arjen van broekhoven schreef:als ik het goed begrepen heb is de kans zeer groot dat het 3e flak-korps dus de Sdkfz 7/2 had in normandie.
Zo stellig zou ik het niet durven zeggen. Het lijkt me redelijk dat ze zulke voertuigen hebben gehad, maar hard bewijs heb ik daarvoor niet. Zoals ik al zei, is het erg lastig om harde gegevens over de 7/2 en de Luftwaffe te vinden.
Als ik
www.lexikon-der-wehrmacht.de goed begrijp hadden in ieder geval sommige(?) Abteilungen lichte batterijen 'self-propelled' geschut. Maar wat voor voertuigen dat precies waren kan ik op dit moment niet zeggen. Dat kunnen onder andere halfrupsvoertuigen zijn geweest, maar ook Flak-trucks. Op sommige forums wordt gesproken van een sf. 20mm batterij en een sf. 37mm batterij per Abt. maar die posts blinken niet uit in het vermelden van bronnen.
Voor een deel komt het gebrek aan duidelijke informatie over voertuigen doordat de regimenten waren opgebouwd uit een verzameling van al bestaande Abt. Dit blijkt ook uit het feit dat deze losse eenheden blijbaar pas op 18 juni een nummer binnen de regimenten kregen (I.Bat., II. Bat, etc.) Om de precieze bewapening van dit Korps te achterhalen, zou je waarschijnlijk ieder regiment en daarbinnen iedere Abt. (inclusief voorgeschiedenis) moeten onderzoeken. Dat gaat me op dit moment een beetje te ver.
Weet jij toevallig of het 3e flak-korps bepaalde herkenningstekens hadden op de voertuigen...
Een Korps-teken zou me zeer verbazen want dat is überhaupt ongebruikelijk, maar voor de individuele regimenten ligt dat anders. Alleen van Flak-Sturm-Regiment 3 heb er ik een kunnen vinden:
Derde rij, eerste symbool.
...en waren deze ingedeeld bij de Heer, Luftwaffe of de SS.
Gewoon onderdeel van de Luftwaffe. In hoeverre het Korps direct bescherming heeft verleend aan grond troepen kan ik niet beoordelen. Vermoed dat algemene luchtafweer de hoofdtaak was en directe bescherming van andere eenheden niet, maar omdat ze blijkbaar behoorlijk mobiel waren zouden ze dat met hun lichte sf. batterijen wel hebben gekund.
Ik hou het hier voorlopig bij. Als je meer informatie zoekt kan je het beste vragen stellen op de bekende forums (nee, geen modelbouwforums). Met het III Flak Korps zit je denk ik wel in de goede richting.
Succes. Mocht ik nog info tegen komen dan laat ik het nog wel weten.
"
We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan,
La Fière June 7th 1944

On the workbench:
Dump diorama met PanzerIII Ausf.G, PzI Ausbildung mit Holz-Gas Anlage, Hotchkiss H39, Renault R35, FT-17, StuG III Ausf.G, MarderIII Ausf.H, MarderI Lorraine, 2x Renault UE, 3x Kettenkrad.