Nasty suprise! Update 16-03-2017 Klaar

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, Marc van Etten

Jos van Hooff

Re: Bad suprise! Update 21-07-2016 Sd.Kfz.251/21

Berichtdoor Jos van Hooff » 22 jul, 2016 21:59

Hoi Marcel,

Ziet er erg mooi uit, al dat "nerve wrecking" gepiel geeft uiteindelijk wel een erg mooi resultaat.
Volgende bouwavond weer ff showen!

Gr.

Jos
"A lot of guys went and a lot of guys never came back. And those who came back weren't the same anymore"

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 23 jul, 2016 11:28

Hi Marcel,

Respect voor dit monnikenwerk! Dit is wel het meest realistische resultaat vind ik, al is het tijdrovend. Het huis vind ik nog altijd de topper in het geheel overigens :D

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 24 jul, 2016 8:11

Bedankt mannen. :D

Je hebt een punt Peter. Ik zal vandaag of morgen eens kijken of alle iets meer naar achteren geplaatst kan worden. Dit is inderdaad niet zoals het helemaal in het echt zou gaan maar geeft wel meer de snelheid aan. Het zal ergens een compromis zijn. Of ik daarvoor mijn kam ga gebruiken :?: :wink:

En Borris ik hoop inderdaad nog veel meer kleuren aan te brengen in het groen. Zo komt er nog meer leven in het geheel. Als dat gedaan is zijn de takken en stammen aan de beurt. Wat ik inderdaad zou vergeten, een dun laagje stof aan de onderzijde.

Zolang het model nog niet vast gezet is op een ondergrond komt dit model mijn hobby kamer niet uit Jos. Deze is nog veel te kwetsbaar. Zelfs de verplaatsing naar een verdieping lager gaat me nu nog te ver. Het risico is te groot. Echter als de takken klaar zijn komt het model op een tijdelijke ondergrond zodat deze mee kan naar de komende shows in het najaar. Dan kan het model ook wel even naar onze gezamelijke hobby ruimte.

Het huis is inderdaad goed gelukt Vincent, maar het is de bedoeling dat alles op ongeveer het zelfde niveau zal zijn. Ik moet ook toegeven dat voor mijn volgende grote project het bouwkundige het meest aantrekkelijk lijkt. Dit wordt een stuk van de noordoprit naar de Arnhemse verkeersbrug. De tekeningen voor dit project zijn in basis klaar en nu ben ik aan het plannen hoe het gemaakt gaat worden. Op deze manier moet je heel anders nadenken over hoe en wat als bij het bouwen van een voertuig.

Wederom bedankt en wordt vervolgd.

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Anne de Jong

Berichtdoor Anne de Jong » 28 sep, 2016 16:26

Hoi Marcel,

Wordt mooi man, echt waar! Ik zit deze nu een beetje te volgen en wil eigenlijk niet dat ie afkomt. Maar inderdaad soms heb je keuzes te maken en die voor de takken vind ik gewoon mooi. De rest van het diorama is ook zo kleurig en fris en dat heb je denk ik ook bedoeld om het "shockeffect" beter te laten zien. Bij die tanker kun je misschien een omvallende mok thee laten zien, of een opwapperende kaart, iets waardoor ie net even wat trager reageert lijkt het.

Vr.groet,

Anne
Zeg het met...........1/35 figuren :)

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 23 okt, 2016 12:14

Nu de 222 diorama klaar is gaat het werk aan het Sint Anthonis project verder.

Eerst wil ik dit langdurig project afronden voor met iets nieuws te starten. Door dat het lastige deelproject, de Sd.Kfz.251/21 eindelijk klaar is wordt het nu allemaal iets simpeler. De focus licht nu op de Sherman tanks en hun bemanning. De achterste M4A4 staat nu op de werkbank.

Omdat ik bedacht had een dramatische setting te maken op het achterdek van de tank kon het niet anders zijn dat er geen bemanning in de luiken kwam aan de voorzijde. Met overal detail tot in het uiterste op deze diorama kon het dus niet zo zijn dat je bij deze tank in een lege ruimte keek. Daarom had ik besloten om toch iets van een interieur er in te bouwen. Dit was niet zo simpel omdat de tank eigenlijk al klaar was.

Net zoals bij veel van de details in deze diorama zie je er maar een fractie van maar dat is voor mij voldoende. :?

