[Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Update: October 17 2019]

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

PietvanHees
Contacteer:

[Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2 [Update: October 17 2019]

Bericht door PietvanHees » 01 sep 2019 20:52

Tja, origineel had ik een Tamiya 7/2 doos opengetrokken, de gepansterde 3,7 cm Flak.

Afbeelding

En toen vond ik in de berg stash en onderdelen de tekening van de standaard 7, de artillerietrekker met een motortje en een batterijenhouder. Op een van de sprue's staat 1972, dus die is wel heel erg oud, maar dus erg geschikt. (?)

Afbeelding

Het onderstel van beiden is identiek, dus ach dan kan het ook die 7 worden. Mmmm. De originele pawlas boeken zitten er nog bij, dus die Flak moet ook wel lukken. Ik slaap er een nachtje over.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
PietvanHees
Contacteer:

Re: [Piet] Krauss-Maffei KM11

Bericht door PietvanHees » 02 sep 2019 11:29

Braaf heb ik mijn huiswerk gedaan over de benodigde verbeteringen. Mijn antieke 7/1 uit dezelfde mallen er eens bijgezocht en vergeleken bij de trossen foto's die ik uiteraard over de SdKfz 7 in de KM11 uitvoering heb. Voorlopig eens kijken naar de onderdelen van het onderstel en het dashboard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Holy @#$% dat is voor de tracks en het aandrijfwiel, en vooral voor de vooras, nogal een verschil! Eindelijk wordt me duidelijk waarom er zoveel nieuwe kits van Dragon en Trumpeter zijn uitgekomen.... Als ik dan de KM11 late (houten opbouw) uitvoering van trumpeter die ik ook nog ongebouwd hep staan, open trek, krap ik me wel even achter mijn oor. Waar ben ik aan begonnen?
groetjes,

Piet
_________
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 02 sep 2019 15:33

mooie uitdaging :shock:
Afbeelding
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 02 sep 2019 15:58

Oh hemel Piet.... :shock:

Lycka till... oftewel SUCCES!!
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 04 sep 2019 07:03

Tja als je geen alternatief kunt gebruiken voor die dropveters, moet het dus anders. Ik heb al wel een idee hoe die te pimpen, maar daarover later. Het andere grove onderdeel dat eigenlijk voor herbouw in aanmerking komt is de vooras.

Ik heb er eentje van een (door iemand anders) gebouwde los gewurmd en gepimpt om te kijken of ie minder grof te maken valt.

Afbeelding

Tja. Als ik de grootste missers uit het chassis oplos, en er tactisch wat goede details op zet zou het gewoon moeten kunnen. Gewoon met een grove vijl de onnodig dikke delen eraf gevijld.Sport is natuurlijk ook om zo veel mogelijk van het originele model te gebruiken....
groetjes,

Piet
_________
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 04 sep 2019 11:05

Piet,

Goed om te zien dat er met een beetje aandacht best wat te verbeteren valt aan de voorwielophanging! Leuk hoor

Qua tracks heb je inderdaad een flinke uitdaging....ik heb hetzelfde met mijn Monogram weasel. Ik overweeg om nieuwe tracks te scratchen en misschien wat af te gieten in Resin. Misschien is dat voor jou ook een overweging(?).

Je hebt gelijk.....het doel is om zoveel mogelijk te doen met wat er in de kit zit, maar het moet ook weer niet zo strak zijn dat projecten om die reden voortijdig stranden!....dus als het echt nijpend wordt, kan je overwegen tracks van een ander merk te gebruiken of een set aftermarket tracks.

Alex
Afbeelding
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 05 sep 2019 07:05

Tja scratchen van tracks, als ze er zijn... Dacht het niet. Maar geen PE is geen PE. Bas sprak de Salomon's woorden: Je moet doen wat jij straks in de vitrinekast durft te zetten..... Ach en de 7/1 staat er al meer dan 20 jaar in.
Mijn helemaal verbeterde Renault AHN met 7 zelf gedraaide wieltjes staat in de vitrine vlak bij een onafgebouwd vacu versie ervan. Prima reminder van hoeveel tijd we erin steken en dat je dingen sneller af moet maken dan dat ze uitkomen.

