Dragon JS-2 (nr 6012) 1:35 WIP

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Antonie Adriaans

Dragon JS-2 (nr 6012) 1:35 WIP

Berichtdoor Antonie Adriaans » 9 mei, 2017 18:28

Dames, heren,

Onlangs kocht ik via “Vraag en Aanbod” van deze site een tank die al lang op mijn lijstje stond: het Sovjet-monster dat Iosif Stalin 2 heet.

Vond het altijd al een indrukwekkend geval. Als de T-34 voor de Duitsers in 1941 een onaangename verrassing was, in ’42 een hinderlijk obstakel, en vanaf ’43 een plaag, dan zou ik de JS-2 de nekslag willen noemen. De tank met het zwaarste tankkanon uit de oorlog (122 mm.), met een goede mobiliteit en een bepantsering waar de middelzware en zware Duitse tanks niet omheen konden (120 mm. voorkant romp, 160 mm. voorkant toren.)

Eenmaal Googelend op deze Dragon kit las ik dat hij niet bepaald recent is. Dus... is er vanzelfsprekend wel weer één en ander op aan te merken. Zo blijken de loopwielen niet helemaal correct; de diameter is schijnbaar 1 mm. te klein. En dat ís ook zichtbaar, maar ik heb het maar zo gelaten. De meningen zijn verdeeld over de vraag of de romp wel of niet te laag is. De hele boel ophogen is niet super-simpel, maar ik ga toch een poging wagen.
Ten slotte viel het me tegen dat de luchtinlaten achter op het motordek uit één stuk waren. Geen PE roosters dus. Serieus? Ik had beter verwacht van Dragon.
O ja, en dan dit nog: de onderkant van de fenders was open! WTF?! Dat is Tamiya-stijl, anno 1970! Wie maakt er nog zulke kits?! Dus als je ook maar ergens een toren- of ander luik open zet, kijken je dwars door de tank heen. Niet te geloven, dit.

Even kijken of ik foto’s kan plaatsen via dit nieuwe photo album...

Afbeelding

Dit zou de kit moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Antonie Adriaans op 9 mei, 2017 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Antonie Adriaans

Re: Dragon JS-2 (nr 6012) 1:35 WIP

Berichtdoor Antonie Adriaans » 9 mei, 2017 19:08

Oké, de foto's zijn te zien. Althans, ik kan ze zien.

Was meteen vol verve begonnen aan de kit.
Alles start natuurlijk met de wielen en de romp. Daar is niets bijzonders over te melden.

Afbeelding
Start romp. O ja; ik vond het altijd een raadsel hoe de Russen deze tanks zo licht hadden weten te houden (46 ton, ongeveer zo zwaar als de Panther). Zie hier het antwoord. Mét de brede rupsbanden is dit een stoere tank, maar zonder... Tot mijn verbazing is deze romp net zo breed als die van de Panzer 38(t)! Met die gigantische toren op deze romp is het een duidelijk gevalletje waterhoofd. Heel raar.
Verder lijkt er nergens een luik te zitten voor de bestuurder, en de luiken in de toren zijn bijzonder smal. Dus bij een voltreffer geef ik de bemanning aanzienlijk minder kans dan bij de doorsnee tanks uit die tijd. Maar ik heb er de literatuur niet op na geslagen.

Afbeelding
Hier ziet u wat ik bedoel met die proporties. Wat een maf geval.
Duidelijk is dat ook de Stalin niet onkwetsbaar was.

Afbeelding
Hier is te zien dat de luchtinlaten massief zijn. Echt niet meer van deze tijd. Dus daar heb ik de boel maar aangepast: het plastic van onderaf weg geschuurd en voorzichtig een begin gemaakt met het wegsnijden van de 'roosters'. Ik heb er geen PE voor, maar had ergens ooit wel heel erg fijnmazig metalen gaas gescoord. Dat ga ik ervoor in de plaats lijmen.

Afbeelding
Zelfs dit grote rooster (luchtinlaat voor koeling?) was massief. Dus dat heb ik van onderaf dunner en dunner geschuurd, tot de sleuven open werden.
Linkerkant voor, rechts na.

