Identificatie voertuig ?

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Arjan Wiskerke

Identificatie voertuig ?

Bericht door Arjan Wiskerke » 01 feb 2015 10:55

Kan iemand wellicht iets vertellen over dit voertuig? Ik ga ervan uit dat het een voertuig van de Koninklijke Landmacht was (alle foto's die ik opgestuurd kreeg zijn van de KL). Het lijkt me niet de Ehrhardt pantserwagen en ook niet één van de drie Morris wagens. Misschien was het eerder een "Panzerattrappe" en niet voorzien van echte pantserplaten. Misschien toch geen Nederlandse soldaten maar van een land met soortgelijke uniformen ?

Afbeelding

Arjan
henry klom

GMC

Bericht door henry klom » 01 feb 2015 11:38

Dit voertuig is een Nederlandse GMC vrachtwagen die voorzien van een houten en canvas opbouw, een pantserwagen moest voorstellen. In tweede wereldoorlog termologie zou je het kunnen aanduiden als een 'atrappe'. Er is er 1 van gemaakt en hij diende om tijdens de grote jaarlijkse legeroefeningen een pantserwagen eenheid voor te stellen. Zodat de officieren konden leren omgaan met de mogelijkheden van de inzet van snelle wapens als pantserwagens in een gevecht op legerkorpsniveau en de bestrijding ervan.
Arjan Wiskerke

Re: Identificatie voertuig ?

Bericht door Arjan Wiskerke » 01 feb 2015 11:53

Hartelijk dank Henry voor de vlotte reactie, ik zal jouw info over de GMC doorgeven. Er zijn nog wel meer foto's waar ik zelf niet uitkom.

Groet,

Arjan
Kees Blijleven
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Kees Blijleven » 01 feb 2015 14:01

Dag Arjan,

Hieronder het verhaal zoals dat (lang geleden) in DE TANK nummer 90 stond.

GMC-Pantserwagens (1)

"Aangezien pantserwagens niet als enkeling kunnen opereren, moest naast de Ehrhardt een tweede wagen worden verkregen. Aanschaffing van een nieuw voertuig ten laste van de defensiebegroting was evenwel volledig uitgesloten en daarom kreeg de Inspecteur der Artillerie in december 1923 opdracht een GMC-vrachtwagen en een kanon van 3,7 cm met pivot ter beschikking te stellen van de 3e Schoolcompagnie van het Regiment Vestingartillerie te Naarden. Die zag kans met een bedrag van f. 500,- en met behulp van "diverse hulpmaterialen" een "eenvoudige schijnpantserauto" te vervaardigen. Uitdrukkelijk was gesteld dat de bepantsering in hout moest worden uitgevoerd. Niettemin slaagde men er in nog wat plaatijzer en verf te bemachtigen, waardoor het resultaat bij de najaarsoefening in 1924 een verrassende indruk maakte op de troep.

Ondanks enkele bezwaren, zoals een slechte wendbaarheid en slecht uitzicht voor de bestuurder, heeft deze GMC "pantserwagen" vanuit oefeningsstandpunt bezien, goed voldaan. De bovenbouw en het chassis hadden echter veel te leiden en de motor kon de snelheid niet meer boven de 25 km/uur brengen. Nadat tijdens de oefeningen in 1927 door het intussen wijzer geworden publiek spottende opmerkingen waren gemaakt in de richting van de "blikken pantserwagen", is de wagen onder auspiciën van de Artillerie-Inrichtingen, door de postautodienst te Amsterdam geheel gereviseerd en versterkt en vervolgens weer ter beschikking gesteld van het Korps Rijdende Artillerie. Voorzien van het civiele kenteken M-27012 en het militaire nummer 702, is de wagen nog tot 1931 bij het Regiment Wielrijders in gebruik geweest. In dat jaar werd er voor de laatste keer mee geoefend, en het jaar daarop is hij door het K.R.A. ontmanteld en ingericht voor het transport van de nieuwe, bij dit korps ingedeelde rupspantserwagens."

