Talvisota: winter war Finland 1939-1940

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Vincent Thelosen

Talvisota: winter war Finland 1939-1940

Bericht door Vincent Thelosen » 8 dec, 2017 11:40

Hi,

We blijven in de vignette/kleine dio flow. Heb een mooie kit van ICM met Finse soldaten en een rendier, Fins-Russische oorlog 1939-1940. Na wat speuren kwam ik er achter dat dit conflict Talvisota werd genoemd in het Fins, dus een naam was zo gevonden. Alhoewel ik nog een paar zaken af moet maken heb ik al werk gemaakt van de base, omdat de bases met foto's/afbeeldingen van Rob en Erik Gideonse me inspireerden.

De collage op de plastic panelen is (dus) gemaakt met transfer medium van Potch, een lumineus idee van Erik als je het mij vraagt. Omdat ik wat ongeduldig/te enthousiast was is het resultaat overigens iets anders dan normaal. Na aanbrengen van het papier met laserprint moet dit goed drogen. Daarna voorzichtig eraf wrijven zodat de dunne transferlaag met de afbeelding resteert. Dat ging mis, omdat het papier nog te nat was. Potch zelf zegt dik aan brengen, maar het is beter een dunne egale laag aan te brengen, dat weet ik ondertussen wel. Droogt sneller, voorkomt scheuren papier en is voordeliger ;)

Resultaat was nu dat de dunne transferlaag los liet op sommige plekken. Probleem was alleen dat ik de witte plastic platen niet meer helemaal schoon kreeg. Dus met airbrush dunne witte laag acryl aangebracht. Na 2 uur drogen het papier opnieuw aangebracht, in de hoop dat deze zou houden op de dunne verflaag. Dat ging gelukkig, maar ik durfde niet al het papier weg te wrijven. Resultaat was dat er nog een witte waas te zien was. Maar dit is gelukkig te verhelpen met wat (acryl) vernis, waardoor het contrast terug komt en de afbeeldingen beschermd zijn zoals te zien. Zo kan het dus ook, al is het niet helemaal volgens het boekje. Volgende keer iets meer geduld hebben dan komt het goed :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Re: Talvisota: winter war Finland 1939-1940

Bericht door ErikGideonse » 11 dec, 2017 0:51

Hoi Vincent!

Moet natuurlijk even reageren :mrgreen:
Ziet er toch aardig uit :!: En ja geduld moet je wel hebben he... :twisted: :mrgreen: Zoals gezegd; Je hebt maar een kans!!
Maar geeft niks als er wat loskomt, geeft het een 'nostalgische flair'. Volgens Rob kan je de beschadigingen met allerhande zwart/wit/grijs kleuren wegwerken en volgens het boekje... Welk boek... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Figuurtjes van ICM :?: (Met Hornet hoofdjes toch maar... :mrgreen: )

Gr Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 11 dec, 2017 12:13

Hi Erik,

Ja ere wie ere toekomt en volgens mij bij jij de eerste die deze techniek hier heeft geïntroduceerd ;) Ja net wat je zegt, je moet geduld hebben, maar als het her en der mis gaat geen man overboord. Maakt het minder steriel en verweerd ja. Bovendien hoeft het niet helemaal volgens het boekje, aangezien de vernislaag voor een goede bescherming zoekt en het niet te zien is dat er nog een dun laagje papier zit.

Figuurtjes inderdaad ICM. Dit is echt een wonderschone kit, die ook nog eens helemaal bij het weer past van nu :mrgreen: Ik heb de figuurtjes afgelopen week geassembleerd. Nu nog opschonen en dan kunnen ze gespoten worden. De gezichtjes zijn lastig te vervangen, aangezien bij 2 figuren er een capuchon aan zit. Maar de gelaatsuitdrukkingen zijn prima in dit geval, dus dat moet goed komen! Dat is wel een verschil met MB Models. Die hebben wel originele figurensets, maar kwalitatief zijn ze wel iets minder qua hoofdjes zo weet ik nu wel tov ICM etc.

De mosjes van je komen overigens in dit dio ook terug. Hier heb ik al een dennenboom van gemaakt. Schiet dus een heel eind op. Het enige waar ik nog mee worstel is het maken van de afdrukken in de sneeuw. De ondergrond is blauw schuim, met daarover een laagje zand uit de tuin. Ik zat te denken om de voetsporen en skisporen te maken met een dun laagje acryl, of eventueel echte modder. Dan crycell sneeuw er overheen. Iemand een andere (beproefde) suggestie?