Afbeelding
Ik maak even een sprong. De toren is hier al vergevorderd. Eigenlijk zo goed als klaar. Ik heb de binnenkant al zwart gespoten, aangezien deze tank mijn eerste poging wordt om een uitgebrand voertuig te maken. Toren kwam gemakkelijk in orde. Pistol ports uitgeboord.
De achter-plaat kon ik ook eenvoudig in elkaar flansen. Alleen moest er nog wat gescribed worden. En nog een metalen ring toegevoegd.
De zwarte plaatjes rechts bovenin ga ik later onder de luchtinlaten aanbrengen, om doorkijk te voorkomen.

Afbeelding
Hier een foto van die luchtinlaten. E.e.a. is al zwart gespoten, maar moet nog worden bijgewerkt in de kleur van het voertuig.
Zie ook -zucht- de open fenders. Waarom, Dragon?!

Afbeelding
Een wat donker shot van de romp. Het spatbord rechtsvoor heb ik verwijderd. Van de spade heb ik de steel verwijderd, ivm de latere uitgebrande look. De prut voorop de tank, dat is waar ik heb geprobeerd letters toe te voegen van gieterij. Ben benieuwd hoeveel ik daarvan ga terugzien.
Ook op het motordek nog wat ringen toegevoegd, naar een voorbeeld op het Net.

Afbeelding
En hier het chassis zoals het er nu uitziet. De witte strip is het begin van mijn poging om de romp íets op te hogen.
De voorste loopwielen zijn verdraaid en het spanwiel is van de tank af geschoten.

En dat is waar ik nu ben.

Commentaar welkom.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 9 mei, 2017 22:39

Hoi Adriaan, fraai beest heb je daar :P

Die verhouding toren:romp oogt inderdaad beetje vreemd.
Heb zelf eens de Tamiya kit gebouwd en dit was me niet eens opgevallen...maar zoals je al zei,
de rupsen maken het stoer :D

Jouw verontwaardiging over de tekortkomingen van Dragon snap ik wel, zeker wanneer je gewend
bent aan de huidige kwaliteit van productie. En deze is al 20 jaar oud 8) (die van Tamiya is 'pas' 10 jaar).

Het beste er maar van maken niewaar ? (je reinste boeremodelbouw zeg ik... een bietje van Drag'n ennun bietje van oezelf :P )
En je bent al lekker op weg dus gaat vast goed komen.

Idee :
De gietijzeren delen van die Sovjet tanks werden grof afgewerkt en hadden
vaak erg ruwe oppervlakken.
Je kan die ruwheid mooi ophalen door de 'gietijzeren' delen te beschilderen met "Mr.Surfacer" (500 of 1000) of
verdunde grijze putty van Tamiya.
Opbrengen en dan met stug kwastje tamponeren, eventueel her-bevochtigen met oplosmiddel.
(het ruwe is misschien ook 'gunstig' vanwege de brandschade die je gaat toepassen)
Voorbeeld :
Dsc06352s.jpg
Dsc06352s.jpg (95.33 KiB) 1421 keer bekeken

De grove afwerking kun je ophalen door de lasnaden en snijvlakken van snijbranders te verruwen.
Voorbeeld :
Dsc06349s.jpg
Dsc06349s.jpg (93.43 KiB) 1421 keer bekeken

Хорошо провести время :D
groetski
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 10 mei, 2017 10:42

Hé Peter,

goede tips, wel. Ik ga er wat mee doen.
Mooie foto's. Is dat jouw JS-2?

Groeten

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 10 mei, 2017 10:50

fijn om te horen en ja, dat is mijn JS-2.

groet ;)

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 10 mei, 2017 12:48

Hi Antonie,

Succes met dit model! Er moet inderdaad nog eea gebeuren. Net als Peter heb ik paar jaar terug de Tamiya kit gebouwd. Die kent weinig manco's al valt er altijd wel wat te superdetailen. Heb er nog een Aber PE setje op losgelaten voor de finesses. Overigens kende Tamiya ook nog in de jaren 90 kits met ongewenste openingen: de Stug 3 en Möbelwagen bijvoorbeeld. Inderdaad onbegrijpelijk waarom sommige kits zo gemaakt zijn, al zijn die euvels eenvoudig te verhelpen.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 11 mei, 2017 18:05

Dames, heren,

gisteren en vandaag nog wat kleine stappen gezet. Allereerst bijna 200 individuele track links in orde gemaakt. Mag in het woordenboek onder het kopje 'saai'.
Verder niet zo heel veel wat direct zichtbaar is. De 'kasten' onder de luchtinlaten zijn gespoten en afgedicht.

