Sd.Kfz. 232/8r - Tamiya 1/35 (1976)

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Ron van Wiggen

Re: Sd.Kfz. 232/8r - Tamiya 1/35 (1976)

Berichtdoor Ron van Wiggen » 14 sep, 2017 20:01

Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid kennis en info die zo'n draadje kan opleveren. :shock:
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 15 sep, 2017 8:46

Een mooi project en inderdaad de ' bijvangst ' aan plaatjes en info maakt het allemaal nog beter. (Duimpje omhoog)
Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 18 sep, 2017 17:17

@ Ron
Vind ik ook ! Ik vind het mooi hoe we samen op dit forum tot een mooie compilatie aan info komen !

@ Bas
Ten overvloede ; een goede reden om op Twenot draadjes te openen en/of te lezen … :D

@ Willem
Dank voor jouw input !
*Wat betreft de standaard ;
Een gebruik hiervan bij de P2 was me volledig onbekend. Ik ken en heb het boek niet. Zou je jouw genoemde referentie-foto hier willen plaatsen ? Ik ben hier erg benieuwd naar !
*Wat betreft de kruizen;
Volgens mij heb je gelijk ; ik betrap mezelf wellicht op een typisch gevalletje optisch bedrog ; de witte verf op de onderkant van glooiende rand zag ik als een verlengd ‘zwevend stuk decal’. Of zie ik het alweer verkeerd ?! Ik heb me sowieso al verbaasd om ’n kruis op zo’n overgang te schilderen, maar allez …

Groet,
Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 18 sep, 2017 19:01

He Frank,
ik denk dat de heer Archer dat niet goed vindt als ik de foto hier zelf vanuit zijn boek op het forum zet :?
Maar nu staat diezelfde foto wel op een andere site, namelijk op Wehrmacht-history.com (dus doorlinken mag wel :-) ) :
Afbeelding

en nog een andere foto van zo'n Panzerkampfwagen II ausfuhrung B:
Afbeelding
en hier een beetje naar beneden scrollen, dan zie je er nog twee:
http://www.leadwarrior.com/Lw35010-h.htm

Hartelijke groet,
Willem
Laatst gewijzigd door Willem Visser op 19 sep, 2017 6:49, 1 keer totaal gewijzigd.

pascal bastiaens

Berichtdoor pascal bastiaens » 18 sep, 2017 19:17

De standaard zit ook op het afv club model, en een tijd geleden had ik daar bedenkingen over...namelijk welk wapen zou daarvoor gebruikt worden...zouden ze om eventueel mogelijks eens te installeren als luchtafweer een waardevol wapen als een mg34 extra meevoeren in het voertuig, of zouden ze gewoon de boordmitrailleur gebruiken...het lijkt me dat die luchtafweermitrailleur enkel gebruikt zou worden als ze in iets of wat veilig gebied zitten want anders staan ze daar open en bloot voor vijandelijke infanterie...dus mijn vermoeden is dat gewoon de boordmitrailleur gebruikt werd om op die affuit te plaatsen...mg34s konden op andere plaatsen veel nuttiger aangewend worden...
pascal

Jan Benders
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Jan Benders » 19 sep, 2017 6:48

Dag Johannes,

Allereerst bedankt voor het delen van zo’n prachtige uitvoering. Erg geapprecieerd :D .
Vooral de motor aan de achterkant vindt ik erg origineel.

Nu zal ik in de toekomst zelf nog deze Tamiya kit gaan bouwen. En die motor is toch echt wel een mooie aanvulling.
Maar hoe heb je de motor opgehangen?
Dat kan ik niet zo goed opmaken uit de foto’s. :wink:

Groet,
Jan

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 19 sep, 2017 14:00

Schitterende detailarbeid Johann :shock:

Ik zou bijna zeggen (en ik doe dat dus bij dezen) een schoolvoorbeeld van een naked class model.

Petje af kerel !

gepimpte groeten ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 21 sep, 2017 9:26

@ Willem
Dank voor de plaatsing van die P2-foto’s. Interessant :!:

@ Pascal
Dank voor het delen van je gedachten. Ik bouw modellen niet zozeer met louter functionele overwegingen. In dit geval ging het mij steeds meer om het ‘optuigen van de kerstboom’.

