[Alex] Monogram M29C Weasel

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Alex van de Wetering

Re: [Alex] Monogram M29C Weasel

Bericht door Alex van de Wetering » 12 sep 2019 21:29

Jakko, Bas, Arjan,

bedankt voor jullie reacties. Het is eigenlijk gek dat in de hedendaagse tijd nog steeds geen plastic fabrikant een nieuw model van de Weasel heeft gemaakt......deze versie met de drijvers is dan misschien wat obscuur, maar de versie zonder is echt een voertuig waar je veel kanten mee op kunt.

Wat bij de Monogram weasel niet zo goed uit de verf komt is de hoekige voorkant van de voorste drijver.....met zo'n vlakke, vrijwel rechthoekige, plaat in het midden. De Monogram is wat ronder....eigenlijk minder lelijk dan het echte ding. :mrgreen:

Afbeelding
bron:http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/US/cargo-carrier-m29-weasel

Afbeelding

Qua maatvoering is het "puntje" (dat ontstaat door de extreme lossingshoek) in het midden wel goed....met andere woorden, ik kan hier niet de lossing gewoon weg vijlen, want dan wordt de neus te kort. Ik heb in plaats daarvan een stukje styreen gesneden met de behulp van de maten die ik destijds in Overloon heb genomen....toen een stuk uit de neus gezaagd en het stukje styreen iets uitstekend ten opzichte van de rest vastgelijmd....om zo de juiste lengte vast te houden.
De volgende stap was het opdikken/vullen met Milliput (na een dagje drogen van het stukje styreen). Omdat Milliput (en ook Magic Sculp) nog wel eens los wil komen aan de randen, heb ik een randje Evergreen langs de bovenrand van de drijver gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Milliput op het model gedrukt.....en gladgestreken met een natte vinger......Niet omdat ik de illusie heb dat ik dan niets hoef te schuren, maar ik doe het vooral om het spul goed aan te kunnen drukken, zodat het in alle hoekjes komt. Ik heb toch aan de binnenkant van de neus nog twee stukje Evergreen balk gelijmd, om wat meer body in de neus te krijgen.

Afbeelding

Na een eerste rondje opkuisen met de scalpel (teveel aan milliput wegsnijden....oppervlak wat schrapen), ziet het er zo uit. (Milliput heeft ook weer een dagje gedroogd)

Afbeelding

Nu is het een kwestie van schuren met nagelvijlen van de Etos....en met plankjes waarop ik schuurpapier heb gelijmd....en vooral veel vergelijken met foto's. Het feit dat je een mooi contrast krijgt tussen het onderliggende groene plastic en het gelige Milliput, betekent ook dat je de ontstane "tekening" links en rechts kan vergelijken. Met andere woorden, als de tekening links en rechts gelijk is, dan is de vorm ook links en rechts gelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een tijdelijk dek toegevoegd om wat verband in de neus te houden tijdens het schuren. (dit is grof in vorm gemaakt) Ik heb de bovenrand van de drijver hiervoor 0,25mm verlaagd...zodat ik straks een nieuwe bovenkant/dek erover heen kan plakken van 0,25mm styreen....dat kan ik dan langs de rand van de nieuwe neus afsnijden voor een mooie aansluiting. De twee balkjes heb ik met ieder 1 mini drupje secondenlijm aan het nieuwe witte stuk geplakt......zo komt het dek mooi op de juiste hoogte met de neus...kan je het grove dek langs de rand aan de neus lijmen......en je kan de balkjes naderhand eenvoudig weer losbreken.

Afbeelding

Dan een laagje Mr. Surfacer 500 om eventuele deukjes en groeven van het schuren op te vullen. Tevens heb je te maken met 2 verschillende soorten/kleuren plastic en het redelijk poreuze Milliput...Dit reageert allemaal net iets anders op verf, dus hoe glad je het ook schuurt, je hier in de verffase oneffenheden kunnen gaan zien......nog een reden om een dun laagje Mr. Surfacer aan te brengen. (bij 1 van de foto's zie je ook dat bij de Mr. Surfacer het onderliggende materiaal verschillend reageert en dat je daardoor toch een lijn ziet!)