Ik heb uiteindelijk besloten om ze alle 2 te bouwen. Zowel de 7 als de 7/2. Als die samen met de 7/1 op een rijtje staan en ik bouw daarna de 7 van trumpeter in de afsluituitvoering is de familie een heel stuk completer. Als de kunstjes die ik er mee uit haal voor anderen een opstap of idee zijn is dat al een goede zaak.
groetjes,

Piet
_________
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 05 sep 2019 09:46

Tja scratchen van tracks, als ze er zijn... Dacht het niet.
:mrgreen: Je hebt gelijk.
Als de kunstjes die ik er mee uit haal voor anderen een opstap of idee zijn is dat al een goede zaak
Precies!

Alex
Afbeelding
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 08 sep 2019 19:24

1e stap chassis zit in elkaar. Dat bestond behalve uit de gebruikelijk flash, aanspuitingen en zo uit het eraf zagen en schuren wat er absoluut beter moet. Daarna alvast wat opgepoetst.

Afbeelding

En ja, zijn schattige batterijcompartiment, en de ophanging van het motortje heb ik laten zitten. Ach hij is van 1972. Bovendien zie je er niets van. Er komen nog de nodige details extra op, maar eerst de volgende stap. Een poging om de dropveters te verbeteren. Maar daarover later.

De wijzigingen zover (zie de foto's)
- vooras: verfijnd door hem stevig met een grove vijl af te ronden. Er komen nog wat extra details aan.
- binnenkant voorspatborden, Alle uitsteeksels van de details aan de bovenkant, eraf en 2 steunen erbij.
- Trekwiel: voorste ring eraf, er komt een blikken ring op en wat extra details
- Spatborden en bumper, vlakgeschuurde en gepolijst. Gaten gevuld. Gaatjes geboord voor de details
- Trekogen voor en achter moeten nog meer details.
- Winch: kabel gemaakt van nylondraad en fijn koperdraad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groetjes,

Piet
_________
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 10 sep 2019 09:59

Mooi werk Piet. Dit is precies waar het in deze FOC om draait.

Ik heb met destijds ook aan twee van die Tamiya kits gewaagd, maar ik was die rubber naafdopjes helemaal vergeten!

Alex
Afbeelding
PietvanHees
Contacteer:

Re: [Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2

Bericht door PietvanHees » 14 sep 2019 05:45

Bij sommigen van deze contest heb ik het idee dat het deze maand nog af moet, maar helaas, dat gaat mij niet lukken. Het gaat maar in kleine stapjes.

Ik heb een eerste basislaagje gespoten, da's eigenlijk altijd een controle wat er klopt en wat niet. Als altijd zijn dan de foto's vn heel dichtbij nogal confronterend. Met name nummer 3 met het fantastische en verschrikkelijke strijklicht. Er mag nog een laagje putty overheen. Alle rondjes en vulling is nog zichtbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groetjes,

Piet
_________
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 14 sep 2019 21:32

Piet,

Je laat ons zien hoe je van een 'grof' model iets moois kunt maken. Geweldig en leerzaam.

Jan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 15 sep 2019 11:21

Ik heb een eerste basislaagje gespoten, da's eigenlijk altijd een controle wat er klopt en wat niet.
Piet, gebruik je een soort primer hiervoor? Of echt een basis panzergrijs laagje?

Alex
Afbeelding
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 16 sep 2019 10:50

Dit is standaard panzergrau, maar ik gebruik ook wel eens zwart. Nu is het gewoon toegepaste luiheid. Tijd is de factor. De weinige tijd die ik kan besteden is gewoon een ding. Daarom gewoon alle dingen die er bij de airbrush stonden grijs. Donker genoeg als er nog wat weathering / inlijnen aan te pas komt. Ook als het later geel word een prima basis. Geeft meteen een compensatie van de schaal om extra schaduw te suggereren.
groetjes,

Piet
_________
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 16 sep 2019 11:07

Straight from the "dropveter bewerk fabriek" een paar tests en pogingen om de nylon(?) tracks te bewerken. De tracklinks missen 6 gaten, 3 aan iedere kant. ze missen ook de afscheiding. Die is te kwetsbaar om er aan te zagen of wat ook. Er zijn nog wat andere oneffenheden:
Afbeelding

Als test van een kant met een scherp sneldraaiende boor een poging gedaan of die dropveters te boren zijn, zonder rafels, en allemaal op dezelfde plaats. Niet dus. Je houdt aan weerskanten rafels over, en het is retemoeilijk om uit de hand die gaten op dezelfde plaats te houden.

Wat zie je ervan? Tja, van de buitenste gaten in de tracklinks , bijna de hele onderkant. Bovenkant deels, dus tactisch plaatsen van fouten en verbindingsstuk.

