Boeken Market Garden

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Ron van Wiggen

Boeken Market Garden

Bericht door Ron van Wiggen » 28 sep 2019 19:47

Tja, het wordt weer 's tijd mezelf te verdiepen in stukken krijgsgeschiedenis en mijn keuze is deze keer gevallen op de operatie "Market Garden".
Daarbij is alles van interesse; operationele planning, loop der gebeurtenissen, eenheden, persoonlijke verslagen en verhalen. Eigenlijk alles in boekvorm dat de moeite waard is, van stap 1 tot 't bittere einde. Zelf weet ik eigenlijk erg weinig van dit hoofdstuk, niet veel meer dan de grote lijnen.
Ik weet dat Marcel Zwarts tzt een boek (of inmiddels meerdere?) heeft geschreven, maar ik ben ook geïntresseerd in andere schrijvers en bronnen.
Maar er is zoveel over geschreven en ik kan niet 't kaf van 't koren scheiden.

Wie wil mij op weg helpen met titels en auteurs?

Alvast dank!!
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Boeken Market Garden

Bericht door Willem Visser » 29 sep 2019 06:49

[url]https://books.google.nl/books/about/De_slag_om_Arnhem.html?id=s6NTDwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y[/url]
Een echte aanrader
Beevor’s boek over Arnhem.
Afbeelding
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 29 sep 2019 14:41

Mag het in het engels zijn ook? It never snows in september vond ik goed... en het boek van anthony beevor zou ik niet aanraden. Beevor is een schrijver van populaire geschiedenis, en slaat er regelmatig met de pet naar in zijn boeken. Hij gaat dikwijls ook voor de sensatie ipv de echte geschiedenis en belicht te dikwijls zaken die in andere boeken als mythes worden verklaard...een link naar it never snows in september... https://www.amazon.fr/Never-Snows-September-German-MARKET-GARDEN/dp/0711033226/ref=sr_1_20?__mk_fr_FR=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&keywords=arnhem&qid=1569764225&s=english-books&sr=1-20
pascal
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 29 sep 2019 15:13

Heb nog even op mijn boekenkast gekeken en vond arnhem 1944 van martin middlebrook. Herinner me het boek niet goed meer, maar middlebrook is een brits gerenommeerd historicus, die ook een aantal werken schreef in samenwerking met het imperial war museum. Dus ik denk dat je met dat boek wel goed zit...En dan zijn er nog de boekjes uit de serie battleground europe die telkens een deeltje van de slag belichten, steeds met mooie fotos en interessante mappen.
pascal
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 03 okt 2019 15:16

Hoi Ron,

nog één die zeer het lezen waard is :

"Een andere kijk op De Slag om Arnhem, De snelle Duitse reactie" van Peter Berends, 382pag., Uitgeverij Aspekt, 2003, ISBN: 90-5911-008-0

Plaatje + samenvatting op Bol.com :
https://www.bol.com/nl/p/een-andere-kijk-op-de-slag-om-arnhem/1001004000020150/
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Jan Peters » 03 okt 2019 16:10

"Zwevend naar de dood" is ook een aanrader.
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 03 okt 2019 18:19

Bedankt door de reacties, heren!
Daar Nederlandse boeken hier vrij lastig te krijgen zijn, denk ik dat ik moet gaan voor de boeken van Beevor en Kershaw.
Beiden krijgen goie en minder goeie recensies, dus samen zullen ze de lading wel aardig dekken, denk ik?
Mark Rozendal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Mark Rozendal » 04 okt 2019 08:44

Ron van Wiggen schreef:
03 okt 2019 18:19
Bedankt door de reacties, heren!
Daar Nederlandse boeken hier vrij lastig te krijgen zijn, denk ik dat ik moet gaan voor de boeken van Beevor en Kershaw.
Beiden krijgen goie en minder goeie recensies, dus samen zullen ze de lading wel aardig dekken, denk ik?
Dan zou ik eerder voor Kershaw gaan...
If it ain't broke, don't fix it ...
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 04 okt 2019 14:24

Ron, voor nederlandstalige boeken toch geen probleem? Bij bol zenden ze internationaal...heb ooit boeken naar een vriend in Turkije laten sturen...
pascal
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 04 okt 2019 14:26

Een zoekactie op bol leverde het volgende op :
https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/8293/sc/books_all/index.html?searchtext=arnhem&view=list
En op market garden :
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/market%2Bgarden%2Bboeken%2Bnederlands/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/market+garden/originalSearchContext/media_all/originalSection/main/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html
pascal
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 04 okt 2019 19:07

Probleem bij bol.com is dat ik het boek "een andere kijk op de slag om Arnhem" a €17,00+ servicekosten €1,99 + subtotaal (serieus!) €18,99 = €39,98 in rekening gebracht krijg.
Daarbij komt dat externe leveranteurs, d.w.z. 2e hands boeken o.a., niet naar 't buitenland leveren.

Maar ik heb inmiddels Ryan's "een brug te ver" in de boekenkast gevonden. Wist niet eens dat ik nog had. En "de slag om Arnhem" van Lloyd Clark is onderweg vanuit Nederland. Een vriend van ons had die ooit 's gekocht bij de "witte boekenhal" gekocht. Stond nu stof te vangen bij hem.
Mark Rozendal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Mark Rozendal » 05 okt 2019 10:23

Ron,

ik heb verschillende boeken over Arnhem thuis staan, naast wat je al genoemd hebt:

Het dagboek van Roy Urquhart
Martin Middlebrook - Arnhem
Kampfraum Arnheim (een fotoboek)
Kershaw - de straat (moet ook in engels te verkrijgen zijn)
Then and Now (vooral leuk als je de omgeving nu kunt/wilt bekijken).

