[RJ] Dodge Weapon Carrier (Afv-Club AF-35S15)

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Rob Hokke

[RJ] Dodge Weapon Carrier (Afv-Club AF-35S15)

Bericht door Rob Hokke » 07 sep 2019 13:41

Hoi! Ik wil graag mee doen met een Dodge Weapon Carrier van Afv-Club.

Afbeelding

De bedoeling is dat het uiteindelijk een 'sweep wagen' gaat worden zoals ze in Indië gebruikt werden door de KL, maar daar over later meer. Ik heb voor deze kit gekozen omdat ie A) goedkoop was, en (B) het een vrij simpele kit is. Mijn bouwlust heeft de laatste tijd zó geleden onder de RFM Panther en Riich U.Carrier dat ik wel even iets minder gecompliceerd kan gebruiken :mrgreen:

Ook wil ik mn basis scratchbouw technieken wat oefenen met lasnaden, schanieren, klinknagels e.d. maken maar vooral het mooi recht en haaks plastic op maat snijden, dat is iets dat altijd nèt verkeerd gaat bij me...

Enjoy!
Arjan Wiskerke

Re: [RJ] Dodge Weapon Carrier (Afv-Club AF-35S15)

Bericht door Arjan Wiskerke » 07 sep 2019 14:09

Rob Hokke schreef:
07 sep 2019 13:41
maar vooral het mooi recht en haaks plastic op maat snijden, dat is iets dat altijd nèt verkeerd gaat bij me...
Wat je nodig hebt is een rechthoekig stuk multiplex van 1 cm dik (of meer) en een metalen winkelhaak. Je haakt het dikke deel van de winkelhaak achter een kant van het multiplex plaatje en de styreen plaat houd je strak tegen het dikke deel van de winkelhaak. Voor het snijden gebruik ik een klassiek stanley mes waarvan ik de mesjes zelf slijp (Zeeuwse zunigheid :) ).

Afbeelding

edit: wellicht nog een handige tip is het gebruik van een vel schuurpapier op een vlak plaatje (bv. een glasplaatje). Je kunt hier onderdelen/plaatjes op vlak slijpen. Je gaat dus met het onderdeel over het vel schuurpapier en niet met een schuurpapiertje of een vijl over het onderdeel. Dit werkt veel sneller (vooral met grof schuurpapier) en beter dan gepruts met een vijltje of een stukje schuurpapier.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 07 sep 2019 15:26

Inderdaad, een blokhaak (dat is wat Arjan op de foto heeft staan — een winkelhaak is vergelijkbaar maar allebei de armen zijn even dik) is wat je nodig hebt om alles netjes haaks te (proberen) te krijgen. Je kúnt het ook doen door aan allebei de kanten van je werkstuk dezelfde maten af te tekenen, maar dat is veel minder nauwkeurig dan wanneer je op de manier zoals op de foto zeker weet dat je een haakse lijn tekent of snijdt.
Rob Hokke

Bericht door Rob Hokke » 07 sep 2019 15:35

Bedankt voor de reacties! Op het moment gebruik ik een vloertegeltje als snijondergrond, maar eigelijk is die een stukkie te klein (of mn blokhaak te groot!). De tip van t schuurpapier op n vlakke plaat is een goede, ik ga vanavond meteen wat knutselen :mrgreen:
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 11 sep 2019 09:59

Rob,

Misschien ook nog een aardig tip....ik snij plastic plaat eigenlijk nooit door...ik "snij het in" en breek het daarna. Op dit manier loop je minder risico dat je mes wegloopt als je stiekem te hard in het plastic drukt met het puntje van je mes....en je beperkt het "opzij drukken" van plastic, met andere woorden, die opstaande randjes vlak naast je snijlijn, waar het mes het materiaal opzij drukt.

Insnijden en breken werkt erg goed bij plaat van 0,25mm tot ca. 1,5mm....Bij plaat dikker dan dat, krijg je soms geen mooie strakke breuklijn, dus kan het nodig zijn een vijltje langs de rand te halen na het snijden.

Alex
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 sep 2019 18:03

Ik gebruik voor grotere sneden meestal een Tamiya (eigenlijk Olfa) plastic-snijder:

Afbeelding

Die trekt een groef in het materiaal, waarbij er een krul plastic loskomt, en drukt dus niet het materiaal opzij zoals een mes dat doet. Na een paar halen daarmee verder zoals Alex zegt: breken, meestal door de twee zijden van de plaat heen en weer te bewegen.
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 04 okt 2019 21:52

Hai Rob,

Leuke kit heb je gekozen.
Hoever ben je hiermee ?

Groet
Afbeelding
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 02 nov 2019 15:09

Rob,

Heb je al genoeg moed verzameld om met het plastic plaat te beginnen. Schaam je niet hoor!.....er zijn hier zat mensen die je van advies kunnen voorzien.

Alex
Afbeelding
Plaats reactie