[Peter] M103A2 United States Marine Corps Heavy Tank

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [Peter] M103A2 United States Marine Corps Heavy Tank

Bericht door Jakko Westerbeke » 29 mar 2019 19:02

Als ik zie hoeveel werk dit is, ben ik nog blijer dan ik eerder al zei dat ik nooit aan dit model begonnen ben :) Het ziet er allemaal heel netjes uit zo.
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 02 mei 2019 23:41

jaaaaay!! updates!!

ik heb weer wat stappen overgeslagen om te posten van het bouwproces, ook minder interessant om die te beschrijven,
en ondertussen duurde het ook lang voordat ik enigzins tevreden was met de vorm van de toren, en het verdere bouwen.
Maar uiteindelijk ben ik er toch redelijk tevreden over. :lol:
Er zitten toch zulke grote afwijkingen in de kit in vergelijking met het echte model, dat het ik meer tussenoplossingen heb toegepast waardoor je het gevoel krijgt dat het verhoudingsgewijs klopt. Er valt nog genoeg op aan te merken, maar de ´feeling´ is ok. Voor nu.

Ik ben in de afgelopen weken wezen detailleren en modelleren, vanavond het zoeklicht geplaatst, en een electriciteitsleiding, lasnaden gemaakt met Magic Sculpt, en (geen foto's van, de wielen zitten in de zwarte primer, en de rupsen ook)
Sleepkabel gemaakt en opgehangen, oh, MG ontbreekt even op de foto, deze is ook klaar. Mooi geworden met allemaal messing van Voyager. Zit leuk materiaal in die Voyagersetjes, wel wat over the top, want de kits van tegenwoordig zijn prachtig gedetailleerd. Daarom gebruik ik niet alles uit deze set. (is trouwens voor de M103A1).
Ik ga in de rust, en laat jullie achter met wat foto's.
Nog te doen voor de primer;naadjes nalopen, bouwtekening nalopen of ik nog wat vergeten ben, gereedschap monteren en riempjes, en dan op naar de primer!
(edit; note to self, regengoot achter onder de toren maken)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EDIT!! even tussendoor de MG er tussen geplakt.
Afbeelding
Afbeelding

tot de volgende!
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 03 mei 2019 17:06

:shock: mooi werk!

Bijna tijd voor verf 👍
Afbeelding
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 05 mei 2019 21:15

Yes! en toen was er verf!
Nou dat was er al, en grote hoeveelheden hier, maar het moest maar eens gebruikt gaan worden. 8)
De planning was dat de tank dit weekend gespoten is en klaar voor de volgende fases.

Begonnen met een laag grijze Stynylrez primer, na alles goed schoon te hebben gemaakt natuurlijk. Afbeelding
De primer heb ik iets gemengd met een blauwe airbrushverf, omdat je anders niet kan zien op het grijze Dragon plastic wat er wel of niet is gespoten. En dit de hele nacht en ochtend laten drogen.
Ondertussen voorbereidingen treffen voor de volgende stap.
Ik wil een zo licht mogelijk resultaat, met een mooi doorschijnende Pre-shade, dus dan moeten we niet te donker beginnen.
Ik ben daarom een mengsel van Vallejo Air lichtgrijs gemengd met wit en wat flowimprover in dunne laagjes aan wezen brengen.
Ook hier al wat schaduwwerking i.c.m. het redelijk donkergrijze van de primer weten neer te zetten.
Daarna met Vallejo Air Black Grey (eigenlijk een heeel donkergroen) de pre-shade aangebracht op de romp en de toren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan het groen, hier heb ik gekozen voor een redelijk felgroen, Camouflage Light Green, in combinatie met een kleine hoeveelheid U.S. Dark Green. Na voorzichtige laagjes opbouwen, en natuurlijk geen delen vergeten mee te nemen, wat best lastig is als je met dunne laagjes werkt, is het resultaat voor mijn gevoel prima gelukt. Lastig om te fotograferen, maar ik heb nu een mooie basis om met diverse technieken richting een mooi eindresultaat te werken, zonder dat het een grote donkere klomp plastic wordt. Uiteindelijk is de echte kleur van de tank natuurlijk veel donkerder, maar een dikke dekkende laag Olive drab spuiten kan (bijna) iedereen, en ik wilde eens een andere insteek proberen.
meer foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nu alles maar eens flink laten uitharden, in de loop van de week pakken we de draad weer op. Fijne (rest van de) avond!
Work in progress:
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 06 mei 2019 11:28

Fraai werk Peter! Altijd spannend om met verf aan de gang te gaan.....ik bedoel of de geschuurde en geplamuurde plekken niet gek reageren op de verf, maar zo te zien gaf is dat helemaal goed gegaan.... Het feit dat je eerst een net laagje primer hebt gespoten, helpt daar uiteraard ook bij. Gewoon even een neutrale laag om te kijken of alles OK is voor je met de kleur aan de gang gaat.

Well done!
Alex
Afbeelding
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 11 mei 2019 23:34

Zo,
nu alles goed gedroogd is, ben ik hier en daar begonnen met het plaatsen van accenten met olieverf,
en ook een pinwash gedaan;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik moet zeggen dat het effect van de lichte verf, en de accenten een erg mooi effect geven samen met het contrast van de pin-wash.
Deze nieuwe manier van werken, voor mij dan althans, is absoluut niet de laatste keer!
Ik kwam er vanmiddag achter dat ik de aandrijfwielen nog niet had gebouwd, en deze moesten ook nog aangepast worden omdat Dragon de verkeerde in de doos heeft gestopt ...hoe onverwacht :roll: Dus ik heb later op de avond deze nog gebouwd/gespoten en ze liggen nu te drogen..
Op naar de volgende fase; stof!
Work in progress:
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 14 mei 2019 14:29

Weer een kleine foto update, heel wat details geschilderd, periscopen,
diepte in de mantelcover, achterlichtjes etc.... het volgende plan zijn denk ik de rupsen, en dan kan het geheel met stof ingelijnd/bedekt worden. Dit zal een combinatie van olieverf en pigment zijn. Nog even wat onderzoek doen naar de bodemsamenstelling van Guantanamo... :lol:

Afbeelding
Afbeelding

[edit; aargh ik zie een glimmer op een decal.. hopelijk los ik dit op met Set en sol, of een matte vernislaag.]

bedankt voor de reacties alvast!
Work in progress:
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 21 mei 2019 21:49

Hallo medehobbyisten,

ik ben er klaar mee. Het model staat nu te drogen, morgen de laatste dingetje finetunen, en dan de eindfoto's.
De medeFOC' ers zijn op de hoogte gebracht van het naderende einde van deze FOC, ik hoop dat er nog meer mensen morgen hun eindfoto's plaatsen,en dan breien we er een einde aan. De volgende keer lees ik me wat beter in op een model, deze kit was toch wel heel erg veel aanpassingen, en eerlijk gezegd, heb ik lang niet alles gedaan wat er moest gebeuren, maar zelfs bij mij raakt het geduld wel eens op :mrgreen:
Ook qua afwerking heb ik ook wel wat verbeterpunten voor mezelf, maar per model leer je toch weer bij.

kleine teaser; (heerlijk hoe zo'n foto allerlei dingen aan het licht brengt die je met het blote oog bijna niet ziet, vooral het contrast tussen de regenstrepen op de toren en de loop. Morgen maar eens uit-faden met een zachte kwast :oops: )
maar goed, hierbij een teaser :mrgreen: morgen de DSLR er maar eens op loslaten.

Afbeelding

een goede nacht!
Work in progress:
Gesloten