[Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Arjan Wiskerke

Re: LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Bericht door Arjan Wiskerke » 07 sep 2019 12:15

Hallo Alex, die tracks zijn inderdaad nog zo beroerd niet en zeker heilig vergeleken bij de Nichimo elastiekjes :) . De LVT-2 kits zijn ook nog niet zo slecht hoewel er wel degelijk ergens iets niet klopt, in het echt is er toch echt meer speling tussen de tracks en de fenders. Bij deze kits moet je overigens nogal wat voorgeboorde gaatjes uitboren aan de onderkant van het dek en in andere onderdelen (zoals ook bij de latere 1/35 MTB kits). Dit is allemaal wel aangegeven op de bouwtekening maar je ziet die boorsymbolen makkelijk over het hoofd en dat kan dan later tot enige frustratie leiden :) .

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 07 sep 2019 15:21

Alex van de Wetering schreef:
07 sep 2019 11:57
Die tracks zien er ook lang niet verkeerd uit, toch?
Ze zijn alleen nogal stug, zeg ik gebaseerd op de LVT(4) van Italeri die ik ooit half gebouwd heb. Die van AFV Club zijn veel soepeler en liggen daarom beter om de wielen.
leon Hassing

Bericht door leon Hassing » 07 sep 2019 21:50

Hallo Arjan,

Misschien kan dit je helpen?
12299396_1688945018018154_1410818129552807542_n.jpg
12299396_1688945018018154_1410818129552807542_n.jpg (99.6 KiB) 916 keer bekeken
Groeten
Leon
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 08 sep 2019 08:04

Merci Leon, ik denk inderdaad dat 3F dit soort platte schilden had voor de .30 caliber Brownings. Voor de .50 Browning lijkt dit er verdacht veel op maar ik kan er niet goed wijs uit, lijkt erop dat er aan de zijkanten een knik in zit en misschien zelfs nog iets van spaced armour ?

Afbeelding

Groet ,

Arjan
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 08 sep 2019 08:44

Hoi Arjan, die knik zie ik (rechts). Het vreemde aan de linker kant is dat de jas of de schort van de man op de achtergrond tussen de twee lagen hangt.... ik denk dat die tweede laag iets in de achtergrond is dat precies in lijn staat met het schild.....?
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 08 sep 2019 09:30

Arjan Wiskerke schreef:
08 sep 2019 08:04
lijkt erop dat er aan de zijkanten een knik in zit en misschien zelfs nog iets van spaced armour ?
Ik denk dat er zelfs drie knikken in zitten: een flauwe in het midden en dan ook nog twee verder opzijgebogen uiteinden: zo te zien loopt de plaat tussen de buitenste knikken ook niet recht. De steunen aan de achterkant zitten net binnen die buitenste knikken. Het lijkt er niet op dat het een dubbel schild is, maar dat dat zo lijkt vanwege de persoon die erachter staat.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 08 sep 2019 10:30

Bedankt heren ! Ik denk dat Jakko gelijk heeft en er drie knikken in het schild zitten. De "spaced armour plate" is bij nader inzien waarschijnlijk de schaduw die tussen de twee jaspanden invalt .

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 09 sep 2019 09:45

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat het schild van de .50 caliber gewoon plat was .... Het ding had wel twee vierkante gaten in de rechterzijde en waarschijnlijk een stel haken gelast aan de voorzijde. Ik denk niet dat de rechthoekige uitsparingen een doel dienden, waarschijnlijk is het schild gewoon gemaakt van een willekeurig stuk pantserplaat dat men had liggen, wellicht een deur of zoiets. In de volgende beelden zit 3F steeds pal achter LVT-4 3C :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn research fase is hiermee afgerond (ongetwijfeld tot opluchting van velen :mrgreen: ).

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 09 sep 2019 18:06

Vanmiddag details van pantserplaten toegevoegd, bout koppen op beugeltjes zijn 0.8mm van Meng. Het modelletje kan nu gespoten worden.

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 09 sep 2019 18:08

Het schild in de foto in je eerdere bericht (met de man met de lange jas) is wel degelijk geknikt. Na eens wat beter op de foto ingezoomd te hebben stel ik m’n idee bij dat de zijkanten verder naar achteren gebogen zijn dan de rest ervan, maar als je naar de bovenkant kijkt, dan zie je dat de lijnen links en rechts van het wapen niet evenwijdig lopen. Dat levert drie mogelijkheden op: óf het schild is geknikt, óf de bovenkant loopt op een punt, óf allebei. Ik denk dat het die eerste is.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 09 sep 2019 18:35

Bedankt voor alle moeite Jakko, het blijft toch lastig om voorwerpen te reconstrueren aan de hand van één foto of één camera hoek. Ik heb andere plannen maar dit zouden ook wel leuke foto's voor een diorama zijn. Weet niet of er ook een 1/35 Churchill figuurtje bestaat.

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Ar
leon Hassing

Bericht door leon Hassing » 09 sep 2019 18:53

Hallo Arjan,

Ziet er weer goed uit hoor.
Ben zeer benieuwd naar je verf kunsten.

Ga je ook de Kapok floats die je op bijna iedere foto ziet maken?
Ik heb zelf ook wel eens een paar pogingen gedaan maar het is me niet gelukt om iets bruikbaars te maken.

Groeten
Leon
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 09 sep 2019 19:42

Hallo Leon, wat mijn verfkunsten betreft heb ik me de laatste jaren voornamelijk beperkt tot spuitbussen van de Action en wat figuur schilderwerk. Best mogelijk dat ik nieuwe kunststof ringetjes moet hebben voor mijn airbrushes.