Mvg,

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 12 dec, 2017 17:36

Hoi Vincent,

Voor afdrukken in de sneeuw kan je bijvoorbeeld van de sneeuw een 'slush' maken en net voordat het hard begint te worden de afdrukken erin drukken met een paar 'zombie' figuren laarzen/voeten en skisporen met een lang stuk plastik strip om door de slush te trekken en/of stempelen.
Of met resin mengen voor een veel belopen/bereden stuk sneeuw... en zo zijn er wel meer mogelijkheden 8)

Misschien nog een tip voor het gebruik van echt zand/aarde met sneeuw; of met verf mixen of verzegelen met (mat)lak, dit om de beroemde gele sneeuw tegen te gaan.... :? Door scade en schande.... :mrgreen: Weet niet of dit ook met crycell sneeuw zo is, maar een gewaarschuwd mens... zeg maar :wink:

Veel sneeuwpret!
Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 12 dec, 2017 20:47

Hi Erik,

Met slush bedoel je een papje van de sneeuw met witte hobbylijm of iets soortgelijks neem ik aan? Die tip is een goede: bij Krycell gebeurt de verkleuring niet zo weet ik. Althans, ik heb een dio die al een half jaar maagdelijk wit is. Met sodium bi carbonaat gebeurt dat wel zo in no time weet ik uit ervaring. Maar als dat te voorkomen is met het verzegelen dan is dat een goede tip! Klinkt ook wel logisch, dat de aarde kleur geabsorbeerd kan worden door het sodium.
Mvg,

Vincent
Danny Lavrys

Bericht door Danny Lavrys » 12 dec, 2017 21:11

Tis precies een boek dat geschreven wordt ipv een diorama dat gebouwd wordt. Veel blabla maar weinig boemboem.
Laatst gewijzigd door Danny Lavrys op 18 dec, 2017 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 12 dec, 2017 22:55

Danny Lavrys schreef:Tis precies een boek dat geschreven wordt ipv een diorama dat gebouwd wordt. Veel blabla maar weinig boemboem.
Je kan ook proberen aardig te blijven.

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
Danny Lavrys

Bericht door Danny Lavrys » 13 dec, 2017 7:55

Caro Rico,
Scusami di avere provato essere un pò critico.
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 13 dec, 2017 22:17

Danny Lavrys schreef:Caro Rico,
Kritisch is goed, alleen de manier waarop...

:roll:

Richard Polderman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Richard Polderman » 14 dec, 2017 6:30

Danny Lavrys schreef: Tis precies een boek dat geschreven wordt ipv een diorama dat gebouwd wordt. Veel blabla maar weinig boemboem.
Danny, je hebt wel veel commentaar op anderen, maar om nu te zeggen dat jou reacties toegevoegde waarde hebben op het topic....totaal niet!
Danny Lavrys schreef:
Caro Rico,
Denk je nu echt dat ik google translate of iets dergelijks ga gebruiken om te kijken wat hier staat? Nee dus! Reacties in het Nederlands!

Richard
Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 14 dec, 2017 11:23

to the point blijven .

Voor mij mag er vaker een uitgebreid bouwverslag volgen. Altijd leerzaam en voor degenen die het niet (meer) nodig hebben lekker door scrollen zou ik zeggen. :wink:
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 15 dec, 2017 10:32

Heren,

Hier weer even een update. Sneeuw grotendeels af. Vooral gemaakt met...poedersuiker en haarlak! Het blijft zo te zien wit en vast dus mooi mooi als dat zo blijft. Onder deze laag zitten relatief dure lagen sneeuw van Vallejo en Krycell. Deze verkleurden echter. De aarden ondergrond spookte toch nog door. In het vervolg alles wit spuiten als het volledig wit moet worden en verzegelen met vernis zal dit euvel hopelijk verhelpen. Ik ben echter erg tevreden over de poedersuiker. Kost niets en goed te verkrijgen, wat wil een mens nog meer! Er zit overigens ook nog glaspoeder doorheen die ik van Peter van Dijk heb gekregen. Dit is niet te zien op de foto, maar dit geeft het sneeuw de glinstering die ontbreekt bij Krycell en poedersuiker. Dat is wel de 'finnish' ing touch als je het mij vraagt :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Afbeelding
Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 15 dec, 2017 10:43

Mooi resultaat tot dusver ! 8)

Vroeger in mijn eerste modelbouwperiode heb ik ook sneeuw nagebootst dmv poedersuiker en haarlak. Prima resultaat en zo mogelijk nog beter ( en goedkoper) dan de commerciele producten. :lol:
Glas poeder is een leuke tip. ( Waar krijg je dit ?)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 15 dec, 2017 11:38

Hi Mathieu,

Merci :) Ja ik stond er ook van te kijken wat je met dit goedje kunt! Glaspoeder: geen idee, Peter heeft me een zakje gestuurd. Wellicht dat hij nog meer heeft, anders hem even contacteren. Anders kun je van mij krijgen al heb ik niet zo veel meer. Wat gebruik je nu voor sneeuw als ik vragen mag? Met Krycell kun je ook mooi resultaat boeken, maar duur en soms lastig te krijgen en ik had er nu dus problemen mee. Vallejo sneeuw is vooral mooi als je meer pulperige sneeuw wilt in een dio waarbij de ondergrond nog te zien is als je het mij vraagt. Ik heb het nu vooral gebruikt om de sporen te maken. Maar daar is het minder geschikt voor zo heb ik ondervonden, omdat de hele fijne details zoals opzijgeschoven sneeuw er niet mee nagebootst kan worden, alleen de diepte. Met poeder gaat dat wel. Al doende leert men :mrgreen:

Mvg,

Vincent
Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 15 dec, 2017 14:33

Een van mijn voornemens is om een wintervignette te bouwen waarbij de sneeuw van poedersuiker/haarlak wordt gemaakt icm icy sparkles van Deluxe Materials (denk hetzelfde als glaspoeder) waarvan ik een potje heb staan en goed glinsterend uit ziet.

Heb ook nog een zakje sneeuw van Diodump. Moet even gaan bekijken welke combinatie het beste gaat uitpakken.
Er zijn zoveel soorten sneeuw en kleurencombinaties mogelijk (lekkere dikke ongerepte sneeuw zoals in jouw Finland-dio of sneeuw vermengd met modder/smelt cq ijsvorming etc) . Het is dus niet alleen schudden en klaar is Kees als je het tenminste realistisch wilt doen. :lol:
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 15 dec, 2017 15:18

Hoi Vincent,

Beter laat... :oops:
Met slush bedoel je een papje van de sneeuw met witte hobbylijm of iets soortgelijks neem ik aan
Idd, eigenlijk meer een soort brei. 'k Zie dat je al verder bent....
Deze verkleurden echter. De aarden ondergrond spookte toch nog door. In het vervolg alles wit spuiten als het volledig wit moet worden en verzegelen met vernis zal dit euvel hopelijk verhelpen.
Zei ik toch :!: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Achteraf... :roll: had je de sneeuwbasis ook gewoon van gips kunnen maken (is al wit en geeft 'volume'!) Halfopgedroogd gips gaat als het droogt bij behandeling brokkelen; geeft mooi 'geruimd sneeuw' effect. Voor sneeuw gebruik ik meestal natryumdinges (soda...) en/of mycroballoons met houtlijm en zout :!: :roll: voor het glinsteren. Erdoor gemixd of als laagje eroverheen gewast. (Nadeel op lange termijn misschien dat zout water aantrekt, tot nu toe geen problemen!...) Met een mix van AK wet-effects voor gesmolten sneeuw, of meer glanslak of... etc etc
En zo zijn er nog wel meer produkten en mogelijkheden om sneeuw en ijs te maken te maken!
(Kijk ook ff hier http://www.planetfigure.com/threads/my- ... 296/page-2)

Glaspoeder (marble powder) werk ook extreem goed, ff googlen of ebayen; in verschillende gradaties en hoeveelheden!

Blijft altijd mooi, sneeuw vignettjes/dio's 8)

Mooi denneboompje trouwens :mrgreen: :mrgreen:
Wachten op de final 'finnisch' :wink:

Sneeuwpret gr.
Erik
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 15 dec, 2017 17:28

ErikGideonse schreef: Voor sneeuw gebruik ik meestal natryumdinges (soda...)
Hoi,

ik gebruik Natium Bicarbonaat, oftewel zuiverings zout. Verkrijgbaar bij de drogist in mooie kleine pakjes.
Verdunde houtlijm en rustig aan aanbrengen.

Rico

Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 16 dec, 2017 11:18

Is het niet dat sneeuw gemaakt van Natium Bicarbonaat/baking soda op den duur geel uitslaat ? :?:

Wat zijn jullie ervaringen en hoe brengen jullie dit dan aan ?
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 dec, 2017 12:30

Hi Mathieu,

Ja dat goedje heb ik ook eens gebruikt, maar dat is chemisch instabiel. Contact met vocht of een hoge luchtvochtigheid kan voor verkleuring zorgen. Heb je gele sneeuw... Overigens is poedersuiker zeker ook niet zonder risico. Op Twenot Facebook kreeg ik de waarschuwing dat het kan veranderen in stroop als het vochtig wordt (en warm vermoed ik). Was een winkel die een winterdio in de vitrine had staan. Krycell is nog het meest veilige te gebruiken voor zover ik kan overzien.

Mvg,

Vincent
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 16 dec, 2017 16:53

Mathieu Kaelen schreef:I...op den duur geel uitslaat ?...
Bij mij heeft een dio-tje een jaar of 10 gestaan zonder geel te worden.
Helaas heb ik hem daarna in de stal gezet en is hij grijs geworden, heb hem vandaag nog zien staan in een hoekje van de kast.

Ik bracht de Natrium-bicarbonaat op zwaar verdunde houtlijm aan met behulp van een thee-zeefje.
Eigenlijk net als sommige pannenkoekenbakkers dat doen met poedersuiker.

Rico

Plaats reactie