@ Jan
Dank je. De motor is op de voorgaande foto’s met kneedgom achterop het model bevestigd, omdat ik nog aan het zoeken was / ben naar passende touwen. Ik heb ophanging aan het eigenlijke reservewiel-bevestigingspunt overwogen, maar besloot ik voor touwen aan/om de basis van de verticale Funk-stangen. Ik ben er nog niet definitief uit, maar zo zou ’t er ongeveer uit moeten zien ;

Afbeelding

@ Peter
Dank je. Ik zat op een gegeven moment wel in een soort van “Dijksche Flow”, zeg maar; steeds verder gaan in de kleiner wordende details. Wordt het wel uitkijken of binnen een jaar aan een volgende kit kunt beginnen ! :lol: U zei ‘Naked Class’ ? … Misschien …

Groet,
Der Johann
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Jan Benders
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Jan Benders » 21 sep, 2017 9:37

Dag Johann,

Bedankt voor je nieuwe foto en info.

Even een praktische vraag, want ik wil zoals je weet straks ook een motor achterop m’n 232.
Hoe krijgen een paar soldaten zo’n zware motor op die manier bevestigt?
Zou er niet toch iets van metalen stangen gelast moeten worden aan de romp?
Twee uitsteeksels waar ze hem met een paar man optillen en dan vastbinden?
Ik heb geen idee van het gewicht van zo’n motor :wink: .

Groet,
Jan

jan coen wijnstok

Berichtdoor jan coen wijnstok » 21 sep, 2017 10:30

Hiya,

Hoe die motorfiets daar te krijgen zat ik mij ook al af te vragen. Ik denk dat dit de DKW NZ 350 is en die weegt 175 kg, dat is toch een flinke sjouw. Dan is een fiets handiger.
Voor de rest zijn alle complimenten al wel uitgedeeld. Daar sluit ik mij bij aan.

Veel bouwplezier,

Jan Coen

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 21 sep, 2017 11:27

Deze gasten hebben hem er ook bovenop gekregen:

Afbeelding

Gr.JW
Afbeelding

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 21 sep, 2017 13:30

Johannes,

Ziet er naar uit dat dit een hel mooie opzet gaat worden, zo'n model waar je de tijd voor moet nemen om alles te zien.
Maar ik heb wel een technisch commentaar op de MG uithouder, hoop dat het een fotografisch bedrog is maar zo als ik er naar kijk zit de onderste stang van die MG uithouder niet horizontaal.
Als het geen bedrog is dan is of je basis plaat waar op hij scharniert is het scharnier niet verticaal of de uithouder driehoek is niet goed op vorm.
Verder mis ik in je basis plaat nog een paar gewicht besparende gaten die op de foto's duidelijk te zien zijn.
Mocht je er de behoefte aan hebben kan ik je nog een aantal foto's met deze uithouder doen toekomen.
Die motorfiets achter op, hangend aan de bevesigings punten van de antenne vind ik nog al tricky, denk niet dat die er op berekend zijn om een dergelijk gewicht te kunnen dragen.
Beter gewoon op het achter dek zetten zo als JW je ook al adviseerde en zijn foto is niet de enige met de motor op het achterdek.
En verder gewoon prima met mooie ongebruikelijke details, die het spannend maken.

Groet Bert

Ps voor die foto's stuur me een PB met je email adres. :)
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 sep, 2017 15:49

Als het mijn motor was die mee moest zou ik voorstellen :
2 touwen om 2 punten van de motor doen,
2 man op het motordek kunnen aan de touwen trekken/strak houden,
4 man tillen de motor omhoog, waarna de touwen vastgeknoopt worden.

Niet zo moeilijk lijkt me dus... en goedkoper dan een Kraftradtragevorrichtung ontwikkelen ;)

groet :D

edit : bij nader inzien : als je dan toch aan het tillen bent inderdaad
de motor beter OP het voertuig zetten !

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 23 sep, 2017 23:07

Dank voor jullie repliek !

