Stuka zu fuss; toen en nu

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen

Plaats reactie
henry klom

Stuka zu fuss; toen en nu

Bericht door henry klom » 3 apr, 2017 21:39

Tijdens WW2 werd er door de Duitsers wurfrahmen aan SdKfz 251's opgehangen waarmee 28 cm en 32 cm raketten afgevuurd konden worden. Erg precies waren die raketten niet maar dat werd goed gemaakt door de grote explosieve kracht van de lading. De voertuigen die zo uitgerust werden kregen dan ook de naam 'Stuka zu fuss'
stuka zu fuss.jpg
stuka zu fuss.jpg (89.36 KiB) 2111 keer bekeken
Het systeem is na de oorlog niet overgenomen door de Geallieerden en een beetje in de vergetelheid geraakt. Toch duikt het systeem tegenwoordig onder een andere benaming weer op in Syrie en Irak. Improvised Rocket Assisted Munitions (IRAM) worden ze genoemd. IRAM's zijn er in vele soorten en maten maar de Iraakse 'Ashtar' lijkt wel heel erg veel op die oude Duitse raketten.
ashtar.jpg
ashtar.jpg (82.41 KiB) 2111 keer bekeken
Het principe van de IRAM is dat je een grote lading voortdrijft met een raket motor bv van een GRAD raket. Het is dus een ongeleid projectiel en niet bepaald een precisiewapen en ze zijn alleen bedoeld voor het uitdelen van een grote klap. Het zijn hele simpele wapens die echter zeer goedkoop en snel geproduceerd kunnen worden.
Bijnamen hebben ze ook al 'Vulkaanraketten' voor de echt grote Syrische modellen en ook worden ze Olifantraketten genoemd naar het geluid dat ze maken bij het afschieten.

voor een Ashtar in actie zie;
https://www.youtube.com/watch?v=3AGQDyzF2Fw

Een veel groter Syrisch model is te zien op;
https://www.youtube.com/watch?v=0gRlU98UQwI
peter van dijk

Re: Stuka zu fuss; toen en nu

Bericht door peter van dijk » 3 apr, 2017 22:47

Zo da's niet misselijk zeg :shock:
En hoewel sensationeel, toch jammer dat mensen dit soort schiettuig nog steeds nodig hebben.

Peace :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 22 mei, 2017 19:33

Als leek op het gebied van artillerie is me even iets niet duidelijk.
Er wordt gesteld dat zowel de wurfrahmen en zijn Iraanse variant geen precisie wapens zijn.

Maar de ene heeft uitwerking door zijn grote explosieve kracht en de andere is voor het uitdelen van een grote klap.

Hoe moet ik dit nu zien?

Met vriendelijke groet

Willem
henry klom

Bericht door henry klom » 2 jun, 2017 15:52

Zowel de Duitse wurframen als de IRAM's zijn beiden absoluut geen precisie-wapens waarmee je in 1 schot een klein doelwit uitschakeld. Je mikt ongeveer in de richting van een object waar hij terecht zou moeten komen. De explosive kracht is veel groter dan bv een 105 mm artillerie granaat. De zone waarin schade aangericht wordt is dan ook vele malen groter. Daarmee compenseer je de onnauwkeurigheid voor het geval dat je een meter of 100 naast het doel beland.
Je kan de IRAM's ook beschouwen als super zware mortieren die alleen bedoeld zijn om een zo groot mogelijke explosive lading af te leveren op het doel.

De IRAM's worden vooral in bebouwde gebieden ingezet omdat je daarmee een heel huizenblok onbewoonbaar mee kan maken. Ze zijn relatief goedkoop om te produceren en voor die paar centen heb je wel een enorm grote klap.

