:55

Hoi Frank,

Je voorkeur kennende om oudere kits 'up te pimpen' kun je met deze Marder goed uit de voeten. Stuur even je email adres per PB voor wat referentie foto's. Ik heb ook de oorspronkelijke AFV interior website met ruim 30 interior shots en uitvoerige beschrijving...

Wat ik zo 1-2-3 herinner is dat die radio-opstelling weggelaten kan worden (is overigens bij Tamiya toch leeg?); deze stond -net als bij andere panzerjagers- alleen in het voertuig van een commandant. Reguliere Marders hadden de antenne links, en de radio eveneens aan de linkerwand.

Groet,

Eric
Eric Reits
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 27 jan, 2008 11:19

erik,

ik zou je info graag ontvangen, alle info over de sdkfz 131 is welkom.

in de waffen arsenal over de pak 40 staan ook een aantal bladzijden en foto's over deze marder 2!

Timo
Afbeelding
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor stijn westerbos » 27 jan, 2008 11:39

Leuk een oud kitje pimpen. Even over de tracks Bronco komt binnen kort met een setje uit. Ik denk dat dit setje wel betaalbaar is.
http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... bronco.htm
De vraag is natuurlijk of je tot dan wil wachten. Anders heb ik nog de tracks van de tamiya wespe deze zijn dan wel uit een stuk maar beter van detail dan de oude Panzer II tracks. Als je denkt dat je er wat aan hebt mag je ze zo van mij hebben. Stuur dan maar een BP'tje
groetjes stijn
stijn westerbos

Berichtdoor Frank Haspels » 10 feb, 2008 16:32

Een kleine update van de werkzaamheden aan de Marder-II.
Ik vind 't 'n geweldig dingetje :P

Ik heb me alleen nog even beziggehouden met de munitiekisen achterop en de grote beplating aan weerszijden. Excuus voor de mindere kwaliteit foto's...

De achterzijde van de grote munitiekast links voorzien van hangrepen...
Afbeelding

...met de verankering aan de binnenzijde...
Afbeelding

...met het eindresultaat.
Afbeelding

De bewerkingen aan de voorzijde van de kist. De hele voorzijde van die achterbak-constructie krijgt dezeflde bewerking...
Afbeelding

De linker buitenzijde voorzien van enkele weldinglines...
Afbeelding

...met afval-PE een houder gemaakt voor het reservewiel...
Afbeelding

...en met het wiel erin...
Afbeelding

En de rechter binnenzijde met de mg34...
Afbeelding

even dry-fitten...
Afbeelding

Op- en aanmerkingen zijn welkom...we klooien lekker verder :)

groet Frank
Laatst bijgewerkt door Frank Haspels op 10 feb, 2008 22:33, in totaal 3 keer bewerkt
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rene Duret » 10 feb, 2008 17:06

Mooi gedaan Frank,

zijn de figuurtjes uit die doos ook pimpwaardig?

René
Afbeelding
Rene Duret

Berichtdoor Frank Haspels » 10 feb, 2008 18:31

Rene Duret schreef:...zijn de figuurtjes uit die doos ook pimpwaardig?

op pimpniveau ben je daar tijden zoet mee :) ...ik ga voor een setje van Dragon of Tristar...which reminds me :) ...

groet Frank, die de lijmresten aan't opruimen is...
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rene Duret » 10 feb, 2008 18:47

Frank,

Wellicht kan deze Pimpernel je interesse opwekken ?
Afbeelding

Ik pimp hem gaarne voor je 8)

René
Afbeelding
Rene Duret

Berichtdoor Frank Haspels » 10 feb, 2008 18:50

my god !...moet even bijkomen :lol: laat maar eens zien wat je ervan maakt ;)
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rene Duret » 10 feb, 2008 19:07

als je wat suggesties hebt, maar dan bietje expliciet graag, over welk patroontje (herfst of zomerversie), of helemaal geen patronen.
Zeg het maar.
Zou het leuk vinden als je hem kunt gebruiken bij je project.

maar er zit zeker wel een 'swung'in het figuurtje :)

René
Afbeelding
Rene Duret

Berichtdoor Frank Haspels » 13 feb, 2008 7:54

goedemorgen medebouwers

een korte update van de werkzaamheden

Inmiddels zijn de loopwielen in elkaar gezet en voorzien van wat details...
Afbeelding

...verder 2 plastic 'haken' vervangen door PE...
Afbeelding

...en daarna 5 uur bezig geweest met solderen van...een stowage-rekje :?...tjeuzes...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand nog een duidelijke foto van het onderstel ? Ik denk toch de nodige zaken te missen bij mijn kitje als ik menig foto bekijk. Helaas zijn alle afbeeldingen onder een hoek. Op en aanmerkingen zijn welkom :P ...en nu moet ik echt even liggen...

groet Frank
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marcel du Long » 13 feb, 2008 9:06

Hoi Frank, ga je ook de haken vervangen aan de randen van de platen?
(Volgens mij zijn die voor de canvas cover)
Zou erg jammer zijn als je dat namelijk niet doet omdat je nu toch al behoorlijk aan het pielen bent. :)
Heeft iemand nog een duidelijke foto van het onderstel ? Ik denk toch de nodige zaken te missen bij mijn kitje als ik menig foto bekijk.

