Tussendoortje: Zimmerit MAN pattern Panther G

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Vincent Thelosen

Tussendoortje: Zimmerit MAN pattern Panther G

Berichtdoor Vincent Thelosen » 12 mei, 2017 10:31

Hi,

Afgelopen week nog met Milliput aan de slag geweest. Nog nooit eerder Zimmerit mee gemaakt, maar na wat geëxperimenteer besloot ik mijn volgende restauratieproject, een Panther G ooit gebouwd ergens midden jaren 90, te voorzien van Zimmerit in het karakteristieke MAN patroon. Hier de eerste resultaten:

Afbeelding

De eerste poging ging mis: de laag was te dik. Dat heb ik proberen te corrigeren door de inkepingen te vullen met verdunde acrylplamuur. Dat ging niet goed, omdat ook het bovenliggende profiel verdween. Ik moest dus opnieuw beginnen. Die heb ik er af moeten bikken, wat gelukkig goed ging. Goed uitsmeren met veel water tegen scheuren is de oplossing. Patroon is aangebracht met de Royal Model zimmerit tool en de gekerfde lijnen meteen gedaan met een fijn mesje als de putty nog niet uitgehard is. Nadien gaat ook, maar is lastiger met gevaar op uitschieters. Die tool heb ik gratis gekregen van Scale World, goede service :mrgreen: Met de tools die ik voorheen gebruikte, vlooienkammen, gaat het ook, maar die zijn beter geschikt voor wat grovere patronen zoals de koepel van een Tiger 1 etc. zo heb ik wel ontdekt. Met acrylplamuur kan het patroon ook worden gemaakt, alleen is met dit medium het patroon wat minder strak door de lagere viscositeit.De inkepingen zijn iets te diep en breed voor mijn gevoel op de frontplaat. Dat corrigeer ik nog met poeder. Die blijft in de naden zitten en kan ik van het oppervlak vegen. Verder nog her en der iets bewerken met een mesje en schuurpapier. Corrigeren kan zeker nog dus.

Afbeelding

Afbeelding

Als de Zimmerit erop zit parkeer ik dit project, omdat ik eerst de rest af wil ronden. De bedoeling was een steel weel Panther te maken, aangezien ik alleen die wielen nog heb. Maar een Panther met Zimmerit is veel mooier en ik was enthousiast over de resultaten, dus vandaar deze keuze. De wielen leen ik uit mijn Jagdpanther kit. Alleen heeft die dan later geen wielen meer. Dus als iemand nog een set Panther G wielen over heeft: ik houd me aanbevolen!
The devil is in the detail!

Antonie Adriaans

Re: Tussendoortje: Zimmerit MAN pattern Panther G

Berichtdoor Antonie Adriaans » 14 mei, 2017 13:40

Hé Vincent,

ik zie dat jij ook heen en weer schiet tussen projecten...
Vind de ZImmerit er goed uitzien. Is ook een mooi patroon.

Succes ermee.

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 14 mei, 2017 15:55

Hi Antonie,

Merci! De Zimmerit op de frontplaat heb ik nog verder verfijnd. Is zeker een mooi patroon, daarom koos ik die ook.

Mvg,

Vincent

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 16 mei, 2017 19:30

Hoi Vincent,

Je zimmerit ziet er netjes uit! Vroeger deed ik dit ook altijd op deze manier.Vandaag de dag vind ik die Atak setjes wel erg fijn.Jou methode alleen een stukje goedkoper! :wink:

groet.

Roger

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 17 mei, 2017 11:56

Hi Roger,

Ja ik was ook enthousiast over de resultaten dat ik dacht hoppa sjeng oan de geng en zimmeriten. Had eerst wat geëxperimenteerd met de oude methode vs. de Royal Model tool en Milliput vs acrylplamuur. Voor het echt fijne patroon heeft de combi royal model/milliput de beste kaarten, vandaar dat ik ermee aan de slag ging. Zal de testplaat nog eens uploaden, zijn de verschillende resultaten mooi te zien.

Eigenlijk had ik mijn Tiger 1 vwb de hull ook zo moeten doen, maar ja. Al doende leert men. Atak zal ik ook nog eens gaan proberen en wellicht nog de methode met de roller, al ben ik meer van het kammen. :mrgreen:

Mvg,

Vincent

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 25 mei, 2017 15:32

Hoi Vinnie ;) ziet er goed die sneeuw...euh Zimmerit :mrgreen:
Zonder gein, heb je mooi gemaakt !

Tip voor afzonderlijke naden in putty trekken : acupunctuur naald !
Is erg dun maar vooral buigzaam, dus veert in tijdens druk uitoefenen. Geeft controle dus.
Sturend naadjes trekken gaat ook heel goed met zon naaldje.

er zittun zimmerit in me-nne zimmeritpotdomme (Urbanus :mrgreen: )

Mazzels !
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 26 mei, 2017 10:36

Hi Peter,

Ja the white stuff is even naar de achtergrond gedirigeerd. Smelt ook meteen op mijn werkkamer op zolder met dit weer :mrgreen: Ja de lijntjes heb ik met een hobbymes aangebracht. Iets te grof, maar dit is wel te fixen: ik heb het nu opgevuld met poeder gemaakt van uitgeharde putty. Dan zijn de lijntjes minder diep op de stukken waar het iets te dik is en de lijnen zijn sowieso dan wat subtieler. Accpunctuurnaalden zal ik eens proberen, moet ik ze eerst ergens scoren :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”