Afbeelding

Afbeelding

Na het schuren van de Mr. Surfacer met 240 en 400 schuurpapier en fijne nagelvijlen, heb ik een paar laagjes (Motip) primer aangebracht om de vorm goed te kunnen beoordelen en om de hele neus van een laagje te voorzien om problemen in de verffase te voorkomen. Ik start met een dun waasje primer over de hele neus.....en dan na 10minuten een volgend laagje.

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij betreft is de vorm van de neus nu goed, dus de volgende stap wordt de primer heel licht schuren (net dat de glans eraf is) en het dek maken.

Alex
Afbeelding
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 12 sep 2019 22:47

Chapeau Alex dat ziet er prima uit ! Het viel me op bij de filmbeelden van een Weasel in het water bij Westkapelle dat de snelheid van het ding in het water bedroevend was (hij lijkt nauwelijks vooruit te komen en de camera man leek er ook genoeg van te hebben :) ). Vergeleken met de schoepen op de LVT tracks zitten er ook maar kleine uitsteeksels aan de track links van de Weasel. Lijkt me dat Weasels geschikter waren voor moerasachtig terrein of het oversteken van smalle water hindernissen. Dit is misschien ook de reden dat er zo opvallend weinig foto's van Weasels in Walcheren lijken te zijn van na de landing.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 13 sep 2019 09:27

Alex van de Wetering schreef:
12 sep 2019 21:29
Het is eigenlijk gek dat in de hedendaagse tijd nog steeds geen plastic fabrikant een nieuw model van de Weasel heeft gemaakt......
De reden daarvoor is best eenvoudig, is mijn vermoeden: hij zit niet in World of Tanks

Er zijn de laatste jaren plastic modellen verschenen van allerlei voertuigen die ik nooit gedacht had daarin te zien, en dan blijkt van de meeste dat ze in dat spel (schijnen te) zitten.
Arjan Wiskerke schreef:
12 sep 2019 22:47
Vergeleken met de schoepen op de LVT tracks zitten er ook maar kleine uitsteeksels aan de track links van de Weasel. Lijkt me dat Weasels geschikter waren voor moerasachtig terrein of het oversteken van smalle water hindernissen.
Hij was dan ook origineel bedoeld als sneeuwmobiel voor gebruik in Noorwegen, met (zeer) beperkt drijfvermogen om riviertjes e.d. over te steken. Met die extra drijflichamen en wat stroomlijn daarvoor was hij weliswaar volledig amfibisch, maar dan nog maar nét.
Arjan Wiskerke schreef:
12 sep 2019 22:47
Dit is misschien ook de reden dat er zo opvallend weinig foto's van Weasels in Walcheren lijken te zijn van na de landing.
Ze bleken inderdaad niet opgewassen tegen de golfslag en de stroming in de binnenzee die het hier toen was.

Dit is eigenlijk m’n favoriete foto van een Weasel op Walcheren:

Afbeelding
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 13 sep 2019 19:54

:D mooie update weer. Ontvet jij het plastic nog voordat je er milliput op aanbrengt?
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 13 sep 2019 19:57

Je moet toch wel bijna paranormaal begaafd zijn om de Weasel op die foto te herkennen :wink: . Vond deze foto nog op de IWM site (Zetten 1945) :

Afbeelding

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 14 sep 2019 09:45

Arjan Wiskerke schreef:
13 sep 2019 19:57
Je moet toch wel bijna paranormaal begaafd zijn om de Weasel op die foto te herkennen :wink: .
Ik heb er best een tijdje naar zitten kijken voordat tot me doordrong wat dat ding links nu eigenlijk is. Deze foto hielp daar wel bij:

