'Overvliegers' Mei 1940 (klaar)

Hier kunt U de modellen van Uw figuren, bustes en vignettes tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

ErikGideonse

'Overvliegers' Mei 1940 (klaar)

Berichtdoor ErikGideonse » 8 dec, 2015 17:58

Een ander projekt(tje) waar ik intussen mee bezig ben, als afleiding van m'n teige'tje :wink:

Den Haag, Mei 1940
De (toekomstige ) titel zegt het eigenlijk al wat er gaande is. Er komt nog een motorfietsje (BMW R12, NL mod en met wat PE natuurlijk... :mrgreen: ) en de motor-ordonnans (Alpine) wordt nog een beetje veranderdt zodat 'ie er ook uitziet als een NL-er.
Oom agent (Wee Fiends) blijft zoals 'tie is, krijgt nog een gasmaskertas. Ik heb maar eerst geprobeert de Nederlandse leeuw en het (gemeente?) teken op de beide helmen te sculpen, niet zo makelijk in 1:35...
Overigens is de politie-helm, die in R'dam en Den Haag gedragen werden, tijdens de bezetting afgeschaft omdat 'ie teveel op de engelse 'bobby' leek :roll: ...
Voordat er vragen over komen; Ja, ik heb het gecheckt en foto's heb ik ook natuurlijk (Zowel politie als BMW-tje....)
Plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Embleem(tjes!) en cijfertjes van RoyalModel (had ik sowieso nodig voor m'n Tiger...)
Afbeelding

Weet iemand toevallig welke kleur kenteken de motorfietsen hadden in mei 1940? Ik heb oranje/zwart en donkerblauw(zwart?)/wit gezien. Weet alleen niet welke op de BMW R12 komt ten tijde van de bange mei dagen!

Tot zover
Erik
Laatst gewijzigd door ErikGideonse op 18 mar, 2017 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Re: 'Overvliegers' Mei 1940

Berichtdoor j.w.stokkers » 8 dec, 2015 20:19

Als Alpine dit ziet gaan ze misschien wel dat ze 2 "daar is het treinstation" figuren maken m.b.t. nederlands leger in mei '40.
Ben benieuwd en misschien heb je wat aan Roy Schurgers zijn nederlandse soldaat van wat jaartjes terug.

Gr.jW
Afbeelding

Rogier Peeters
Contacteer:

Berichtdoor Rogier Peeters » 8 dec, 2015 20:25

Leuk project. Voor wat betreft de kentekens het volgende:
- provinciale kentekens waren blauw met witte letters. Oorspronkelijk werden deze ook op militaire voertuigen gevoerd.
- militaire kentekens waren oranje met zwarte letters. Kentekens voor motorrijwielen waren voorzien van de letter 'M', al dan niet voorafgegaan door een Romeins cijfer dat het wapen aangaf.

Daarnaast waren militaire voertuigen geacht voorzien te zijn van een rood-wit-blauw vierkant met daarin in zwarte cijfers het militaire nummer.

Wat voorbeelden:
http://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeld ... motorfiets
http://www.spaarnestadphoto.nl/componen ... tRecord,6/
http://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeld ... motorfiets

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 11 dec, 2015 11:05

Thx mannen,

@ J.W.;
Als Alpine dit ziet gaan ze misschien wel dat ze 2 "daar is het treinstation" figuren maken m.b.t. nederlands leger in mei '40

Ik weet ff niet welke 2 je bedoelt, maar het zou sowieso wel tof zijn als er meer nederlandse figuren zouden komen. Zei het Alpine (alhoewel ik niet geloof dat mr Teasung niet doet ivm verkoopcijfers ('German sells' :roll: ) zei het een ander merk.... Blijft dus zelf maken..... :wink:
@ Rogier;
al dan niet voorafgegaan door een Romeins cijfer dat het wapen aangaf.
Welk wapen (-dienstvak?) Heb alle motoren gezien met de romeinse III ervoor... (Tenzij provinciaalnr natuurlijk..) Heb trouwens ook 1 foto (BSA met zijspan trouwens...) gezien met romeinse III M 607 in't blauw wit...! Vwb de vlag, dit hadden ze zeker niet allemaal (merendeel eigenlijk helemaal niet, als ik op foto's af moet gaan). Misschien eraf tbv camouflage (- maar dan wel een oranje kenteken :shock: :mrgreen: )
I.i.g. hartelijk dank voor deze zeer waardevolle info! Had ik toch goed gegokt met het maken van de decals.... :mrgreen:

E

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 11 dec, 2015 12:28

Nee ze zouden inderdaad een keer WWII nederlandse figuren moeten gaan maken..dus hopelijk gaan ze naar het zien van jouw modificaties wel het licht zien. Weinigen hebben het ooit aangedurfd :evil:

Kwam deze tegen bij Rob Tas: http://www.tasmodelshop.nl/nl/category/ ... rettyPhoto [gallery_650]/0/

Gr.JW
Afbeelding

Rogier Peeters
Contacteer:

