Sd kfz 7/2 in normandie ?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: rob linssen, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters

Sd kfz 7/2 in normandie ?

Berichtdoor arjen van broekhoven » 11 maart, 2010 12:01

hallo allemaal,
weet iemand toevallig ( of heeft er foto,s van ) dat er 8 ton semi track flak 37 Sdkfz 7/2 tijdens D-day daar heeft rondgereden.
ik heb deze kit nog liggen en heb al een leuk idee voor een dio voor de volgende FOC ,en zoals ik het nu zie zal het D-day onderwerp winnen.
op het internet heb ik niet veel kunnen vinden over dit onderwerp.
dus als iemand meer weet hoor ik het graag.
groeten Arjen
hij die de oorlog wint, schrijft de geschiedenis
arjen van broekhoven

Re: Sd kfz 7/2 in normandie ?

Berichtdoor Frank Langeler » 11 maart, 2010 22:43

Hoi Arjen,

Sdkfz 7/2 Panzer Lehr op weg naar het front. 6 juni om ongeveer 5 uur s'avonds arriveerden zij bij Caen.

Afbeelding

Succes, Frank
Catch 22

I was crazy and could be grounded. All I had to do was ask; and as soon as I did, I would no longer be crazy and would have to fly more missions. I would be crazy to fly more missions and sane if I didn't, but if I was sane I had to fly them. If I flew them I was crazy and didn't have to; but if I didn't want to I was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle.
"That's some catch, that Catch-22," Yossarian observed. "It's the best there is,"
Frank Langeler

Berichtdoor Niels Henkemans » 11 maart, 2010 23:05

Gegarandeerd geen Lehr voertuig. Het nummerbord laat duidelijk 'WL' zien: Luftwaffe. Waar baseer je je identificatie op????

Arjen, ik ben voor je aan het kijken welke opties er zijn voor een 7/2 in deze periode. Van alle voertuigen zijn deze misschien wel het meest lastig om terug te vinden :roll: Ik heb een aantal foto's die van vlak na D-Day zouden zijn. Twee daarvan zijn waarschijnlijk in de buurt van Parijs te zijn genomen... in Augustus. Dan zijn er nog een paar die in een boek staan over de Cotentin, maar de auteur heeft me verteld dat ie ze als vulling heeft gebruikt en zowel de locatie als datum niet duidelijk zijn. In een (of twee) van de boeken van Mark Bando staat er ook nog een, maar die heeft nummers die identiek zijn aan 2.Pz.Div., dus vermoed ik dat die niet binnen de foc-grenzen vallen.

Op dit moment kijk ik naar de mogelijkheden van 709 en 352.Inf.Div. + 12SS, 17SS en Pz.Lehr. Voor Lehr heb ik nog geen nummers, maar de andere eenheden zouden geloof ik allemaal 9 3,7cm guns hebben gehad. Van geen enkele van deze eenheden weet ik op dit moment zeker of ze 7/2's hebben gehad, de meeste staan namelijk vermeld als 'motorized', dat betekent meestal getrokken, maar soms ook niet... :roll: Op sommige van de foto's hebben de 7/2s namelijk het symbool voor getrokken Flak-geschut....

91LL, 77, 243, 346 en 716.Inf.Div. en 21.Pz.Div. lijken geen serieuze optie te zijn.
Laatst bijgewerkt door Niels Henkemans op 12 maart, 2010 0:27, in totaal 4 keer bewerkt
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Afbeelding
On the workbench:
Dump diorama met PanzerIII Ausf.G, PzI Ausbildung mit Holz-Gas Anlage, Hotchkiss H39, Renault R35, FT-17, StuG III Ausf.G, MarderIII Ausf.H, MarderI Lorraine, 2x Renault UE, 3x Kettenkrad.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Frank Langeler » 11 maart, 2010 23:11

You're right, is het bijschrift fout.