Na deze pantserwagen zijn er in 1929 nog acht pantserwagens gebouwd. Misschien dat die op de andere foto's zijn te zien. Ik ben benieuwd! Ik heb deze in ieder geval met plezier aan m'n verzameling toegevoegd.

Groet,

Kees Blijleven
Kees Blijleven
Twenot Bestuur
henry klom

Bericht door henry klom » 01 feb 2015 14:27

Kees,

"Na deze pantserwagen zijn er in 1929 nog acht pantserwagens gebouwd. Misschien dat die op de andere foto's zijn te zien. Ik ben benieuwd! Ik heb deze in ieder geval met plezier aan m'n verzameling toegevoegd."

Nee, dat is een geheel uit de lucht gegrepen veronderstelling en je zal kunnen zoeken tot je een ons weegt, maar zo'n foto zal nooit boven water komen. De rest van je verhaal is deels waar maar voor het overige is het niets meer dan iets van klokken en niet weten waar de klepels hangen.

mvg
Henry
Kees Blijleven
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Kees Blijleven » 01 feb 2015 17:28

Henry,

Je hebt gelijk, ik had even verder moeten lezen. Als ik het nu goed heb gezien was er eind jaren '20 wel een idee om er acht pantserwagens bij te bouwen, maar dat zijn er in de winter '31/'32 maar drie geworden.

Groet,

Kees Blijleven
Kees Blijleven
Twenot Bestuur
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 01 feb 2015 17:56

Hartelijk dank voor de aanvullende info Kees. Ik heb overigens maar 1 foto van dit voertuig ontvangen.

Groet,

Arjan
henry klom

Bericht door henry klom » 01 feb 2015 18:30

Kees,

" Als ik het nu goed heb gezien was er eind jaren '20 wel een idee om er acht pantserwagens bij te bouwen, "

Nee, daarvan is nooit sprake geweest. Dat is gewoon een indianen verhaal.

"maar dat zijn er in de winter '31/'32 maar drie geworden."

Nee, dat is helaas ook een indianenverhaal.

mvg
Henry
Rob Tas
Contacteer:

Bericht door Rob Tas » 13 feb 2015 07:54

arjan je hebt een PB van me.

groeten rob
mijn familie wil mij opgeven voor "help mijn man heeft een hobby", snap niet waarom

www.tasmodelshop.nl
Leander Jobse

Bericht door Leander Jobse » 20 mei 2019 21:50

Hey,

Dit is alweer een 4 jaar oude thread maar ik wil graag het één en ander ophelderen.
De GMC was echt puur gebouwd voor training en dan zien we hem inderdaad voor het eerst verschijnen bij de najaarsoefeningen van 1924. Eigenlijk was het toen de enige normaal uitziende 'pantserwagen', omdat de Ehrhardt nog geen pantseropbouw had en nog bewapend was met de 6tl.

Er was zeker wel sprake om '8 secties' pantserwagens bij het KRA in te delen om het verlies van de instructie batterij te compenseren toen deze werd opgeheven in 1925 (volgens drs. B. Schoenmaker in '200 jaar Rijdende Artillerie'). Het is hier echter zeer belangrijk te benoemen dat dit enkel gebaseerd is op de uit tactisch oogpunt positieve ervaringen van de oefening uit 1924 en wat voor soort pantservoertuigen er zouden komen stond nog niet vast. In 1928 horen we de minister van defensie dan weer zeggen dat de aanschaf van pantservoertuigen niet nodig is.

Of het nu echt de bedoeling was vraag ik me af, maar alle 8 zijn er uiteindelijk ook daadwerkelijk gekomen in de vorm van de vijf Carden-Loyd carriers
en de drie Morris wagens in 1931 en 1932 respectievelijk. (de drie GMC laten we buiten beschouwing omdat deze bij de politie werden ingedeeld bij de 2e compagnie politietroepen te Amsterdam).

Terug naar die blikken GMC, die werd ontmanteld in 1931. Het 37mm kanon wordt dan overgeplaatst naar de Ehrhardt die, naar ik vermoed, dan pas een pantseropbouw kreeg.