Berichtdoor Rogier Peeters » 11 dec, 2015 19:48

ErikGideonse schreef:@ Rogier;
al dan niet voorafgegaan door een Romeins cijfer dat het wapen aangaf.
Welk wapen (-dienstvak?) Heb alle motoren gezien met de romeinse III ervoor... (Tenzij provinciaalnr natuurlijk..) Heb trouwens ook 1 foto (BSA met zijspan trouwens...) gezien met romeinse III M 607 in't blauw wit...! Vwb de vlag, dit hadden ze zeker niet allemaal (merendeel eigenlijk helemaal niet, als ik op foto's af moet gaan). Misschien eraf tbv camouflage (- maar dan wel een oranje kenteken :shock: :mrgreen: )
I.i.g. hartelijk dank voor deze zeer waardevolle info! Had ik toch goed gegokt met het maken van de decals.... :mrgreen:

Ik had dan ook geprobeerd me voorzichtig uit te drukken ten aanzien van de vlag.

Voor wat betreft welk cijfer bij welk wapen hoort, er is ooit eens een lijstje van geweest (volgens mij stond dit in het boek 'Militaire Transportvoertuigen in Nederland', maar dat is even puur uit mijn herinnering), dat heb ik hier nu niet bij de hand in elk geval.

Wat ik zo kan zeggen:
III = Cavalerie
IV = Artillerie
VI = Luchtvaartafdeeling

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 11 dec, 2015 21:28

Hallo,

@j.w.;
Kwam deze tegen bij Rob Tas: http://www.tasmodelshop.nl/nl/category/ ... rettyPhoto [gallery_650]/0/

Kijk, die kende ik nog niet! Wel die van scalelink (schaatser en marinier) Mark miniatures (zittend), Tilly models en de lewis gunner van warriors... En misschien nog een of twee... in 1/35...
Het zou ook al een beetje helpen al iemand de helm emblemen in PE zou kunnen maken, samen met rang en/of wapen-dienstvak tekens en ook een paar kentekenplaten (voor meerde soorten vtgn) zou ook niet schlecht zijn (alhoewel die er al zijn (BlackLion) maar niet voor een motorfietsje....

@ Rogier; Wederom bedankt voor de info! :D De motorfiet die hier komt te staan behoort dan ook tot het Regiment Huzaren Motorrijders, (1 of 2) dus paarden... :mrgreen: Cavalerie dus, dus de romijnse III
Thanks again!

Gr Erik

Rogier Peeters
Contacteer:

Berichtdoor Rogier Peeters » 11 dec, 2015 22:03

1 RHM wordt het dan, gezien de locatie (Den Haag) en de uitrusting (BMW R12). :D
Voor 2 RHM waren BSA motorrijwielen aangeschaft.

P. Kok

Berichtdoor P. Kok » 12 dec, 2015 8:46

Ik heb het boek "Militaire Transportvoertuigen in Nederland" in mijn bezit, er staat inderdaad een lijstje in, en meer:

"Tot september 1938 hadden de militaire voertuigen in ons land een normaal provinciaal kenteken."
"Bij de nieuwe nummering, die per 15 september 1938 werd ingevoerd, kregen de militaire motorvoertuigen oranje nummerborden met zwarte cijfers. Door middel van de hierna volgende Romeinse cijfers werd aangegeven tot welk legeronderdeel de wagens behoorden:
I Motordienst
II Infanterie
III Cavalerie
IV Artillerie
V Genie
VI Luchtvaartafdeling
VII Artillerie-inrichting"

Ik hoop dat je er wat aan hebt Erik.

Groeten Paul

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 15 dec, 2015 8:20

Mooi en intressant projekt, zeg!
Ik ga 'm volgen.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 30 dec, 2015 20:40

Leuk onderwerp ! Hoe staat het hiermee ?
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 1 jan, 2016 17:54

Dag mannen,

beetje late reaktie... Maar toch :lol:
Thanks again voor de info heren!

@ Rogier
1 RHM wordt het dan, gezien de locatie (Den Haag) en de uitrusting (BMW R12). :D
Voor 2 RHM waren BSA motorrijwielen aangeschaft.

Maar 2 RHM was niet volledig uitgerust en hadden hierdoor motorfietsen van 1 RHM in gebruik... Nou ja, doet er ook niet toe omdat uiterlijk er weinig verschil was/is op deze schaal dan (vwb de lerenjas en onderscheidingstekens...) :roll: :mrgreen: Omtrent de lokatie; thx! Was me nog niet helemaal duidelijk, scheelt me zoekwerk :mrgreen: :mrgreen:

@Paul; bedankt voor de info! :D

@Peter; Projekt läuft :mrgreen: Staat nog op de werkbank, ben net weer wat foto's omtrent detailwerk aan't doorspitten. Tussen m'n andere 4( :shock: !!) lopende projekten door, die momenteel op de werkbank liggen....