Onderstaand bv een Irakeese Iram die bij de gevechten in de stad Mosul ingezet wordt.
iram mosul.jpg
iram mosul.jpg (84.92 KiB) 1818 keer bekeken
henry klom

Bericht door henry klom » 19 nov, 2017 22:09

De Syrische stad Al-Bukemal is vandaag weer ingenomen door de coalitie-genoten van het Syrische leger. Dat voor het iname van dit laatste IS bastion aan de Eufraat grof geweld niet is geschuwd, is blijkt wel uit de inzet van deze IRAM.
al bukemal iram 19 nov 2017 01.jpg
al bukemal iram 19 nov 2017 01.jpg (53.02 KiB) 1271 keer bekeken
al bukemal iram 19 nov 2017 02.jpg
al bukemal iram 19 nov 2017 02.jpg (63.71 KiB) 1271 keer bekeken

Ik moet wel zeggen dat het een uitdagend camouflage patroon is waarvan dit voertuig is voorzien......
henry klom

Bericht door henry klom » 28 apr, 2018 12:20

Iram’s zijn per definitie geimproviseerde wapens dus een gewone vrachtwagen met met een soort van afvuurinstallatie zoals de onderstaande is geen uitzondering.
iram1.jpg
iram1.jpg (55.63 KiB) 633 keer bekeken

Het Syrische leger heeft echter de boel een beetje gestandariseerd. Er waren al de lichte Golan 65 en de zwaardere Golan 250. Nu zijn er nog twee zwaardere modellen ontwikkeld, de Golan-400 en de Golan-1000. De lichtere Golan-400 kan nog afgevuurd worden vanaf pick-up trucks met een meervoudige afvuurinstallatie maar zwaardere voertuigen zijn ook in gebruik .
iram2.jpg
iram2.jpg (88.83 KiB) 633 keer bekeken
iram3 golan 400.jpg
iram3 golan 400.jpg (69.22 KiB) 633 keer bekeken

Momenteel worden deze Iram’s ingezet bij de bestorming van ‘Yarmouk camp’. Dat is een enclave van IS bij de Syrische hoofdstad Damascus. Het is een zwaar stedelijk gebied waar elk gebouw omgetoverd kan worden tot een bunker en de rol van de Iram’s valt te beschrijven als bunkerbusters.
Het onderstaande filmpje toont de inzet van deze raketten een paar dagen geleden;

https://www.youtube.com/watch?v=gEP_HCVKy2g

Voor de 500 kilo zware Golan-1000 worden zwaardere voertuigen gebruikt en de afvuurinstallatie heeft slechts 3 buizen.Naast al de vrachtwagens is er ook een Golan-1000 installatie op een T-72 tank geplaatst. Vooralsnog is het waarschijnlijk de enigste T-72 die zo is omgebouwd....
iram4.jpg
iram4.jpg (66.32 KiB) 633 keer bekeken
henry klom

Bericht door henry klom » 14 mei, 2018 7:59

Van die T-72 met Golan-1000 Iram afvuurinstallatie is er nu een videofilm beschikbaar;

https://www.youtube.com/watch?v=ME5rbGJF5XY

Het is toch een wereld van verschil met zo'n geimproviseerde afvuurinstallatie op een gewone vrachtwagen.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 14 mei, 2018 9:23

henry klom schreef:
19 nov, 2017 22:09
Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat het een uitdagend camouflage patroon is waarvan dit voertuig is voorzien......
Ik vermoed dat dat groen plakband is. De lijnen zijn zo te zien allemaal precies even breed en netjes recht, en het Amerikaanse leger heeft duck tape in zo’n kleur groen. Of het erg effectief is, betwijfel ik ook, maar opstandeling-achtige lui hebben vaak erg weinig verstand van wat wel en niet werkt als camouflage, blijkt als je naar dit soort foto’s en beelden kijkt :)
henry klom

Bericht door henry klom » 14 mei, 2018 14:02

Die Iram met streepjescode is geen ‘rebellenvoertuig’ maar van een aan het Syrische leger geliëerde militie. Je kan dat patroon dan ook bijvoorbeeld opvatten als een poging om het door te laten gaan als een regulier militair voertuig.

De Syrische rebellenclubjes willen juist helemaal niet lijken op een Syrisch militair voertuig. Een camouflagebeschildering is er eerder de uitzondering dan de regel. Toch hebben die clubjes wel enig camouflage inzicht want zodra ze in gevecht gaan dan worden de voertuigen rijkelijk voorzien van lokaal gefabriceerde modder. Door de voertuigen royaal in te smeren met de lokale grond gaan die natuurlijk op in het terrein en daarmee is aan een van de basis beginselen van camouflage voldaan.