Afbeelding

Allebei de foto’s zijn van de ruïne van de burgemeesterswoning in de Zuidstraat in Westkapelle, waar blijkbaar een M29C op z’n kant voor lag, ontdaan van z’n wielen, rupsbanden, en alles wat daar verder bijhoort.
Arjan Wiskerke schreef:
13 sep 2019 19:57
Vond deze foto nog op de IWM site (Zetten 1945) :

Afbeelding
Dat is er dan weer een standaard M29, zonder drijflichamen. Ik geloof miet dat ik al veel foto’s gezien heb van zo eentje in Britse dienst.
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 14 sep 2019 21:29

Ha Alex,

Je neemt hem ingrijpend onder handen. Gezien je vorderingen heb ik alle vertrouwen in een goed vervolg. Ik vind het gewaagd een model geheel door te zagen, maar je laat ons zien dat het kan en hoe. Bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Jan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 14 sep 2019 22:34

Dit filmpje laat zien dat de Weasel op het land wel goed uit de voeten kon :

https://www.youtube.com/watch?v=QTwm4vSUx8c

Arjan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 15 sep 2019 11:17

Bas.....daar zeg je wat.....nee, ik heb het plastic niet ontvet. Ik was wel altijd m'n handen voor ik ga modelbouwen, maar verder dan dat ga ik doorgaans niet. Misschien moet ik inderdaad eens de plastic delen in een afwasje doen voor het plamuren!
Dit is eigenlijk m’n favoriete foto van een Weasel op Walcheren:
Haha, daar moest ik ook even heel goed zoeken op de foto :mrgreen: Gestript voor spare parts (?) Ik weet niet of die "endless" tracks net zo schaars waren als vandaag de dag.....maar kan me best voorstellen dat een extra set tracks en wielen erg handig is voor de reparaties aan het front.....kan me niet voorstellen dat er bij de strijd in Walcheren direct reserve-onderdelen beschikbaar waren.
Dat is er dan weer een standaard M29, zonder drijflichamen. Ik geloof miet dat ik al veel foto’s gezien heb van zo eentje in Britse dienst.
Foto's zijn inderdaad schaars.....maar ze zijn er wel. Er is een serie foto's van een "gewone" M29 tijdens tests bij de 79th Armoured Division. Maar er zijn ook wat foto's van M29's aan boord van LVT4's en foto's van gewone M29's in actie in Oost Nederland en Duitsland.
Ik vind het gewaagd een model geheel door te zagen
Jan, het lijkt extreem, maar de truc is vooral om het rustig aan te doen....niet overhaast er doorheen hakken, maar subtiel. En natuurlijk met de maatvoering rekening houden met de zaagsnede!

Bedankt voor de reacties,
Alex
Afbeelding
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 22 sep 2019 15:51

Ik heb besloten het voordek gedeeltelijk uit de kit te gebruiken; het voorste stuk hiervan vervang ik, het achterste stuk wil ik hergebruiken. Omdat de Weasel nu smaller is geworden, moet ook dit deel versmald worden.....aan de linkerkant is dit eenvoudig op te lossen door een randje weg te snijden/vijlen....aan de rechterkant wil ik echter de vuldop behouden, dus heb ik het deel net naast de opstaande rand doorgesneden en daar de versmalling gemaakt.

Met een geodriehoek kon ik controleren of de opstaande rand (rond radiateur) nog steeds in het midden zat. Met een mini blokhaak (thanks Stijn!) kon ik zien op alles nog haaks was en of de naad goed sloot in het midden. De meegegoten brandblusser heb ik weggehakt en het oppervlak glad gevijld, met stukjes die ik uit een nagelvijl van de Etos heb gesneden (met een oud mesje, want een scherp mes wordt hier snel bot van!).
Het versmalde dek heb ik daarna in de romp gelijmd en een 0,25mm plastic plaat over het "grove" voordek uit de vorige stap gelijmd. Dit eerst maar eens goed laten drogen voor een volgende stap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 22 sep 2019 15:59

Ik wilde de omgevouwen en gelaste plaatstalen rondjes op de voorste en achterste drijver nabootsen, evenals de afdekplaten bij de tracks. 0,13mm zou een mooie dikte zijn, maar ik heb slechte ervaringen met 0,13mm Evergreen.....het gedraagt zich ergens anders dan de dikkere soorten met snijden en lijmen. Om die reden heb ik die randjes van 0,25mm gemaakt en naderhand op dikte gevijld/geschuurd. Op sommige plaatsen was wat Mr. Surfacer nodig om te vullen.