Mvg
Erik

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 1 jan, 2016 22:39

OKee man... we zien het wel verschijnen :roll:

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 17 jan, 2016 12:34

Dag Heren,
Ook dit projekt gaat gestaag verder! :mrgreen:
Vraagje; Hadden de motorordonnansen rangonderscheidings tekens op hun jas? Zo ja, welke kleur (wit/geel?) Heb wel de leren jas gezien met wachtmeester tekens van de rijwielen (en 1x PAG) maar geen enkele van de motorrijders...
En was het draagriemenstel voor de stormdolk (schuin over de borst re boven naar li onder) bij officieren dezelfde als die voor bijv. de Infanterie? (Onderofficieren, voor zover deze niet van een karabijn zijn voorzien, droegen de dolk te aan de koppel). Weet nog niet of dat ik'm als OO of OF maak...

Gr Erik

toevoeging; hen net een plaatje gevonden van een sgt met teken op de arm, nu nog de kleur. Hoogstwaarschijnlijk wit met blauwe band?! E.e.a. gevonden op nmm.nl!

Jack Vreeswijk

Berichtdoor Jack Vreeswijk » 17 jan, 2016 14:00

Goeiemiddag

De rangonderscheidingstekens zijn wit/zilverachtig van kleur, meest met een blauwe bies. Zie bijgaande link: http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/Hu ... huzaar.htm

De Stormdolk werd aan de koppel gedragen. Voor een goed overzicht van de uniformering, zie deze link: http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm en kijk bij de motorrijder.

NB: De door jouw gebruikte figuur heeft iets van een bandelier. Deze waren helaas niet in gebruik bij het Nederlandse leger...

Succes met dit interessante project en de groeten

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 17 jan, 2016 16:20

thx Jack,

Voor de links, was deze ook (weer...!) net tegengekomen... Vraagstelling op Google ff anders formuleren kom je ook een heel eind... :twisted: :mrgreen:
Eerst ff zelf kijken en dan vragen... :roll: :mrgreen:
E.e.a. gevonden op het net, word dus een Oo!

V.w.b. de figuur; hij is ook nog (lang) niet klaar. De bandolier is er ook allang af!
Thx anyway voor een scherp oog :shock:

Andere vraag herezen; was de gasmaskertas uitgereikt aan de politie zoals die van de Luchtbeschermingsdienst (voor't gemak civiele gasmaskertas) of hadden ze ook welke van het leger. 'k Heb een foto van een (weliswaar) rotterdamse agent maar de tas is niet duidelijk te zien.

Gr Erik

Jack Vreeswijk

Berichtdoor Jack Vreeswijk » 18 jan, 2016 19:32

Bij deze link een mooie afbeelding van een Haagse agent met gasmasker:

http://www.geheugenvannederland.nl/?/in ... maskers%22

Het masker is wel van een militair type maar geen Nederlands model. Ga wel eens kijken of het type te achterhalen valt...

Oops.. voor mijn beurt gesproken... Wel een Nederlands militair model t.w. gasmasker Model F gebruikt van 1926 tot 1940. Stuur je wel een pb met extra foto's etc.

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 18 jan, 2016 20:47

Ha, thx Jack! 2 :twisted: , een gedachte! :mrgreen: Heb deze foto ook ergens in m'n archief, kon'm niet vinden (voordeel als je weet waar je zo alles opslaat... :roll: )
Scheelt me zoeken 8)
Het type is van het model F 1926-1940 denk ik, te herkennen aan de twee kleine tasjes aan de zijkanten (l+r) van de tas (tenminste ziet er zo uit) Ook logisch, geen nieuwe(re) uitdelen (type G) aan de politie.... :twisted:
Kijk ook hier https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collect ... il/287867/. Alhoewel het museum er zelf ook niet over uit is blijkbaar, kijk hier https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collect ... il/302772/ Type G, andere type G's zijn maar met een tasje, dus.......!

Maakt niet uit, knutsel de F want daar is een foto van en ziet er dan iets anders uit als die van de wmr. Detail! :mrgreen:

Thx anyway

Gr Erik

toevoeging: Ha, onze berichtgeven loopt lekker overendoorelkaarheen :mrgreen: :mrgreen: thx!

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 24 jan, 2016 18:08

Updatje! Ook deze gaat gestaag verder.
Figuren zijn, op een paar pietluttige details na (altijd na foto's maken... :roll: ) klaar voor de kwast
E.e.a. met magicsculp, stereoboxen draad voor de gespen en papier met cyano voor versteviging

Plaatjes:
Afbeelding

Wachtmeester; eigenlijk niet zo moeilijk om hier een ordonannans van te maken...
Afbeelding

Gek; magazijntasje en stormdolk uit duits(!) spul...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oom agent;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder met de motorfiets, zit progressie in. Zit nog een beetje te tobben over de NL mods. Binnenkort meer...

Tot zover

Gr Erik

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 24 jan, 2016 19:47

Mooie putty-arbeid Erik ! en andere details ook natuurlijk.

Geen kritiek, maar opmerking :
Voor die brede draagriemen en de flapjes aan jaszakken zou GreenStuff denk ik
een mooier resultaat gegeven hebben (scherper en dunner).

have fun Afbeelding

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Figuren en Bustes”