Afbeelding
Niet zo scherp genomen, helaas. Ik ontdekte dat er op het rooster met de grote sleuven nog vier ogen moesten worden toegevoegd. Dat ligt erg voor de hand, maar staat niet op Dragons bouwtekening. Daarom was ik het vergeten.

Afbeelding
Ik bedoel de 4 metalen ogen boven in de foto, aan weerszijden vh rooster.

Afbeelding
Ben verder gegaan met de voorbereiding voor het ophogen van de romp. Een fractie, maar.
Is desondanks een irritant klusje om alles passend te maken.

Afbeelding
En ik heb een start gemaakt met het opruwen van de gegoten metalen onderdelen. Ik weet dat het er momenteel niet charmant uitziet, maar ik heb geen Mr Surfacer of zo, dus probeer ik de techniek met vloeibare lijm. En ik kon de aandrang niet weerstaan om te kijken welke kleur ik erop wil gooien, vandaar deze rare vlek. Wil eens proberen de kleur te benaderen van Peters Js-2, hierboven te zien. Maar dan moet ik creatief gaan mengen, want die kleur heb ik niet.
Wil links en rechts nog wat lasnaden maken, zoals -voor mensen met goede ogen- te zien rondom de ventilator op het torendak.
De sleuven in de commandantskoepel zijn te smal en moeten ook nog bijgewerkt worden.

Maar vooral wil ik van deze kit eens een keer geen meerjaren-project maken. Het streven is om 'm snel af te maken, en zeker niet terug te grijpen naar een van z'n maatjes die hier op de plank staan. Dus quick en dirty, maar hopelijk succesvol.

Commentaar welkom.
Laatst gewijzigd door Antonie Adriaans op 11 mei, 2017 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 11 mei, 2017 19:12

plaatjes zijn onzichtbaar Adriaan...

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 11 mei, 2017 19:26

...raar. Daarstraks kon ik ze zien.
Nieuwe poging.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 11 mei, 2017 20:06

De plaatjes zijn er :D

Goed bezig Adriaan !, de toren ziet er ook al goed uit. Was de lijm methode vergeten,
maar werkt inderdaad prima !
Ik zal dadelijk even spieken op zolder of ik de gebruikte kleuren heb genoteerd...

Jij zei :
Het streven is om 'm snel af te maken (...) Dus quick en dirty, maar hopelijk succesvol.
net zo'n beetje zoals de Russen het destijds deden dus..... en inderdaad succesvol :mrgreen:

Have Fun :D

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 17 mei, 2017 13:34

Dames, heren,

ik realiseer me dat ik liever modelbouw dan dat ik fotografeer. Misschien moet ik meer tussenstappen schieten.
Heb ik niet gedaan, dus dit is waar mijn JS-2 nu staat:
Afbeelding
De boel is gegrond en gehighlight. Daarna verf gemengd om een mooi donkergroen te maken.
En dat lukte, door veel Vallejo 'Royal Blue' toe te voegen. Maar vervolgens wilde ik wat highlighten en deed ik uiteindelijk een 'mist' om de boel wat te blenden. En daarvoor heb ik -tegen beter weten in- te veel wit aan de mix toegevoegd. Waardoor ik uitkwam bij een kleur die lichter is dan ik eigenlijk wilde. Hmmm. Ik kan nog steeds niet op tijd stoppen met airbrushen.

Afbeelding
Maar goed, er komt nog van alles aan washes overheen, dus de kleur verandert nog.
Misschien ga ik nog terug naar het donkergroen om de onderste vlakken extra aan te zetten. Hoewel dat er niet veel zijn.
Ik bedoel de onderkant vd toren, voornamelijk.
Ben ook blij dat de roosters van de luchtinlaten er zo goed uit kwamen te zien. Dat kostte me behoorlijk wat tijd, maar het resultaat mag er zijn.
Als je het plastic van onderaf uitdunt blijven de spijlen boven het gaas een fractie te dik -verder schuren is gegarandeerd ellende- maar ik kan ermee leven. En ik blijf het een uitdaging vinden om zonder PE te knutselen.

Afbeelding
Ik denk dat het uitgebrande deel groter wordt dan het hier is. Ga eerst nog eens Googelen welke technieken ik er het beste voor kan gebruiken.
Ben overigens blij dat ik de romp inderdaad nog circa 2 mm heb opgehoogd. De ruimte tussen de fenders en de tracks was idioot klein.

