Bocage

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bocage

Bericht door Jan van Harn » 09 okt 2019 06:21

Beste mede geinteresseerden,

Op Armorama kwam ik bijgaande link tegen. Naar mijn idee geeft dit een goed vertrekpunt. Ik heb inhoudelijk het verhaal nog niet beoordeeld, maar mijn eerste indruk is dat:
- je hier goed kunt zien wat bocage inhoudt,
- zijn verhaal aanknopingspunten biedt voor het begrijpen van wat er zich heeft afgespeeld.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=J1dKsmV3fIU&feature=youtu.be[/url]

Ik zou het mooi vinden als hier mee inhoudelijk reactie op komt in de vorm van bevestiging of correcties/aanvullingen.

Met vriendelijke groet,

Jan
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Bocage

Bericht door Niels Henkemans » 05 nov 2019 14:20

Het is wat mij betreft een prima verhaal en helpt om het 'concept' bocage beter te begrijpen (maar ja, ik krijg een bedankje in de aftiteling ;-)). Er is veel veranderd sinds de oorlog en deze selectie aan beelden maakt duidelijk dat wat je tegenwoordig tegenkomt niet per-sé overeenkomt met hoe het in 1944 was. Het is verder ook belangrijk om te beseffen dat bocage wisselt, sommige stukken/gebieden waren/zijn veel ruiger dan andere. Ik beschouw bocage ook veel meer dan als het geheel, inclusief boomgaarden, talloze riviertjes, drassige gebieden, heuvels, geulen, etc. Samen leverde dat een bijzonder lastig terrein op.
Als je een bepaald deel van de gevechten in Normandië wil bestuderen doe je er altijd goed aan om eens te kijken hoe het terrein in 1944 was. Vaak was het veel onoverzichtelijker dan tegenwoordig.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Bocage

Bericht door Jan van Harn » 06 nov 2019 21:53

Beste Niels,

Ik begrijp wat je bedoelt. Mede door machinaal beheer en onderhoud is er veel van de ruigte verdwenen. Wat voor mij vooral verhelderend was, zijn de soorten die worden benoemd. Ik zie dit als categorieën, niet als vaste kaders. En er is variatie, mede afhankelijk van het omliggende terrein, zoals je aangeeft.
Zoals met elke situatie geven foto's de belangrijkste informatie. Deze informatie helpt dan vooral als hulp om te herkennen.
Met vriendelijke groet, Jan
Plaats reactie