gr. frank
Catch 22

I was crazy and could be grounded. All I had to do was ask; and as soon as I did, I would no longer be crazy and would have to fly more missions. I would be crazy to fly more missions and sane if I didn't, but if I was sane I had to fly them. If I flew them I was crazy and didn't have to; but if I didn't want to I was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle.
"That's some catch, that Catch-22," Yossarian observed. "It's the best there is,"
Frank Langeler

Berichtdoor pascal bastiaens » 11 maart, 2010 23:17

En is dit wel normandie? Die ene kerel lijkt mij tamelijk dik gekleed met een greatcoat...
pascal
pascal bastiaens

Berichtdoor Frank Langeler » 11 maart, 2010 23:31

Ja Pascal, het is wel Normandie, anders gooi ik al mijn armes militaria magazines bij de schroothoop.

Gr. Frank
Catch 22

Frank Langeler

Berichtdoor Niels Henkemans » 11 maart, 2010 23:32

Frank Langeler schreef:You're right, is het bijschrift fout.

Welke publicatie? Kunnen we die ook weer negeren 8) Nou ja, op z'n minst minder serieus nemen.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Afbeelding
On the workbench:
Dump diorama met PanzerIII Ausf.G, PzI Ausbildung mit Holz-Gas Anlage, Hotchkiss H39, Renault R35, FT-17, StuG III Ausf.G, MarderIII Ausf.H, MarderI Lorraine, 2x Renault UE, 3x Kettenkrad.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Jamie Hector Cruz » 12 maart, 2010 8:29

pascal bastiaens schreef:En is dit wel normandie? Die ene kerel lijkt mij tamelijk dik gekleed met een greatcoat...
pascal

Begin juni 1944 was het niet zulk best weer. Er zijn voldoende foto's te vinden van Duitsers met dikke jassen in Normandië. Op de beroemde foto van een Tiger van het 101ste die een andere Tiger sleept zit er ook een persoon in een erg lange jas op één van de Tigers.

Niet dat hiermee bewezen is dat bovenstaande foto wel of niet uit Normandië is overigens... :mrgreen:
Of ik hier werk? Nee hoor, dit uniform heb ik van marktplaats.
Jamie Hector Cruz

Berichtdoor arjen van broekhoven » 12 maart, 2010 15:32

heren ,
alvast bedankt voor de reacties.
Frank : bedankt voor de foto, deze heeft al een heel leuk camo patroon en is mischien wel een optie om te bouwen.
Niels : ik ben benieuwd wat je allemaal kunt vinden over dit voertuig en bij welke eenheden het heeft gediend in die tijd.
alvast bedankt
Arjen
arjen van broekhoven

Berichtdoor Frank Langeler » 12 maart, 2010 18:49

Hoi Arjen,

Ander tijdschrift, zelfde voertuig. Wederom gesitueerd in Normandie omstreeks 6 juni.

Afbeelding

Hier wordt in de bijgaande tekst gesproken over de gebrekkige luchtverdediging van de panzerdivisies en dat daarom meerdere luftwaffe units hieraan waren toegevoegd (voor zover mijn Frans een vertaling toelaat.).

Gr. Frank
Catch 22

Frank Langeler

Berichtdoor Niels Henkemans » 13 maart, 2010 13:35

Frank Langeler schreef:Hier wordt in de bijgaande tekst gesproken over de gebrekkige luchtverdediging van de panzerdivisies en dat daarom meerdere Luftwaffe units hieraan waren toegevoegd (voor zover mijn Frans een vertaling toelaat.).