Dit is bijvoorbeeld een Iram van zo’n rebellenclub;

hts iram 12 feb 2018 03.jpg
hts iram 12 feb 2018 03.jpg (22.57 KiB) 463 keer bekeken

Hij is rijkelijk voorzien van modder van dezelfde kleur als de omgeving. Het grote voordeel van het afvuren van zo’n Iram op een stoffige ondergrond is natuurlijk ook wel dat daarna je hele voertuig onttrokken is aan het zicht van de vijand...........
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 14 mei, 2018 18:04

henry klom schreef:
14 mei, 2018 14:02
Die Iram met streepjescode is geen ‘rebellenvoertuig’ maar van een aan het Syrische leger geliëerde militie.
Dat maakt absoluut geen verschil voor het punt dat ik aan het maken was :)
henry klom schreef:
Je kan dat patroon dan ook bijvoorbeeld opvatten als een poging om het door te laten gaan als een regulier militair voertuig.
Ongetwijfeld, maar alsnog blijkt er niet uit dat ze verstand hebben van hoe camouflage nu eigenlijk werkt.
henry klom schreef:
Toch hebben die clubjes wel enig camouflage inzicht want zodra ze in gevecht gaan dan worden de voertuigen rijkelijk voorzien van lokaal gefabriceerde modder. Door de voertuigen royaal in te smeren met de lokale grond gaan die natuurlijk op in het terrein en daarmee is aan een van de basis beginselen van camouflage voldaan.
Ik had het over camouflagepatronen, en hoewel ik inderdaad dat woord niet specifiek gebruikte, lijkt me toch dat aan te nemen is dat ik daarop doelde, aangezien m’n opmerking voortkomt uit een voertuig waarop een poging tot een camouflagepatroon is aangebracht.
henry klom

Bericht door henry klom » 14 mei, 2018 19:09

Jakko Westerbeke schreef:
14 mei, 2018 18:04
henry klom schreef:
Die Iram met streepjescode is geen ‘rebellenvoertuig’ maar van een aan het Syrische leger geliëerde militie.
Dat maakt absoluut geen verschil voor het punt dat ik aan het maken was :)
Ja, dat maakt wel wat uit want ze strijden naast het leger. Want bv de Badr organisatie gaat ervan uit dat het leger beter afgeschaft kan worden en plaats moet maken voor hun strijdgroepen. Oftewel dezelfde situatie als in Nazi Duitsland waar de SS als politieke organisatie, hun eigen leger oprichtte. Die Waffen-SS ging dus de concurentie aan met de Wehrmacht.
henry klom schreef:
Je kan dat patroon dan ook bijvoorbeeld opvatten als een poging om het door te laten gaan als een regulier militair voertuig.
Ongetwijfeld, maar alsnog blijkt er niet uit dat ze verstand hebben van hoe camouflage nu eigenlijk werkt.
Zoals al door mij geschreven; ik zie er ook geen poging in om via zo'n patroon tot verhulling van het voertuig te komen. En ik heb ook al duidelijk aangegeven wat er volgens mij achter steekt.
henry klom schreef:
Toch hebben die clubjes wel enig camouflage inzicht want zodra ze in gevecht gaan dan worden de voertuigen rijkelijk voorzien van lokaal gefabriceerde modder. Door de voertuigen royaal in te smeren met de lokale grond gaan die natuurlijk op in het terrein en daarmee is aan een van de basis beginselen van camouflage voldaan.
Ik had het over camouflagepatronen, en hoewel ik inderdaad dat woord niet specifiek gebruikte, lijkt me toch dat aan te nemen is dat ik daarop doelde, aangezien m’n opmerking voortkomt uit een voertuig waarop een poging tot een camouflagepatroon is aangebracht.
En Neen, jij schreef; ‘maar opstandeling-achtige lui hebben vaak erg weinig verstand van wat wel en niet werkt als camouflage’

En ik ben met hun van mening dat een modderbad heel goed werkt als camouflage als je het voertuig in hetzelfde modderige terrein parkeert. Als jij daar anders over denkt, ga vooral je gang maar je zal me toch niet overtuigen van het tegendeel.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 15 mei, 2018 9:20

Waarom reageer je alsof ik op je tenen ben gaan staan terwijl ik alleen een beetje commentaar geef op iets dat te zien is in een foto die je hebt geplaatst?