De foto’s zijn wederom niet van topkwaliteit maar het geeft toch een kleine inkijk in het werk wat er de laatste weken gedaan is.

Afbeelding
Hier zie je nog geen 10% als de koepel er op zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de definitieve versie van de Sd.Kfz.251/21 maak ik weer gebruik van mooie foto’s die door andere gemaakt zijn tijdens de SMC

Eric Reist
Afbeelding

Afbeelding

Dirk Mennigke
Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende keer

Groet

Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Bert Takken
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Bad suprise! Update 23-10-2015 Sherman M4A4

Berichtdoor Bert Takken » 4 dec, 2016 15:45

Ha Marcel
Ik reageer eigenlijk nooit meer hier (schande) maar als je het voertuig in snelheid wilgeven zou ik ook de trackwielen afdekken met een soort schijfje, zoiets wat ze ook voor vliegtuigpropellors gebruiken
hiermee geef je ook een beetje het effect van snel draaiende wielen

Voor de rest alleen maar lof, figuren zien er echt heel dynamisch uit, wat zeker een actiebeeld zal geven op je dio
Het is niet zozeer het bouwen wat mij bezighoudt, als wel het zoeken naar weggesprongen onderdelen.

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 7 dec, 2016 9:45

Hoi Bert

Dat is inderdaad lang geleden. Ik moest laatst nog wel even aan je denken toen die mooie YP408 van jou voorbij kwam op het net.

Snelheid in de Sd.Kfz.251/21 is inderdaad een punt. Met jou schijf idee ben ik een paar jaar geleden bezig geweest toen ik een vliegende Fokker D.XXI aan het bouwen was. Bij dat project heb ik uiteindelijk een motortje verkozen boven de doorzichtige schijf of de geëtste propeller.

De basis ideeën voor beweging in het half-rups voertuig waren een wapperend doekje uit de kast aan de zijkant van het voertuig en de takkenbossen die naar achteren werden geduwd door de wind. Een petje die van de schutter afwaaide was ook nog een idee. Al deze ideeën zijn geëindigd in de prullenbak. :?

Het doekje uit de kast werd het niet omdat het al dubieus is dat die kast open is en dat deze bijna niet zichtbaar zal zijn door de takkenbossen.
De beweging in de takkenbossen maken bleek erg tegen te vallen. Ik kan inderdaad de uiteinde van de zelf gemaakte takken verbuigen maar dat werkt niet bij de kant en klaar takken. Alle takken schuin naar achteren plaatsen op het voertuig zoals Peter voorstelde gaf niet het uiterlijk wat ik wilde en was uiteindelijk te veel van het goede.
Ook heb ik op een zonnige dag met het dak open in mijn auto gereden met een gelijke snelheid die de Sd.Kfz.251/21 had gereden. Ik was enigszins verbaast dat de takken die ik omhoog hield zo goed als niet verbogen door de wind druk van de snelheid.
Dan dat laatste idee van het weg waaiende petje zoals Roger ooit al had uitgevoerd. Er is in het gebied waar deze zou wegvliegen niets waar ik deze aan kan bevestigen en dus ging dat ook niet door.

Hoe verder dan. Ten eerste geven volgens mij alle figuren rondom de tanks genoeg stress aan waardoor het erg aannemelijk is dat de Duitser op snelheid is. Ook speel ik nog met de gedachte om de weg waaiende krant optie van Robert te gebruiken.

Op dit moment ben ik de laatste Britse tanker aan het bouwen en worden zijn maatjes geschilderd. Hierna volgen de burgers en dan kan alles worden afgerond.

Bert, hopelijk tot een volgende keer

Wil graag bouwen.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 8 dec, 2016 13:14

hoi marcel,

ik heb de laatste pagina's nagezocht, maar ik kan t niet vinden, waarvan heb je nu de takken e.d. gemaakt? ziet er namelijk verrekte goed uit, en mag eigenlijk op zowat geen enkele sdkfz 251 ontbreken...

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 12 dec, 2016 13:10

Je hebt gelijk Timo,

Camouflage met takken mag eigenlijk niet ontbreken als je het westfront bouwt van juni tot in het najaar. Toch zag je wonderlijk genoeg voertuigen rondrijden zonder. Waarom wel of niet weet ik niet maar de foto's van de halfrupsen van Panzer-Brigade 107 tonen zeer duidelijk aan dat je hier niet zonder kunt.