@ Jan
Het tillen van een motor op een voertuig mag geen probleem zijn. Er zijn prachtige foto’s te vinden waar complete tankettes achterop tanks zijn geplaatst. Maar goed, dit is nog steeds een onderdeel van het project waar ik nog geen ‘bouwbare conclusie’ heb kunnen trekken.

@ JW
Dank voor die bijdrage. Ik had ‘m ook gespot. Hoewel het hier een 263 betreft, heb ik nog geen afbeelding van een motor op/aan een 232 kunnen vinden helaas …

@ Jan Coen
Ik had een dergelijk gewicht gevonden in mijn BMW R75-boek (MotorBuchVerlag), kwam ik ook uit op zo’n 175kg. Zal voor de DKW niet veel ander s zijn. Als ik dan het gewicht deel door 2, trekt er een spankracht van 85kg aan de basis van beide stangen. Volgens mij zou dat –zonder kennis van de ins-&-outs van de aanhechtingspunten van de stangen op het achterdek- best moeten kunnen … toch ?

@ Bert
Wat betreft de standaard; Er is niks met jouw ogen ! Die onderste stang loopt ook eigenlijk schuin omlaag. Mijn mg-houder was/is bouwversie 1.0, heb ik deze gehandhaafd vanwege toch verschillende vormen die ik dacht te zien. Bij nader inzien is mijn versie foutief. Met de nodige informatie achteraf, heb ik besloten om een andere houder te maken met de nodige aanpassingen; qua dikte maar ook qua “schuin-heid”. Wordt aan gewerkt !
Wat betreft de motor; ik volg het helemaal, maar verandert het mijn beoogde compositie behoorlijk, hoewel die onderhevig is aan practische waarschijnlijkheid. Ik ga het wel even uitproberen.

@ Peter
Tillende / hijsende crew maakt het geheel natuurlijk extra levendig, maar voorzie ik wel wat problemen bij het vinden van de juiste crew. Dat zou betekenen ‘n combinatie van [vroege pantserwagen crew] met [“zeulende houding”]. Volgens mij zijn die er (nog) niet. Ik ben in zo’n geval niet erg enthousiast om een veel-gezien setje te gebruiken. Ik ga me hier toch eens in verdiepen.

Groet,
Der Johann

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 24 sep, 2017 16:14

Johannes Haspels schreef:@ Peter
Tillende / hijsende crew maakt het geheel natuurlijk extra levendig, maar voorzie ik wel wat problemen bij het vinden van de juiste crew. Dat zou betekenen ‘n combinatie van [vroege pantserwagen crew] met [“zeulende houding”]. Volgens mij zijn die er (nog) niet. Ik ben in zo’n geval niet erg enthousiast om een veel-gezien setje te gebruiken. Ik ga me hier toch eens in verdiepen.

Het was niet mijn bedoeling een toevoeging van figuren te suggereren.
Ik wilde enkel een voorbeeld geven dat het geloofwaardig zou kunnen zijn
een motorfiets op jouw gekozen plek te krijgen.

Wat mij betreft laat je das Krad gewoon lekker zitten daar achterop, waarom niet eigenlijk 8)

Grüßen ;)

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 26 sep, 2017 18:15

Het draadje is een fluwelen draadje geworden, met alle details en ook de nieuwe inzichten. Prachtig!

Ik haak wel in bij de zorg dat zo'n zware motor slechts met enkele touwen/kabels aan de (houten?) stangen hangen van het antenne-frame. Een enkele hobbel in de weg, een ruk en krak... Nu is die achterwand verder toch al niet stevig met alle luiken:

Afbeelding

Als de motor achterop komt zou ik iets lassen/monteren aan het chassis onder en uit laten steken. Twee stangen die omhoogkrullen?

Dit hoeft nu ook weer niet:

Afbeelding

maar een helpend handje onder zou wellicht erbij kunnen?

Erich

Jan Benders
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Jan Benders » 26 sep, 2017 21:20

Dag Erich,

Dat had ik ook in gedachten :D
Want het blijft toch een mooi gezicht om de motor op de één of andere manier achterop te krijgen :mrgreen:...

Plakkersgroet,
Jan

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”