Daarna heb ik weer wat geschuurd en een paar laagjes primer gespoten.....daar ging het helaas mis. De primer hecht niet lekker en omdat ik wat enthousiast was met spuiten, vulden naadjes zich ook net iets teveel op, wat weer negatief kan uitpakken in de verffase met een wash e.d. Het feit dat het niet goed hecht merkte ik vooral toen ik wat laatste oneffenheden in het oppervlak wilde wegschuren......het onderliggende groen werd weer zichtbaar en had vrij harde randjes.....dus de primer "breekt" in feite weg in plaats van dat het steeds dunner wordt door het schuren.
Ik heb nu zoveel mogelijk primer verwijderd met een stuk ducttape en dan gaan we eens rustig kijken hoe ik dit weer in orde krijg!

Alex
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat gekke witte flapje is een vulstukje....ik had de zaag net iets te ver in het groene plastic gezet, dus heb ik daar een stukje oversize Evergreen in gelijmd. Na het drogen van de lijm, heb ik het overtollige weggesneden.

Afbeelding

Ik heb nu zoveel mogelijk primer verwijderd met een stuk ducttape en dan gaan we eens rustig kijken hoe ik dit weer in orde krijg!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 22 sep 2019 18:04

Dat is geen half werk :)
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 22 sep 2019 19:03

OMG, Is ie echt zo ver van het origineel verwijderd? dat kwalificeert bijna als scratch...
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 22 sep 2019 19:53

Mooi werk Alex, dat verhaal van die afbrokkelende primer komt me bekend voor ..... Kwam vandaag nog deze Weasel opname tegen, omgeving Westervoort neem ik aan.

Afbeelding

edit: Inderdaad Westervoort, kan het niet laten ..... :

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
stijn westerbos

Bericht door stijn westerbos » 22 sep 2019 21:15

Alex wat een project zeg echt heel leuk om dit zo te zien.
Ook goed om te zien dt je de stappen zo goed uiteen zet. Kan hier heel wat van leren.
En natuurlijk geen dank voor het haakje, is zeker een handig dingetje. Wat betreft de primer is het geen idee om hem even in de ovenreiniger te zetten dit kost verf best goed op en dan even met de tandenborstel erover. Ik heb dit een paar keer gedaan met een ander projectje ging best goed.
Groet stijn
Captain Blackadder:
For us, the Great War is finito, a war which would be a damn sight simpler if we just stayed in England and shot fifty thousand of our men a week.
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 22 sep 2019 23:25

De lijmproblemen met de 0,13 evergreen komen mij bekend voor. Ik lijm deze uitsluitend met secondelijm. Vermoed zelf dat dit ander plastic is dan de dikkere versie.

Wat betreft die primer... balen. Zelf werk is alles af met alabastine plamuur en mr surfacer 500. Deze polijst ik dan. Duurt langer dan met een kant en klaar vullende primer, maar heeft mij nog nooit problemen gegeven. Ik was mijn modellen ook nooit af en zijn best vet door het vele vastpakken tijdens de bouw.