2e poging : wat gebeurt er met een scherp punt van een soldeerbout? Als je te dichtbij komt zijn de gaten te groot, plus er ontstaat een heuvel rond het gaatje. Oplossing? > aanslag maken, boormachine vastzetten, track erdoor voor één kant de helft van de tracklinks, andere kant een paar links die zichtbaar zijn tussen aandrijfwiel en eerste loopwielen, en dan héél dichtbij de rafels eraf schroeien. De rest moet uit het schilderwerk komen......

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

O, ja, en de volgende laag plamuur en schuurwerk is ook weer gebeurd.
groetjes,

Piet
_________
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 16 sep 2019 15:22

Beste Piet,
Voor het maken van klinknageltjes en kleine gaatjes in plastic gebruik ik dit stukje gereedschap. Wellicht zijn daar de gaatjes mee te maken?
Afbeelding
Afbeelding

Hartelijke groet,
Willem
Afbeelding
EricReist

Bericht door EricReist » 16 sep 2019 15:41

ik zou idd ook eerder denken aan een priem (en hamertje) op een zachte mat, ala een punch&die setje.
Handboortje zou ook kunnen, als het maar langzaam gaat.

En dan de ene helft van de track van de buitenzijde naar binnen, en de andere helft van binnen naar buiten. Opdat je altijd tegen de kant aankijkt waar de priem naar binnen ging (de achterkant heeft altijd een uitstulping), en zo de uitstulpingen altijd aan de onderzijde hebt van de track.

@Willem: Grote Foto, is echt een Mega Tool!
Afbeelding
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 16 sep 2019 20:04

Is één van jullie 2 in Breda? (met zo'n pons in de gereedschap doos?)
groetjes,

Piet
_________
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 22 sep 2019 09:43

Mijn idee was eerst de trackwielen, aandrijfwielen en de track compleet maken, maar hoe het daarmee verder gaat is nog niet 100% duidelijk.

Dat het er meer dan 1 wordt had ik al bedacht, maar ik heb een betere insteek om iets nuttigs in de FOC bij te dragen bedacht. Met 2 voertuigen kan ik verschillen in bewerking laten zien. De KM11 is in het begin van de periode min of meer standaard geworden, en dus lange periode gebruikt. Het worden er 2, maar dan met een twist. Eentje "fabrieksnieuw" en eentje zwaar door gebruik door de mangel gedraaid. Hetzelfde voertuig, maar dan na een paar gebruiksjaren.

Wat me op militracks altijd opvalt is het grote verschil tussen de "nieuwer dan de fabriek" restoraties en de voertuigen waar alleen de boel een beetje uitgedeukt is en rijdend gemaakt. Van de KM11's die er rijden is er een die voorspatborden heeft die meer op een golfbal dan strak plaatwerk lijkt. Praktijk is natuurlijk dat je met zo'n zware machine bossen in rost en wegen en dorpjes met onmogelijke hoeken moet doorkruisen waarbij die spatborden een flinke dreun kunnen krijgen. Van een stevige boom tussen je voorspatbord kan ie er zelfs afgerukt worden.

Hoe doe je dat met een spatbordje van een 1:35 model dat ca 1,5 / 2mm dik is?

Mijn grote vriend "Leepu" uit Finland grossiert in de blikken spatborden. Dan moet ik dus de zaag in de spatborden zetten en ze vervangen door aluminium. Dus de zaag in een van de bodemplaten. Net voor het hoogste punt van de ronding. De bumper er ook maar mee af, alleen bij de ander kant heb ik een stuk laten staan. Met een freesje een randje erin dat als aanslag kan dienen, want die secondelijm waar ik het mee vast meot zetten heeft alle hulp nodig die hij kan krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Op een van de andere bodemplaten gaat een velletje aluminiumfolie. met een staafje goed uitrollen. Druppeltje secondelijm erop en de volgende laag, weer goed uitrollen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 3 lagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je hebt nu een teer spatbordje dat over de gehalveerde stomp heen gaat. De bovenkant over de freesrand heen drukken en de onderkant met een vijltje doorvijlen.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna wordt met overvloedig secondenlijm (VENTILEREN, die zooi is giftig) dat zeer lichte friemeltje vast gezet en dan een dag wachten tot het helemaal droog is. (wordt vervolgd)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groetjes,

Piet
_________
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 22 sep 2019 13:30

Sorry Piet,
Zag nu pas je vraag staan; ik kan er niet bij zijn.
Wat betreft de nieuwe spatborden.... die techniek kende ik nog niet. Dank voor de toelichting! Mooi werk! 👍
Afbeelding
Plaats reactie