Een Opel Blitz met houtgasgenerator in actie

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
henry klom

Een Opel Blitz met houtgasgenerator in actie

Bericht door henry klom » 25 jun 2018 09:01

Het techniek museum in Sinsheim (Duitsland) beschikt over een grote en zeer diverse verzameling aan voer-, vaar- en vliegtuigen.
Ze hebben daar ook een collectie militaire voertuigen;

https://sinsheim.technik-museum.de/de/militaria

Daaronder is ook een Opel Blitz vrachtwagen met werkende gasgenerator.
Opel Blitz gasgenerator.jpg
Opel Blitz gasgenerator.jpg (64.44 KiB) 2640 keer bekeken
In het onderstaande filmpje laten ze zien hoe je die gasgenerator aan de praat krijgt. Het onderste luikje van de verbandingsketel gaat als eerste open en daar wordt een vuurtje gestookt. Daarna doet hij de grote deksel bovenop de ketel open. Die ketel vult hij dan met houtblokjes. Alleen onderin de ketel brand het hout dus die voorraad hout staat niet in 1 keer geheel in de fik. Het gas dat in de ketel vrijkomt gaat via een pijp naar een koeler op de voorbumper van de wagen. Het water dat in het houtgas zit condenseert daar. Die medewerker draait die koeler dan ook open om het condensvocht af te tappen. Zodra er genoeg gas is opgewekt, kan de motor opgestart worden en de wagen rijdt weg.

https://www.youtube.com/watch?v=Y4Vt8WM6VRk

In de Blitz zit een gewone 4-takt benzinemotor die alleen aangepast is om het aangevoerde gas binnen te krijgen. Net zoals tegenwoordig elke bezinemotor aangepast kan worden om op LPG te rijden. Het verbranden van het opwekte houtgas levert helaas minder energie op dan benzine. Het vermogen dat de motor kan leveren op houtgas is daarom dan ook een stuk lager in vergelijking met benzine. De houtgas installatie en de mee te nemen voorraad aan hout, nemen veel ruimte in beslag. De laadvloer van zo'n vrachtwagen is dan ook een stuk kleiner dan gebruikelijk.
jan coen wijnstok

Re: Een Opel Blitz met houtgasgenerator in actie

Bericht door jan coen wijnstok » 25 jun 2018 09:37

Die is leuk. Ik wist niet dat er nog een rijdende was. Met Einheitsfahrerhaus nog wel.

Jan Coen
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 25 jun 2018 15:29

Leuk om eens te zien hoe dat in de praktijk gaat !

Bedankt voor het delen :D

gasvormig groetje ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
henry klom

Bericht door henry klom » 26 jun 2018 07:15

Die Opel met houtgasinstallatie is niet de enigste rijdende vrachtwagen. Zo'n installatie kon op elk merk vrachtwagen geplaatst worden. Het Den Hartogh Fordmuseum in Hillegom bv had zo'n een werkende houtgasinstallatie op een Ford B 55 vrachtwagen staan.
ford B houtgas01.jpg
ford B houtgas01.jpg (74.28 KiB) 2562 keer bekeken
ford B houtgas01a.jpg
ford B houtgas01a.jpg (86.8 KiB) 2562 keer bekeken
ford B houtgas01b.jpg
ford B houtgas01b.jpg (69.28 KiB) 2562 keer bekeken
ford B houtgas02.jpg
ford B houtgas02.jpg (86.93 KiB) 2562 keer bekeken

Na het overlijden van de eigenaar heeft de familie het museum nog een tijdje draaiende gehouden maar nu is toch maar de handdoek in de ring gegooid. De hele collectie, is afgelopen weekend, bij veilinghuis Bonhams (bekend van 'Chasing classic cars' op Discovery Channel) onder de hamer gegaan. Die Ford met houtgasinstallatie heeft inclusief veilingkosten; 16.675 euro opgebracht.