Afbeelding
De track aan deze kant ontbreekt; dat wordt ook een kapotte rups.
Volgende stap wordt: meer brandschade toevoegen. Eerste rupsband verder afmaken, tweede rupsband maken, nummers toevoegen.
Gezien het ruwe oppervlak van de toren en het feit dat ik maar een enkel voertuignummer wil aanbrengen, ga ik waarschijnlijk de decals niet gebruiken.

En dat is één beschadigde JS-2. Tot nu toe.

Groeten

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 18 mei, 2017 8:29

Hi Antonie,

Ik vind de kleur al mooi. Volgens mij keken die Russen niet zo nauw welke kleur groen er op hun voertuigen werd geverfd. Je ziet ze in alle gradaties zolang het maar rustiek groen is :mrgreen: ! De setting vind ik ook mooi met die massieve rupsen die eraf gelopen zijn.

Mvg,

Vincent

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 18 mei, 2017 15:59

Hoi Antonie,

Dit wordt een heel interesant projekt; Een wrak! en dan nog met brandschade, kan je je lekker uitleven met alle roestkleuren van licht tot donkerbruin en alles wat er tussen zit :mrgreen: (of is'tie net uitgebrand... )
Heb nog wel een paar artikeltjes liggen (voor een later (nooit... :oops: ) projekt...), mocht je er baat bij hebben hoor ik het wel.
Ben benieuwd hoe het er allemaal uitgaat zien!

Succes!

Gr Erik

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 18 mei, 2017 20:56

Dames, heren,

een update.
Afbeelding
Een begin gemaakt met de brandschade. Diverse tinten rampspoed.
Vond dat ik wel een toepasselijk voertuignummer moest kiezen.
En zie ik daar nog een gietnaadje zitten, op die handrail? Ik schaam mij diep en ga even in de hoek staan.

Afbeelding
En van de andere kant.

Afbeelding
Ik wil nog e.e.a. aan prut op het achterdek toevoegen, maar weet nog niet wat. Afgezien van de diverse vlokken verbande troep.

Afbeelding
En de ongeschonden zijde. Voorlopig nog aanzienlijk minder interessant.
Het handgeschilderde nummer is nog wat 'rafelig', maar dat verdwijnt bij de washes.

@Erik, ik heb zeker interesse in artikelen waar ik iets van kan leren.

En nu maar afwachten hoeveel mensen me blijven aanschrijven als 'Adriaan'.
Heren, ik ben niet de acrobaat. (Ook niet de clown. Althans...)

Groeten

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 20 mei, 2017 8:47

Hi Antonie,

Ziet er al goed uit. Alleen die 3 achterop ziet er nog maagdelijk wit en ongeschonden uit. Verder zou ik die cijfers zo laten, niet alleen de constructie maar ook het verfwerk was bij de Russen niet altijd even verfijnd :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 21 mei, 2017 6:21

Heel mooi stukje werk.
Alleen vraag ik me af hoe het komt dat de rechterzijde verbrand is.
Tanks branden van binnenuit naar buiten dus zullen er rond alle openingen brandsporen te zien zijn.
Maar dit zijn alleen maar mijn gedachte erbij.
Als je hem zo zou laten vind ik het een mooi stukje werk.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Willem

Antonie Adriaans

Berichtdoor Antonie Adriaans » 21 mei, 2017 12:33

Hai Willem,

Je zegt: Alleen vraag ik me af hoe het komt dat de rechterzijde verbrand is.
Dat is een zeer goede vraag. Ik ben me ervan bewust dat ik er eerlijk gezegd ook geen 'verhaal' bij heb.
Het is wel de bedoeling dat deze tank van binnenuit is uitgebrand, dus ik moet inderdaad rond alle openingen nog brandsporen aanbrengen.
Ik hou het er maar op dat de diesel uit een van de reservetanks is gelekt. Hoewel ik niet weet of diesel ook zou ontvlammen.

Maareh: goed geconstateerd
en bedankt voor de aanmerking.

Groeten

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 21 mei, 2017 16:48

Hoi Antonie,
Dat is het leuke van modelbouw, je hoeft er geen verhaal bij te vertellen, dat doet het model.
Maar soms zie je wel eens kleinigheden over het hoofd.
Diesel brand wel als het onder hoge temperaturen komt te staan zoals bij een explosie of impact.
Inderdaad zou het van de externe brandstoftanks kunnen komen.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het eind resultaat

groet
Willem

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”