T-64BM2 (T-64 Bulat), Modelcollect, 1/72

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Bart Goesaert
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:05

T-64BM2 (T-64 Bulat), Modelcollect, 1/72

Bericht door Bart Goesaert » 28 feb 2019 16:41

De T-64 is een soviet-tank van de tweede generatie, en werd geintroduceerd in het begin van de jaren 60. Het was een meer geavanceerde versie van de T-62, waar de T-62 ontworpen was om de infanterie te ondersteunen, diende de T-64 om tankdivisies te ondersteunen. Het had enkele geavanceerde implementaties zoals een composiet bepantsering, een compacte motor, een 125mm gladde loop die ook raketten kon afvuren en met een automatische lader. Ondanks dat ie bewapend en bepantserd was als een reguliere gevechtstank woog ie toch maar 38ton droog aan de haak...

Hierdoor was de T-64 enorm duur om te bouwen (een t-72 kostte 40% minder), wat vooral kwam door de kost van de motor.

De t-64BM2 of Bulat is de modernste van de modernisaties losgelaten op dit ontwerp van meer dan 50jaar oud, en bracht het gewicht omhoog naar 45ton. Deze ziet nog steeds actie, vooral op de grens met Oekraïne en Rusland. Deze versie kreeg onder andere een nieuwe motor, vuurleidingssysteem, autolader en de mogelijkheid om 9M119 reaketten af te vuren. Deze heeft ook het Knife reactieve pepantsering, die beter is om tandem anti-tank munitie te weerstaan...

Nu ja, de doos:
Afbeelding

De inhoud:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PE + metalen loop:
Afbeelding

een boel decals:
Afbeelding

en waar ik nu ben:

De toren uit de doos:
Afbeelding

De schuine vlakken vooraan de reactieve bepansering werd eruit gesneden (achteraf gezien dat dit toch juist was, dus weer aangepast met plamuur...):
Afbeelding

daarna bezig met het verder opbouwen:
Afbeelding

Afbeelding

Misschien een beetje te enthousiast geweest met de achterbak aan de koepel, kan zijn dat ik deze nog verwijder voor schildertechnische redenen... de kleine rafeltjes van het schuren worden nog "weggesmolten" met dunne tamiyalijm.

Aan de romp begonnen met het verdunnen van de voorste fenders, waren een klein beetje dik uitgevoerd:
Afbeelding

Vervolgens begonnen met deze aan te kleden:
Afbeelding

Afbeelding

Het vertikale scherm naast de uitlaten was ook redelijk dik, wegens giettechnische redenen. Met een fijn zaagje heb ik deze in twee gezaagd en weer aan elkaar gekleeft om zo het detail aan de buitenzijde niet te verliezen.

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Plaats reactie