En het nodige nederlandse spul.

Verder worden er met regelmaat Engelstalige boeken uitgeven over specifieke delen van de strijd (men volgt dan vaak een specifieke compagnie/strijdmacht). Zowel van Duitse als Engelse zijde. Bob Gerritsen is iemand die vaak nieuwe uitgaven uitbrengt (en er best goed in is, als je de "experts" mag geloven).

Interessant is bijvoorbeeld de verhandelingen van Kampfgruppe Kraft, die als een van de eersten een verdedigende positie rondom Wolfheze innamen en zo voorkwamen dat de Britten konden oprukken naar Oosterbeek.

Keuze genoeg!

Mark
If it ain't broke, don't fix it ...
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 05 okt 2019 12:45

Hoi Mark, het is juist die enorme keuze, die het moeilijk maakt 't kaf van 't koren te scheiden.

Het dagboek van Urquhart klinkt interessant. Ik vond ook al een boekje van een Amerikaan in de 101st; the road to Arnhem van Donald Burgett.

Iemand suggesties aangaande de onderliggende planning of een blik achter de schermen?
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 06 okt 2019 13:15

Gewoon beginnen met After the battle, dan krijg je een goed beeld van waar wat zich heeft afgespeeld. Daarna kun je gerichter zoeken naar wat je echt interessant vind. Het zuiden is bijvoorbeeld heel goed beschreven in Autumn Gale.

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 06 okt 2019 17:38

Denk dat Bas een uitstekende suggestie doet.

Wat ik van Beevor gelezen heb vond ik tegenvallen. Komt over als een auteur die een boek schrijft over een bepaald onderwerp omdat het moet, niet omdat hij zich daar echt in wil verdiepen... gevolg is dat hij z'n onderwerp niet echt in de vingers heeft. Slechte boeken? Gaat me ook weer wat ver, maar meer dan gemiddeld zijn ze zeker niet.
Dit zelfde probleem geldt trouwens voor veel boeken die voor een bepaald jubileum worden uitgebracht. Vaak afgeraffeld om op tijd klaar te zijn.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Rick van der Hoef

Bericht door Rick van der Hoef » 08 okt 2019 18:28

https://arnhem1944fellowship.org/recommended/ brengt je naar een best wel handig overzicht van
aangeprezen boeken.

...en eens met de suggestie om te starten met de beide After the Battle boeken en aanvullend het boek van Middlebrook....
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 09 okt 2019 06:35

Bedankt!
Die link is erg handig, Rick!
MARCEL ZWARTS

Bericht door MARCEL ZWARTS » 14 okt 2019 13:01

Allemaal een beetje achterhaald die boeken die hier opgenoemd worden.

Als je gaat voor de strijd bij Arnhem moet je boeken hebben die door Robert Sigmond zijn uitgegeven. De meeste behandelen de Engelse kant maar er zitten drie prachtige boeken bij over de Duitse zijde.

Off at Last, An illustrated History of the 7th (Galloway) Battalion The King’s Own Scottish Borderers 939-1945
Airborne Engineers - The Shiny 9th , the 9th (Airborne) Field Company Royal Engineers 1939-1945
B Company Arrived, The story of B Company of the 2nd Parachute Battalion at Arnhem, September 1944
Nine Days at Arnhem. ,Canadian Officers - Under the Canloan Scheme - In the 7th (Galloway) Battalion.
Red Berets and Red Crosses, Story of the Medical Services in the 1st Airborne Division in World War II.
A Sapper at Arnhem, The Memoirs of Harry Faulkner-Brown
Leading the Way to Arnhem., An Illustrated History of the Independent Parachute Company 1942-1946
Retake Arnhem Bridge, An Illustrated History of Kampfgruppe Knaust September – Oktober 1944
Arnhem Their Final Battle, The 11th Parachute Battalion 1943-1944
Arnhem A Few Vital Hours, SS-Pz.-Aus.- u Erz.-Btl. 16 at the Battle of Arnhem, September 1944
Arnhem Bridge Target MIKE ONE, the 1st AL RA 1942-1945 North Africa – Italy – Arnhem - Norway
A Piece of Coloured Ribbon, An insight into German award winners at the Battle of Arnhem
Freddie Gough's Specials at Arnhem, An Illustrated History of the 1st Airborne Reconnaissance Squadron.
From Official Records and Personal Accounts of Members of the Squadron.
Fighting the Britsh at Arnhem, The SS-Unterführerschule Arnheim

Op een paar enkele boeken na zijn er maar weinig die het niveau halen van de Sigmond boeken. Een kleine greep:
156 Parachute Battalion, From Delhi to Arnhem
Oosterbeek 1944 – Dagboek van Bob Castendijk 1 september – 6 november
Glider Pilots at Arnhem
The Lost Company, C Company 2nd Parachute Battalion in Oosterbeek and Arnhem

Wat de corridor betreft moet je gaan voor de twee laatste boeken van Maarten Swarts en Jack Didden.
Autumn Gale "Herbststurm"
Kampfgruppe Walther and Panzerbrigade 107

Nijmegen is nog betrekkelijk onderbezet.
Er is het boek
The Battle of the Bridges
En uiteraard nog diverse andere maar hier zou een goed compleet boek wel op zijn plaats zijn.

Voor de Betuwe zijn er ook diverse publicaties maar ik weet dat dit ook beter kan.

Succes er mee

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel, 1/16 StuH. III Ausf G. StuG.BriG.280
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn, Engelse Mark VI B en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 14 okt 2019 15:03

Dank je!
Plaats reactie