Het is belangrijk om op te merken dat de blikken GMC enkel vanuit tactisch oogpunt een succesje was. Al tijdens de oefeningen in 1924 werd het voertuig hevig bekritiseerd en bijvoorbeeld door de Arnhemsche Courant betiteld als een 'prehistorische pantserauto'.

Een populaire bijnaam van de GMC die ik nog nergens in de beperkte Nederlandse pantser literatuur ben tegengekomen was Sjimmie of Sjimmietent (of shimmy). Leuk is nog wel dit stukje film met de GMC ->https://www.youtube.com/watch?v=dfZBARE7FPA

Groeten,

Leander Jobse
henry klom

Bericht door henry klom » 21 mei 2019 07:58

Er was zeker wel sprake om '8 secties' pantserwagens bij het KRA in te delen om het verlies van de instructie batterij te compenseren toen deze werd opgeheven in 1925 (volgens drs. B. Schoenmaker in '200 jaar Rijdende Artillerie').

Neen, Schoenmaker kletst uit zijn nek.

Het is hier echter zeer belangrijk te benoemen dat dit enkel gebaseerd is op de uit tactisch oogpunt positieve ervaringen van de oefening uit 1924 en wat voor soort pantservoertuigen er zouden komen stond nog niet vast. In 1928 horen we de minister van defensie dan weer zeggen dat de aanschaf van pantservoertuigen niet nodig is.
Neen, de oefening 1924 leidde tot geen enkele beslissing voor of tegen aanschaf van pantserwagens. Het toonde alleen aan dat schijnpantserwagens nuttig waren bij oefeningen.

Terug naar die blikken GMC, die werd ontmanteld in 1931

Neen, die GMC was niet van blik maar van hout en canvas.

Een populaire bijnaam van de GMC
Alleen al de aanduidingen "blik" en "pantserwagen" zijn al op te vatten als bijnamen voor dit voertuig

Het 37mm kanon wordt dan overgeplaatst naar de Ehrhardt die, naar ik vermoed, dan pas een pantseropbouw kreeg.
Volslagen onzin want de Ehrhardt had geen 37mm kanon
Leander Jobse

Bericht door Leander Jobse » 21 mei 2019 10:42

Neen, Schoenmaker kletst uit zijn nek.
Dus C.M. Schulten en J. Theil, en J.W. van den Hoek ook? Om de militaire spectator uit 1932 te citeren: "Ter aanvulling en vernieuwing van het materieel der 8 sectiën pantserwagens, welke, blijkens het in 1925 vastgestelde boekwerk ,,Oorlogsorganisatiën", bij het Veldleger zijn ingedeeld (...)"
Om slechts een greep uit de beschikbare literatuur te noemen. Nu vind ik het zeer interessant dat u van anders overtuigd ben, en ik ben erg benieuwd naar uw onderbouwing.
Neen, de oefening 1924 leidde tot geen enkele beslissing voor of tegen aanschaf van pantserwagens. Het toonde alleen aan dat schijnpantserwagens nuttig waren bij oefeningen.
U hebt gelijk, ik ging hier al weer dingen combineren die niet gecombineerd hadden moeten worden. De oefening en beslissing stonden los van elkaar.
Neen, die GMC was niet van blik maar van hout en canvas.
Jazeker, de GMC was van hout en canvas, maar het is toch wel waarschijnlijk dat in het ontwerp ook blik toegepast was. Zo schrijft de Haagsche Courant uit 1924 bijvoorbeeld over de vier trainingspantsers: "Een hiervan was een vrachtauto (...) omgeven door een omhulsel van plaatijzer." Dat betreft overduidelijk de GMC.
Alleen al de aanduidingen "blik" en "pantserwagen" zijn al op te vatten als bijnamen voor dit voertuig
Ook waar, maar vond het juist vermeldingswaardig dat de bemanning toendertijd niet eens naar het voertuig refereerde als pantserwagen, maar als Shimmy tent (een soort kermistent toch?) dus juist een verwijzing naar de toepassing van canvas.
Volslagen onzin want de Ehrhardt had geen 37mm kanon
Op alle foto's van de achterkant van de Ehrhardt zien we een vuurmond uit het voertuig steken. Is het een ander kaliber? Of een neppe loop? Foto vergelijkingen met de GMC vertonen een opmerkelijke overeenkomst. En het is ook duidelijk niet de 6tl die op de fotos staat. Dat zag er zo uit: Afbeelding
henry klom