Vaag verhaal. Zou graag de orginele Franse tekst eens lezen. Worden er ook bronnen genoemd?
Luftwaffe units zijn in de 'standaard' publicaties over Normandië zeer slecht vertegenwoordigd (m.u.v. FJ's) . Toch heb ik grote twijfels bij wat er in je tijdschrift wordt beweerd. Hoewel er aan tal van divisies kleinere eenheden waren toegevoegd, kan ik nergens wat vinden over Luftwaffe eenheden die waren toegevoegd aan Heer of SS eenheden. Gezien de structuur van de Wehrmacht zou dat me ook redelijk verbazen.
De combinatie van dit verhaal met de datum, rond 6 juni, zou me nog meer verbazen. Dat zou betekenen dat deze Luftwaffe eenheden samen met de Panzer eenheden zijn opgetrokken naar Normandië en dat de problemen in de lucht al voor die tijd al juist waren ingeschat. Dat komt ook niet overeen met het verhaal dat ik ken uit Duitse documenten, waarin de dominantie van de geallieerden in het luchtruim (vrijwel geheel) niet overeenkomt met de van te voren gemaakte inschattingen.

Om terug te komen op de 7/2's. Het lijkt me goed mogelijk dat III. Flak-Korps van die voertuigen had. Hoewel Zetterling weinig details over het materiaal van dit corps geeft had het (op 23 juni) blijkbaar 26 lichte batterijen (daartoe zouden waarschijnlijk het 20mm en 37mm geschut behoren). Het gehele Korps (bestaande uit 1,2,3 en 4 Flak-Sturm-Regiment) was in principe volledig gemotoriseerd, al was ook hier een tekort aan voertuigen. 'Gemotoriseerd' is ook hier weer het code woord..... :evil:
Flak-Sturm-Regiment 1 was op D-Day in positie tussen Bayeux en Isigny. De andere drie regimenten waren in positie rond de monding van de Somme en kregen in de middag van 6 juni het bevel om naar het invasie-gebied op te rukken. Volgens Zetterling had het merendeel van het Korps een gebied ten zuidwesten van Caen bereikt op de avond van 8 juni.

Voor de mensen die Zetterling's verhaal zelf willen na lezen: klik. Veel gaat over het gebruik van 88's tegen tanks en relatief weinig over de bewapening van het Korps zelf.

Afbeelding
On the workbench:
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Frank Langeler » 13 maart, 2010 15:33

Hoi Arjen, Niels,

Niels, ik zal de laatste zijn die aan jou verhaal twijfelt. Zoals gezegd komen beide foto's uit een Frans tijdschrift genaamd Armes militaria en beide nummers gaan over de invasie en de panzers actief in die omgeving en in die periode. Bij beide fotos wordt gerept over de SdKfz 7/2 die op weg is naar het invasiefront omstreeks 6 juni. Ik zou graag het hele artikel lezen of hierin ook gerept wordt over hoe het in die dagen ging maar mijn Frans laat dat niet toe. Mocht je echt interesse hebben, geldt natuurlijk ook voor Arjen, en de bijschriften of het complete artikel willen lezen om mijn gebrekkige Frans te verifiëren of, naar ik hoop eigenlijk, te verbeteren zal ik het artikel scannen en posten c.q. opsturen c.q. op een andere manier aan je doen toekomen. Stuur me in dit laatste geval dan even een P.B.tje

Gr. Frank
Catch 22

Frank Langeler

Berichtdoor Niels Henkemans » 13 maart, 2010 15:46

Don't worry Frank. Dit soort discussies/vragen vind ik altijd bijzonder interessant. Kan ik mooi m'n eigen kennis eens opfrissen of aanvullen. Helaas zijn er nogal wat publicaties die het met de bewijsvoering niet zo nauw nemen. De bewijslast ligt vervolgens bij de mensen die het niet meteen geloven, en dat is eigenlijk de omgekeerde wereld... Laat ik het zo zeggen, heb de nodige artikelen gelezen over m'n eigen favoriete onderwerp en ben nog geen artikel tegengekomen dat zonder fouten is.