Anders gezegd: neem eens diep adem en vat niet alles dat gezegd wordt op een forum op als een aanval op jouw doen en laten.
henry klom

Bericht door henry klom » 15 mei, 2018 13:27

Jakko Westerbeke schreef:
15 mei, 2018 9:20
Waarom reageer je alsof ik op je tenen ben gaan staan terwijl ik alleen een beetje commentaar geef op iets dat te zien is in een foto die je hebt geplaatst?

Anders gezegd: neem eens diep adem en vat niet alles dat gezegd wordt op een forum op als een aanval op jouw doen en laten.
Goh, ik laat je alleen het verschil zien tussen een 'regime Iram' en een 'rebellen Iram' en leg je uit wat het verschil is op camouflage gebied tussen die twee. Daar mag jij over zeggen wat je wil, het zal mij een rotzorg zijn. Maar als jij het nodig vind om mij persoonlijk op mijn mening aan te spreken dan ben ik niet te beroerd om je van repliek te dienen.

Dus neem jouw eigen raad ook maar eens zelf ter harte; neem eens diep adem en vat niet alles dat gezegd wordt op een forum op als een aanval op jouw doen en laten
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 15 mei, 2018 18:11

henry klom schreef:
15 mei, 2018 13:27
het zal mij een rotzorg zijn
Zo te zien niet, want je blijft reageren op een manier die op mij als enigszins agressief overkomt.
henry klom schreef:
Maar als jij het nodig vind om mij persoonlijk op mijn mening aan te spreken dan ben ik niet te beroerd om je van repliek te dienen.
Ik sprak (en spreek) je helemaal niet aan op je mening, ik maakte een opmerking over een voertuig op een foto. Jij reageerde daar dan op alsof ik zei dat jij er geen verstand van hebt, terwijl ik nooit zoiets beweerd heb. Ik heb helemaal niks ten nadele van jou opgemerkt in deze hele thread, maar je antwoordt elke keer alsof ik dat wel doe — lees maar eens terug.
henry klom schreef:
Dus neem jouw eigen raad ook maar eens zelf ter harte; neem eens diep adem en vat niet alles dat gezegd wordt op een forum op als een aanval op jouw doen en laten
Ik vat je opmerkingen over mijn opmerking over die camouflage helemaal niet op als een aanval, maar als een antwoord dat de (zijdelingse) opmerking die ik maakte bij m’n voornaamste observatie over die foto, niet helemaal begrepen lijkt te hebben. Ik geloof je graag dat in dit geval de eigenaars van dit voertuig aangezien willen worden voor geallieerden van het Syrische regeringsleger — dat doet echter niks af aan het feit dat heel veel geïmproviseerde (gevechts)voertuigen in dit soort conflicten, voorzien zijn van camouflagepatronen die amper of niet werken. Dát is wat ik zei in m’n eerste bericht, en waar ik nog altijd achter sta.
henry klom

Bericht door henry klom » 15 mei, 2018 18:28

Goh Joh, dus je snapt zelfs niet eens wat je zelf aanraad;

Dus neem jouw eigen raad toch maar eens zelf ter harte; neem eens diep adem en vat niet alles dat gezegd wordt op een forum op als een aanval op jouw doen en laten

zo klaar en wat je verder uitkraamt, zal mij een rotzorg zijn.
Patrick van Veenendaal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Patrick van Veenendaal » 15 mei, 2018 21:10

Zal wel aan de temperatuur liggen, dat het lontje behoorlijk kort is....
Tijd voor een plaspauze, of een slotje.
Tip voor Henry: first process brain before engaging keyboard :D En ja, dat is een geintje... :oops:
Groeten, Patrick
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 16 mei, 2018 9:29

henry klom schreef:
15 mei, 2018 18:28
wat je verder uitkraamt, zal mij een rotzorg zijn.
Zelfs geen goed advies? Iets als: „Doe gewoon eens rustig, koel wat af en lees deze thread over een paar dagen eens objectief terug …”

Je hebt volgens mij in je hoofd dat ik je af loop te zeiken of moeilijk tegen je doe, of zoiets, terwijl dat helemaal niet het geval is!
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 16 mei, 2018 10:07

Sorry dat ik me bemoei met zaken die me niet aan gaan, maar het lijkt me beter om het hier bij te laten. Men praat langs elkaar op en de discussie gaat nergens heen. Het is soms lastig context te begrijpen via het internet, waarbij het ontbreekt van alle andere emoties van interactie.
Plaats reactie