Daarnaast zat er in die collectie ook de onderstaande A Ford met een houtgasinstallatie maar die bracht 'slechts' 10.925 euro op. Waarschijnlijk was deze niet rijklaar want op de gasaanblazer op de motor staat 'defect'. Wie de voertuigen gekocht heeft is helaas niet bekend.
a ford01.jpg
a ford01.jpg (65.26 KiB) 2562 keer bekeken
a ford02.jpg
a ford02.jpg (85.39 KiB) 2562 keer bekeken
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 02 jul 2018 12:21

Er zijn er nog veel meer, een vriend van lang geleden had een standaard Blitz tot een houtgas omgebouwd. In Overloon staat er ook een. Je komt dat soort dingen meer tegen in de tractor en stoom scene.
Bijlagen
ahn-h_dequecker-bleu-19.jpg
ahn-h_dequecker-bleu-19.jpg (125.11 KiB) 2453 keer bekeken
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 02 jul 2018 12:25

Hier nog een andere blitz, gewoon in een museum, maar e staat er ook nog een in ons eigen overloon
Bijlagen
12901257_979925358765183_6667197658259208966_o.jpg
12901257_979925358765183_6667197658259208966_o.jpg (126.72 KiB) 2451 keer bekeken
groetjes,

Piet
_________
henry klom

Bericht door henry klom » 04 mei 2019 07:33

In Europa waren er geen oliebronnen te vinden en na het uitbreken van de oorlog ontstonden er tekorten aan benzine. Om die tekorten deels op te vangen hadden de Duitsers speciale fabrieken waar uit steenkool synthetische benzine werd gemaakt. Die synthetische benzine werd natuurlijk geheel gereserveerd voor militair gebruik en was niet beschikbaar voor burgers. Zij waren dan ook als eerste aangewezen op alternatieven voor benzine zoals bv houtgasinstallaties. Pas later in de oorlog kwam ook het Duitse leger in de knijp met een tekort aan benzine en vonden de houtgasinstallaties ook hun weg naar Duitse militiare voertuigen.

De Amerikanen hadden dat soort problemen niet want in Texas kwam er genoeg olie uit de grond om het leger rond te laten rijden. Ok, er waren wel speciale maatregelen nodig om die benzine naar de eenheden te krijgen. En ja, het lukte ook niet altijd om voldoende brandstof aan te voeren. Maar het Amerikaanse leger is nooit overgegaan op het plaatsen van houtgasinstallaties op hun voertuigen.

US chevrolet houtgas.jpg
US chevrolet houtgas.jpg (66.01 KiB) 1547 keer bekeken

Maar in het onderstaande filmpje is toch duidelijk sprake van een US-Army Chevrolet?

https://www.youtube.com/watch?v=XWROJkqRSB4

Dat kan wel zo zijn maar het is duidelijk een na-oorlogse modificatie en het is dus geen Amerikaanse legerstandaard! Maar het laat wel zien dat je met een beetje fantasie op werkelijk elk motorvoertuig een houtgasinstallatie kan plaatsen.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 04 mei 2019 09:38

henry klom schreef:
04 mei 2019 07:33
In Europa waren er geen oliebronnen te vinden
Roemenië en de Kaukasus liggen ook in Europa :)
henry klom schreef:
04 mei 2019 07:33
het laat wel zien dat je met een beetje fantasie op werkelijk elk motorvoertuig een houtgasinstallatie kan plaatsen.
Er heeft ooit (10+ jaar geleden, denk ik) in De Tank een artikel gestaan over houtgasgeneratoren en hoe ze werken. De vraag is alleen in welk nummer dat was …
henry klom

Bericht door henry klom » 04 mei 2019 09:45

Er heeft ooit (10+ jaar geleden, denk ik) in De Tank een artikel gestaan over houtgasgeneratoren en hoe ze werken. De vraag is alleen in welk nummer dat was …
Nou doe je best en zoek dat artikel maar eens op.......en kijk dan wel eerst even wie dat artikel geschreven heeft :lol:
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 04 mei 2019 17:55

Ik denk dat het sneller gaat zijn om gewoon even hier te vragen of iemand dat nummer weet :)
henry klom

Bericht door henry klom » 04 mei 2019 18:30

Ik denk dat het sneller gaat zijn om gewoon even hier te vragen of iemand dat nummer weet
Ga maar eens lekker zelf zoeken ipv een ander op te schepen met je eigen falen :D
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 05 mei 2019 08:59

In mijn gegevens een artikel van ene meneer klom. in 2007 gescanned naar text, dus niet te vinden welke tank. Maar hoe dan ook voor 2007
groetjes,

Piet
_________
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 05 mei 2019 09:33

henry klom schreef:
04 mei 2019 18:30
Ik denk dat het sneller gaat zijn om gewoon even hier te vragen of iemand dat nummer weet
Ga maar eens lekker zelf zoeken ipv een ander op te schepen met je eigen falen :D
Zou je misschien eens een keer een poging willen ondernemen andere mensen níét voor het hoofd te stoten?