Bericht door henry klom » 21 mei 2019 10:57

Jazeker, de GMC was van hout en canvas, maar het is toch wel waarschijnlijk dat in het ontwerp ook blik toegepast was. Zo schrijft de Haagsche Courant uit 1924 bijvoorbeeld over de vier trainingspantsers: "Een hiervan was een vrachtauto (...) omgeven door een omhulsel van plaatijzer." Dat betreft overduidelijk de GMC.
Nee, dan bedoelen ze de Ehrhardt
Ook waar, maar vond het juist vermeldingswaardig dat de bemanning toendertijd niet eens naar het voertuig refereerde als pantserwagen, maar als Shimmy tent (een soort kermistent toch?) dus juist een verwijzing naar de toepassing van canvas.
een sjimmietent is een kermisattractie die tegenwoordig beter bekend staat als 'cakewalk'. Oftewel het is schudmachine en die benaming slaat dus op de vering van de wagen en niet op het uiterlijk.
Op alle foto's van de achterkant van de Ehrhardt zien we een vuurmond uit het voertuig steken. Is het een ander kaliber? Of een neppe loop? Foto vergelijkingen met de GMC vertonen een opmerkelijke overeenkomst. En het is ook duidelijk niet de 6tl die op de fotos staat.
Eerst stond er een 6 tl op en daarna een kanon van 5, nooit een 37 mm
Leander Jobse

Bericht door Leander Jobse » 21 mei 2019 11:09

Nee, dan bedoelen ze de Ehrhardt
Afbeelding
een sjimmietent is een kermisattractie die tegenwoordig beter bekend staat als 'cakewalk'. Oftewel het is schudmachine en die benaming slaat dus op de vering van de wagen en niet op het uiterlijk.
Ah helemaal duidelijk, dank.
Eerst stond er een 6 tl op en daarna een kanon van 5, nooit een 37 mm
Heel interessant, een vergelijkbaar kanon als de 5cm Kazemat neem ik aan?
henry klom

Bericht door henry klom » 21 mei 2019 11:11

Dus C.M. Schulten en J. Theil, en J.W. van den Hoek ook? Om de militaire spectator uit 1932 te citeren: "Ter aanvulling en vernieuwing van het materieel der 8 sectiën pantserwagens, welke, blijkens het in 1925 vastgestelde boekwerk ,,Oorlogsorganisatiën", bij het Veldleger zijn ingedeeld (...)"
Om slechts een greep uit de beschikbare literatuur te noemen. Nu vind ik het zeer interessant dat u van anders overtuigd ben, en ik ben erg benieuwd naar uw onderbouwing.
Als je niet begrijpt wat het boekwerk oorlogsorganisatiën betekend in die periode dan kan je daar de verkeerde conclusies uit trekken. Het leger werd in die periode gereorganiseerd maar alle plannen voor aanschaffing van materieel gingen in de ijskast want het is de periode van de ontwapening en bezuiniging op materieel. Het boekwerk stelt alleen de maximale mogelijke invulling vast van het door de regering beschikbaar gestelde materiaal voor het leger. Meer materieel dan in oorlogsorganisatie staat is niet aanvraagbaar bij een regeringsbegroting. Dat iets in de oorlogsorganistie staat betekend niet dat het leger er daadwerkelijk over beschikt. Het betekend zelfs niet dat ze dat ook daadwerkelijk gaan krijgen. Het is 'pro memori', stel dat we pantserwagens zouden nemen dan is dit wat we maximaal zouden moeten aanschaffen, en dan kan je er een prijskaartje aan hangen waar de Tweede Kamer over mag beslissen.
Leander Jobse

Bericht door Leander Jobse » 21 mei 2019 14:45

Duidelijk
Plaats reactie