Tijd voor een boekje Frank.
Los van het feit dat de 6 bouten per wiel er "in het echt" meer in dan op moeten liggen mis je volgens mij aan het loopwerk weinig.
Menig Panzer expert zal wellicht nog wel wat op of aan te merken hebben hierover.
Ik neem aan dat je niet de rubberen tracks uit de doos gaat gebruiken of?

en daarna 5 uur bezig geweest met solderen van...een stowage-rekje ...tjeuzes...

Haha, volgende X gewoon evergreen rod of stretched sprue? :D

Massel,
Marcel.
Marcel du Long

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 13 feb, 2008 11:40

Ha die Frank,
Leuk dat er anno 2008 nog mensen het lef hebben om zich aan de Tamiya Marder te wagen. Even over de wielen. In het verleden hebben nogal wat mensen de naafkappen vervangen door Pz IV naafkappen (van bv. Italeri). De originele naafkappen waren echter toch anders omdat ze zeven bouten hebben en niet zes. Ik heb de naven dan ook zelf maar gewoon met rust gelaten. Wel raad ik je aan om de assen(naafkappen) van de return rollers in het midden in te boren. Dit is een erg simpel karweitje maar het wielgebeuren oogt er meteen minder massief door. Ben benieuwd naar het vervolg van je bouwverslag.

Groetjes,

Arjan
Arjan Wiskerke

Berichtdoor Eric Reits » 13 feb, 2008 12:24

He Frank,

ik zal de volgende keer de nieuwe Dragon Marder II meenemen, kun je wat onderdelen vergelijken evenals de bouwbeschrijving en bouwrapporten door anderen. Had ik gisteren al kunnen doen :oops:

Ik heb niet nog 5 uur door zitten klooien maar heb wel het platform recht gezet (ge weet wel...)

Eric
Eric Reits
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Frank Haspels » 13 feb, 2008 15:39

dank voor uw repliek !

@ Marcel
Streched sprue heb ik bewust niet genomen om solderen te oefenen en om de constructie wat steviger te maken. Fair enough; 5 uur had ik ook niet op gerekend ! De tie-downs (als je die bedoeld) ga ik misschien nog vervangen met dun koperdraad. De vinyl-tracks wil ik gaan vervangen door iets veel beters en heb een posting bij V&A voor magic tracks lopen, maar helaasch tot dusver nog geen respons gehad. *hint* ;)

@ Arjan
Schept toch altijd weer vertrouwen; al dat succes-gewens met mijn 1970-kitje :lol: Dank voor de wielentip; ga ik zeker mee aan de slag !

@ Eric
Ik kan nog voldoende vooruit met die berg marder-foto's van de Dragon kit, dus geen probleem ! Ik zoek me overigens te pletter naar jouw vlak-wagen...

groet Frank
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marcel du Long » 13 feb, 2008 17:45

De vinyl-tracks wil ik gaan vervangen door iets veel beters en heb een posting bij V&A voor magic tracks lopen, maar helaasch tot dusver nog geen respons gehad. *hint*

Laat ik nu net van mijn Magic tracks afwillen. :D
Ik suur je ff een PB.
Massel,
Marcel.
Marcel du Long

Berichtdoor Frank Haspels » 17 feb, 2008 20:50

Beste medebouwers,

een korte update van de Marder-2.

Het kanongedeelte is klaar, op 1 steun na, die tussen linkerschild en kanon. Het kanon is nog niet gefixeerd op de hull, omdat er een one-way-kliksysteem in zit. Ik kan nog wel wat ruimte gebruiken bij de werkzaamheden met het interieur, dus daar wacht ik even mee...Ik zie verder dat ik mag gaan zoeken naar een PE-haakje :?

Afbeelding

Dank aan Marcel du Long voor het leveren van de magic tracks. :P Een mooiere vervanger van de vinyltjes. De linkerkant is al klaar en de voorbereidingen voor rechts zijn reedsch begonnen. Ik vind de doorhanging persoonlijk niet teveelvan het goede. Wat vinden jullie ? Verder nog wat gaten geboord in de returnrollers. Ziet er inderdaad beter uit. Dank voor de tip!

Afbeelding

Op naar het interieur en de tie-downs :twisted:

Op- en aanmerkingen zijn welkom.

groet Frank
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rene Duret » 17 feb, 2008 21:08

Een one-way clicksysteem is laf, niet?
Vind die lasnaden ook een mooi detail, evenals de subtiele glooiing der tracks.

gehen Sie weiter bitte..

René
Afbeelding
Rene Duret

Berichtdoor Eric Reits » 17 feb, 2008 21:24

Hoi Frank,

schiet lekker op, en de doorhang der tracks lijkt mij prima. Daar ik weet dat jij graag je eigen boutjes draait bij deze 2 foto's om boven het kijkluikje der bestuurder (links) 2 boutjes te plaatsen, en om wat gereedschap op de linkerflank op te hangen (had eigenlijk elke Marder wel):

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem dinsdag wat overbodige Dragon Marder II onderdelen mee uit de PzKpfw II box!

Groet,

Eric
Eric Reits
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Frank Haspels » 18 feb, 2008 22:16

dank voor jullie repliek gents :)

@ Rene
one-way clicksystemen zijn zeker laf. Lasnaden waren dungetrokken sprue in de lijm gedoopt en bijgestanst met puntige tool.

@ Eric
ik had die bultjes rond de kijkluiken al gespot, maar nog niks mee gedaan. Dank voor de tip !...ik heb er maar meteen werk van gemaakt :)

groet Frank
Frank Haspels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Volgende

Keer terug naar Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's