Natuurlijk had ik uit je vorige bericht al door dat jij de schrijver daarvan was, vandaar m’n licht humoristisch bedoelde antwoord — misschien was dat wat te subtiel, maar jouw antwoord daarop is gewoon bot.
henry klom

Bericht door henry klom » 05 mei 2019 09:50

Zou je misschien eens een keer een poging willen ondernemen andere mensen níét voor het hoofd te stoten?
Hmm, als iemand er keer op keer op uit is om je onderuit te halen dan kan hij zoiets een keer terug verwachten.
Natuurlijk had ik uit je vorige bericht al door dat jij de schrijver daarvan was, vandaar m’n licht humoristisch bedoelde antwoord — misschien was dat wat te subtiel,

Het valt niet te omschrijven als humoristisch in mijn boek, daar staat het beschreven als 'afzeiken'
maar jouw antwoord daarop is gewoon bot.
Wees maar blij dat het geen scherp antwoord was :D
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 05 mei 2019 18:07

henry klom schreef:
05 mei 2019 09:50
Hmm, als iemand er keer op keer op uit is om je onderuit te halen dan kan hij zoiets een keer terug verwachten.
Weet je, ik zat me eerder vandaag af te vragen of ik je bericht niet verkeerd begrepen had, en was van plan hier een verontschuldiging schrijven als je nog niet geantwoord had, of als uit een antwoord bleek dat ik me inderdaad vergist had. Dat is dus duidelijk niet nodig.

Waar heb je het idee vandaan dat ik je probeer onderuit te halen? Van waar ik zit, ben jij degene die vaak moeilijk tegen me begint te doen wanneer ik antwoord geef op een bericht van je, ook als ik een welgemeende opmerking geef die bedoeld is om iets wezenlijk toe te voegen aan wat jij geplaatst hebt — laat staan wanneer ik iets zeg dat ingaat tegen jouw ideeën. Niet iedereen die het met je oneens is, is een tegenstander die bevochten moet worden.
henry klom

Bericht door henry klom » 05 mei 2019 19:15

Joh Jakko, weet je wat, doe jezelf een plezier en reageer maar niet meer op berichten die ik op het forum plaats. Want je zal van nu af aan, iedere keer lik op stuk krijgen. Dit is een forum voor het beantwoorden vragen en het delen van informatie. Ik bepaal zelf wel wat ik deel of beantwoord en daar heb jij toch geen zeggenschap over.

Jij blijkt niet in staat om te reageren op een bericht zonder af te geven op mij persoonlijk. Dat zie jij alleen maar als een mooie aanleiding om oeverloos te gaan zeiken. Als jij zelf niet betrokken bent bij mijn antwoord op een vraag dan hou je jouw persoonlijke mening over mij maar voor je!

Wees maar niet bang hoor, van mij krijg je geen antwoorden op jouw eigen vragen meer.

Zo nou is het wel klaar... maar dat zal jou waarschijnlijk niet weerhouden om verder te gaan met overloos zeiken want dat is het enigste wat jij doet op dit forum; iets zinnig uitkramen of toevoegen doe je hier niet.
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 06 mei 2019 07:53

Jongens, als jullie elkaar over dodenherdenking en bevrijdingsdag heen zo in de haren moeten zitten.... Waar gaat dit nou helemaal over? Wie van jullie is nou de wijste?

p.s. Als het dan toch moet, afzeiken doe je dan maar via PB.
groetjes,

Piet
_________
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 06 mei 2019 09:39

(Sorry, Piet, maar wijsheid is ook repliek geven op ongegronde zwartmakingen.)
henry klom schreef:
05 mei 2019 19:15
Jij blijkt niet in staat om te reageren op een bericht zonder af te geven op mij persoonlijk.
Toon dan maar eens waar ik dat gedaan heb. Veel succes.
henry klom

Bericht door henry klom » 06 mei 2019 09:53

Toon dan maar eens waar ik dat gedaan heb. Veel succes.
bij deze; QED
Plaats reactie