Wat die floats betreft, ik ben zeker van plan er een of twee te maken en heb er ook al wat over nagedacht. Ik denk dat ik ze van balsahout maak (heb een plankje liggen van 1 cm dik). Het voordeel van balsa hout is dat je er makkelijk de "banden" in kunt drukken met een liniaal of iets dergelijks waardoor je die bolle vorm tussen de banden krijgt. Wat voor materiaal heb jij gebruikt voor je probeersels ?

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 10 sep 2019 09:22

Arjan Wiskerke schreef:
09 sep 2019 18:35
Weet niet of er ook een 1/35 Churchill figuurtje bestaat.
[url=https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=All&q=churchill&fkGROUPS[]=%22Figures%22&fkSCALE[]=%221:35%22]Volgens Scalemates zijn er twee[/url], maar geen van beide lijkt me geschikt voor een diorama zoals in je foto’s.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 10 sep 2019 13:35

Het hoofdje van het Churchill figuurtje ziet er toch oppervlakkig bezien niet slecht uit.

Heb mijn modelletjes intussen voorzien van een basis kleurtje. Heb ze eerst gespoten met Tamiya Olive Drab daarna een flinke scheut wit in het potje gedaan en nog eens licht overgespoten. Heb buiten in de zon gespoten en dat was waarschijnlijk wat te warm want de verf voelt wat korrelig aan (te droog op het model beland).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch nog maar een fotootje buiten in de zon gemaakt dan zie je wat meer kleur :

Afbeelding

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Re: [Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Bericht door Arjan Wiskerke » 13 sep 2019 10:45

Ben intussen al eens met wat figuurtjes aan het spelen geweest, voor mij toch het leukste aspect van zo'n project. De tank figuurtjes zijn van Bronco, het mannetje met snor uit het MB British Para Troopers setje. Bij die jassen van Britse Para's vraag ik me af of die qua snit en model identiek waren aan de jassen gedragen door Commando's ?

Afbeelding

Ook heb ik me intussen verdiept in het mg gebeuren. De .30 cal Brownings die Italeri bijlevert zijn dramatisch te noemen, kennelijk vond men een mogelijkheid tot elevatie onnodig. Gelukkig bleek ik nog een Academy mg doosje in mijn bezit te hebben (mijn stash is inmiddels enorm gereduceerd maar kom af en toe toch weer een verrassing tegen :) ).

Afbeelding

Ook voor de .50 blijkt dit doosje een uitkomst te zijn, ik weet alleen niet welke van deze twee lopen ik moet kiezen. Ik denk de bovenste met flash hider.

Lijkt me dat hier die flash hider zichtbaar is :

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 13 sep 2019 18:07

Arjan Wiskerke schreef:
13 sep 2019 10:45
Bij die jassen van Britse Para's vraag ik me af of die qua snit en model identiek waren aan de jassen gedragen door Commando's ?
Voor zover ik weet wel, het was de „Denison smock” die voor para’s ontwikkeld was maar ook gebruikt werd door commando’s.
Arjan Wiskerke schreef:
Ook voor de .50 blijkt dit doosje een uitkomst te zijn, ik weet alleen niet welke van deze twee lopen ik moet kiezen. Ik denk de bovenste met flash hider.
Zeer zeker níét die :) De vlamdemper is een naoorlogs accessoire dat pas ongeveer vanaf Vietnam opduikt in foto’s, zo uit m’n hoofd.
Arjan Wiskerke schreef:
Lijkt me dat hier die flash hider zichtbaar is :

Afbeelding
Volgens mij, maar ik weer het niet zeker, is dat een M2 .50 mitrailleur en geen M2 HB. Dat wil zeggen: met een dunnere loop (HB = Heavy Barrel) en een geperforeerde mantel eromheen. Die zit ook in je Academy-setje, de „50 Cal MG” aan de linkerkant van de afbeelding op het doosje.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 13 sep 2019 19:12

Bedankt Jakko, ik ga dan toch maar voor de onderste loop op mijn foto's van hier boven. Die lopen met geperforeerde mantel ken ik eigenlijk alleen van PT boats en vliegtuigen. De LVT-2 foto's waarop de .50 loop goed te zien is zoals één van de Churchill foto's tonen ook de normale loop dus dat lijkt me wel de veiligste optie.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 14 sep 2019 09:40

Arjan Wiskerke schreef:
13 sep 2019 19:12
Bedankt Jakko, ik ga dan toch maar voor de onderste loop op mijn foto's van hier boven. Die lopen met geperforeerde mantel ken ik eigenlijk alleen van PT boats en vliegtuigen.
Ze zijn ook op andere voertuigen gebruikt, bijvoorbeeld af en toe op een Engelse tank of een LRDG-voertuig, maar inderdaad maar zeer sporadisch. De „normale” loop bleek al snel te licht voor toepassingen waarbij er geen koude lucht langs de loop stroomt zoals in een v*******g. Bijna altijd gaat het op voertuigen dan ook om een vliegtuigmitrailleur die om de één of andere reden op een voertuig gemonteerd is.
Arjan Wiskerke schreef:
13 sep 2019 19:12
De LVT-2 foto's waarop de .50 loop goed te zien is zoals één van de Churchill foto's tonen ook de normale loop dus dat lijkt me wel de veiligste optie.
Eigenlijk gaat dat bijna altijd op :) Voor modellen van voertuigen en infanterie geldt eigenlijk dat je beter alleen de lichte loop kunt nemen als je zeker weet dat het die moet zijn, anders de zware.
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 15 sep 2019 11:26

Arjan,

Mooi werk. Toch de airbrush weer actief kunnen krijgen, dus?

Dat Academy setje met machinegeweren is een fraai setje.....en was lange tijd (en misschien nog steeds?) de beste optie voor een gedetailleerde .50 in plastic.

Die figuren geven het apparaat gelijk een heleboel extra leven!

Alex
Afbeelding
Plaats reactie