Verder mijn complimenten, je pakt het grondig aan.
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 23 sep 2019 06:43

Alex, ben zeer onder de indruk van je project. Misschien heb je iets aan mijn ervaringen met airbrush:

Primer is iets waar ik weinig mee werk. De laagjes die ik spuit zijn altijd met dezelfde verf als waar ik alles mee spuit. Tamiya. Liefst flink verdund en desnoods meerdere keren. En ik heb overal mee gespoten. Water, terpetine, thinner en alcohol gebaseerd. Zelfs houtlijm en haarlak. Het is altijd een kwestie van verdunnen. Als het zo droog is dat het brokkelt is het meestal onderweg tussen airbrush en model al bijna opgedroogd. Druk omlaag en meer verdunning is meestal het toverwoord. Toen een vriend van me een airbrush kocht en bij mij een cursusje kreeg zat mijn hele tafel onder een sneeuwlaag van verf. Hij had ook erg veel verfpotjes leeg.
Dun is essentieel. De uitzettingscoëfficiënt van alle materialen is verschillend. Als je het er dik op zet loop je meteen een risico dat het krakeleert. Nog los van het risico dat je details verdrinken.

En nee, ontvetten doe ik eigenlijk ook nooit. Een keer mee gemaakt dat mijn verf bolletjes water werd op de ondergrond. Te glad is ook niet handig, dan heeft de verf geen tandjes om aan vast te houden. Polijsten doe ik uiteraard ook als ik flink heb moeten schuren, maar meer om een glansverschil te voorkomen. 600 is meestal het fijnste dat ik gebruik. Heel zeldzaam 1200 als het echt midden in beeld rond is met een glanzende eindlaag.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 23 sep 2019 21:23

Iedereen, hartelijk dank voor alle ervaringen en suggesties! Ik had die primer gewoon niet moeten gebruiken. Bij het maken van master-onderdelen om daarna af te gieten, heb ik er wel goede ervaringen mee.....maar dat komt ook omdat het dan maar 1 keer hoeft te hechten....als de mal is gemaakt, mag de primer daarna best afbrokkelen. Ik zou nog etch-primer kunnen proberen, maar ik denk dat ik net als Piet toch gewoon een laagje verf ga spuiten...in mijn geval is dat Humbrol.

Gisteravond heb ik nog een test gedaan met een zwarte primer van Motip, maar ook daarmee is de hechting op blank plastic knudde....het hecht overigens wel aan de (poreuze?) Milliput.

Afbeelding
Wat betreft de primer is het geen idee om hem even in de ovenreiniger te zetten dit kost verf best goed op en dan even met de tandenborstel erover
Ik heb Stijns suggestie gevolgd en het model vandaag behandeld met Ovenreiniger (paar uurtjes in een plastic bakje met ovenreiniger). De supermarkt waar ik was, had geen Muscle, maar wel een ander merk wat aanbevolen wordt door Rob "hier wordt ik niet vrolijk van" Geus. De verf is er nu weer af, maar er is ook wat Mr. Surfacer losgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Zojuist heb ik de beschadigde plekken voorzien van wat nieuwe Milliput, nadat ik de oppervlakken met een mesje wat had ingekrast. Ik hoop ergens deze week tijd te kunnen maken om de neus opnieuw te schuren en te spuiten in een laagje humbrol.

Alex
Afbeelding
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 23 sep 2019 22:13

En dan komt het moment dat je echt iets stoms doet....

Ik had de Milliput net op de neus aangebracht en daar de bureaulamp opgezet om de putty wat sneller uit te harden en misschien vanavond nog de neus te kunnen “shapen”......de lamp was te heet, de milliput is uitgehard, maar de onderkant van de neus is gedeeltelijk gesmolten!

Ik heb net wat extra Milliput aangebracht en nu wacht ik netjes rustig tot de boel uitgehard is...en dan kijken of ik de vorm er weer in kan krijgen!

Haast en modelbouw gaan niet samen....althans niet (meer) voor mij. :shock:

Alex
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 sep 2019 09:30

Alex van de Wetering schreef:
23 sep 2019 22:13
Haast en modelbouw gaan niet samen....althans niet (meer) voor mij. :shock:
Ach, in elk geval heb je er wat van geleerd :)

Ik heb een vergelijkbaar verhaal: een paar decennia geleden had ik de binnenkant van een M113 gespoten en wilde de verf sneller laten drogen met een haarföhn. Het blijkt dat dunne plastic delen daar ook zacht van worden als je de hete lucht daar te lang op richt …
Plaats reactie