De takjes zijn gemaakt van 0,1mm koper spoeldraad wat je kunt kopen bij een elektronica speciaal zaak. Dit is in elkaar gedraaid tot meerdere takjes met ongeveer 6 tot 10 uiteinden. Dit werd daarna weer samengevoegd en zo ontstond de takken structuur. Als dit klaar was werd het geplamuurd met verdunde Tamiya Putty. Op die uiteinden werden de blaadjes stuk voor stuk geplakt met seconde lijm. Dit moest zo omdat de blaadjes allemaal gericht moesten worden.
Hierna volgde uiteraard het verf proces.
Al met al veel werk voor zo'n takje. Eigenlijk te veel werk maar het resultaat is er wel na. Uiteindelijk ben ik gestopt en heb ik ook gebruik gemaakt van standaard takjes. Misschien niet de allermooiste oplossing maar ook ik heb mijn grenzen. :oops:

Toch zal ik een volgende keer weer van die handgemaakte takken toevoegen omdat het in mijn ogen toch behoorlijke wat meer heeft.
Op pagina 11 van dit topic zie je de takjes zonder verf.

Groet

Wil graag bouwen.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 18 dec, 2016 15:51

Hoi marcel.

spoeldraad heb ik wel in voorraad, maar lijkt me nog wel even een takkenklus (letterlijk), hoe zit het met de kant en klare takjes? ik vind zelf de oplossing met zeeschuim wel prima, maar ik lees ook regelmatig over de sierasperge, maar die kan ik hier eigenlijk niet vinden, dus allicht aan de andere kant van 't marsdiep eens speuren, zal op een halfrack toch wel verrekte goed staan, allicht denk ik ook wel op een sherman die in de ardennen rond hobbelt oid, dus ik hou het even goed in de gaten

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 17 feb, 2017 11:03

Bij deze weer een kleine update.

Alle Britse tankers zijn zo goed als afgerond. Alleen de jerrycans moeten nog een kleur krijgen en wat vervuiling her en der. Bij de volgende update zullen ze geplaatst zijn en als het goed is worden de vreemde houdingen dan duidelijk.
Het basis principe is dat de mannen op de achterste tank al volledige paniek zijn terwijl de bemanning van de voorste nog maar deels in de gaten heeft wat er gebuurt. De chauffeur en voorste boordschutter zien het gevaar op zich afkomen terwijl het bemanningslid in het torenluik is begonnen met verschrikt omkijken. De twee overige bemanningsleden die al uit de toren waren geklommen en met de lokale bevolking bezig zijn staan achter de toren van de tank. Daarom heeft er een als iets in de gaten en is de andere nog gefocust op de interactie met de burgers.

Je moet niet vergeten dat dit alles gebuurt in een split second. De Duitse halftrack komt door een flauwe bocht uit het niets tevoorschijn uit een richting die de bemanning niet verwacht. Doordat er in de gehele omgeving nog her en der kleine gevechten plaats vonden was het schieten van de Duitser dus niet iets wat op viel.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de groep burgers die is komen kijken naar de Tommy's die voor de tweede keer in het dorp waren aangekomen.

Tot een volgende keer

De tanker in het luik van de voorste Sherman.
Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft nog niets in de gaten.
Afbeelding

Hij wel
Afbeelding

De chauffeur van de voorste tank ziet het gevaar op zich af komen.
Afbeelding
Afbeelding

Z'n maatje de boordschutter ook.
Afbeelding

Deze soldaat in het commando luik in de achterste Sherman
Afbeelding

Deze man valt met jerrycan achterover door de schrikreactie. Jerrycan komt nog.
Afbeelding

Afbeelding

De tweede man bij het tanken stond met zijn rug naar het gevaar en draait zich om.
Afbeelding

Dit idee kwam nadat alle figuren al gebouwd waren. Waar deze komt is dus ook nog niet zeker.
Afbeelding

Afbeelding

Of dit figuur op de diorama komt is nog niet zeker. Het pistoolkoord wordt naar beneden gebogen als de jerrycan klaar is.
Afbeelding

Afbeelding

Leuk idee van Robert tijdens een bouwavond in Alkmaar, De Polka! :mrgreen:
Afbeelding
Wil graag bouwen.