Afbeelding
On the workbench:
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor arjen van broekhoven » 14 maart, 2010 10:26

hoi Niels,
hartelijk bedankt voor al die infomatie.
als ik het goed begrepen heb is de kans zeer groot dat het 3e flak-korps dus de Sdkfz 7/2 had in normandie.
weet jij toevallig of het 3e flak -korps bepaalde herkenningstekens hadden op de voertuigen en waren deze ingedeeld bij de Heer , luftwaffe of de SS.
alvast bedankt voor al je info.
en frank nog bedankt voor die foto,s ( ik kan zelf maar zeer weinig foto,s vinden van de 7/2 uit WW2 )
Groeten Arjen.
arjen van broekhoven

Berichtdoor Niels Henkemans » 14 maart, 2010 12:52

arjen van broekhoven schreef:als ik het goed begrepen heb is de kans zeer groot dat het 3e flak-korps dus de Sdkfz 7/2 had in normandie.

Zo stellig zou ik het niet durven zeggen. Het lijkt me redelijk dat ze zulke voertuigen hebben gehad, maar hard bewijs heb ik daarvoor niet. Zoals ik al zei, is het erg lastig om harde gegevens over de 7/2 en de Luftwaffe te vinden.
Als ik www.lexikon-der-wehrmacht.de goed begrijp hadden in ieder geval sommige(?) Abteilungen lichte batterijen 'self-propelled' geschut. Maar wat voor voertuigen dat precies waren kan ik op dit moment niet zeggen. Dat kunnen onder andere halfrupsvoertuigen zijn geweest, maar ook Flak-trucks. Op sommige forums wordt gesproken van een sf. 20mm batterij en een sf. 37mm batterij per Abt. maar die posts blinken niet uit in het vermelden van bronnen. :roll:

Voor een deel komt het gebrek aan duidelijke informatie over voertuigen doordat de regimenten waren opgebouwd uit een verzameling van al bestaande Abt. Dit blijkt ook uit het feit dat deze losse eenheden blijbaar pas op 18 juni een nummer binnen de regimenten kregen (I.Bat., II. Bat, etc.) Om de precieze bewapening van dit Korps te achterhalen, zou je waarschijnlijk ieder regiment en daarbinnen iedere Abt. (inclusief voorgeschiedenis) moeten onderzoeken. Dat gaat me op dit moment een beetje te ver. :wink:

Weet jij toevallig of het 3e flak-korps bepaalde herkenningstekens hadden op de voertuigen...

Een Korps-teken zou me zeer verbazen want dat is überhaupt ongebruikelijk, maar voor de individuele regimenten ligt dat anders. Alleen van Flak-Sturm-Regiment 3 heb er ik een kunnen vinden:
Derde rij, eerste symbool.

...en waren deze ingedeeld bij de Heer, Luftwaffe of de SS.

Gewoon onderdeel van de Luftwaffe. In hoeverre het Korps direct bescherming heeft verleend aan grond troepen kan ik niet beoordelen. Vermoed dat algemene luchtafweer de hoofdtaak was en directe bescherming van andere eenheden niet, maar omdat ze blijkbaar behoorlijk mobiel waren zouden ze dat met hun lichte sf. batterijen wel hebben gekund.

Ik hou het hier voorlopig bij. Als je meer informatie zoekt kan je het beste vragen stellen op de bekende forums (nee, geen modelbouwforums). Met het III Flak Korps zit je denk ik wel in de goede richting.

Succes. Mocht ik nog info tegen komen dan laat ik het nog wel weten.

Afbeelding
On the workbench:
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Frank Langeler » 15 maart, 2010 13:04

Hoi Arjen,

Je hebt P.b.

Gr. Frank
Catch 22

Frank Langeler

Berichtdoor Frank Langeler » 17 maart, 2010 18:25

Hoi Arjen,

Is dat nog gelukt???

Gr. Frank
Catch 22

Frank Langeler

Berichtdoor arjen van broekhoven » 17 maart, 2010 19:14

hee Frank,
sorry dat het even duurde maar ik had het wat druk de afgelopen dagen
ik heb het net bekeken en ik heb er inderdaad heel veel aan .
hartelijk bedankt voor voor de tips.
als je nog toevallig iets vind dan hoor ik het graag.
groeten Arjen
arjen van broekhoven

Keer terug naar Twenot Nieuwsgroep