ErikGideonse

Re: Bad suprise! Update 17-02-2017 Britse tankcrew

Berichtdoor ErikGideonse » 17 feb, 2017 18:49

Hoi Marcel,

Cool! Deze mennekes zien er zeer goed uit :!: :!:
Misschien nog een mat laagje erover, sommige 'schijnen' (glimmen) een beetje zo in't licht... Kan ook de foto zijn natuurlijk...of de verf is nog nat :mrgreen: Of het zijn toch de subtiele Highlights... :wink:

Mooie interactie onderling; Zelfs bij de Polka!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ben benieuwd naar het eindresultaat, hopelijk wordt het dit jaar nog :?: :!: :oops:

Gr Erik

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 17 feb, 2017 21:03

Mooie vorderingen Marcel!
Met Vallejo geschilderd?

Groet,

Rob.

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 19 feb, 2017 19:33

Hoi Marcel,

Eindelijk daar zijn ze dan! :wink:

Figuren zien er goed uit!..Ze zien er nu wat raar uit vanwege de houding,als ze straks op hun plaats staan komt dat natuurlijk helemaal goed!

Zodra ze in en om de tanks staan zien wij daarvan graag het resultaat! :wink:

Groet,

Roger

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 13 mar, 2017 19:55

Hoi Marcel, de figuurtjes zien er goed uit.
Bovendien dragen de poses van verrassing zeker bij aan het effect van een rijdende 251 !

veel bouw- en schilder plezier :D

groet :)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : van alles en nog wat

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 16 mar, 2017 13:35

Bedankt heren,

Er zat inderdaad nog een licht glans op de figuren die ik met de lakken die ik hier in huis had niet matter kreeg. Het was dankzij de ultra matte lak van AK dat dit probleem uiteindelijk werd opgelost. En het word zeker dit jaar nog Erik, de dio is namelijk nu klaar. :wink:

Vallejo is de meest gebruikte verf voor de figuren Rob, maar er zijn ook redelijk wat kleuren van Lifecolour gebruikt. Dankzij meester Peter M. heb ik de laatste tijd heel wat bijgeleerd maar toch vind ik dat het nog beter kan. Niet dat ik ooit bustes ga schilderen maar ik heb nog steeds de drang om dingen beter te kunnen als nu. :mrgreen:

En ja Roger je hebt gelijk, het zijn vreemde houdingen maar hieronder zie je het geheel.

Of de snelheid er goed in zit weet ik niet Peter maar meer als dit kon ik er niet van maken.

Uiteraard zijn de foto’s niet je van het maar dan is er komend weekend of op een andere beurs nog wat te bekijken aan dit werkje.
En op naar een nieuw project. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MARCEL ZWARTS op 17 mar, 2017 12:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Wil graag bouwen.

peter van dijk

Re: Nasty suprise! Update 16-03-2017 Klaar

Berichtdoor peter van dijk » 16 mar, 2017 14:18

Klaar ! mooi man :D hoe voelt dat na 7 jaar ? ;)

het ziet er in ieder geval goed uit Marcel !! de poses van de tank crews zeggen het helemaal.
Ga dat zondag eens fijn bekijken ...

groeten :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : van alles en nog wat

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 16 mar, 2017 19:04

En dan is hij in een keer klaar! Net wat Peter vraagt,hoe voelt dat na 7 jaar een dio voltooid! En is het uiteindelijk geworden wat je gepland had?

Eindresultaat ziet er goed uit! De burgers zijn ook mooi geworden,ga hem as zondag eens goed bekijken!

Heb je misschien nog een foto van het gehele diorama?

Groet en tot zondag! :wink:

Roger

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 16 mar, 2017 21:28

Nu heb je nog precies 2 dagen om ook je Ardennen dio af te krijgen. :mrgreen:

Maar zonder gekheid, heel gaaf gedaan en ik wil deze zondag zeker komen bekijken. Wat me wel opvalt is dat de omgeving heel schoon en droog is, terwijl mij vooral modder en ellende bijstaan als ik aan eind '44 denk?

Genoeg voer voor discussie zondag. :wink:

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 16 mar, 2017 22:09

Afbeelding

Bij deze Roger. En dan zeven jaar, das eigenlijk tien of eigenlijk elf. Dit topic is tien jaar geleden gestart maar de Sherman's waren al een jaar eerder gebouwd. Echt helemaal klopt die tijd ook niet omdat er ook een paar lange stille periodes zijn geweest.

En dan die modder, dat was pas in oktober. September was een redelijke droge maand. Kijk maar naar de verhalen van de slag om Arnhem.

Hoe dan ook tot komend weekend.

Groet

Marcel
Wil graag bouwen.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”